Napihír, hogy március 4-től 24 szárnyvonalat likvidálnak a
vasútvonalak közül. Ezek között szerepel az én életem egyik vonala, a Pápa
Tatabánya között közlekedő személyvonat. (Egészen eddig nem gondoltam rá, hogy
Pápa is és Tata-bánya is apát tartalmazó szó. Egyiket ugyan a servus servorum,
a római pápa használja, a másikat mindenki, de zömmel nagyapa értelemben) 1970
és 71 között havonta egy-két alkalommal erre utaztunk haza pénteki napokon,
amikor én még Pápán szolgáltam. Nyitott peronú kocsik közlekedtek, fapadosak, erősen dohányszagúak és a gőzmozdony
kátrányától, szénporától áthatottak. Ezen a vonalon néha hatalmas hó látszott
két oldalt, s egy alkalommal egyikünk tányérsapkáját messzire repítette a szél,
mikor átmentünk egyik vagonból a másikba. A fickó öt percen belül sapkát lopott
magának. Valaki mégis kénytelen volt sapka nélkül közlekedni, s besurranni a
kerítésen keresztül visszajöttében a laktanyába, mert büntetés járt a sapka
nélküliségért. Ezen a vonaton kezdett hidegen lenni, mikor is egy karatés
mozdulattal állon vágtam az ablakfelhúzó fémkilincset, mire nagy ívben elrepült
a kilincs, de az ablak jottányit sem mozdult. Pedig nem semmi fém volt, vagy
egy centis átmérőjű kallantyú. (Tudom, egyszer már leírtam az esetet. [mert
hülye azért nem vagyok])
Most hát vége a dalnak. Búcsúztatják Pápa felől indulva sorra az állomások. Pápa (ahová hajnalban megérkezve italautomatából ittuk a 2 forintért kapható gőzölgő kakaót) –
Pusztagyimót – Nagygyimót – Ugod (ahol a lőtéren 21 köregységet lőttem, s ahol Csipszer honvéd is lőtt. Ő egyik szemével a futó alakot nézte, a másikkal a csapott célgömböt, és ellőtte a domb tetején lévő zászló nyelét.) – Franciavágás
(ami nagyon előkelően hangzott) – Pápateszér – Bakonytamási –
Gic-Hathalom – Románd (ahol tompán sikkant a kerék, talán fékezett. S ahol be-becsapott a mozdony füstjének záptojás szaga.) – Veszprémvarsány
– Lázi (aminek soha nem értettem a jelentését) – Tápiószentmiklós – Bakonybánk (nagy vastagságú havak hona) – Bakonyszombathely – Kisbér –
Ete – Császár – Szák-Szend – Dad – Kecskéd – Környe (ahol Szommer honvéd kiszállt, mert itt lakott) – Bánhida (ahol szocialista erőmű működött. Olvasókönyvünkben szerepelt ez az időmértékes címsor: A bánhidai erőmű.) – Tatabánya (Ahol egy kötekedő, részeg bakát úgy szájon talált a lyukasztójával a szintén kötekedő kalauz, hogy amaz menten kiköpte a fogát. És ahol átszálltunk Pest felé. És ahol vettünk fejenként két-két lángost, s egyszer alaposan megfeküdte a gyomromat. Talán azért, mert hideg volt már, s ráfagyott a zsír vagy olaj, nem tudom, melyik a kettő közül.) (N.b. A vonalak kiiktatása a forgalomból újabb évekre
elláthatná a Zászlónk c. lapot témával, ahol is a kisvasutakról cikkezik kedves
írásokkal Guba József évek óta.)
A 24 vonal megszűntét kormányreformnak nevezik. Az is, amennyiben a
reform szót visszaalakítás értelemben használom. De hát akkor meg félmunkát
végeztek, mert még maradtak kiirtható vonalak. Ha tényleg visszaalakításról
volna szó, így kellene folytatni:
A vonalak villamosításának megvonása,
a 424-es vonatok üzembe helyezése,
Petőfi Száz vasútat ezeret kezdetű versének visszavonása,
A lóvasút visszavonása,
Vissza a lovasfutár-szolgálathoz
Vissza a két lábon való járáshoz,
Visszatérés a fára,
Az élet keletkezéséhez,
A kezdethez, amikor Isten teremtette a Földet.
Re-reform: Megjegyzem, hogy Európa nyugati felén a TGV-t leváltó
vasúttal kísérleteznek, mely az óránkénti 550 km/h-s sebességet éri el.
2007.03.04. 16:10 emmausz
REFORM
Szólj hozzá!
A bejegyzés trackback címe:
https://emmausz.blog.hu/api/trackback/id/tr135167446
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Nincsenek hozzászólások.
Utolsó kommentek