Mostanság Lázár Ervin naplóját olvasgatom. Jó hosszú. Nem is
napló, csak a könyv címe az. A közelmúltban meghalt meseíró furcsa
jegyzetfüzeteinek a sorozata. Találni benne gyerekkori történeteket, készre írt
meséket, hivatalos utakról szóló beszámolókat, Meghívások miatti duzzogásokat.
Az idegenben levéstől való idegenkedéseket, szójátékokat, értelmetlennek tűnő
enigmatikus hókusz-pókuszokat, politikai állásfoglalásokat, szókimondó
megjegyzéseket, számokat, összeadásokat, tehát olyasmiket, melyek rá jellemezőek
voltak. Nekem elég furcsa, hogy több ízben szinte szóról szóra leírja ugyanazt a
történetet. Mintha elfelejtette volna, hogy már rögzítette másutt. Ha így van, akikor
viszont jogos a feltevés, hogy fejében álltak össze egésszé a mesék, és
akárhányszor fogott hozzá, ugyanúgy jöttek elő belőle.
Lázár Ervin eredeti gondolkodó. Kezét kevés dolog köti. Őszinte mer lenni.
Egyik gondolatát idevésem:
„Csak jelentős dolgokról szabad írni. Jelentéktelenekről
nem.
Nincsenek jelenetéktelen dolgok. Csak olyanok, melyek téged nem érdekelnek.”
Nemrég írtam egy csipkehálóra redukált mogyoróhéjról. Nekem nem volt
jelentéktelen, mert megragadott szépsége. Most is őrzünk egy erezeteire rágott
falevelet üvegkeretben. Épp a minap került a kezembe. Nem csinálunk belőle bálványt,
csak éppen elcsodálkozunk leheletfinomságú csipkerajzolatán Teremtője fantáziájának
egyfajta lenyomatát látva benne.
Most idézem LE http://emmausz.blog.hu/media/image/200904/1988-ban írt sorait, melyet amiatt vetett papírra, hogy saját
gyerekét evangélikus keresztségben részesíttette annak ellenére, hogy ő maga katolikus
volt. Tette ezt saját apja iránti szeretetből, aki ev. hitben élt. LE így
replikázik az ellene szóló katolikus pappal: „Én biztos vagyok benne, hogy Isten
szeretettel elmosolyodott, és keblére ölelte a mi Zsiga fiunkat, amikor
megtudta, hogy evangélikusra kereszteltük. És keblére ölelt minket is. Szeret
bennünket. És fütyül minden kisajátítóra. Isten nem törődik semmilyen külsőséggel,
és magyarázattal és dogmával és ornátussal és liturgiával. Isten csak a te
tiszta szíveddel törődik.” Ezeket a sorokat igaznak vélem, még akkor is, ha kamaszos
lázadást érzek mögötte. Isten valóban nem személyválogató. Szereti minden
teremtményét, és valamiképpen magához vonzza őket. A zsinat is kimondott
ilyesvalamit. Más kérdés, hogy az ember a legjobbat szeretné utódainak, és talán
LE itt mellényúlt egy kicsit. Talán apja is túlélte volna, ha katolikus
keresztséget kap unokája. Mindenesetre ilyeneket lehet a Bibliában olvasni: „Boldogok
a tisztaszívűek, ők meglátják Istent” (Mt) Az ószövetségi zsoltárszövegekben: „Bárcsak
hallgatnátok ma Isten szavára, népem, ne légy keményszívű.”
http://emmausz.blog.hu/media/image/200904/1994-ben írja: „Elmaffiásodott a világ.
Kicsiben, nagyban csak saját, vagy legföljebb egy kis csoport anyagi és hatalmi
érdekei mozgatják az embereket.
Nincs istenhit. Nincs nagy cél.
Csak az önzés, a rövidtávú saját érdekek. S ráadásul a világ kuszasága, a
rendezőelv hiánya miatt az önérdekből végzett tevékenység nem szolgálja az
Egész javát,
mert könnyen lehet, ahol bizonyos rend van, ott
elég, ha elvégzi az ember a maga dolgát, s az nemcsak a saját, de egyúttal a közösség
hasznára is van.”
Ír még egyebeket is, melyekből a legfigyelemreméltóbb számomra az a dohogása, hogy
nem hagyják tájnyelven írni. Kritikusai, a rádiószerkesztők, a színészek fintorognak
a tájszavak használatát megkísérelő íróra.
Ettől ő visszavonul, ami nagy kár.
Tehetne-e hasznosabbat, mint hogy irodalmi magasságba emelje szűkebb hazájának
tájnyelvét, mint pl. Kodály tette a Galántai táncokban, vagy a Háryban. Hogy
jön hozzá bárki, hogy az alkotói szabadság ellen beszéljen – és amit a
legjobban sajnálok, hogy eredményesen.
Szegényebbek lettünk általa.
Majd még talán visszatérek rá máskor is, mert nem fejeztem be a Napló
olvasását.
Addig locsolkodjon ki-ki, aki ilyet szeret.
Családunktól idegen volt, az is maradt. Mindig tarhálásnak véltük, pénzgyűjtési
akciónak, ami többé-kevésbé erőszakos módon esik. Nem igazán törte át ezt a
vélekedést az se, hogy volt egy rövid közbülső időszak, amikor mégis erőt
vettünk magunkon, és mentünk locspocsni.
Utolsó kommentek