Gyerekkoromban hegedülni tanultam. Röviden beszámolok néhány érdekességéről.
1. Vonó.
A vonó legalább három részből áll. Egy homorúra kiképzett keményfapálcából,
melynek a vége kifejezetten kényes horogban (csúcs) végződik, a gyantázott
lószőrből, és a kápából.
A fáról nem kell sokat tudni. Korábban ívben hajolt
meg a kifeszített lószőrhöz képest, mint az íjak esetén látni. De a csúcs felé
haladva olyannyira elhalkult a játéklehetőség, hogy idővel más megoldás után
néztek. A vonó fája a faanyag hosszmetszetét követi, szálirányú. Ám a végén
található csúcs ehhez képest 90 fokos fordulatot vesz. De nem követi a fa
erezetének irányát, hiszen egy darabból van kifaragva. Emiatt elég, ha csúccsal
lefelé leejted, könnyen eltörik itt a vonó. Többé sose lesz olyan mértékben
terhelhető, mint korábban. Ragaszthatod, cérnával erősítgetheted. Vége. Egyszer
így jártam magam is. Mennyi drukkot álltam ki, hogy házilag javított vonóm
hibáját ne vegyék észre. Sok pénzbe került az már akkor is.
A lószőrről sok írnivalóm nincs. Van fehér, ez
általánosabb, s fekete. Ez ritkább. Sok bajom nem volt a fehér szőrökkel.
Gyantáztam, használtam, ahogy kopott, úgy kezdte hullatni szálanként magát.
Mikor kevés maradt, el kellett vinni a vonót a mesterhez szőröztetni. Egyszer
fekete szőrt rakott a vonóra. Mégsem a színével volt bajom. Ez a szőr lóhugy szagú
volt. Akármit csináltam vele, benne maradt a szag. Lehet, hogy más nem érezte,
az én orrom elég kényes volt a szagokra, mindvégig éreztem. Elvileg minden
farokszőr „illatos”, hiszen nagyon közel van ahhoz, hogy ló rendszeresen
„lelocsolja”. Feltehetően tesznek valamit vele, mert más vonókon nem éreztem
ezt a bioillatot.
Kápa
Az értelmező szótár háromféle kápát ismer: 1. nyeregkápa, 2.
a lólengéshez használt eszköz két, fából készült félköríve, 3. A vonó alsó
része. Utóbbiról kívánok értekezni. Kezdem azzal, hogy melyik a vonó alsó
része, az attól függ, hogy a csúcsát helyezem lejjebb, vagy a kápát. A kápa az
a szerkezet, amelyik egy csavarmenettel a húrfeszítést oldja meg, és amelynél
fogva tartja kezében a vonót a hegedűs. Kisujjával kitámaszt a csavaros részen,
hüvelykjével befog a fa és a lószőr közé, a többit pedig kényelmesen elhelyezi
kissé ellentámasztva a hüvelyknek velük. Ha ilyen frappánsan-elegánsan
kézbekapta a vonót, úgyszólván gyerekjáték végigsiklatni a húrokon.
Ha
– nem ideges a hegedűs, mert akkor könnyen átviszi
kézremegését a vonózásra és a zenének annyi.
– megtanult szépen váltani. Ez egy roppant kényes művelet. Arról szól, hogy
zökkenőmentes legyen a vonó irányváltása. Ehhez roppant hajlékony csuklóra és
kifinomult érzékre van szükség. Miért? Képzeljük el a vonózás fizikáját. Karunk
derékszögben áll kb. a vonóhoz képest. A gyantás vonó dörzsdöli a húrt, ezzel
kelt hangot. A kar adja a súrlódáshoz az erőt. Belátható, minél messzebb van a
vonó érintkezési pontja a karomtól, annál nagyobb erőt kell kifejteni ahhoz,
hogy a hangerősség ne változzon. Legtávolabb értelemszerűen a csúcsnál van a
karom ettől a ponttól. Alig tudom tartani a megfelelő hangerősséget. A kápánál
pedig a legapróbb rezdülés is erős dinamikai változást eredményez, mert kezem
erőkifejtése sokkal eredményesebb dinamikai változást hoz. Ilyenkor egy
„nyekkenő” hang keletkezhet. Ezt kell kordában elkerülni, ráadásul a vonó
sebességét nullára redukálva irányt változtatni és folytatni a hangképzést.
Hát ez a váltás. Érdekes zenekritikai megfigyelés: Yehudi Menuhin váltásai is
rendre észrevehetők voltak. A legnagyobb név volt a szakmában – rá jellemző
stílusjegyként –, tőle elfogadták. Tőlem, legkisebb lévén a szakmai
előkészületekben – nem. Tanárnőm periodikusan ismételgette: Váltás, Miklós
váltás! Én meg váltottam. Középiskolás koromtól kezdve már nem jártam
hegedülni.
2. A hegedű
A hegedű négy méretben készül. Negyedes, feles,
háromnegyedes és egésznek mondott felnőtt méretben. Első hangszerem ékszerhez
hasonlított. Vadonatúj jószág volt, a Szegedi Hangszergyár terméke. Azóta a
gyár sincs meg, ahol pianínót is készítettek, de mert soha nem tudták a faanyag
minőségét garantálni, a versenytársak leírták hamar a magyar terméket. A
Rákosi-korszakban az iskola tulajdonát képező hegedűcskét ingyen bocsátották
rendelkezésemre. Kár hogy kinőttem, többé sose volt ilyen szép hangszerem.
Kölcsön kaptunk feleset, és háromnegyedeset. Hanem „egész” méretű hegedűje nem
lévén az iskolának, nekünk kellett gondoskodni róla. Ajándékba kaptam is egyet.
Valaki összetört régi hegedűből enyvezte össze, vagy negyven darabból állt, a
sok ragasztás miatt hangja csökött volt. Emlékszem, a tanárnő nem volt tőle
elragadtatva. Azt mondta: fiam, ez még szivardoboznak is rossz. Hát ezen
szivaroztam az utolsó tanévben.
3. A darabok. Szerettem a dallamos tanulnivalókat. Nem szerettem
skálázni. Emlékszem, egyszer egy népdalt interpretáltam. Sótlanul. Fehér László
lovat lopott... Akkor még nem ismertem Andrásfalvy Bertalan előadását a
balladaéneklésről. Ahogyan a fiatal menyecske nem tudta beleélni magát a
ballada kínjaiba, én se a lovat lopó Fehér László lelkivilágába. Olyan is lett
a megszólaló népdal az én reszelésemben.
A zongoristák darálója a Czerny-etűdök sora volt annak idején. A hegedűsök se
maradtak híján az ujjgyakorlatoknak. A hegedűsök Czerny-je a Sevcsik volt. Még
ízetlenebb, sótlanabb etűdök voltak ezek. Talán azért erőltették őket, hátha
valamelyik gyerek úgy megutálja a hangszerét, hogy abbahagyja.
Én abbahagytam. Még megvettem egy kottát, s megtanultam belőle Vivaldi a-moll
koncertjét, mert az nagyon tetszett. Ez volt a legtöbb, amire vittem
hegedűmmel. Igaz ugyan, hogy legszebb élményeim nem a szóló hegedüléshez, hanem
a zenekari muzsikáláshoz kötődnek. El kell képzelni hozzá a Kádári megtorlás
időszakát. Oberfrank Géza akkor készült karmesternek. Megkapott bennünket is,
szervezzen zenekart a tanulókból. Szervezett. Sokféle klasszikust és mai zenét
is játszottunk. Haydnt, Mozartot, Händelt többek között. Utóbbi mester két
rövid zenekari darabja szerepelt műsorunkon. A Messiás rövid zenekari nyitánya
és a pastoraléja. Mindkettő csaknem megkönnyeztette kiskamasz magamat. A
nyitány játéka alatt az fogott meg, hogy egy teljes hangzás pici, de
kihagyhatatlanul fontos része vagyok. Benne ülök a hangzásban, s túlszárnyalom
önmagamat. Mindenki ezt produkálja, mert a szólamok külön-külön nem adják ki
azt, amit együtt tudunk. Jó volt ott lenni. Miképpen Péternek is a
színeváltozás helyszínén, ahol sátrat akart építeni Illésnek, Mózesnek és
Jézusnak. A másik a pastorale. Megfogott a zene transzcendenciája. Egy
kilencnyolcados olasz pásztordalra emlékeztető idill, tényleg a pásztorok
imádását hordozta a zene nyelvén. Ebben a közegben védelmet éreztem az engem
körbevevő ateista tenger nyomásával szemben.
Megértem mindazok életkiteljesítő örömét, akik rendszeresen zenekarban
játszanak. Folyamatos jam session az életük. Az enyém is az volt rövid
időkre. Megértem a mesebeli tücsköt, aki folyton csak hegedült, szemben a hangyával, aki egész életét robotolásban töltötte. Megértem továbbá mindazokat a festőket, és moindenféle egyéb művészeket, alkotókat, akik egész életükben azt művelik, amit szeretnek, és miközben alkotnak, megélnek belőle, és esetleg még másokat is képesek eltartani.
2008.02.08. 10:46 emmausz
A hegedülésről
Szólj hozzá!
A bejegyzés trackback címe:
https://emmausz.blog.hu/api/trackback/id/tr905167812
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Nincsenek hozzászólások.
Utolsó kommentek