Ha jól értettem XVI. Benedek újévi üzenetének egyik
mondatát, ilyesvalamit mondott a jó pápa: A béke biztosítéka (alapja?) a
házaspárok szövetsége, a család. Ezeknek a működését semmi sem pótolhatja.
Elgondolkoztattak a pápa szavai. Ő a világ minden népére
való tekintettel fogalmazza meg üzenetét. Talán másutt sértetlenek ezek a
kapcsolatok. Talán másutt más kihívásokkal találkozik a kétnemű ember, a
többgenerációs kétnemű ember. Magam elsősorban az itthoni helyzettel
szembesülök. Mellé teszem a családreferens Bíró püspök havonta ismétlődő
felhívását. Hívom a családokat, küldöm a családokat. És ezek mellé
teszem a mai magyar valóságot, anélkül hogy ismerném a statisztikát
részleteiben. De vajon készülhet-e statisztika a családok példamutató voltának
gyakoriságáról, vajon számszerűsíthető-e, hány boldog pár él országunkban? Ha
élne, az felérne a csodával.
A valóság ilyesféle. A médiából, a csapból, a rádióból és a lapok jó részéből,
továbbá a reklámok majd mindegyikéből az sugárzik: Akinek esze van, az szingli,
az fogyaszt, az megcsinálja magát, az kényezteti magát, mert megérdemli, az
lecseréli, az a legjobbat választja, mert holnap már csak átlagos lesz az is,
ami ma menő, holnapután pedig elavulttá válik. Semmit nem javítunk, mindent
lecserélünk! Fogyasztunk. Frissebbre, jobbra, legújabbra, makulátlanra.
Használjuk, s ha már nem telik benne kedvünk, eldobjuk. Ez a mentalitás
olyannyira átjárja mindennapjainkat, hogy öntudatlanul is kiterjeszti a
fogyasztó a többi fogyasztóra. Fogyasztjuk egy darabig egymást, s ugyanazzal a
rutinnal válunk meg egymástól, mint egyéb használt s nem kívánt kacatjainktól.
Amiért elakadt hát bennem a pápai üzenet, és a püspöki
felhívás, annak egyazon gyökere van. Ma Magyarországon ahhoz, hogy hívni
lehessen a családokat, sok minden előfeltételnek kell teljesülnie. Ahhoz, hogy
a házaspárok hitelesítsék a pápa szavait a szövetségről, ahhoz a sok sebből
vérző intézményt hatásosan támogatni szükséges. Elsősorban pozitív
propagandával, de tettekkel, áldozatokkal, közösségek akolmelegével, vonzó
példájával.
– Mert Magyarországon a
parlament megszavazta az abortusztörvényt, a társadalom egy részének a
támogatásával. Szegény társadalom. Nem ismer ellenpéldákat, nem ismer más
kitörési lehetőséget a leglehetetlenebb szituációkban keletkező életkék
megmaradására. A nők (és a férfiak) nem ismernek semmilyen társadalmilag is
elfogadott lehetőséget arra, hogy megtartsák magzatukat. Minden és mindenki azt
sugallja: (ez él a köztudatban) csak az abortusz a megoldás. A szívem szakad
meg, amikor a magzatelhajtókon elverik a port. Miközben nem tudok erkölcsileg
azonosulni szegényekkel, empátiám mégis az övék, mert úgy vélem, a kritikusok
sokszor azok, akik beleterelik őket ebbe a csatornába, ahonnan csaknem
lehetetlen visszajönni sértetlenül. Úgy érzem, hogy milliószor ismétlődik az
evangéliumi jelenet: A farizeusok ott állnak a vétkes nő körül hajításra emelt
kövekkel. És nincs Jézus, hogy megvédje őket. Nincs Jézus, hogy szeretetébe
ölelve kijelentse, menj, és többé ne vétkezzél. Hogy kijelentse, mint Teréz
anya: Szüld meg a magzatodat, én szeretni fogom, fel fogom nevelni. A nagyobb
rossz kivédésére sok befogadó emberre volna szükség, sok párra, akik szívesen
vállalkoznának ismeretlen kisgyerekek felnevelésére is. (Minden újszülött
ismeretlen.) Hol vannak? Vajon elég-e „lelkileg” befogadni egy emberkét? Vajon
elég-e a csobánkai és a Lea Leányotthon, s a még működő egy néhány? Miért
vagyunk nyugodtak? Hol az erőteljes, életigenlő propaganda? Hol vannak az ezt
erősítő tettek? Honnan vesszük a bátorságot az egyoldalú ítélkezéshez?
– Más. Ma Magyarországon a
melegeknek azonos jogokat kér a parlament egy része, ma Magyarországon az
együtt élők csaknem azonos jogokat élveznek a törvény által, mint a házasok. Ha
jól emlékszem, csak az öröklés körül van még némi macera.
Persze némi joggal azt
mondhatjuk: A törvénykezés a valóságból indul ki, és mert kevesen vállalkoznak
a házasságra, törvényt alkotott, hogy a lazább kötelékben élők is emelt fejjel
járhassanak. Az ő elismerésüket szolgálja az új szabályozó. A kérdés csupán az,
hogy a törvényhozó kiindulhat-e a gyakorlatból, avagy éppen az a célja, hogy
értékek mentén szabályokba foglalja a követendő gyakorlatot?
Vajon a törvényhozók kiindulhatnak-e abból, hogy mert oly sok lopás történik,
ezért szabályozzuk: naponta hányszor és mennyit lophat egy személy.
Mert olyan sok hamis tanú van, ezért szabályozzuk: Ki és hány fokkal térhet el
az igazságtól büntetlenül?
Mert oly sokan vétenek a helyesírási szabályok ellen, ezentúl mindenki írjon
úgy, ahogy akar? Sorolhatnám a példákat.
A gyakorlat szerint sok az agresszív vezető az utakon. Ezután foglaljuk a
KRESZ-be: Mindenki abban a sávban közlekedjen, amelyik éppen szabad, s
érvényesítse szabadon saját érdekét!
Hát nem.
Az örök emberi értékek mellőzése meghasonlást okoz a törvénykezésben és a
mindennapi életben is.
– Miért nem házasodnak a
fiatalok?
Mert nincs kedvük hozzá.
Mert használhatatlan modellekkel (példákkal) találkoznak.
Mert önmegvalósításuknak látszólag útját állja.
Mert isteni törvény hiányában nincs garancia a kapcsolat tartósságára.
Mert a reklám a szinglit mutatja be követendő példának.
Mert tele van válással a fiatalok környezete.
Mert nem fogadjuk el Jézus tanítását (A többnejűséget Mózes csak a nép
keményszívűsége miatt tűrte el, de – mint mondta – kezdetben ez nem így volt).
A törvények nem preferálják a családalapítást, a gyermeknevelést, vagy igen
erőtlenül és hektikusan változó módon.
A szabályozók csaknem őrült ide-oda rángatásával sikerül is elérni azt, hogy a
fiatalok jövőképe igen pesszimista, homályos, és tűnőben van.
Kinek van kedve egy hazárdjáték kimenetelének a bizonytalanságát hordozó jövőt
lelkesen megtervezni, egy kiszámíthatatlan eredményű útnak, kalandnak
nekimenni?
A politikusok felelőssége
sokkal nagyobb, mint ahogy gondolják. (Az írástudóké is persze.)
A már-már társadalmi méreteket öltő meghasonlás részbeni okozói ők – még ha tán
akaratlanul is.
Tartozom még a kapcsolatokat
veszélyeztető technikai eszközökről szólni.
A társadalmilag preferált kép kb. a következő.
A felnőttel a kommunikáció nehezebb. Ül a tévé előtt, meccset néz.
Ül a fotelban, újságot olvas. (Ha kommunikálni akarsz vele, hirdesd a tévében,
hogy ne vegye komolyan a mérkőzést, mert megütheti a guta, inkább nyúljon a
széke mellé a söréért. Vagy hirdess az újságban, hogy hagyja ott a lapot, mert
elkészült a kávé, mert előállt a kocsi, vagy tudom is én.)
A felnőtt kezében találod a mobilt, mert kommunikálni akar, és teszi
is. (Ha tehát szeretnék valamit megbeszélni vele, a leghatékonyabb módszer,
ha felhívom mobilon. Garantáltan nála van, és azonnal fel is veszi.)
A gyerek a számítógép előtt ül, játszik: négy élete van. (Ha vele akarsz szót
érteni, chat-elj neki, talán ennyi időre hajlandó megszakítani játékát, és egy
tőmondatban elmondani, mit szeretne vacsorára.)
Ez a háromféle karikatúra azt akarja kifejteni, hogy mekkora időrabló mindegyik
felsorolt technikai eszköz, miközben minden további nélkül elismerem, nemcsak a
felnőttek telefonálnak, és nemcsak a gyerekek játszanak, nemcsak a felnőtt olvas
újságot stb.
A lényegre figyelj: a
szórakoztató ipar belelép az emberek életébe, valamit ad nekik, de a közösségeket
– még ha akaratlanul is – megbontja. Nemigen lett könnyebb az életünk, még ha tényleg gyorsabban tudunk is feltölteni és letölteni.
Nem hiszem, hogy egyedül volnék olyasfajta élményekkel, hogy találkozik egy
társaság, hol az egyik tűnik el mobiljával, hol a másik. Melyik közösség él, a bio vagy a virtuális?
Melyik a domináns? Ha valaki bekapcsolja a tévét, vajon beszélgethet-e bárki
abban a szobában?
Vajon megközelíthető-e a számítógépébe temetkező ember?
Azt hiszem, jogosak ezek a kérdések.
Megállítani nem tudom a folyamatot, de sajnálkozni saját helyzetünk miatt igen.
Ha hihetünk Mesterünk szavának, nem azért élünk az általa teremtett szép
világban, hogy magunkat szórakoztassuk, hanem hogy Őt és egymást szeressük. Az
pedig valóban csak egymásra figyelő, egymásból, egymásért élő közösségben megy.
Mintegy leképezi az Isten belső életét. Nekem sincs más tanácsom, mint saját magunk felülmúlásának ajánlása, vagy
ahogy Jézus mondja: Szeressétek egymást! Mégpedig abban az előfordulási
formában, ahogyan ki-ki leledzik. Nemigen kerülhető meg ez, még akkor sem, ha
olykor nagyon nehéz.
Most eddig jutottam, ha bármilyen használható ötletem támad, megosztom veletek.
2008.01.03. 19:15 emmausz
Egy más
Szólj hozzá!
A bejegyzés trackback címe:
https://emmausz.blog.hu/api/trackback/id/tr695167759
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Nincsenek hozzászólások.
Utolsó kommentek