írja Tömörkény a Mihály szóbelizik című kitűnő elbeszélésében. Most két dologról írok, ami kérem, ami nekem feltűnt, mint egykor Mihálynak a kocsmában a levegőben repülő kutyaijesztős üveg.
http://emmausz.blog.hu/media/image/200910/1. A héten elolvastam a Toldit, hogy kiírjam belőle szórakozásból azokat a szavakat, melyeket Arany a megy igére bármikor lecserélhetne. Több mint kilencvenet különböztettem meg a tizenkét énekben. Ezeket kijelöltem a versben, átemeltem egy üres lapra, majd ábécébe rendeztettem a géppel. Az ismétléseket azonnal láthatóvá tette a szortírozás. Kiszűrtem belőlük a duplákat, ennyi maradt:
Annak tart (oda tart)
Átkel
áttör
ballag
Barangolt
beront
Beveszi magát
bolyong
bujdokol
Bujdosik
bujdosni mégyen
Csörtet
Elér
elhagy
Elhalad
Elhordja magát
Eljő
Eljut
Elmarad
Eloson
elrejtezik
Elszalad
eltáncol
Elvonúl
Elzüllik: elvadulva el- kóborol (csángál)
érkezik
fárad
Felhajt
fordul
Forgatja magát
Forog
közelít
Fölkeres
Fölrepűl
fut
Futkos
hág
Hajt
hánykolódik
hazavergődik
Hazamegy
rugaszkodik
hazatakarodik
hengeredik
Indít
Indul
Iramodik
itthagy
jár-kel
jön-megy
kerget
kifárad
kifordul
kipattan
Kiszáll
kitör
korcsolyázik
lábát útnak egyengeti
Látogat
betoppan
Lebeg
Lelopódzik
lép
megered
megérkezik
megfordul
megrohan
Megyen
mendegél
menekül
Nekirugaszkodik
nyakába veszi az or-szágot,
Odaér
ödöng
Vezet
odahagy
Összefut
összegyűl
Össze-vissza jár
Rá tör
repes
Rohan
Szalad
Tántorog
Toppant
Ugrál
útnak indul
Üldöz
Vágtat
vándorol
Visszalép
Visszamegy
A lényeg: A szakértők hatalmas pénzért dolgoznak, mert
hiszen tudásuk profi, felkészültségük, stiláris eszköztáruk, fogalmazási
készségük, grafikusaik stb. ugyancsak. Ez teljesen érthető okokból nagyon sokat
ér. Amikor tehát magasra teszik a taksát, szakértésüket fizettetik meg:
munkájukat, mely sokat ér. De ha eredményes, akkor csak az általuk favorizált
réteg prosperál. A társadalom esetleg egyáltalán nem, sőt. Jól mutatja ezt az
utóbbi hét év. Ekkora csődtömegre még az ükapám ükapja sem emlékezik, ami itt
van káosszal párosulva.
Ha ezt is tekintetbe veszem, már nem olyan jó a szaldó. A jó reklám eredménye
lett a „megveszlek kilóra” elv érvényesülése.
Azért is foglalkoztat ez az elvi kérdés, mert többen említették – egymástól
függetlenül –, hogy milyen jó reklámszlogeneket tudnék gyártani. És????
Szent-Györgyi Albert mesélte, milyen jó érzéssel töltötte el az a tudat, hogy
az általa felfedezett C-vitamin csak és kizárólag jó célra fordítható. Ez a jó
érzése addig élt benne töretlenül, amíg el nem került egy német haditechnikai
gyárba, ahol az U-Bootok gyártói büszkén mesélték, hogy a legénység hónapokig
bevetésben lehet, mert nem kapnak skorbutot a C-vitaminnak köszönhetően. A jó
céllal kapcsolatban nem árt óvatosnak lenni.
Ma a Mester ezt mondaná: Ha értelmed bűnre csábít, verd ki magadból. Jobb neked
„ész nélkül” üdvözülni, mint „okos”-an az örök magányba süppedni.
Utolsó kommentek