Mickey webnaplója

Véleményem a valóságról, annak egy-egy kiragadott darabkájáról. Főleg irodalomszeretetem, vallásom, kedvelt zenéim, saját élettapasztalataim lenyomatai ezek a rövid írások, amelyeket naponként megfogalmazok. Tehát egyfajta napló, füves könyv, önéletírás, (családi) eseménytár, benyomásaim laza szövésű összegzése mindarról, ami körülvesz. Reményeim szerint fotóimmal tarkítva.

Friss topikok

  • exbikfic: Mielőbbi gyógyulást kívánok! (2024.02.14. 22:27) Hamvazószerda
  • exbikfic: Gyors javulást és teljes gyógyulást kívánok! (2022.12.09. 23:35) Covid
  • esperanto: Az ablakon bestírol Azt hiszi a szeme fírol Nem fírol a szeme Bekrepált a spine ez így jobban rímel (2022.08.24. 11:10) Versek így meg úgy
  • Klára Enikő Ágnes Hegyi: Köszönöm, Miki, a megfelelő reakciót! Visszafogott, ember léptékű! Élatfogytiglan kell talán korri... (2022.04.06. 11:07) Ide figyelj...
  • exbikfic: Mick, idézgesd csak azokat az utcákat, neked (és remélem, másoknak is) való téma lesz most a közös... (2022.02.21. 16:33) Járt utat járatlanért el ne hagyj!

Utolsó kommentek

  • exbikfic: Mielőbbi gyógyulást kívánok! (2024.02.14. 22:27) Hamvazószerda
  • exbikfic: Gyors javulást és teljes gyógyulást kívánok! (2022.12.09. 23:35) Covid
  • esperanto: Az ablakon bestírol Azt hiszi a szeme fírol Nem fírol a szeme Bekrepált a spine ez így jobban rímel (2022.08.24. 11:10) Versek így meg úgy
  • Klára Enikő Ágnes Hegyi: Köszönöm, Miki, a megfelelő reakciót! Visszafogott, ember léptékű! Élatfogytiglan kell talán korrigálni az embereket és dolgokat - és magamat is persze. Minden jót! Klári (2022.04.06. 11:07) Ide figyelj...
  • exbikfic: Mick, idézgesd csak azokat az utcákat, neked (és remélem, másoknak is) való téma lesz most a közösben! :) (2022.02.21. 16:33) Járt utat járatlanért el ne hagyj!
  • Utolsó 20

2008.02.12. 11:05 emmausz

A mi utcánk, a mi villamosunk

Nálunk a sarkon kétféle villamos járt az egykocsis 65-ös Czabán Samu tértől a Mexikói útig, és a kétkocsis 67-es változó távolságokra. Hol az Erzsébet híd csonkjáig, hol a Szarvas térig (az új híd felépítése után), hol a Keleti pu.-ig (a II. metro elkészülte után). Mi általában a városközpont felé vettük igénybe őket.
Tehát a Fűrész utcától indultunk. A Fűrész utca 1956-ban (amikor oda költöztünk) száraz évszakban poros, esős évszakban sáros volt. Amikor először jöttem haza az iskolából a költözés után, úgy kellett keresni, melyik is a „mi házunk”, mert hasonló magasságú és korú épületek sorjáztak az utcában. Talán a számot jegyeztem meg (97/b). Évekkel később, valamikor a forradalom után, fáradt olajjal „pormentesítették”. Ha mégis felkapta a szél a port, hát olajos port szórt a lakásokba. Még sokkal később flasztert is kapott az utca. Ekkor már franciákkal levelezett alighanem Gábor, és roppant mókás volt levelet kapni, melyen rue Furesz felirat pompázott. Valahogy nem illett össze a francia rue és a magyar fűrész.
Nos három üzemecskével is találkoztunk, mire a villamosmegállóba értünk. Egy a Czobor utca sarkán állt, valamiféle elektromos dolgokat gyártó manufaktúra, egy a mi utcánkra nézett közel a villamosmegállóhoz (Fémlemezgyár), az Alumíniumgyár állt a sarkon, de már az Erzsébet királyné útra nyílt.
Egy ízben szolfézsról jöttem haza egy verőfényes délelőttön. A Fűrész utca feltételes megálló volt. Úgylehet alig voltunk az egykocsis 65-ön. A kalauz megnézte, hogy a hátsó ajtónál áll-e valaki leszállásra készülődve. Ha nem, rántott egyet a bőrszíjon, ez a mozgást átvitte egy kolomp nyelvére, így adott jelzést a vezetőnek arra, hogy akár meg se álljon. Én már akkor is tohonya fráter lehettem, mindenesetre sokáig üldögéltem fa székemen (Barna sárga pácolt lakkozott székeket építettek a vilikbe). A kalauz rutin mozdulattal lecsengette hát a megállót, a vezető kisebb fékezés után továbbrobogásra biztatta a tuját.
Tudtam, hogy azt a pillanatot kell elkapnom, amikor újra gyorsít a villamos, mert annál lassabban már nem fog menni. Azt is mérlegelnem kellett, hogy ez elég lassú lesz-e ahhoz, hogy leugorhassak. Úgy ítéltem meg, hogy elég lassú. Mögöttünk nem jött semmi. Hol volt még akkoriban a mai forgalom? Tehát fedélzeti komputerem döntött: Most. . .
És sikerült.
Gondolom, olyan 20-25 km/h-s tempóban ment a villamos ekkor. A lényeg a lényeg. Talpon maradtam. (Nem emlékszem rá, hogy valaha is elestem volna ugrálás miatt.)
Sok érdekessége nem volt ennek a megállónak. 56-ban láttam, amikor a Danuvia Lemezgyár tetején álló munkások vasfűrésszel levágták a vöröscsillagot. Emlékszem ahogy lezuhant a pléhcsillag, és fülemben van ma is kongó hangja. A Fűrész utca sarkán állt a telefonfülke. Onnan telefonáltam először minden tanítgatás nélkül. Az otromba készüléket vagy a fülemhez vagy a számhoz húztam, mert akkora volt. Máig nem tudom, hogy megértették-e üzenetemet kollégái apámnak, akit táppénzre vett a körzeti orvos.

Szólj hozzá!


A bejegyzés trackback címe:

https://emmausz.blog.hu/api/trackback/id/tr75167817

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása