Két visszaemlékezés két film, két arc, egy férfi és egy nő. Bodó Imre professzorról szólt az első portréfilm (Egy borjúfark sem hibázott). Ez a részletező film ugyanolyan mély nyomot hagyott bennem, mint korábban a Béres Józsefről készült. Miért? Talán a személyes vonatkozások miatt. Hiszen kicsit ismertem is őt. Évtizedekkel ezelőtt a Regnum Marianum egyik csoportja kirándulást szervezett a Pilisbe. Egy tavacska mellett kettéoszlott a társaság. Métáztunk. Emlékszem a Bodó házaspárra. Az ellenfelünkkel voltak. Nagyon élvezték ezt a közös játékot. Mivel fiaik, lányaik szintén a közösség tagjai voltak, néhányukkal találkoztam a megbeszélések, tanácskozások során. A filmen feltűnik Jelenits tanár úr, és mesél közös élményeikről. Megjelenik gimnáziumi tablójuk, rajta azokkal a tanárokkal, akik engem is tanítottak négy évvel később. Rajta a költő Rónai György, aki franciát tanított nekik. Rajta az egyik Bárdos-Féltoronyi, akinek öccsével bátyám egy osztályba járt. Szó esik Ottlikról (az Iskola a határon írója), mert a Kőszegi kadétiskolába járt egy évig Bodó Imre. Kicsi ez a világ. Ennek az iskolának az éttermében mulattunk M. fiunk és E. esküvője után, a terem esztrádján szólt a zenekar, ott köszöntöttük az ifjú párt. De leghűségesebb női munkatársa, T. E. képe háromszor tűnik fel a filmen. E munkatársa 2018-ban hunyt el, s gyászmiséjén szépen emlékezett meg róla Bodó professzor. Mi azért kerültünk oda, mert az ECHO c. periodikát T.E.-vel közösen készítettük. Ennyire kicsi a világ.
Bartalus Ilonáról szólt a második portréfilm. Ez a film kevéssé a benne szereplők miatt hagyott bennem mély nyomot, hanem inkább a tárgya miatt. A 80 éves zenészpedagógus a Kodály-módszer hivatott követője és szakértője egykor tévésorozatban mutatta be a szolfézstanítás szépségét, hasznát, értékteremtő és kultúrát adó mivoltát. Legalább három egykori előadására emlékszem (Haydn Üstdobszimfóniáját, Egy Bartók mű vet, illetve Beethoven 7. szimfóniájának II. tételét elemezték ezek a műsorok). Mivel magam is részese voltam gyermekként a Kodály-módszernek az elsajátításában, érdeklődve hallgattam a visszatekintő műsort. Nem részletezem, hogy milyen elemekből állt össze a zeneelméletre tanítás, de nem mulasztom el, hogy Kodályt idézzem, aki nagyjából azt fogalmazta meg egy alkalommal, hogy a zenei műveltség, a kultúra olyan valami, amelyet minden korosztálynak magának kell megszereznie. Nem száll apáról fiúra.
Mi pedig csaknem teljesen elengedtük a zenei nevelés kodályi hagyatékát!
Meg is látszik a hiánya.
E két film két értékes életművet felmutató emberre emlékezik. Isten nyugosztalja mindkettejüket!
Utolsó kommentek