Kutyaharapást szőrével – szőrt kutyaharapással
A hónap híreiből: Vakációzunk. Vége a kemény munkának. Badacsonyörsön nyaralunk szűk egy hétig két házban, több mint harminc rokon.
Majd munka következett, egy hét kemény koncentrálás egy készülő könyvre.
Az újabb héten lazítás a Balatonon. Három család együtt nyaral. Két lányunk családostul, és mi két öreg, családostul. Azaz két házatlan és két házas gyerekünkkel. Két és három unokával.
Ha jól számolom, tizenhárman egy ikerházban.
Ám ennek a múlt hét óta vége.
A múlt héten csak a franciák voltak velünk, nálunk, illetve vannak.
Reggel óta dolgozom.
Öt cikket javítottam ki sebtében.
Közben bejelentés, hogy ez év végén komoly változások lesznek.
Másik bejelentés, hogy megjelent egy jövő évi évkönyvben öt cikkem.
Nem jelent meg viszont a főszerkesztő, hogy szeretne honoráriumot fizetni értük.
Harmadik bejelentés szerint jövőre, ha kissé kissé módosult programmal is, de tovább működünk.
Negyedik bejelentés, hogy a franciák két nappal korábban hazamennek, mi lenne, ha ma nálunk lenne egy családi összeröffenés?
Semmi.
Akkor ma este nálunk.
T . térdét szept. közepén műtik.
Most viszont folyamatosan költözik cége másik helyre, amely utcát meg két nap múlva lezárják az úttest felbontása miatt.
Se perc alatt kellene, hogy angyalok átvigyék stul-stül az egész rendszert, s az új helyre be is passzítsák. Más variációk is léteznek, de nem ilyen jók.
Valaki reggel megkérdezte: hogy vagyok?
Azt mondtam neki némi bizonytalansággal a hangomban, hogy jól. Pedig ezt kellett volna:
Jól, csak fáj egy kicsit a torkom.
PRAE
A 29-es járat
Kolosy tér
Ha a járat
társasjáték volna, akkor ez a tér volna a Starttal jelölt mező. Tíz évvel
ezelőtt koptattam először nagykockaköveit. Ezt ma nem tehetném meg, mert
leöntötték flaszterrel. Itt találkoztam Janó barátommal, aki az előre
megbeszélt időpontban hozta a kért 100 000 forintot, hogy megvehessem a
lakásunkhoz közeli garázst is. Máig hálás szívvel emlékezem Janó természetesen
egyszerű gesztusára.
Egyebekben ez
az a tér, amelyhez két verekedés fűződik. Valamikor a nyolcvanas évek második
felében egy zöld érzelmű és következetes gondolkodású vállalkozó
tüzeléstechnikust, Vasuta Gábort verték meg a buszsofőrök, amikor ikszedszer
kérte, hogy ne eregessék a térre kipufogógázukat, ne túráztassák alapjáraton a
motort, hanem kapcsolják ki. Hát ez nagyon nem tetszett a sofőröknek. Talán
azért nem, mert ócska buszok közlekedtek, s ha egyszer leállt volna a motor,
többé nem tudtak volna életet lehelni bele.
A másik eset
is meglehetősen prózai volt. A Szépvölgyi út forgalmát leküzdve nagy ívben
állnak be a 29-esek a végállomásra. Örülnek, ha kapnak egy slisszanásnyi időt a
szemből jövő autósoktól. Azon a nyári délutánon is így történt. Ám a busznak is
igyekeznie illik, így köszönve meg az elsőségéről lemondó autósnak jóindulatát.
Nos ebbeli igyekezete közben a vezető egy keresztben átballagó fiatalembernek
szorosan a nyomában haladt, látszólag már-már elütéssel fenyegetve őt. Több se
kellett a gyalogosnak. A beálló buszra fölpattant, felrántotta a vezetőfülke
ajtaját, és nagy komótosan és kitartóan öklözte a sofőrt, amiért az kocsijával
belépett az ő aurájába, és igyekvésre nógatta. Egy darabig folyt az egyenlőtlen
küzdelem, mikor az indítóházból erősítés érkezett. További két sofőr – no meg a
sértett – immár egyesült erővel kezdett hozzá a kiskakas kikészítéséhez.
Megvallom, nem vártam meg az ügy végződését. Mindenesetre azt gondolom, hogy a
delikvens megfontoltabban fog hozzá legközelebb a lincseléshez, ha ugyan lesz
még egyszer mersze hozzá.
Maga a tér
sokat változott: az indulásra váró buszról viszonylag messze el lehetett látni.
Reggel már gyülekeztek a helyi ásatáshoz a munkások, amikor az Új Udvar üzletközpont
alapozása még nem kezdődött el.
Közvetlenül a
megállóban egy igen öreg, vélhetően jobb napokat megért öregember egy zárható
vasasztalból és egy faviskóból-bodegából álló alkalmi elárusítóhelyből álló
valamiből kínálta könyveit! Többször végignéztem a kínálatát, de sohasem vettem
tőle semmit. Csövesek hozták a kikukázott újabb szerzeményeket. Ma a
felújított, kékre festett műemlék kereskedőház földszintjén, a megállóban egy
árkádos üzlet üzemel, a virágos Alex. Elcsodálkozom: miért hagyja ki ezt a
poénos szlogent, mely olyannyira kínálkozik nevére: Alexebb rózsa Alextől. Az
Öné is lehet!
Egyebekben
rútabb lett a tér és a Szépvölgyi út felfelé menő szakasza is, mert óriásplakátok
rongálják a tájat, a természetet,
a kilátást. Álljon itt a számomra leghülyébb két plakát. Az egyik az említett út mentén állt. Bombázó szőke – ahogy
mondják – meglehetősen kacéran egy szál alsóban, pusztán kacsói takarják
kebleit. A szöveg szörnyű hozzá: A jövő héten leveszem. Nem akarok fantáziálni,
de addig mit csinál, amikor „szükség”-es. Egy hét elteltével még nyomasztóbbá
vált a szöveg: Majd bolond leszek levenni. Hát!???
A másik plakát a buszok
farán-oldalán virított. Szintén egy szöveg: „Egyen teát!” Nekem ez jutott
eszembe: Menjetek a fenébe! – így, tegezve.
Egy idő
múltán itt találtam az egyik legszellemesebb plakátot is: A szövege jó: MOST
INGYEN KAPHAT AJÁNDÉKBA EGY NIKONT. (majd alatta)
A
SZERETTEITŐL.
Utasok,
potyautasok. Felszáll itt tanuló és tanár, közöttük egy középkorú pohos és
rendetlen agglegény küllemű ember. Na, és a stüszikalapos jó közepes nő. Neki
törzshelye van. Az első ajtón száll fel, és a legközelebbi – érdekes módon a
menetiránnyal szembeni – egyes ülésre tottyan le. Bifokális szemüvege alól
figyeli a többieket, miközben szája úgy csücsörít, mint a kicsavart citrom.
Ajkait sugarasan beráncolta az idő. Trottőr sarkú cipőt visel és néhány nőies
aranygyűrűt.
Egyébként
nagyon vegyes a népség. Többen reggeliznek. Na, nem úgy, mint otthon. A
lila-sárga joggingos anya nyers sárgarépát rágcsál, és azzal kínálja süldő
lányát is. Némelyikük a péktől hozott finomsüteménynek nem tudván többé
ellenállni – összemorzsázva saját fészkét – kajál. De a bigmek büdös
vöröshagymája sem hiányzik az illatválasztékból.
Hogy
indulásig ne unatkozzunk, elszórakoztat a buszban kifüggesztett automata információstábla monoton percegése.
Hol azt jelzi, hogy a Kelemen László utca következik, hol azt, hogy déli
tizenkettő óra van. Kissé bizarr mindez reggel a Kolosy téren. Volt rá példa,
hogy mikorra szépen elrendeződtünk volna, közölték velünk, hogy aki siet,
szálljon csak át a mellénk bejövő buszra, mert az indul hamarabb. Hálásak
lennének a filmesek, ha egyszer lekaphatnák a XXI. századi új honfoglalást,
amikor is az elsőkből utolsók, az utolsókból pedig elsők lesznek. Ha azután a
hűtővíz se folyik a farmotor felől, és a vezető is újabb ajtónyitással felvette
a még futva érkező versenyzőket tetszése szerint, akkor csakugyan elindulunk.
Az első
megálló az
Ürömi
utca.
Csaknem
mindig akad olyan utas, aki ezért az egy megállóért száll fel. Talán igaza is
van, emelkedőn kellene megtennie odáig az utat. Így ezek leszállnak. Bár még
nem nyit ilyenkor a szemközti cukrászda, ahol igen jó fagylaltok és torták
kaphatók. Az Ürömi utcánál egy nő szokott felszállni, aki mindig hangosan
köszön a sofőrnek. Korábban egy másik nő szállt itt fel, egy hatalmas kalapot
viselő feltűnő jó közepes. Szertelen viseletével és egzaltált viselkedésével
tartotta magán a többiek figyelmét. Egy ideje nem látom. Talán elköltözött.
Indulás után rákanyarodunk az Pusztaszeri útra. Ahol egy jobbról beszájadzó,
igen erős lejtésű utca (Alsózöldmáli utca) forgalmát jobbra haladást előíró
tábla irányítja. Egyik nyáron egy teherautó robogott le ezen az utcán, és
rohant bele a szemközti ház kőkerítésébe, s csapódott is bele a házba.
Állítólag elromlott a féke. Szerencsétlen vezetője ottveszett. Sokáig koszorú
jelezte halálának a helyét. Nos az innen kijövő autók közül a szemesek
(szemtelenek) időről időre mégis megpróbálnak bevágni balra, hogy kocsisort
előzzenek meg a Szépvölgyi útra való mentükben. Jött többek között egyik reggel
a magyar úrvezető a pajerójával a busszal szemben. A busz tülkölt, a terepjárós
is mondta a magáét, de tudta, hogy vesztésre van ítélve. Meg kellett hátrálnia
a busz elől. Szégyenszemre legyőzetett a busz utasai és az ő kocsijában ülő
hölgy szemeláttára. Amint megtisztult hát ez a terep, tovább csoszog a busz
felfelé, és odaér ahhoz a palavetődést mutató kőfalhoz, mely egyre kopik,
mállik. Szép fényképe volt gyerekkori földrajzkönyvünkben a ferde vetődés
bemutatására. Mikor a 29-es vonalon utazni kezdtem, az egyik nagy kőtábla
látható módon kilazult a többi közül, és elkezdett lejjebb és lejjebb
ereszkedni kellő alátámasztás híján. Két három éven át követtem lassú mozgását.
Egyszer aztán valóban megpecsételődött a sorsa. Néhány méternyi zuhanás után a
porban kötött ki.
A busz egyre
emelkedik. Még mielőtt egy jobbkanyar után megállna, szép kilátás kínálkozik a
pesti oldalra. Az esetek nagy részében ellátni a panoráma széléig, valahová
Pesten túlra, kb. Gödöllőig. A horizontot megüli a szmog, és csak lassan lassan
kúszik elő a füstköd mögül a napkorong erősrózsaszínje. Így érünk a
Felhévízi utcai
megállóhoz, ahol a – szerintem potyázó – feketemunkások egy része elhagyja a
buszt. Itt korábban egy kiskrapek szállt föl, és alapos kutatásba fogott, míg
meg nem nyugodott szeme egy szabad helyen. Azonnal odafurakodott, s elfoglalta.
Később – ahogy okosodott az iskolában – előkapta Népsportját és belemerült a
szecska olvasásába. Ma már nagy fiú. Lehiggadt, nem is olyan fáradt reggelente.
Ritkán látom. Ugyanitt száll föl egy babaarcú lány. Mindig elöl száll fel. A
megállónál lévő házban lakik. A ház udvarában egy öregasszony rituális
búcsúztatásába kezd. Több plüssállatot forgat, lenget. Csak úgy köröz a
farkukkal. Talán műmókusok lehetnek. Azt gondolom, szörnyű snassz dolog a lány számára ez a feltűnő mutatvány.
Felszáll itt még egy lány. Általában borús. Mindig hátul száll fel, anyányi
gimnazista: hátizsákján kismackó fityeg. Hogy gazdája miért nem tud felnőni, ki
tudja?
Eggyel
feljebb (Pusztaszeri út 25.) szinte sose áll meg a busz, mert nincs miért,
kiért. Pedig KISZ-vezetők számára
készültek. Talán már nyugdíjba kerültek azóta, és otthonülőkké lettek.
Mindenesetre az egyik ház előkertjében vesztegel egy formás világoskék
Opel-Kadett. Először még kihúzta magát. Egyre porosabb lett, megroggyant,
összement, a por humusszá vastagodott, a nap, az eső, a fagy, a hó kikezdte.
Megrozsdásodott. Ma alig látszik a bozóttól, egyébként is álcázza magát azoktól
a növényektől, melyek megtelepedtek rajta.
A
Pusztaszeri út 29-nél aztán annál inkább megáll a 29-es. Korábban egy
görögös szépségű, komoly viselkedésű tanulólány szállt fel. Azóta alighanem
leérettségizett, mert évek óta nem látom. Talán az ellenkező irányban utazik és
más időpontban. Utóbb nagyon formás szép hölggyé cseperedett, akin sokak szeme
megállt. Olykor egy jó közepes, joviális, öltönyös-diplomatatáskás úr is
felszáll. Egy ideig angol nyelvkönyvét szedte elő a még ezen kívül uzsonnát
tartalmazó táskából, és a nyelvkönyvet bújta, mint akinek előírták pótolni a
szocreál időkbeli mulasztásait. Mostanában már őt se látom. (Még)jobb helyre
költözött? Ki tudja.
Az újabb kanyar nagyon érdekes. Az emelkedő itt
átmenetileg komollyá válik. Télen a lestrapált futózású autókerék itt pörgött
ki a legjobban a friss hóban. Percekig araszoltunk fölfelé. A motorzajból
ítélve mehettünk vagy ötvennel, valójában centimétereket haladtunk csak. Még a
lélegzetünket is visszafojtottuk az utastérben. Fogadásokat köthettünk volna:
vajon visszacsúszunk-e, vagy sikerül a kritikus szakaszon túljutnunk.
(Sikerült.) Vagy tíz türelmetlen hóláncos kocsi tülkölt és szitkozódott mögöttünk.
Nos, ez az a kanyar, ahol egy kőkereszt állt, majd kiemelték. Nagy örömömre
csak húsz méterrel lejjebb kerestek neki helyet, s nem távolították el, mint
Lenint a Dózsa György útról (utóbbi is nagy örömömre szolgált). Tették ezt
azért, mert egy korszerű dizájnnal készült házat húztak fel, és újra kellett
álmodni a térkiképzést. Emlékezetem szerint Finta József terve valósult meg
itt. Tábla igazolhatja állításomat. Nos, hogy
a Tömörkény-novella szóhasználatával éljek, és a tárgyra szorítkozzak, így
jutunk el a Szemlőhegyi barlanghoz. Az ottani megálló – Felső Zöldmáli út –
nagy megkönnyebbülés a busznak. Leszállnak a fiatalok … valamelyik környékbeli
iskolához igyekezvén. Itt szálltak le egy magánklinika orvosicái és
asszisztensei is, amíg működött. Hónapok óta tábla hirdeti, hogy eladó az
emeletes ház fügefástul. A nők egyike mindig nagyon csinos volt. Valamelyik
amerikai filmsztárra hasonlított, arra, aki a Kaktusz virágában játszott.
Tovább is
van, mondjam még?
A Zöldmáli
lejtőig manőverezni kell a busznak. Parkoló autók és a szembejövő
forgalom nehezítik a haladását. Az egy olyan megálló, ahová egy szemüveges lány
rendszerint futva érkezik, a buszvezető pedig rendszerint megvárja, felveszi.
Ugyanezt eljátssza egy anya is két gyermekével. Drukkolunk nekik, hogy pórul ne
járjanak, hoppon ne maradjanak.
Csalit
utca. Egy fehérhajú úr ügyeskedik, hogy elsőként szálljon fel, és tovább is
ügyeskedik, hogy eredményes legyen vadászata a megüresedett ülőhelyek
valamelyikére. Általában sikeres. Jön velünk hármat, aztán már itt sincs.
A Zöldkert
utca mellett sokáig egy magánvállakozó vitt egy ABC-t. Ez azután
megszűnt. Most a japán sushi-kedvelők elégíthetik ki a szigetország konyhájának
kiválóságait csipegetve kulináris vágyaikat.
A feljebb
lévő megállónál, a Pitypang utca sarkán egy ideig rendőr vigyázott arra,
hogy baj ne érje a kisiskolásokat. Ma nem látom őket a sarkon ácsorogni. Vagy
nincs veszély, vagy nincs iskola, vagy nem járnak bele gyerekek, vagy kevés a
hivatalos közeg.
Most jön a
csúcs. A Vérhalom tájékán járunk. Messziről látszik a
Törökvész
úti jelzőlámpa fénye. Egyik sofőr olykor az ötödik sebességre kapcsol,
hogy még átérjen a zöldön. Beleszól ilyenkor a mikrofonba: Kérem,
kapaszkodjanak, mert gyorsítok. A sikeres manőver után még hozzáteszi:
Köszönöm. Itt száll le tíz év óta a stüszikalapos nő, itt az évente változó
tinédzsernépség a gimnáziumhoz igyekezve. Itt szállt le egy ideig egy műkörmű,
kurta bőrszoknyás festettszőke bombázó is. Titkárnő lehetett. Hát nem sokáig
járt velünk busszal. Itt szállt le a görögös komoly is.
A
legmeredekebb lejtő innen indul lefelé. A holt drága telkeken épült
házak-lakások egynémelyikéből japán fejek néznek ki. Itt öltek meg egy postást
az általa cipelt pénzéért. Talán az első megálló környékén, a Vöröstorony
utcánál. De lehet, hogy lejjebb eggyel: a Nagybányai útnál, a
Csalán utca környékén, ahol áll a Bartók-ház. Innen már csak egy megálló a
Pasaréti
tér. Itt van a ferences-templom. A híres kórusú, az, ahol egyes
misék rendre később kezdődnek a meghirdetettnél. M. miséi. Fogadásokat lehetne
kötni arra, hogy ma vajon hány
perccel később kezdődik a mise. Mintha a késés a liturgia része volna, amitől
szép lesz a mise. Ezzel szemben azok, akik nyolctól dolgoznak, bizonytalan
idővel később érnek munkahelyükre, avagy otthagyják a misét, amikor lecseng a
ráfordítható idejük. Itt lakik a sarki házban DM., aki egy közeli ház lakója
volt, és akit elég rövid időszak alatt ötször raboltak ki, mígnem elunva a
dolgot biztonságosabb helyre nem cserélte korábbi otthonát. Ő meséli, hogy kiköltözését követően egy hónapon
belül hatodszor is betörtek korábbi otthonába.
Évekig
araszolva haladtak az autók a Pasaréti tér felé, és a téren át. A Pasaréti út
főútvonal volt. A rajta haladó vezetők jóindulatán múlt, hogy meddig tart
kereszt irányban átmenni a téren. A reggeli csúcsban mindenki siet. Nos,
előttem hasznosságát bizonyította a néhány éve elkészült körforgalom. Aki
belekerül a centrifugába, már repül is ki egy másik nyílásán. Megszűnt a dugó.
(Mégis okos emberek ezek a franciák, akiknél széltében hosszában alkalmazott
módszer ez.)
A Pasaréti
téren aztán szinte teljesen kiürül a busz. Ki átszáll az 5-ösre, ki pedig éppen
ide tart misére, a MATCH-ba (hol van már a Julius Meinl), egyéb helyekre.
Hogy aztán
hová megy tovább a busz, ki tudja. Talán megfürdik az Ördögárokban, hogy
frissen ugorjon elő visszafelé jővén, hogy egyesben-kettesben kocogva-szuszogva
nekiiramodjék újra a Vérhalomnak, hiszen erős kapaszkodókat kell addig
legyőznie, amíg felcsörtet a tetejére.
Na jó, mégse
hagyom itt abba. Legyen teljes a lista. Bizony, bizony van tovább is. Nem
fürdik meg a busz az Ördögárokban, hanem
tovább böcöllézik: a Kelemen László utcán fél perctől akár öt percig is tart a
túljutás: a forgalmi dugó nagyságának a függvénye ez. És hogy ott a végén, a Hűvösvölgyi út
kereszteződésében kapható 100-ért a Fedél nélkül, ez még rémlik. Aztán átkel a
busz a síneken az utakon, és nekiindul egy újabb huroknak, egy újabb kis
körnek. A BKV szerint ilyen megállók következnek az Óperencián túl: Bölöni
György utca, Szerb Antal utca, Tárogató út, Széher út, Bölöni György utca,
Széher út 12., Budenz út, Kelemen László utca 1., v.á.
Nos, az
ezekre vonatkozó kalandokat írja
meg az, aki erre közlekedik.
CODA
Tudom,
visszafelé is jár a busz, visszafelé is utazom rajta. Számos pofa hazafelé úton
tart velem (tartok vele). Sokuk kisiskolás, hiszen késő délutáni időszak ez. A teljesség kedvéért csak egy 3
tagú kb. tízéves fiúkból álló csoportot idézek ide.
A hatvanas
években a BVSC tanmedencéjéhez rohant egy őrjöngő-ámokfutó tízéves fiúkból álló
banda. Az úszómester nagyon ideges lett az ordítozástól. – Kik vagytok ti? –
reccsent rájuk.
–
Jégkorongozók vagyunk! – kiabálták önérzetesen a gyerekek.
– Ti???
Micsoda??? S…dugaszok vagytok! – förmedt rájuk az úszómester ellentmondást nem
tűrő hangon.
Ez jutott
eszembe a kis krampuszokról, akiket nem lehet nem észrevenni, mert kiabálnak,
grimaszolnak és egymást lökdösik a buszon. Hála Istennek, elég hamar leszállnak.
Most aztán
már tényleg Stille und Ruhe ist bis zum Endstation.
VÉGE
Utolsó kommentek