Mickey webnaplója

Véleményem a valóságról, annak egy-egy kiragadott darabkájáról. Főleg irodalomszeretetem, vallásom, kedvelt zenéim, saját élettapasztalataim lenyomatai ezek a rövid írások, amelyeket naponként megfogalmazok. Tehát egyfajta napló, füves könyv, önéletírás, (családi) eseménytár, benyomásaim laza szövésű összegzése mindarról, ami körülvesz. Reményeim szerint fotóimmal tarkítva.

Friss topikok

  • exbikfic: Mielőbbi gyógyulást kívánok! (2024.02.14. 22:27) Hamvazószerda
  • exbikfic: Gyors javulást és teljes gyógyulást kívánok! (2022.12.09. 23:35) Covid
  • esperanto: Az ablakon bestírol Azt hiszi a szeme fírol Nem fírol a szeme Bekrepált a spine ez így jobban rímel (2022.08.24. 11:10) Versek így meg úgy
  • Klára Enikő Ágnes Hegyi: Köszönöm, Miki, a megfelelő reakciót! Visszafogott, ember léptékű! Élatfogytiglan kell talán korri... (2022.04.06. 11:07) Ide figyelj...
  • exbikfic: Mick, idézgesd csak azokat az utcákat, neked (és remélem, másoknak is) való téma lesz most a közös... (2022.02.21. 16:33) Járt utat járatlanért el ne hagyj!

Utolsó kommentek

  • exbikfic: Mielőbbi gyógyulást kívánok! (2024.02.14. 22:27) Hamvazószerda
  • exbikfic: Gyors javulást és teljes gyógyulást kívánok! (2022.12.09. 23:35) Covid
  • esperanto: Az ablakon bestírol Azt hiszi a szeme fírol Nem fírol a szeme Bekrepált a spine ez így jobban rímel (2022.08.24. 11:10) Versek így meg úgy
  • Klára Enikő Ágnes Hegyi: Köszönöm, Miki, a megfelelő reakciót! Visszafogott, ember léptékű! Élatfogytiglan kell talán korrigálni az embereket és dolgokat - és magamat is persze. Minden jót! Klári (2022.04.06. 11:07) Ide figyelj...
  • exbikfic: Mick, idézgesd csak azokat az utcákat, neked (és remélem, másoknak is) való téma lesz most a közösben! :) (2022.02.21. 16:33) Járt utat járatlanért el ne hagyj!
  • Utolsó 20

2012.09.08. 16:46 emmausz

Rokonlelkek

Persze megint Móra, merthogy őt olvasom. Ha lett volna blog az ő idejében, valószínűleg lelkes bloggerré lett volna. (Szerencsére nem létezett ez a műforma, így munkái máig megtalálhatók a nyomdák jóvoltából.)  A négy apának egy leánya c. könyvben ír az „invita Musa”-ról. Én a döglött aknák után szabadon döglött múzsának akarom tudni, sőt döglődő múzsának. Óhatatlanul utolér mindenkit, aki grafomániában szenved. Lássuk, mit is ír?
1.Az ihlet hiánya:  „Csak a művésznek adatott meg, hogy legyenek napjai és hetei, amelyeken az az egyetlen gondolata, hogy a hülyék konventjében ő lehetne az elnök. Ha a jó Istenben van egy kis méltányosság, ennek a mártíromságnak a fejében minden művész talpon állva jut a mennyországba.”
Ez a témahiány. Ez akkor van, amikor „lemegy a redőny”, amikor agyilag zokni vagyok. Az ihlet hiánya. Amikor az általam emlegetett homokszem híján nem tud zárvánnyá nemesedni az a valami, amit igazgyöngyként szoktak nevezni. Mindenkit utolér. Mert csakugyan hiányzik a katalizátor, ami beindítja a verklit, hogy kellő ívvel holtponton nyugodjék meg a kifejtett téma.
Ilyenkor még annyi segítséget sem kap az író ember, mint az érettségiző, aki nem tudván elkezdeni mondandóját, könyörög a szaktanárnak, segítsen neki elkezdeni. Mire a tanár: „A”. Igen, ennyi segítséget se, mert szerencsés esetben a diák folytatni tudja…
2. Szüleményeink: „Fiatalabb éveimben néha erős kísértésben voltam, hogy felolvassam egy-egy versemet… de velem született félénkségem tartott ettől vissza, részben pedig az, hogy nem akartam a verseimből kiábrándulni. Nekem, amit írtam, mindig csak addig volt kedves, míg viaskodtam érte magammal. Mikor készen volt, felfürdetve, bepólyázva, tisztába téve, akkor a szülő gyöngédségével néztem rá.”    
Újságíró-akadémiás időszakom réme a „desszert” volt. A fogalom tanáraink elkészített házi feladataink szamárságain való élvezkedését jelölte. Nemegyszer úgy szétszedték a penzumot, hogy ha emlékezetem nem csal, csupán néhány kötőszó maradt a helyén. Megkegyelmeztek egy-egy bibliai idézetnek, de nem kegyelmeztek meg nekünk. Úgy hallgattuk egy-egy kifejezés helyénvalóságát firtató kritikájukat, mint a molnár, aki sehogyan se képes megfelelni a tömeg igényeinek, akármit csinál szamarával és az unokájával. Ülhet rá, hátára veheti, ketten szamaragolhatnak, avagy vezetgethetik együtt, ő ül rá vagy csak az uncsi. Oly mindegy.
Egy alkalommal úgy szétszedték anyagomat (azért az enyémet, mert a többiek nem írtak semmit), hogy a szülő nő fájdalmát viseltem el, akinek az újszülöttjét pocskondiázzák nyíltan és szemérmetlenül.  A szülő nőét, aki legszívesebben felkiáltana:  
– Coki, a kicsikémtől! Lehet, hogy torz, lehet, hogy vörös, lehet, hogy bő
gős, lehet, hogy bandzsít… Mindegy. Ilyen lett, így szeretem.
Talán a következő gyermekemmel elégedettebbek lesztek, de ez a mostani akármilyen, az enyém, nekem a legszebb! 
Ha másképp éreztek, akkor el innen!
Mára már persze megkopott ez az érzés, ha nem is szűnt meg teljesen.

4 komment


A bejegyzés trackback címe:

https://emmausz.blog.hu/api/trackback/id/tr575169851

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ági 2012.09.09. 13:14:17

Ez érdekes téma és erről eszembe jutott, hogy ismerek olyan íróembert, aki amikor valamit alkotott, mindig kikéri mások véleményét, kb. így: "nézd meg, kész van-e ez, vagy mi a véleményed róla?" Én sose tudok ilyenkor véleményt mondani, mert minek? Sosem értettem meg a viselkedését, mert ha egyszer már megírta, akkor mit változtat azon mások véleménye? Nekem személy szerint soha még eszembe nem jutott véleményt kérni bárkitől, ha egyszer már megírtam, akkor az olyan, amilyen és vállalom. Nyilván azért olyan, mert én úgy gondoltam megírni. Ez önhittség? vagy mi?

mick · http://emmausz.freeblog.hu 2012.09.09. 15:29:25

Gondolatodat folytatva: Nem. Ez tudatosság. Szerintem az ösztönösen írók nem gondolják végig, hogy van-e szerkezete, logikája mondandójuknak, és elég világosan fejezték-e ki magukat. Van önmarcangoló típus is. Tolsztojról mondják, hogy a Háború és békét ötször alaposan átírta, és több mint hússzor egyes részeit.
süti beállítások módosítása