Mickey webnaplója

Véleményem a valóságról, annak egy-egy kiragadott darabkájáról. Főleg irodalomszeretetem, vallásom, kedvelt zenéim, saját élettapasztalataim lenyomatai ezek a rövid írások, amelyeket naponként megfogalmazok. Tehát egyfajta napló, füves könyv, önéletírás, (családi) eseménytár, benyomásaim laza szövésű összegzése mindarról, ami körülvesz. Reményeim szerint fotóimmal tarkítva.

Friss topikok

  • exbikfic: Mielőbbi gyógyulást kívánok! (2024.02.14. 22:27) Hamvazószerda
  • exbikfic: Gyors javulást és teljes gyógyulást kívánok! (2022.12.09. 23:35) Covid
  • esperanto: Az ablakon bestírol Azt hiszi a szeme fírol Nem fírol a szeme Bekrepált a spine ez így jobban rímel (2022.08.24. 11:10) Versek így meg úgy
  • Klára Enikő Ágnes Hegyi: Köszönöm, Miki, a megfelelő reakciót! Visszafogott, ember léptékű! Élatfogytiglan kell talán korri... (2022.04.06. 11:07) Ide figyelj...
  • exbikfic: Mick, idézgesd csak azokat az utcákat, neked (és remélem, másoknak is) való téma lesz most a közös... (2022.02.21. 16:33) Járt utat járatlanért el ne hagyj!

Utolsó kommentek

  • exbikfic: Mielőbbi gyógyulást kívánok! (2024.02.14. 22:27) Hamvazószerda
  • exbikfic: Gyors javulást és teljes gyógyulást kívánok! (2022.12.09. 23:35) Covid
  • esperanto: Az ablakon bestírol Azt hiszi a szeme fírol Nem fírol a szeme Bekrepált a spine ez így jobban rímel (2022.08.24. 11:10) Versek így meg úgy
  • Klára Enikő Ágnes Hegyi: Köszönöm, Miki, a megfelelő reakciót! Visszafogott, ember léptékű! Élatfogytiglan kell talán korrigálni az embereket és dolgokat - és magamat is persze. Minden jót! Klári (2022.04.06. 11:07) Ide figyelj...
  • exbikfic: Mick, idézgesd csak azokat az utcákat, neked (és remélem, másoknak is) való téma lesz most a közösben! :) (2022.02.21. 16:33) Járt utat járatlanért el ne hagyj!
  • Utolsó 20

2008.07.03. 08:41 emmausz

Költői kérdések

POST
Tegnap folytattam a cserkészést a régi idők zenéjét illetően. Rátaláltam a Missa Luba egészére, mégpedig a korábbi, eredeti felvételre a you tube-on. Ez abból derül ki, hogy a credo-ban magas hangú „gyászdobok” szólnak, amikor a kórus oda ér, hogy „crucifixus etiam pro nobis sub Pontio Pilato, passus et sepultus est.” Merthogy latinul folyik az afrikai mise éneklése). Hogyne nosztalgiáznék rajta, mikor magam is énekeltem a Vár kórusával. Tardy László lekottázta lemezről szólamokra bontva, és a dobok monoton ritmusait is megadva az egészet. Jól kihallotta a részleteket, mert hűségesen adtuk elő, ahogy a lemezen szólt. A szólót a széphangú tenor réti József vállalta és énekelte beleérzéssel, nagy lelkesedéssel. Érdemes rákeresni a misére, mert szép. Különösen a sanctus tetszik, de a többi is.
Tallóztam még kedvemre, (Brubeck: Take five, Joe Morello, Art Blakey, stb.) Még dolgozom, de esténként szabadságra megyek. Olyannyira kikapcsolnak a jó zenék. Reggel még mindig korán kelek, és miután összekaptam magam, bekapcsolom a tévét, hogy egy kis zene indítsa napomat. Ma egy kereskedelmi adó jelentkezett bekapcsolás után. Valamilyen filmet adtak. A snitt, amit láttam belőle kb. ennyi volt. Egy középkorú dagadt pasi ül egy ládika előtt. Belép egy sovány. Érkezése meglepi a kövéret. Rövid párbeszédük arra vonatkozik, hogy a sovány méltatlankodik, amiért a másik letagadott 25 000 dolcsit. Mire amaz szabadkozik. A sovány ledobja a pisztolyát, és azt mondja, miután egy kiugrós kést belevág a fadobozba, hogy nem kell a nem létező emberrel osztozni. Látva, hogy a dagi értetlenkedve néz rá, előránt egy másik pisztolyt és lelövi amazt. Jó reggelt!
Átkapcsolok a mezzóra. Beethovent zongorázik egy nő, zenekari kísérettel.
Melyik az értékes műsor? Akármibe lefogadom, hogy életében nem keresett annyi pénzt Beethoven, mint amennyit a horrorfilmért felmarkoltak a színészek, a forgatókönyvíró és a rendező. Költői a következő kérdés is. 200 év múlva melyikre emlékezik az akkor élő emberiség, ha lesz egyáltalán? Beethoven muzsikájára, vagy a filmművészet eme nyomorult darabjára?
Micsoda világban élünk?
Reggel a HÉV-megállóban látok egy nagyobb kutyaólnyi faházikót. Egy Kft. hozatta, hogy ott jegyet árusítson az alkalmazottjuk. Mivel napon van, a levegőtlen lyukban nappal lehet 70 fok is akár. Az ostobaságnak nincs vége. Leraktak egy házat az Árpád hídi megállóba is. Szemben vele szintén van egy a téglaépületben, a BKV jegyirodája nem győzi?
Ugyancsak a HÉV-megállóban üldögélt egy csőlakó a szokott koszos terményes szatyrával, mellette sörös flakon. Odaérkezett egy nagyon magyar a szomszédnőjével. Rákiabált a csövire, hogy nem szégyelli magát, koszosan rontja a magyarokról alkotott képet a világ előtt. Mire amaz elhúzott a megállóból. A flakont persze otthagyta. A kiabáló pedig elégedetten mosolygott szomszédnőjére. Én meg azt mondtam Tücsinek. Nem arról szól a történet, amit előadtak, hanem arról, hogy az ordító ily módon nyilvánította ki, hogy ő az alfahím, amaz meg jobb, ha elkotródik. S lőn.
Micsoda világban élünk?
Bejőve a munkahelyre előkerül a fűtésdíjemelés.
Az egész világ tudja, hogy N. Y.-i maffia áll az olajárak mesterséges feltornászása mögött. És nyögi az egész világ, ahelyett, hogy elsöpörné a fehérgalléros söpredéket.
Micsoda világban élünk? Meddig győzik még az értékek egyensúlyt tartani a mérhetetlenül sok
szeméttel?
PRE
A világ legfontosabb mondata: Deus caritas est.

A világ mindig törekedett rá, hogy egy képletbe foglalja a teljességet. Ilyen képlet persze nincs, egyedül Szent Jánosnak van egy olyan mondata, mely tényleg magába foglalja a legfontosabbat, és ez csak azért sikerülhetett neki, mert Isten végtelenül egyszerű. Ez a mondat az, melyet XVI. Benedek enciklikája címéül választott, s mely összegezése minden valóságnak. Ez pedig: Deus caritas est. Az Isten szeretet. Ilyen egyszerű. Minden más bonyolultabb ennél, és ezért nem lehet kizárólagos formulákba önteni. Mindez azért jut eszembe, mert a választási cirkuszok hősei riszálják magukat, s a legkülönfélébb, „tova hovább” már-már nagyon visszatetsző módszerekhez folyamodnak a hatalom szeretete miatt (megtartása avagy megszerzése miatt). A domináns hím mint olyan, egyidős az emberiséggel, sőt régebbi: egyidős az emlős állatokkal. Ilyen elemi, ilyen zsigeri az a késztetés, mely szópárbajokban csapódik le több-kevesebb agresszivitást megjelenítve.
Nem kellene ennek így lennie, mert előbb-utóbb mindenki megutálja az egész alantas procedúrát. A tények magukért beszélnek. Nem olyan nehéz a döntés, ha a döntéshozókat békén hagyják. Így viszont a kedvüket is elveszik attól, hogy a szorítóhoz közeledjenek, s üvöltözzenek: üsd ki, üsd ki!
Deus caritas est
A csodaszép, csodafontos, csodafőtémájú, csodajó enciklika zsinat előtti módon indít: a püspököknek, a papoknak és diakónusoknak, az Istennek szentelt személyeknek, és minden krisztushívőnek. Még jó, hogy nem ezt teszi hozzá: és az egyszerű, utolsó világinak is. Sajnálom, hígy van. Avagy nem abban maradtunk kb. 40 éve: Nincs piramis, hanem közeledés a főhöz, Jézushoz. Nincs okunk-jogunk nevesíteni a közelséget cafrangok alapján.
Mert bár Karinthy ugyan egyik írását (Megvertek a rendőrségen) ilyesvalahogy kezdi:
Tekintetes Törvényszék!
Tisztelt T
ársadalom!
Kedves Málcsi néni!
Milike, drága!
Nyájas olvasó!
Ám az műfaját tekintve kroki, melynek már az indítása is a címkórság és hierarchia paródiája.


Szólj hozzá!


A bejegyzés trackback címe:

https://emmausz.blog.hu/api/trackback/id/tr185168013

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása