Meg kell tanítanunk a gyerekeket a jég hátán is megélni...
Javaslatok:
1. a konyhakert művelését vegyük komolyan. hagymát, paszulyt, a zöldségeket elrakni., paradicsomot befőzni, káposztát sarvalni,...
2. A gyermekeket megtanítani az önfenntartásra: krumplit, almát szedni, hogy legyen mit
enni, s a nagyobb gyerekek tanulják meg az anyagi javak megbecsülését...
3. ...meglátni a természet adta adományokat: pl. egy forrást. Tüzet rakni biztonságosan, üstben ételt készíteni ...az erdőben termett gyümölcsökből télire eltenni, jó, ehető gombát szépen felszárítani, hecserli lekvárt főzni...stb.
4. ...önfenntartóvá tenni a fűtést favásárlással... (így a kevés pénz a nép egyszerű fogatosainak,erdőmunkásainak adható, és nem távoli országok mágnásainak.)
5. takarékosság: ....nem kell a csapokat maximumra nyitni, a villanyokat le kell oltani ott, ahol nem vagyunk, a fűtés, szellőztetés arányaira vigyázni....
A közelgő gazdasági összeroppanástól sem kell pánikolni, de... fel kell készülni, mert biztos, hogy a sok pazarlásnak meglesz a böjtje.
Böjte Csaba másokkal együtt a világ jobbik felében történő pazarlás böjtjét, végét jövendöli. Bár ne lenne igaza. Akár bekövetkezik a társadalmakat meghaladó méretű regresszió, akár nem, a pazarlás Isten elleni vétek, és mint ilyen, kerülendő. A természet közeli dolgokkal való foglalkozáshoz való visszatérés sem kifogásolható, sőt. Csak az a probléma, hogy ha a romboló és esztelen sokaság találkozik olyan valakikkel, akik értéket hoznak létre, pl. ennivalójuk van, el fogják rabolni tőlük erőszakkal. Hacsak hallatlan erős lépéseket nem tesznek az önvédelemre. Bonyolult kérdéssor ez.
Ízelítő az Ezekiel 12. f.-ből:
Az Úr: Emberfia, lázongó nemzedék körében élsz... emberfia, szedd össze az útra a holmidat, ...talán felfigyelnek rá... mint a száműzetésbe készülők a csomagjukkal ... menj el este, ...a falon keresztül... jellé tettelek Izrael háza számára. A kapott parancs szerint jártam el ... Így beszélj ...: én jel vagyok nektek. Amit én tettem, azt teszik majd ők is: száműzetésbe, fogságba mennek...Babilonba ... seregét szétszórom... De meghagyok közülük néhányat... Emberfia, remegve edd kenyeredet, s vizedet is nyugtalanul és szorongva idd, és mondd meg az ország népének...Kenyerüket szorongva eszik, vizüket félve isszák, mert lakóinak erőszakossága miatt elpusztul az ország és akik lakják ...
Népi mondások
...mit akartok azzal a mondással, amely Izrael földjén járja: A napok múlnak, s a látomások nem válnak valóra. Mondd meg ... nekik: Közel vannak a napok, amikor minden látomás valóra válik. ... Izrael háza így beszél: „A látomás, amit ez lát, csak távoli időre vonatkozik.” Mondd hát meg nekik: Ezt mondja az Úr, az Isten: Szavaim nem késnek tovább. Amit mondok, az beteljesedik. Közöm. Ki tudja, hányadik módon modelláltatja Ezekiellel az Úr, hogy mi vár Izraelre. Eljátssza előttük, elmondja nekik, de semmi nem használ. Vesztébe rohan a nép, királyostul együtt. Ez akkor is igaz, ha tudjuk, az Úr hosszan tűrő. Türelmes, de türelmének is van határa. Nem bölcs dolog visszaélni vele, mert úgy jár vele mindenki, mint az, aki az oroszlán bajuszát huzigálja. Ugye nem szerencsés dolog az se.
2016.09.21. 11:53 emmausz
... a sok pazarlásnak meglesz a böjtje (Böjte Csaba gondolatai kivonatosan)
Szólj hozzá!
2016.09.20. 12:03 emmausz
135 csatorna
Induláskor egy fekete-fehér tévéadást sugároztak a hét hat napján. Hétfő ugye huzamos ideig adásszüneti nap volt. Ma a mi készülékünk a kábelen érkező jelek 135 csatornát jelenítenek meg, ebből négy rádióállomás. A többi nézhető, illetve szerintem jó részük, bár látható, de nézhetetlen.
Tegnapelőtt indult az M5-ös közszolgálati adó. Népszerű ismeretterjesztéssel jellemezhető műsorszerkezete. Majd meglátjuk, miféle színvonalat képvisel.
A tévézés valóban tudatfejlesztő valami. Képpel és hanggal próbálja befolyásolni azokat, akik elé ülnek. Emlékeim szerint a sorkatonák egy része olyan kistelepülésről jött a 70-es évek elején, akiket épített minden adás. Ültek is előtte, amikor csak tehették. Ennek a tényét elfogadva is azt kell hangsúlyoznom, hogy egy szint elérése után visszájára fordul a dolog.
A tévézés olyan, mint a víz. Aszály idején ki vagyunk rá szomjazva, de árvíz idején mindent elborít „nedvességével”, akár szeretnénk, akár nem. Az egycsatornás időkben cocom-listára tett gondolatok nem jöhettek át a vasfüggöny mögé. Most, amikor több, mint száz adó kínálja portékáját, úgy eláraszt bennünket a töméntelen információ, hogy majd belefulladunk. És ahogyan már szokás, egyik infó kioltja a másikat, és alig akad olyan hiteles személy, aki segít szellemi machetével átvágni magunkat az információk bozótosán, hogy járható útra találjunk.
Nekem a rádióműsorok a tévéhez képest barátságosabb arculatúak. Futni hagyják látásunkat, de bekapcsolják képzeletünket, mert csak hangokat hallunk. Ezért aztán kevéssé zavar bennünket a rádióhallgatás, mint a tévénézés. Magam is szívesen kapcsolom be valamelyik kisrádiót, s hol pihenésképpen hallgatom, hol egyéb tevékenység közepette háttérrádióként.
Néha a kevesebb a több.
Szívesen ajánlom mindenkinek, hogy keresse meg a hozzá legközelebb álló hullámhosszakat, és inkább rádiózzon.
Ízelítő az Ezekiel 11. f.-ből:
Jeruzsálem bűnei
A lélek ... elvitt a templom keleti kapujához, ahol huszonöt férfi volt, és ezek között láttam ... a nép vezetőit. Az Úr így szólt hozzám: „Emberfia, ezek a férfiak gonoszságot forralnak...Jövendölj hát ellenük emberfia!” ... Ezt mondja az Úr: ... Megsokszoroztátok a vérontást ebben a városban, és áldozataitokkal vannak tele az utcák..., azért kardot hozok rátok ..., az ellenség kezére adlak benneteket... Kard élén hulltok el Izrael határain belül, végrehajtom rajtatok az ítéletet, és megtudjátok, hogy én vagyok az Úr... nem tartottátok meg a törvényeimet és nem követtétek a parancsaimat... Míg jövendöltem, ...meghalt Pelatjahu...: felkiáltottam: „Jaj, Uramm, elpusztítod Izrael maradékát?”
Isten új szövetséget ígér a száműzötteknek
...Ezt mondja az Úr, az Isten, elküldtem őket messzire, a népek közé, ...de ...Összegyűjtelek benneteket a népek közül, ... ahová szétszóródtatok, és nektek adom Izrael földjét. Megérkeznek, s kiirtanak benne mindent, ami gyalázatos és utálatra méltó. ... kitépem testükből a kőszívet, és hússzívet adok nekik, hogy törvényeim szerint éljenek, tartsák szem előtt parancsaimat, és teljesítsék őket. Akkor a népem lesznek, én meg az Istenük leszek...
Az Úr dicsősége elhagyja Jeruzsálemet
Akkor a kerubok fölemelték szárnyukat, s a kerekek is követték őket. ... Az Úr dicsősége fölemelkedett, elhagyta a várost, és azon a hegyen állt meg, amely a várostól keletre van. A lélek ...elvitt a káldeusokhoz, a száműzöttek közé ..., azután eltűnt a látomás, s én mindent elmondtam a száműzötteknek, amit az Úr látnom engedett. Közöm. A földi történéseknek van égi vetülete. Ezekiel egyben láttatja a kettős valóságot. Még megjegyzem, hogy a lelkigyakorlatok merítenek Ezekiel szavaiból. Tudatosítják az Istenre vágyó emberekben, hogy átalakítja őket az Úr: „kitépem testükből a kőszívet, és hússzívet adok nekik..., a népem lesznek, én meg az Istenük leszek.” Jó érzés a megvilágosodás lehetőségének a tudatában élni. Tudni, hogy van Gondviselés, Aki üdvözíteni kíván mindenkit.
2 komment
2016.09.19. 10:25 emmausz
Vezérmondat (Adler)
Tartozom egy vallomással: A tegnap kidobott használt fecni-gyűjteményben akadt egy fel nem használt. Igaz, hogy nem poszthoz szántam, hanem kiránduláshoz. Felírtam a buszmenetrend indulási idejét Pomáztól Dobogókőre. Hátha egyszer vagy többször kedvünk szottyan kirándulni. Aztán elmúlt a kánikula, többször is. Aztán utánament a nyár, és mi maradtunk a földszinten. Nnem szotyogott eléggé kedvünk a szintemelkedéshez. Kidobtam hát a papírt, hiszen változik olykor a menetrend, és különben is, bármikor lehívható az internetről.
Mai témám egy Adlernek tulajdonított gondolat, amit Montágh Imre egyik előadásában emleget. Miszerint mindenkinek az életét meghatározza egy vezérmondat.
Elgondolkoztam én ezen a bölcsességen, és arra jutottam, hogy igaza van Montághnak, aki szerint sokan nem is ismerik fel saját életük vezérmondatát. De igazam van nekem is, aki azt gondolom, hogy nem egy, vagy nem feltétlenül csak egy, hanem alkalmasint több vezérmondat alapján éljük le életünket. Próbáltam a magamét megfogalmazni. Azt hiszem, hogy igazi pacifista vagyok. Igyekszem mindenkivel békességben élni, nyugodt maradni, a normalitás mezsgyéjén belül tartózkodni. De ha további lózungokat keresek, még számos ilyen meghatározó kijelentést regisztrálhatok. A Bibliából a legalapvetőbb kapaszkodóm: „A kő, amit az építők elvetettek, szegletkővé lett. Az Úr vitte végbe mindezt, csodálatos a mi szemünkben.” A 117 zsoltárban, de Izajásnál és Zakariásnál is olvashatunk erről a Messiásról szóló jövendölésről, amit Jézus magára vonatkoztatott. A szegletkő, mindennek alfája és ómegája, ami/aki az én fix vonatkozási pontom. Olyan alapvetően igaz ez nekem, mint Archimédesznek, aki keresi ezt a pontot, hogy segítségével kimozdíthassa a földet.
Vannak aztán huszadrangú eligazító megállapítások, amelyek szintén befolyásolják hétköznapi gyakorlatomat. Éva lányunk egyszer értésünkre adta, hogy a HÉV-megállóba melyik a legrövidebb kanyargós út (egyenes nincs). Harminc éve ezen közlekedünk anélkül, hogy megmértük volna. Vannak olyan elvek is, amelyeket nem követek. Cs. pl. törekszik mindig más úton közlekedni autójával, hogy megismerje az útválasztási lehetőségeket. Én nem osztom ezt. Ha ismerem a legcélszerűbb útvonalat (az azért van, mert a sokból értelemszerűen a legjobbat választottam), akkor nem fogom lecserélni egy ócskábbra, még a kaland kedvéért se. Ami neki javára lehet, az nekem nem biztos, hogy hasznos, amíg az ellenkezőjét be nem látom. Pl. több benzin fogy, és elveim egyike szerint egy centit se szeretek feleslegesen autózni.
Végül is elmondható, hogy számos elv van, amelyek életem hajóját irányba navigálják, de hát mindet felsorolni képtelenség, és nem is fontos.
Ízelítő az Ezekiel 10. f.-ből:
... A kerubok a templom jobb oldalán álltak, ... és a felhő betöltötte a belső udvart. Az Úr dicsősége a kerubokról a templom küszöbéhez szállt, a templom tele lett a felhővel, és az udvart betöltötte az Úr dicsősége ragyogásával. ... .... Megfigyeltem: Négy kerék volt a kerubok mellett, mindegyik kerék egy kerub mellett, s a kerekek úgy ragyogtak, mint a krizolit. Úgy látszott, hogy mind a négy egyforma, s mintha az egyik kerék a másikban lett volna. Amikor mentek, négy irányban haladtak, s nem fordultak meg menet közben, hanem abban az irányban mentek, amerre a fej irányította őket, és nem fordultak meg menet közben. Egész testük, hátuk, kezük és szárnyuk, valamint a kerekek körös-körül tele voltak szemekkel, mind a négyüknek. Hallottam, hogy a kerekeknek ezt a nevet adták: „galgal”. Mindegyiknek négy arca volt: az első bikaarc volt, a második emberi arc, a harmadik oroszlánarc, a negyedik sasarc. A kerubok fölemelkedtek; ugyanaz az élőlény volt, amelyet a Kebár folyónál láttam. Amikor a kerubok járkáltak, a kerekek haladtak mellettük, amikor a kerubok fölemelték szárnyukat, hogy fölemelkedjenek a földről, a kerekek ottmaradtak mellettük. Amikor megálltak, azok is megálltak, amikor fölemelkedtek, azok is fölemelkedtek velük, mert az élőlény lelke volt bennük.
Az Úr dicsősége elhagyja a templomot
Az Úr dicsősége elhagyta a templom küszöbét és megállt a kerubok fölött. A kerubok fölemelték szárnyukat, és szemem láttára fölemelkedtek a földről, s amikor eltávoztak, velük voltak a kerekek is, és megálltak az Isten háza keleti kapujának bejáratánál, s Izrael Istenének dicsősége ott volt fölöttük. Ez az az élőlény volt, amelyet Izrael Istene alatt láttam a Kebár folyó mellett, és megértettem, hogy kerubok voltak. Mindegyiknek négy arca és négy szárnya volt, s emberi kézhez hasonló valami volt a szárnya alatt. Arcuk olyan volt, mint azoknak az arca, amelyeket a Kebár folyó mellett láttam. Mindegyik egyenesen haladt, maga előtt. Közöm. A kép az első fejezet látomását ismétli (kerubok és kerekek), és egészíti ki. Észre kell venni, hogy az itt megjelenő szimbólumokat (az első bikaarc volt, a második emberi arc, a harmadik oroszlánarc, a negyedik sasarc) felhasználták az evangelisták attribútumaként. Szt. Iréneusztól ered a hagyomány, mely szerint Máté az ember, Lukács a bika, Márk az oroszlán és János a sas. Utóbbi csakugyan szárnyal.
Szólj hozzá!
2016.09.18. 11:34 emmausz
Ők adnak nekem témát
Asztalomon néhány papírfecni, egyik oldalukon nyomtatott szöveg, amelyeknek a hátuljára firkantom hirtelen támadt ötleteimet, hogy katalizátorai legyenek napi posztomnak. Baj akkor van, most is, amikor a témák jegyzékét olvasva azt látom, hogy valamennyiről írtam már. Ismételni nem akarom magamat, új témát pedig nem adnak.
Megértek a kidobásra.
Egyiken ugyan látom, hogy a nyáron mi is történt?
No, nézzük csak.
Mint ismeretes, vejem, Fr. aktív valaki, és rendszerető. Így fordult elő, hogy rendet csinált az általuk is lakott szobában. Aztán ők elmentek a Palatinusra, én meg kerestem fél napig az olvasószemüvegemet. Nagyon elegem lett az eredménytelen kutatgatásból, s mivel értelmes helyeken nem találtam, rövid fohászt intéztem az Égbe, hogy segítsen Mária, mert nekem nincs épkézláb ötletem a szemüveg hollétét illetően. Még be sem fejeztem a mondókámat, amikor egy polcra esett a tekintetem. Ott volt.
Idő se kellett megtalálásához.
Két észrevétel:
1. Írás közben jutott eszembe, amikor odáig jutottam: „értelmes helyeken nem találtam”, hátha valaki azt gondolja, hogy a fejem tetején kerestem mindhiába.
2. Karinthy egyik krokija arról szól, hogy valaki megzavarja a kávéházban. Feltartja, s ennek a mozzanatait az író feljegyzi. Majd részletesen kidolgozza ezzel a címmel: Ő ad nekem témát. Nos, ilyen nekem ma a sok slágvorttal összefirkált fecni. Ők adnak nekem témát, avagy ők maguk a mai nap témája.
Ezekiel 9. fejezet
A büntetés
Akkor hangosan felkiáltott a fülem hallatára: „Gyertek elő, város ostorai! Mindegyiktek tartsa kezében öldöklő szerszámait!” És lám, megjelent hat férfi a felső kapu felől... Közülük az egyik férfi fehér ruhába volt öltözve, oldalán meg íróeszközök voltak. Beléptek és helyet foglaltak a bronzoltár mellett. Izrael Istenének dicsősége a kerubokról, ahol volt, a templom küszöbéhez szállt. Ekkor a fehér ruhába öltözött férfit hívta, akinek íróeszközök voltak az oldalán ..., így szólt hozzá: „Járd be a várost, járd be egész Jeruzsálemet, és jelöld meg kereszttel azoknak az embereknek a homlokát, akik siránkoztak és bánkódtak a szörnyűségek miatt, amelyeket művelnek benne.” A többieknek meg ezt mondta a fülem hallatára: „... járjátok be a várost és pusztítsátok! Ne nézzetek rá irgalommal és ne könyörüljetek rajta! Öreget, ifjút, szüzet, gyereket és asszonyt egyaránt öljetek meg, és irtsatok ki mindenkit! Akinek azonban kereszt van a homlokán, azt ne bántsátok! Szentélyemmel kezdjétek!” ... Azok elindultak, bejárták a várost és pusztítottak. ...én így kiáltottam: „Jaj, Uram, Isten, teljesen el akarod pusztítani Izrael maradékát, amikor rázúdítod haragodat Jeruzsálemre?” „Izrael és Júda házának igen nagy a gonoszsága, az ország tele van vérrel, s a város törvényszegéssel... számon kérem rajtuk útjaikat.” ...a fehér ruhába öltözött ember ... jelentette: „Megtettem, amit parancsoltál.” Közöm. Aki nem volt megelégedve a hamisságokkal, az megmenekült, a többiek elpusztultak. A képlet viszonylag egyszerű. Az élet szeretet, s az igaz értékek mentén viszi az életet lelkiismeretünk. A talmi kihullik a rostán, elvész, megsemmisül, hiszen nincs benne élet.
Szólj hozzá!
2016.09.17. 06:14 emmausz
Játszom
Mócok többen vannak, de a cókmók csak egy.
A Lilik többen vannak, de a lilik csak egy.
A várak több vár, de a vacak csak egy.
A ruszlik több hal, de a miszlik csak egy.
A lombok több fa részei, de a lombik csak egy.
A ruszkik sokan vannak, de a pruszlik csak egy.
A zombik többen vannak, de a ladik csak egy.
Japánok sokan vannak, de a pánik csak egy.
A rémlik az egy ige, de a piknik nem az.
A vakond csak egy állat, és a vakondok is csak egy.
***
Le akartam fotózni a reggeli napsütésben egy csillogó pókhálót, de nem tettem. Annyi pókhálós kép van a világhálón, minek eggyel több. Aztán egy még frissebb hálót vettem észre a visszapillantó tükörrel kombinálva. Ugyancsak fotótéma lehet.
De kinek tetszene egy ilyen?
Még gondolkozom rajta.
Ízelítő az Ezekiel 8. f.-ből:
Látomás Jeruzsálem vétkeiről
... Ezt láttam: egy emberhez hasonló lény jelent meg. lefelé... tűz volt, derekától fölfelé meg.. érc. Egy kéz... megragadott..., fölemelt a lélek ég és föld közé, s isteni látomásban elvitt Jeruzsálembe a belső kapu bejáratához, ahol a féltékenység bálványa volt, amely féltékenységre ingere... ott volt Izrael Istenének dicsősége,... Így szólt hozzám: ... látod mit művelnek? Szörnyűség, amit Izrael háza itt végbevisz, miatta el kell hagynom szentélyemet. ... a falak körös-körül tele voltak mindenféle csúszómászó és visszataszító állat ábrázolásával és Izrael háza bálványainak képeivel. ... hetven férfi állt a bálványok előtt ... füstölővel a kezében, és szállt a tömjén füstje... Azt mondják: Az Úr nem lát minket, ... az Úr temploma kapujának a bejáratánál ... asszonyok ültek, és Tammuzt siratták. Így szólt hozzám: „Láttad ezt, emberfia? Látsz még szörnyűbb dolgokat is.” ...az előcsarnok és az oltár között mintegy huszonöt férfi állt az Úr szentélyének hátat fordítva; kelet felé néztek és leborultak kelet felé a Nap előtt... Tele az ország erőszakkal, és folyton-folyvást haragra ingerelnek... szólítgatnak majd, de nem hallgatom meg őket.” Közöm. Nem az megy be az Isten országába, aki azt mondja: „Uram, Uram”, hanem aki teljesíti Isten akaratát. Ezekiel a bálványok, léhaságok után való futkosás hiábavalóságára figyelmeztet.
3 komment
2016.09.16. 10:04 emmausz
Lourdes szentje
Időmbe belefért, hogy olvassak és olvassak. Olvasás közben kétféle érzés harcolt bennem. Mikor érek a végére a könyvnek, és vele csaknem párhuzamosan: Nem akarok a végére érni – ti. Franz Werfel Bernadette c. munkájának. A Steinbeck állította kategória (zöngicse) ebben a regényben is gyakorta előfordult. Amikor az ember hosszas leíráshoz, zöngicséhez ér, szívesen felgyorsítaná a történéseket. Ám Bach óta tudjuk, hogy a lángésznek joga van olykor kényelmesre venni a tempót, és el-elandalítani a hallgatót, ha kéri, ha nem.
Visszatérve a regényre: helyenként viszont olyan mélységeket mutat fel az írás, hogy ott szívesen lehorgonyozna az ember.
Most viszont vége. Bernadette Soubirous felnövekedett, a lourdes-i kegyhely az ő eszközként való közreműködésének is köszönhetően lett kegyhellyé.
Bernadette apácaként meghalt, utóbb pedig szentté avatták.
Werfel színvonalas regényt írt az életéről. Sajnos a korrektúra gyengére sikeredett. A regény megérné az átfésülést, hogy az ember el ne bizonytalanodjon: a nevers-i zárda helyes szóalakját illetően (háromféleképpen szedve olvastam a könyvben). Ez persze csak szerkesztőségi múltam morgolódása.
Végül is a könyv nagyszerű élmény.
Ide most csak egy furcsa epizódját idézem:
Az író III. Napóleonnal kapcsolatban visz végig egy gondolatsort, amelynek során többek között a következőket írja: „aki a világot kormányozza, tudhatja, hogy a dolgok nem mennek hétköznapi rendben, ...bonyolódásuk nem tőle függ... Hogy a gyilkos golyója célba talál-e, nem annyira a ballisztikától függ, mint inkább azoktól a hatalmaktól, akiket akár Szentháromságnak nevezünk, akár a csillagok akaratának. Csak egy császár értheti meg igazán, mennyire benne él a csodában.”
Óhatatlanul Szent II. János Pál és Ali Agca esete jut eszembe Werfel sorait olvasva. Mint közismert, a török jól célzott, találata mégsem okozta a pápa halálát, aki Mária közbenjárásának tulajdonította megmenekülését. Életét ugyanis korábban az ő vezetésére bízta. Végül Fatimába vitte magával az életét kioltani akaró pisztolygolyót.
Két kegyhely és két uralkodó és két pisztoly szerepe.
Zseniális.
***
Adalékok Ali Agca tette indítékához: az 1981-es merényletet illetőpen:
A „Paradicsomot ígértek” című, a közelmúltban olaszul megjelent életrajzi könyvben Agca azt állítja, Khomeini így szólt hozzá: „Kedves Ali, nem szabad kételkedni, ez Allah akarata.” A merénylő szerint az iráni vallás vezető azt mondta neki, hogy a pápa megölése „Isten akarata”, mert II. János Pál halála megnyitja az utat az iszlám megváltó, a Mahdi eljövetele előtt. Khomeini állítólag azt is kijelentette, hogy a véres merénylet az iszlám világméretű győzelmének a bevezetése, a vértanúságot is vállaló merénylőt pedig jutalom várja az örök dicsőség Istenétől a paradicsomban.
Agca hosszabb vívódás után végül vállalta a megbízást. Mint könyvéből kiderül, arra a meggyőződésre jutott, hogy szüksége van a „megváltásra” ebből a nehéz és szegény világból, ami semmit nem nyújt a számára.
„Kész vagyok feláldozni magam az iszlám érdekében”, jelentette ki a legtermészetesebb módon, és állítása szerint saját szavait hallva erősnek és bátornak érezte magát.
"Én, Mehmet Ali Agca, kész vagyok a vértanúságra. Igen, megölöm II. János Pál pápát, majd a következő pillanatban megnyerem az életet”, idézi a könyv a beszámolóját. Majd arról ír, hogy Agca képtelen volt feldolgozni a merénylet kudarcát, éveken keresztül gyötörte a kérdés: miért nem halt meg a pápa, miért vallott kudarcot a Khomeini szerint Allahtól származó küldetés. (ATV/La Stampa)
Ízelítő az Ezekiel 7. f.-ből
Júdára elérkezett az Úr ítélete
Az Úr szózatot intézett hozzám... ... Csapás csapást ér ... a harag mindenkire rátör ...aki bűnben él, nem kap többé erőre. Fújjátok meg a harsonát, minden készen áll, és senki sem indul harcba, mert haragom mindenkire rátör.
Izrael bűnei
... mind halálba küldöm a bűne miatt. Minden kéz ellankad, s minden térd szétfolyik, mint a víz. Zsákruhába öltöznek, és félelem fogja el őket. Minden arc szégyentől ég, s minden fej kopasz lesz. Ezüstjüket az utakra szórják, az aranyat meg szemétnek tartják. Nem tudják velük éhségüket csillapítani, gyomrukat megtölteni, mert bűnbe vitték őket. Díszes ékszereiket ... szégyenletes képeiket, bálványaikat... Idegeneknek adom zsákmányul, s a föld istentelenjeinek prédául, azok majd meggyalázzák őket. ... ország tele van vérengzéssel, és a város tele van erőszakossággal. Elővezetem a legkegyetlenebb népeket, hadd foglalják el házaitokat... Tetteik szerint bánok velük, ítéleteik szerint ítélkezem fölöttük, és megtudják, hogy én vagyok az Úr. Közöm. Most egy fél mondat ragadott meg. Aki bűnben él, nem kap erőre többé. Félelmetes igazság. Az ember küszködik, és hallatlan önbizalommal teszi a dolgát. Úgy is néz ki többnyire. Míg ha elfogadja a felső vezetést, magasságokat élhet meg. N.B. Nélkülem semmit se tehettek (Jézus).
4 komment
2016.09.15. 10:13 emmausz
Néhány gyerekszáj
A gyerekszájak egy része hihetőleg a sokszerű nyelvi választéknak a tudatukban való összetorlódása miatt alakul úgy, ahogyan kibuggyan a gyerek fejéből. Mindent egyszerre szeretne kimondani.
Máig emlékezem rá, hogy kicsi koromban a szomszéd gyerek, G. azt akarta hadarni, hogy hadd csússzon mindig az, aki a leggyorsabban a csúszdához érkezik, de mondókáját így kezdte: „Hadd az, aki” ... és innen kezdve már nem lehetett értelmesen folytatni a mondatot. Azért megértettük.
Tegnap Levi unoka (4,5) két megjegyzést is tett, ami nyelvújítási kísérletnek nevezhető. Az egyikkel kapcsolatban (gitárhangoló, amely csipeszes) azt találta mondani, hogy rá kell csipiszteni a fára. A másikkal saját akrobatamutatványát kívánta jellemezni. Kötélen lógaszkodva kérdezte tőlem: nagypapa, ez most ugye „úristen” mutatvány?
Magyarázzam? Ti. olyan mutatvány, amit látva a nagyérdemű közönség kezét összecsapva kiáltja: Úr Isten!
Egyebekben – igen – ő volt az, aki a hintázáskor alkalmazott tréfás rákiabálásra, azaz az ütemes fenyegetésre, miszerint: Menj innen!, így invitált. Nagypapa gyere, menjinnenezzünk.
Öccse (bő 2) még eredetibb a maga babanyelvével: Hogy neki a circli a virsli, az érthető. De hogy miért fafu minden lámpa és miért nevezi Kükünek Ágostont, az még szülei előtt is rejtély.
Ízelítő az Ezekiel 6. f.-ből
Jövendölés Izrael hegyei ellen
Az Úr szózatot intézett hozzám... lerombolom magaslataitokat. Oltáraitok semmivé válnak, oszlopaitok ledőlnek, akik halálos döfést kapnak, azokat bálványaid elé vetem, s csontjaitokat oltáraitok köré terítem szét... Akiket közületek döfés ér, leroskadnak. .... Akik megmaradnak, szétszórom őket a népek közé..., amelyek közé fogolyként hurcolják őket...így majd megtudják, hogy én vagyok az Úr.
Izrael vétkei
... mondd: Jaj Izrael házának iszonyatos tettei miatt, mert ... van, aki pestisben vész el, aki közel van, azzal a kard végez, aki pedig megmarad és ostrom alá veszik, az éhen hal, ... holttestük ott hever a bálványok között, ...mindenütt, ahol áldozatot mutattak be bálványaiknak. ... Közöm. Mint oly sokszor e fejezet is rámutat: A bűn következménye a pusztulás, a romlás, a kilátástalanság és szenvedés.
Szólj hozzá!
2016.09.14. 09:43 emmausz
„Téged áldunk, Krisztus...”
Ma a katolikus világ azt ünnepeli, hogy egykor Szent Ilona Jeruzsálemben felkutatta Krisztus keresztjét, és hazájában felmutatta (felmagasztalta) a népnek. A keresztet utóbb szilánkjaira szedték, és számtalan ereklye készült anyagából.
A kereszt a korábbi, hal jelképet háttérbe szorítva a legáltalánosabb keresztény jelképpé vált. Nem szoktam rá gondolni, de valahogyan ma felmerült bennem a Mátyás-templom kórusának részeseként énekelt Schütz Máté-passiójának a zárótétele. Fenségesen áradó dallam, fenséges szöveggel. Az utóbbit ide másolom:
„Téged áldunk, Jézus,
aki érettünk fenn a kereszt fáján kínhalált szenvedtél.
Ott ülsz az Isten trónja jobbján, Krisztusunk...
Szánj meg minden bűnös most és örökké.
Kyrie eleison,
Christe, eleison,
Kyrie eleison.”
A zárókórus több változatban megtalálható a Youtube-on, Egyet közülük megosztottam a fb-on .
Ízelítő az Ezekiel 5. f.-ből:
Emberfia, fogj egy éles kardot..., és húzd végig a fejeden és a szakálladon. ... a levágott harmadát vesd tűzre a város közepén, amikor letelik az ostrom ideje. Másik harmadát hányd kardélre a város körül. Az utolsó harmadot szórd szélnek... egy keveset tégy ... köntösöd szegélyébe...egy keveset, dobdj a tűzbe... mondd ...: Ezt mondja az Úr, az Isten: „Jeruzsálem .... ...: „Mivel lázadóbbak vagytok, mint a körülöttetek élő népek, ... felkelek ellened és végre is hajtom körödben a büntető ítéletet a népek szeme láttára. ... Az apák megeszik gyermekeiket, s a gyermekek megeszik apjukat. ...a szél minden irányába szétszórom azokat, akik megmaradnak belőled. ...mivel ...megfertőzted szentélyemet, elvetlek... Lakóid egyharmada pestisben hal meg és éhínség által, egyharmada kard élén hull el, egyharmadot meg szétszórok a szél minden irányába, és ... megtudják, hogy én, az Úr szóltam féltékenységemben, ... éhséget bocsátok rátok... pestis és vér gázol át rajtad, ...Közöm. A próféták nemcsak örömhírt közvetítettek, hanem a fenyegető veszélyekre is figyelmeztetnek. Lám Ezekiel újra jelképes cselekedetsoron keresztül próbálja meg megvilágosítani a jövőt hallgatósága részére. Korabeli metaforát használ. Képsorba sűríti és láttatja a lényeget.
Szólj hozzá!
2016.09.13. 11:11 emmausz
Bernadette
F. Werfel Bernadette c. könyvét olvasom. Hihetőleg pontos krónikása az eseményeknek, és ez elég ok arra, hogy végigolvassam. Ami kevéssé tetszik: a nyelvhasználata. Leegyszerűsítő, nekem szokatlan, tőlem kissé idegen is, és nem tudom megállapítani, hogy ez a szerzőnek vagy a műfordításnak tulajdonítható-e. Az is lehet, hogy archaikus kívánt lenni, és ez lett belőle.
Ami lebilincsel, maga a történés.
A kötetet először kezembe véve kicsúszott a lapok közül a külső borító füle. Azon gondolkoztam, hogy valaha nekiláttam volna az olvasásnak, vagy se? Nemde elkezdtem, majd félbehagytam, és onnan csúszott ki a jelzés, ahol éppen tartottam?
Nos, elég jó tempóban faltam az oldalakat, s elértem a kritikus ponthoz. Fény derült a jelzés okára. Nem olvastam korábban a regényt, ez kiderült hamar, viszont egy ív hiányzott az általam olvasott példányból. Mivel egy újabb kiadása is megvan itthon, a hiányzó 16 oldalt abból futottam át. Megjegyzem, hogy készítettem digitális fotót a hiányzó oldalakról, s ki is tudom nyomtatni. Így a régebbi könyv is zavartalanul használható lenne.
A kérdés csupán az, hogy megéri-e a munka?
Könyv ugyanis van rengeteg, olvasó viszont nem sok.
Akkor meg minek?
***
A nap vicce:
A székely hadseregben jelenti az őrmester:
- Parancsnok úr! Bé vagyunk kerítve!
- Erőst jó. Mindenfelé támadhatunk.
Ezekiel 4. fejezet
Jeruzsálem jelképes ostroma
Te meg, emberfia, végy egy téglát, tedd magad elé, és rajzolj rá egy várost, Jeruzsálemet. Majd indíts támadást ellene, építs ellene falat, emelj töltést, helyezz el vele szemben tábort, és vedd körül faltörő kosokkal. Ezután végy egy vasserpenyőt, és vasfalként tedd magad és a város közé. Fordulj ellene, zárd körül, és vedd ostrom alá! Ez jel Izrael háza számára. Feküdj a bal oldaladra, és vedd magadra Izrael házának bűneit. Ahány napig így fekszel, viseld bűneiket. Magam határoztam meg bűneik éveit, napokban kifejezve: háromszázkilencven napig viseled majd Izrael házának bűneit. S amikor ennek végére érsz, feküdj a jobb oldaladra, és hordozd Júda házának vétkeit negyven napig. Minden esztendő helyett egy napot róttam rád. Te meg fordulj az ostromlott Jeruzsálem felé, emeld föl mezítelen kezedet és prófétálj ellene! Nézd, megkötözlek, úgyhogy nem tudsz az egyik oldaladról a másikra fordulni, amíg szorongattatásod ideje le nem telik. Végy gabonát, árpát, babot, lencsét, kölest és tönkölyt, tedd egy edénybe, és csinálj belőlük kenyeret. Annyi napig, ameddig oldaladon fekszel – háromszázkilencven napig – ebből egyél. S ez a táplálék, amit naponta magadhoz veszel, húsz sékel súlyú legyen, ezt edd időről időre. Vizet is csak mértékkel igyál, egy hatod hint, s csak időről időre igyál. A táplálékot árpakenyér formájában vedd magadhoz, amely a szemük láttára emberi ürüléken sült meg. „Ezt mondja az Úr, Izrael Istene: Ugyanígy eszik majd Izrael fiai tisztátalan kenyerüket a népek között, ahova szétszórom őket.” Erre így szóltam: „Uram, Isten, még sosem szennyeztem be magam. Gyermekkorom óta egészen mostanáig nem ettem elhullott vagy széttépett állatot, és semmiféle tisztátalan állatot, és semmiféle tisztátalan húst nem vettem a számba.” Az Úr erre azt mondta: „Jól van, megengedem, hogy emberi ürülék helyett tehéntrágyán süsd meg kenyeredet.” Majd így szólt hozzám: „Emberfia, nézd, összetöröm a kenyér botját Jeruzsálemben, úgyhogy rettegve eszik majd a kiszabott kenyeret és szorongva isszák a kimért vizet. Mert nem lesz kenyér és víz, úgyhogy rémülten néznek egymásra, és elpusztulnak gonoszságaik miatt.” Közöm. Ezekiel térben és időben modellezi a jövendőt. Izrael és Júda egyaránt pusztulásra van ítélve, a következmények között erős éhínség is szerepel. Amit a próféta megmutatva jövendöl, teljesen hihető, de nem törődnek vele. A figyelmeztetésekre figyelni kell, mert akár igazak is lehetnek. Utóbb aztán bánhatja az ember a rossz döntését.
Szólj hozzá!
2016.09.12. 06:50 emmausz
Zenék
Arra ébredtem, hogy fülzúgásom mellett „szól” bennem Vivaldi a-moll hegedűversenyének presto tétele. Ezt nem játszottam, csak ismerem. Sikerült visszaaludnom, de álmomban-félálmomban a zümmögő kórus éteri finomságú hangjai képződtek meg, hogy majd átadják a helyet a Nabucco-beli rabszolgakórus hangjainak. Innen már csak néhány operasláger következett.
De ez már nem a véletlen műve.
A. nagybátyánk egykor sűrű vendége volt az operának, és otthon (velünk laktak a háború után társbérletben 10 évig) fel-alá sétálgatva nagyon gyakran dudorászott ezekből egy-egy áriát, népszerű melódiát. Így töltődtek le a fejemben a Fülöp király áriája, egy-egy dallam a Trubadúrból, s ki tudja, még honnan. Aztán kidobott az ágy, hogy mindezt azon frissiben leírjam.
***
Ma folytatódik a kánikula. A hejnalban lekapott rózsaszín felhőt mutatom a fb-on.
***
A nap favicce:
Megházasodott a munkamorál. Elvette a munkakedvemet.
***
Olvasom Werfel Bernadette-jét. Hitelességére nagyon ráerősít a szerző előszavában talált mondat. Ezt írja: „Meg merészeltem írni Bernadette történetét... Ehhez a vállalkozáshoz egy... fogadalomból merítettem bátorságot. Még azokban a napokban, amikor első verseimet írtam, fogadalmat tettem, hogy tollammal mindenkor és mindenütt az isteni titkot és az emberi szentséget fogom dicsőíteni...” Lehet ennél kitűnőbb ars poetica?
Aligha.
Ízelítő az Ez 3. f.-ből.
Így szólt hozzám: „Emberfia, edd meg ezt a tekercset..., gyomrod eméssze meg, és egész belső részed teljen el ezzel a tekerccsel, amit adok neked.” Megettem, és olyan édes volt ..., mint a méz. Akkor ezt mondta ...menj Izrael házához és hirdesd nekik a szavaimat! ...zrael háza nem akar majd meghallgatni, mert engem sem akarnak meghallgatni. Mert Izrael egész házának kemény a feje és megátalkodott a szíve. Nézd, olyan keménnyé teszem arcodat, ...., mint a gyémánt, ami keményebb a sziklánál. ...menj el a száműzöttekhez, ... mondd meg nekik: Ezt mondja az Úr, az Isten, akár meghallgatják, akár nem hallgatják.” Aztán elragadott a lélek..., és az Úr keze súlyosan rám nehezedett. Megérkeztem Tel Abibba a... száműzöttekhez..., hét napig maradtam köztük.
A próféta felelőssége
„Emberfia... figyelmeztesd őket a nevemben. Ha ... figyelmezteted a gonoszt, és mégsem szakít gonoszságával..., akkor meghal a bűne miatt, te ellenben megmented életedet. Ha az igaz eltér igazságától és gonoszságot művel, ...mivel nem figyelmeztetted, meghal a bűne ... de a vérét tőled kérem számon.
I. JERUZSÁLEM OSTROMA ELŐTT
A próféta némasága
Fölöttem volt az Úr keze... kimentem a síkságra és lám, ott állt az Úr dicsőségében... arcra borultam a földön. Ekkor eltöltött az Úr lelke... így szólt hozzám: ... emberfia, bilincseket raknak rád, ..., és nem tudod többé figyelmeztetni őket, ... amikor szólok hozzád, megnyitom szádat... Közöm: Az újszöv.-ben is érvényes. Aki sokat kap, attól sokat kérnek számon. Ezekiel is felelős a népért, amennyiben figyelmeztetnie kell az Úr kívánalmairól őket, különben a halálukért felel.
Utolsó kommentek