Tudom, újramelegítve csak a töltöttkáposzta jó. Mégis újra kell melegítenem két témát, a szentekét és a Fábry-össztüzet. Tehát
1. A tegnapi anyaghoz fűzök még egy megjegyzést. A nagy szentek
valóban nagy bűnösöknek látták magukat. Ez mutatja, hogy milyen szoros kapcsolatban
álltak Istennel. Az ő vakító lényéhez képest valóban senkik vagyunk. Lehet,
hogy a szentek egy részéhez képest is? Mindenképpen Isten irgalmára szorulunk.
Megjegyzésemet azért tettem, hogy lássuk, minden relatív, és nemcsak Einstein
óta. (Egyébként attól a szentek még azok, hogy magukat Isten relációjában olyan
élesen kritizálták.)
Meditálás a meditálásról
Ma reggel a mise
előtt arra az igazságra bukkantam, hogy az élénk agyú embernek sokkal nehezebb
a szemlélődés, mint másoknak. Folyamatosan dolgozni kell azon, hogy
kikapcsoljon az agyam, s ne akarjon semmire se gondolni. Ennek a technikája a
megengedő elnézés, amikor tudatosítom, hogy jó-jó, ezek foglalkoztatnának, de
most elengedem őket. Elengedem, és visszajönnek, vagy más gondolatok érkeznek
helyükbe. Kicsit olyan ezt, mint a zene. Nagyon sok dallam kering
bennem, s ötlik fel, ha hallottam rádióból néztem a Mezzo tévén vagy csak
azért, mert rágondoltam. Néha alig tudom kiverni agyamból, amit te nem hallasz,
csak én. Belülről. Akár úgy is vélheted, hogy
elbambultam, pedig csak elképzelem a dal kísérő akkordjait vagy a zenekari
hangzást. Ilyesvalamit érezhetnek a színészek, akik sok szöveget ismernek, vagy
azok, akikre a vers úgy ragad, mint másra a bogáncs. Rám a dallamok. Még
legkönnyebben egy másik zenével tudom „kiütni” őket, és ha szerencsém van,
abból kilépek, még mielőtt eluralnák tudatomat. Kb. ilyen egyszerű semmire sem
gondolnom, s a tiszta és igazi jelenlétre összpontosítani. Amikor csak úgy
vagyok jelen, mint a kő az utcasarkon. Prohászka
jól szemlélődött, s szépen szavakba is foglalta, beszéljen hát róla ő:
„...a megsemmisülés liturgiájával, önáldozásával szeretnélek imádni; a hit s az
életfolyam fenékig kiüresítésével, fenékig, feneketlenségig akarnálak áldani.
Csodállak s kővé merevedem, élő, őrző kőszobroddá – egyet tesz: néz: ...
néz, egész lénye a nézés, a látás; másra nem jut, már egy gondolatra sem...
Nem, ne is legyen; hisz a gondolat, az emberi; de a csodálás, az az emberinek
fölfüggesztése, mikor csak az isteni foglal el mindent... Azért Domine, Dominus
noster, quam admirabile est nomen tuum – tu ipse, in universa terra!... az örök
élet, olyan nirvána féle, de tudatos, a véges kis valaminek végtelen
attrakciókkal elragadtatása abba, aki Valaki és Minden. Imádlak, Uram! ... itt
vagy hát hegyem, hegyláncom, napsugárban, az ég gyönyörében ... fürdő világom.
Itt vagy hegyem s ezüstszalagokban, aztán vígan szökellő, morénás sziklákon
mohos palástokat dagasztó áramokban elsikló kegyelem-patakom, Tarpatakom,
szépem, malachitos uszályokban királyi palástodat kibontó bűvészem, Uram, te
tudod, hogy szem és szív vagyok – tele veled!”
2. Médiapribékek
A HÉV-en beleláttam a lapba: azt írja a blikk, hogy Verebes négyszemközt beolvasott a
showmannek. Fábry ízléstelen, közli a szalagcím. Lehet. Az is hogy V.
beolvasott neki, s az is, hogy F.
ízléstelen. Itt tartottam, mikor jött a felismerés: Megvan. A reggeli össztűz
médiaszereplői azonos mentalitásúak a seregből ismert politikai tisztek
mentalitásával. Nincs magánvéleményük. Rég eladták annak a hatalomnak, aki
megvette őket kilóra – még akkor is, ha ezt sohase fogják elismerni.
Hasonlítanak még a kutyafalkára is. A falka tagjai nagyon öntudatosan
csaholnak. Milyen érdekes: hárman-négyen esnek neki áldozatuknak nagy bátran.
Hasonlítanak még a pribékekhez is ugyanezért. Ők is váltják egymást, mikor már
belefáradtak az áldozat verésébe. Érdekes módon a sokat beszélő Fábryban emberükre akadtak. Fábry képes
egyedül annyit beszélni, mint közülük kettő. (Mint írtam, a 3. – Verebes –
szinte végig hallgatott.) Ráadásul Fábrynak igaza is volt abban, amit
mondott.
Utolsó kommentek