POST
Az az igazság, hogy a nosztalgiázásnak sosincs vége. Amit
tegnap írtam a Fehérvári úton való villamosozásról végül is egy végtelenbe
nyúló emlékezetsorozat néhány kiragadott epizódja. Vegyük pl. Albertfalva
kitérő megállót. A térségben dolgoztak a Kőfaragók, sehol sincsenek már. Mellettük jobbra állt egy
nagy eperfa. Alatta nyomóskút. Az eperfáról csemegéztünk, mert fel lehetett
mászni rá, utána jókat kortyintgattunk a kút vízéből. Próbáltuk a nagyokat
utánozva kivédeni a kar állandó lenyomását. Úgy hívtuk, hogy kútkulcs, de bármi
lapos kemény valami alkalmas volt arra, hogy a lenyomott kart ebben az
állapotában megtartsa, és ettől kezdve a beállított sugárban ömlött a víz. Oda
jártak itatni a sörös, szódás, szenes kocsisok is vödrükkel. Megállt a kocsi, a
vödröt ráakasztották az öntöttvas vízszintes ágára, melyen egy kiálló csonk
akadályozta meg a vödör lecsúszását, s ittak a lovak kétpofára.
Megemlékezhettem volna a mi megállónkban lévő kocsmáról is, mely talán kitérő
vendéglő, volt vagy ellenkezőleg betérő? Már nem tudom. Vagy a mellette lévő
újságosbódéra, melyben egy ideig saját öreganyánk (grószi) is árusította az
újságot, míg be nem fuccsolt. Sokaknak adott hitelre, akiket többé aztán nem
látott, mígnem ráfizetéses lett a dolog. A reggeli lapot, a Nyolcórai újságot
árusította, amit rendesen córesznek becéztek. De írhattam volna a patakpartról,
melynek a szélén poros vagy sáros út vezetett hozzánk. Agyagos lévén a föld,
nagyokat lehetett csúszni rajta, s mivel a patak felé lejtett, hát néha
kapaszkodni kellett, hogy ép bőrrel megússzuk a hazamenetelt. Este meg félni
lehetett, mert a kb. 100 méteres szakaszon egy lámpa égett, ha égett, a
közvilágítás nagyon gyenge volt, kétoldalt kertek, sehol egy lélek. Soha nem
támadott meg itt senki (mondom, hogy sehol egy lélek), de ezt menet közben nem
tudtam, mint kisgyerek. Csak utóbb regisztrálhatom. A patak parton és a
rézsűjén futkostunk át átugorva a vízen. Egyszer egy élesre hegyezett karóban
fölszakadt a térdemen a bőr. Úgy varrták össze. Évtizedekig viseltem ezt a
heget. Máskor Dénes haverom táskájának a szíja szakadt el, és esett bele a
fahídról a patakba. Elázott a benne lévő valamennyi füzet és könyv. Ők a patak
menti házban laktak. Pecázott magának levelibékát, falhoz csapdosta őket, és a
bejárónővel megsüttette.
Itt abba is hagyom.
Ezeket is csak azért örökítettem meg, hogy igazoljam, kifogyhatatlan a
környékhez fűződő élményeink száma, s kevés leírásukhoz a hely. Legyen is elég
ennyi belőlük.
PRE
Jól imádkozni
Jól imádkoztatok! – hallom
nemegyszer. Az milyen, kérdezem magamban. És milyen az, amikor rosszul
imádkozunk?
Egyik betegünk meghal
imádkozásunk ellenére. Érte hát rosszul imádkoztunk.
Másik látszólagos – talán rosszul
diagnosztizált – baja elmúlik. Érte jól imádkoztunk.
Nem tehetek róla, bennem az
fogamzik meg. A jó ima a mágia. A rossz ima balekok mágiája. Németh Sándor főhitgyülisről
írták: – Rájöttem a titokra: hogyan tudom hatalmamba fogni a Szentszellemet. A
kérdés csupán az: melyik szellemet? Milyen teremtetlen szellem az, amelyik
irányítható? Még ha csak látszólag is. Biztosan nem a Szentlélek.
A másik kérdésem pedig ez: Az
ártatlanul szenvedőért jól imádkozók megnyújtják-e a beteg szenvedéseit vagy
nem. Ki tudja.
Egyáltalán. Nekem káromkodással
ér fel az, hogy Isten színe elé
kerülni rosszabb volna, mint a földi életben maradni. A haláltól való szorongás
ezen nem változtat. Magam sem igyekszem meghalni, mégis azt gondolom, hogy az, aki anyámnál jobban szeret,
akihez a gyerek bizalmával való közeledésünket kéri Jézus, nekünk miért olyan riasztó a vele való találkozás? Miben
hiszünk mi? Kiben hiszünk mi? Mit adunk át másoknak?
Harmadik kérdésem: milyen
apaképünk van, hogy rettegünk a
jó Istentől? Ha pedig nem, mi
számít boldogságnak? A földi létben maradás, az ideig tartó szenvedésektől való
megmenekülés vagy a végső boldogság hite?
Tudom, hogy szeretetből Jézus feltámasztotta Lázárt a halálból,
de motivációja nélkül nem jól magyarázható.
Feltámaszotta, mert meg akarta mutatni hatalmát, mert nővéreit szerette, mert
Lázárt szerette, mert eljött az ő ideje, és már nem tett lépéseket e csoda
titokban maradásáért. Tudjuk, Lázárt utóbb meg akarták gyilkolni, hogy ne
tudódjon ki, Jézus mekkora hatalommal
rendelkezik.
Összegezve az ima
jóságától-rosszaságáról írottakat: Mikor jó az ima: ha eredményes szándékunk
szempontjából, ha Isten szándékát
kéri megvalósulni, ha Isten
teljesíti akaratunkat, ha Isten
üdvösségünk szerint dönt?
Mit akarunk? Sose meghalni, vagy
egyszer csak – az Isten által
ismert időben – hozzá megérkezni?
Pál azt írja, szeretnék már
meghalni, de tudom, nektek azzal teszek jót, ha életben maradok.
Jó hát óvatosan bánni a szavakkal, mert hamar hamis vágányra
tévedhetnek gondolataink, szent gőgünk, öntelt vallásosságunk miatt. Talán erre
is mondja Pál: Aki áll, vigyázzon, hogy
el ne essen.
2008.07.10. 09:58 emmausz
Kitérő – vagy betérő?
Szólj hozzá!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Kommentezéshez lépj be, vagy regisztrálj! ‐ Belépés Facebookkal
Utolsó kommentek