Szeme csupa könny – sír a Bárány,
Halld meg odafönt – égi Bárány,
halld meg odafönt. – Bármi vár rám,
ha halni kell, az égbe térek én.
(spirituálé)
A spirituáléval először a középiskolában találkoztam. Maklári Lajos piarista több kórust is tartott életben.
Először kamarakórusa előadásában hallottam spirituálékat.
Ezek jó prozódiájú magyar szövegű vallásos énekek voltak négy szólamban előadva. Megfogtak friss hangvételükkel, lendületükkel, ritmusukkal, zsoltárszerű szövegükkel, sajátos előadásmódjukkal.
A karvezető pl. értésünkre adta, hogy a szokásos szövegmondástól eltér a spirituálé előadásmódja. Hangsúlyt kapnak a zöngés mássalhangzók. Ez a duruzsolás-effektus sajátja a spirituálé előadásmódjának.
Megfogott továbbá a szoc. időkben nálunk járt Golden Gate kvartett Erkel színházi előadása.
Utóbb lecsaptam egy AMIGA-nagylemezre, amelyen ők énekeltek. Nagyon sokszor meghallgattam, ameddig volt lemezjátszónk.
Lemásoltam néhány négyszólamú spirituálét, amely fiúkórusra van igazítva. (A piarokhoz annak idején csak fiúk jártak.) Sokszor elővettük őket s énekeltük (Fehér gyolcs, Szeme csupa könny, Ha reánk tör a homály, Dániel stb.).
Amikor a Kongresszusi Palotában fellépett a GGQ, immár fiunkkal hallgattuk az akkor már igen idős O. Wilson és társai műsorát.
Sajátos stílusukat változatlanul élvezem, és szívesen meghallgatok egy-egy összeállítást a youtube-on.
Utolsó kommentek