És ha mégis?
Akkor mi lesz?
Mint korábban írtam, India és Kína már megjelentek potenciális és aktív levegőszennyezési igényükkel a piacon. Csak nem járhatok gyalog?! Én kínai bankár vagyok – írta Lee Petőfi. Belátom, hogy egyenlő méltóságuknál fogva ugyanúgy jogosultak kocsival közlekedni, mint a föld boldogabbik része. Ám már így is szörnyűségek elé nézünk. Ha ez az oxigénpusztítás megduplázódik, biztosan és gyorsan végünk van. Mindenféle olajmágnási nyomások ellenére ideje volna felszabadítani az alternatív energiával működő járművek futószalagon való gyártását, mert jobb, ha az esso, a mol, az exxon a BP és még ki tudja hány cég megy tönkre, mintha a világ teszi ugyanezt. Minden olajkitermelőnek üzenem Laár András után szabadon: „Nooormálisak vagytok?”
Nem kell félni attól, hogy a meglévő szgk-k üzemanyag hiányában egyszerre válnak ócskavassá. Van még annyi üzemanyag, hogy kitartson, amíg a már futó kocsik kitartanak. De nincs annyi, hogy minden határon felül újabb verdákat lehessen büntetlenül kiszolgálni az idők végezetéig, hacsak ez a végzet el nem jön seperc alatt. Én időben szóltam. Aki hallja, adja át!
Itthon pedig van egy évtizedek óta működő őrült rendelkezés, mely egyértelműen az OPEC és a hozzá hasonló cégek szekerét tolja. Ez a benzinpénz elszámolást lehetővé tevő rendelkezés. Arról szól, hogy a munkaerőnek (nevezzük csak robotosnak) naponta saját szgk-jával kell megjelennie munkahelyén. Ha kell, ha nem – vállalati érdekből. Ennek közvetlen haszonélvezői a benzinkutak, közvetve az összes szgk-szerviz és az autószalonok, márkakereskedések. Valamennyi haszna van a cégnek is, ha napközben csakugyan szüksége van személy- vagy áruszállításra. Javaslatom: Szüntesse meg a rendeletet az a szerv, mely kiadta, s helyette vezesse be az eseti kiküldetés-elszámolást áru- és/vagy személyszállítás szükségessége esetén.
Azonnal több értelme lesz a BKV-nak és minden személyszállító vállalkozásnak. Azonnal lesz elég parkolóhely a fővárosban és mindenütt máshol is. Azonnal kitisztul a levegő, azonnal megszűnnek az állandósult dugók, azonnal megszűnik a nagyvárosi csillapíthatatlan zaj.
A munkavállalók sem járnak nagyon rosszul, mert most ugyan kapnak benzin-hozzájárulást, de a többi járulékos költséget általában maguknak kell állni, és az nem kevés. Ráadásul sohasem tudják kiszámítani, mennyi időre van szükségük ahhoz, hogy valahová időben megérkezzenek. Nooormálisak vagyunk?
Csak a teljesség kedvéért jegyzem meg, mint egykor Cato (ceterum censeo...), hogy nemcsak a szlovák alkotmánnyal áll szöges ellentétben a parkolóautomaták felállítása, hanem a magyarral is. A semmiért ugyanis nemcsak szemtelenség, hanem jogtalanság is díjat szedni, és e tevékenység mivolta igen közel áll az útonállás tényszerű megvalósításához. Megjegyzem, hogy a rendőrség sem a büntetések kasszírozása céljából alapított testület, hanem azért alakult meg, hogy mederbe terelje és biztosítsa a települések zavartalan életét, többek között a közlekedését is. Ebbe belefér a büntetés is, de meggyőződésem szerint nem fér bele a fenyegetettségben való közlekedés. Nevezetesen az, hogy szigorított ellenőrzéssel riogassák a közlekedés valamennyi résztvevőjét, nulltoleranciát alkalmazzanak – fölöslegesen – a szeszfogyasztókkal szemben (Nyugaton ez sehol nem divat), pláne az, hogy minden utcasarkon kamerák leselkedjenek büntető céllal azokra, akik az úttestre merészkedtek. Ez túl sok stresszel jár az amúgy is lestrapált társadalomnak, és értelme sincs. Micimackóval dúdolom: Ez nem afféle szerény vélemény, ez tény, ez tény, ez tény.
És ha ez kevés volna, idecitálhatom a szocialista idők kabaréjának egyik számát. Ebben kb. ez hangzott el a rádióban. Nyugaton a rendőr az út közepén áll, és irányítja a forgalmat. Nálunk a rendőr a hirdetőoszlop mögött bújik el, és alig várja, hogy valakit végre megbírságoljon. Nem én mondtam – a szociknak tűnt fel. Nooormálisak vagyunk?
Utolsó kommentek