Mickey webnaplója

Véleményem a valóságról, annak egy-egy kiragadott darabkájáról. Főleg irodalomszeretetem, vallásom, kedvelt zenéim, saját élettapasztalataim lenyomatai ezek a rövid írások, amelyeket naponként megfogalmazok. Tehát egyfajta napló, füves könyv, önéletírás, (családi) eseménytár, benyomásaim laza szövésű összegzése mindarról, ami körülvesz. Reményeim szerint fotóimmal tarkítva.

Friss topikok

  • exbikfic: Mielőbbi gyógyulást kívánok! (2024.02.14. 22:27) Hamvazószerda
  • exbikfic: Gyors javulást és teljes gyógyulást kívánok! (2022.12.09. 23:35) Covid
  • esperanto: Az ablakon bestírol Azt hiszi a szeme fírol Nem fírol a szeme Bekrepált a spine ez így jobban rímel (2022.08.24. 11:10) Versek így meg úgy
  • Klára Enikő Ágnes Hegyi: Köszönöm, Miki, a megfelelő reakciót! Visszafogott, ember léptékű! Élatfogytiglan kell talán korri... (2022.04.06. 11:07) Ide figyelj...
  • exbikfic: Mick, idézgesd csak azokat az utcákat, neked (és remélem, másoknak is) való téma lesz most a közös... (2022.02.21. 16:33) Járt utat járatlanért el ne hagyj!

Utolsó kommentek

  • exbikfic: Mielőbbi gyógyulást kívánok! (2024.02.14. 22:27) Hamvazószerda
  • exbikfic: Gyors javulást és teljes gyógyulást kívánok! (2022.12.09. 23:35) Covid
  • esperanto: Az ablakon bestírol Azt hiszi a szeme fírol Nem fírol a szeme Bekrepált a spine ez így jobban rímel (2022.08.24. 11:10) Versek így meg úgy
  • Klára Enikő Ágnes Hegyi: Köszönöm, Miki, a megfelelő reakciót! Visszafogott, ember léptékű! Élatfogytiglan kell talán korrigálni az embereket és dolgokat - és magamat is persze. Minden jót! Klári (2022.04.06. 11:07) Ide figyelj...
  • exbikfic: Mick, idézgesd csak azokat az utcákat, neked (és remélem, másoknak is) való téma lesz most a közösben! :) (2022.02.21. 16:33) Járt utat járatlanért el ne hagyj!
  • Utolsó 20

2013.02.06. 18:30 emmausz

Hány kacsa van?

Van nekem egy viszonylag bevált módszerem a ritkán előforduló helyesírási gondok oldására. Ha egy könyvben következetesen ugyanúgy írnak valamit, s nem kifogásolható igazán, hagyom. Mondok egy példát. Az Akadémiai helyesírási szótár a tridenti zsinatot kis kezdőbetűvel írja. Hajlok rá, hogy jól teszi. Ám az egyházi kiadványok nem követik a gyakorlatot, hanem következetesen II. Vatikáni Zsinatot írnak kis vé- és zé-betű helyett. Nem vitatkozom a szent szerzőkkel, sem a kiadóval, hagyom nagynak. Ma is hagyományomhoz híven jártam egy korrektúrázandó szövegben.
– A fejezetben a milwaukee-i egyházmegyéről sok szó esett. Nos, ez azután nem sűrűn előforduló probléma a magyar helyesírásban. Kell-e vajon kötőjel vagy nem. Mivel a szövegben kétszer egymásután kötőjelesen írva találtam, magam is átvettem az ő alkalmazásukat. Ám még tizenegyszer fordul elő a szövegben a szó ebben az -i képzős alakban. S lássatok csodát. A gépelő változtatott: immár egybe kezdte írni a szót. Gyanítottam, hogy utóbb igaza is van, de nem voltam benne biztos. Kerestem az akadémiai szótárban, de nem találtam. Kerestem az Osiris Helyesírás c. kötetében, de nem találtam. Kerestem a cherokee szót, de nem találtam, kerestem a yankee-t, de csak jenkit találtam. Nos, hát így nem megyek semmire!
Bemásztam a számítógép guglijában, mely köpte a választ:
Hogyan írjuk helyesen Milwaukee -i képzős alakját?
„Vannak olyan többjegyű idegen betűk, amelyekhez közvetlenül kapcsoljuk a toldalékot (ae, ee, ii, oo, ou, sch, sh, th).” Tehát a helyes alak: milwaukeei (OH. 2005, 275.).
A dühítő, hogy megtaláltam én az Osiris Helyesírásban a 275. lapon a fenti szöveget, de i-képzős példát nem hozott. Így bizonytalanságban éreztem magamat továbbra is. Ezért folyamodtam a guglihoz.
Drága olvasóim! Ha más bajotok nem lesz az életben, mint egy olyan értelmű szöveg helyesen való leírása, mint a milwaukeei, ne hezitáljatok. Egybe kell írni kis kezdőbetűvel, hacsaknem intézménynév, mert az „übereli” ezt a szabályt.
Mióta hangoztatom: Mindenki írja a szövegit úgy, ahogy tuggya: Nemmindeggy?
– Azután zavart még, hogy katolikus papról írva minduntalan tiszteletesnek fordíttatik a hivatásnév. Meg sem értem, hogyan fordulhat elő. Egy rk. pap tisztelendő, főtisztelendő, atya, Pater, ha pedig gör. kat., akkor parókus, de nem tiszteletes.
– Még jó sok szöveg van hátra, megyek hát folytatni.
Ez az én bánatom, harmadik bánatom.
És ha azt látjátok leírva, hogy Saskatchewan, ne ijedjetek meg, nem tüsszentettem, ez is egy amerikai földrajzi név. A kint élő magyarok régóta „Száz kacsa van”-nak titulálják a tartomány nevét.

2 komment


A bejegyzés trackback címe:

https://emmausz.blog.hu/api/trackback/id/tr285170020

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ági · http://szerintemazelet.blogspot.com 2013.02.06. 19:00:07

Ajjaj, csak az a baj, hogy ma már a nyelvészek is úgy nyilatkoznak, hogy írja mindenki úgy, ahogy akarja, mindent szabad. :( Ennek megfelelően az éppen legújabb akadémiai helyesírási szabályzat is sokkal megengedőbb, mint azelőtt volt.

emmausz · http://emmausz.freeblog.hu 2013.02.06. 19:32:30

Az biztos, hogy az akadémiai és az Osiris által kiadott kötetek között számos eltérést találtam. Meg is mosolyogtam magamban a nyelvészeket. Miféle vitákat generálhat egy-egy „így kell” vagy „úgy kell” írni kérdés. Persze törekednünk kell a pontosságra, úgy is aligha sikerülhet. A nyelvtan emberi alkotás, a nyelv pedig sokszor spontán fejlődés eredménye is. Szeretem mindenhogyan.
süti beállítások módosítása