Dél van. Akár harangozhatnának is úrangyalára. Nem hallom,
persze könnyen lehet, hogy a fülem nem a régi, és emiatt nem hallom. Az
úrangyala régies szövegű ima. Nem is érti az, aki nem született bele
vallásunkba. Négy, egymásra épülő szerkezeti eleme van történetbe
ágyazottan.
1. Az Úr angyala köszönté a boldogságos Szűz Máriát, és ő méhébe fogadá
Szentlélektől Szent Fiát.
2. Íme, az Úrnak szolgálóleánya, legyen nekem a te igéd szerint.
3. És az Ige testté lőn, és miköztünk lakozék.
4. Imádkozzál értettünk Istennek Szent Anyja, hogy méltók lehessünk a Krisztus
ígéreteire.
Kérünk téged, Úristen, öntsd lelkünkbe szent kegyelmedet, hogy akik az angyali
üzenet által szent Fiadnak, Jézus Krisztusnak megtestesülését megismertük, az ő
kínszenvedése és keresztje által a feltámadás dicsőségébe vitessünk Krisztus, a
mi Urunk által.
Eddig a szöveg.
Ma persze másképp kellene mondani. Esetleg így:
1. Az Úr angyala megszólította Máriát, hogy közölje: Istentől gyermeket fogan.
2. Mária azt válaszolta: Az Úr szolgálólánya vagyok, történjen hát meg velem
akaratod.
3. Krisztus Jézus megszületett és közöttünk élt.
4. Mi pedig kérjük, hogy Mária közbenjárására Krisztus ígéreteiben
részesüljünk, és akik megismertük az Ige (Krisztus) születésének a kereteit,
kérjük, hogy a Megváltó élete és keresztáldozata érdemére magunk is az
üdvösségre juthassunk.
Az
1. Arra tanít, hogy Isten értésünkre adja közvetlenül vagy
közvetve, hogy mit kér tőlünk. A
2. pedig arra: jól tesszük, ha parancsai szerint járunk el (és csak akkor élünk
helyesen, ha követjük és megvalósítjuk azt a programot, amire teremtve
vagyunk).
3. Engedelmességünk gyümölcsöt hoz. Máriáé a világ minden kincsénél végtelenül
értékesebb gyümölcsöt. Tarzusi Pál így fejezi ki ezt a kolosszeiekhez írt
levelében: Isten „mindent általa és érte teremtett. Ő (Krisztus) előbb van
mindennél, s minden benne áll fönn”. (Kol 1,16)
Mária engedelmességének ekkora értékű gyümölcse volt. Ám a miénk is
pótolhatatlanul értékes, mert a világ folyamatos teremtésének a tervébe
szervesen illeszkedik személyes életünk.
4. Az ima arra int, hogy Mária példájára magunk is Isten (szeretet)parancsa
szerint éljünk, egyben kérjük Istent, hogy Fia érdeméből mi, akik felismertük
az Ő nagyszerűségét, vele együtt a boldogító öröklét részeseivé lehessünk.
Ilyesvalami ez az „áhítat”.
Ami pedig a Krisztus (a Felkent) ígéretét illeti, feltételezésem szerint arra utal, hogy méltók leszünk a Lélek erejéből az Ő Feltámadásának a tanúsítására, mely a legfontosabb valami. Ha ugyanis Krisztus nem támadt fel, akkor mi sem, és akkor hiábavaló a mi hitünk stb. – írja ugyancsak Szent Pál. (1Kor 15,13skk)
Utolsó kommentek