Mickey webnaplója

Véleményem a valóságról, annak egy-egy kiragadott darabkájáról. Főleg irodalomszeretetem, vallásom, kedvelt zenéim, saját élettapasztalataim lenyomatai ezek a rövid írások, amelyeket naponként megfogalmazok. Tehát egyfajta napló, füves könyv, önéletírás, (családi) eseménytár, benyomásaim laza szövésű összegzése mindarról, ami körülvesz. Reményeim szerint fotóimmal tarkítva.

Friss topikok

  • exbikfic: Mielőbbi gyógyulást kívánok! (2024.02.14. 22:27) Hamvazószerda
  • exbikfic: Gyors javulást és teljes gyógyulást kívánok! (2022.12.09. 23:35) Covid
  • esperanto: Az ablakon bestírol Azt hiszi a szeme fírol Nem fírol a szeme Bekrepált a spine ez így jobban rímel (2022.08.24. 11:10) Versek így meg úgy
  • Klára Enikő Ágnes Hegyi: Köszönöm, Miki, a megfelelő reakciót! Visszafogott, ember léptékű! Élatfogytiglan kell talán korri... (2022.04.06. 11:07) Ide figyelj...
  • exbikfic: Mick, idézgesd csak azokat az utcákat, neked (és remélem, másoknak is) való téma lesz most a közös... (2022.02.21. 16:33) Járt utat járatlanért el ne hagyj!

Utolsó kommentek

  • exbikfic: Mielőbbi gyógyulást kívánok! (2024.02.14. 22:27) Hamvazószerda
  • exbikfic: Gyors javulást és teljes gyógyulást kívánok! (2022.12.09. 23:35) Covid
  • esperanto: Az ablakon bestírol Azt hiszi a szeme fírol Nem fírol a szeme Bekrepált a spine ez így jobban rímel (2022.08.24. 11:10) Versek így meg úgy
  • Klára Enikő Ágnes Hegyi: Köszönöm, Miki, a megfelelő reakciót! Visszafogott, ember léptékű! Élatfogytiglan kell talán korrigálni az embereket és dolgokat - és magamat is persze. Minden jót! Klári (2022.04.06. 11:07) Ide figyelj...
  • exbikfic: Mick, idézgesd csak azokat az utcákat, neked (és remélem, másoknak is) való téma lesz most a közösben! :) (2022.02.21. 16:33) Járt utat járatlanért el ne hagyj!
  • Utolsó 20

2013.09.14. 12:09 emmausz

Asszociációk egy esős hétvégén

Tegnap hét ágra sütött a nap, ma egy ágra sem, mert minden ágát felhő takarja, s hullatja az esőt. Így hiába töltöttem meg lemerült akkumat, ma nem megyek sehova fotózni, elázni, sétálni. Nincs fotó újfent.
Viszont van számítógép. Hajnalban készülő asszociációs írásom soron következő két mondatát fejtettem ki. Már túl vagyok vállalkozásom felén. Utóbb azzal magyarázom ezt a vállalkozásomat, hogy nem kellett a mű szerkezetét kitalálnom. Adta magát. Miként a már rég befejezett Közröhejes történetek esetén is. Ott egy-egy közhely kifejtése adta a kötet gerincét, most a Hegyi beszéd mondásai.
Mivel közös blogunk kifejtendő témája is megékezett: 1966, megnéztem, hogy mit raktam össze korábban erről az évről. Előszedtem és egy kicsit átfésültem az összeállítást. Nem kapkodom el közlését, nem akarok mindig elsőként szerepelni.
De ha már asszociáció, de ha már 1966, akkor jöjjön előbb P. Nemeshegyi vicce, majd az én komoly megemlékezésem.
A vicc: Árpád fejedelem kíséretével az Alföldön jár. Lát egy csomó kecskét. Leszúrja kardját a földbe: alapítsatok itt egy várost, s mivel sok a kecske, legyen a város neve Kecskemét. Továbbmennek északnyugatnak. Még több kecskét látnak. Árpád leszúrja kardját és azt mondja: Legyen itt egy város, melynek neve legyen Balassagyarmat.

1966-ról viszont nekem Hamza jut eszembe. Hogy miért? Együtt jártunk a piaristákhoz. Én egy évet dolgoztam sm-ként, majd a Ker. Főiskolát végeztem el, ő pedig mérnök lett.
Hamza
értelmiségi család sarja lehetett. Neve után török eredetű. (Korábban élőben még sose láttam törököt.) Egyszer jártam lakásukban. Valamelyikük botokból kötözött össze egy működő karosszéket. Másra nem emlékszem. Ő műszaki pályára lépett. (A piarista diák akkoriban verhetetlen volt matematikából, fizikából.) Eséllyel csak a műszakiak jutottak előbbre. (Én a humán műveltség felé orientálódtam [volna] irodalom, filológia, nyelvészet…) Ma már mindegy. Hamza tehát kikerült látókörömből. A kilencvenes évek elején viszont a Min.-elnöki Hivatal telefonján keresett. Építész szakemberként szolgált ugyanannál az Antall-kormánynál, amelynek én a sajtóirodáján.
Átszólt Hamza, hogy én az a Gyorgyovich vagyok-e, akinek ő osztálytársa volt.
Mondom, igen.
Örül, mondta, s ha lesz ideje, meglátogat. Kérdése pedig, hogy részt vennék-e a jezsuita Szabó páter által összehívott Jacques Maritain-kör munkájában. Abban maradtunk, hogy küldök előadásra alkalmas anyagot, ha érdekli.
Telt-múlt az idő. Egyszer csak bemondja a rádió, hogy Hamza Á. és családja Párizs felé haladtában autójával frontális ütközést szenvedett egy kamionnal. Valamennyien életüket veszítették. Azonnal felötlött bennem, ez csak az én piarista osztálytársam lehet. (Requiescant in pace!)

Sejtésem igaznak bizonyult. Utóbb, amikor a jezsuita szerkesztőségben találkoztam Szabó Ferivel, megerősítette, hogy osztálytársamat érte ez a szörnyűséges eset. A dolog érdekessége, hogy Ferinek unokanővére révén szintén volt egy Hamza nevű rokona, de ez a Hamza és az a Hamza csak névrokonai voltak egymásnak. Eme újabb Hamzát is személyesen megismertem, de nem hasonlított az én Hamzámra. (A törökök sem egyformák.)
Hamza pedig azért jutott eszembe, mert 1966-ban valamiképpen minden piarista diák „ideológiai kérdést” kaphatott a felsőfokú tanintézetekben a felvételin, miként én is.
Érdekes volna összesöpörni a diákoknak feltett kérdéseket, és azokat a válaszokat, amelyeket adtak rájuk.                        

Szólj hozzá!


A bejegyzés trackback címe:

https://emmausz.blog.hu/api/trackback/id/tr455513144

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása