Tegnapelőtt azt hallottam a prédikációban, hogy egy év alatt több mint 10 000 keresztényt ölnek meg hitük miatt a nem keresztények.
Tegnap azt olvastam egy képernyő alatti mozgó hírben, hogy nigériai fegyveresek egy katolikus templomban kb. 50 keresztényt öltek meg.
Ma a misén a Gandhi-film több jelenete pergett le emlékezetemben. Adva az indiaiak eszköztelen tiltakozása, amit az angolok fegyverekkel állítottak meg. Száz és száz ember halt meg. Adva egy fegyvertelen tüntetés, amelynek során a férfiak némán vonulnak az angol gumibotosokkal szemben. Azok elkezdik aprítani őket, ők ellenállás nélkül rogynak össze véresen. A felsorakozott asszonyok veszik őket kezelésbe, látják el sebeiket tépésekkel. A film szerint az angolok megundorodnak saját eljárásuktól, s alighanem beszüntetik a helyi lakosság véresre verését.
Mi most szikrázó napsütésben, kellemesen hűvös, szellős időben jövögetünk össze, hogy Isten előtt tisztelegjünk, s a mise misztériumában ismételten részesüljünk, áldásaiban megfürödjünk. Napjainkban egyelőre Afrikából jövő népvándorlás folyik a Földközi-tengeren. Azt vizionálom, hogy a folyamat megfordul. Európai keresztények ezrei, tízezrei vonulnak némán, fegyvertelenül a Boko-Haram állásai felé, tüntetőleg arabnyelvű táblát tartva a kezükben: „Mozlimok, szeretünk titeket.” Azok pedig halomra lövik őket, ha lövik, ha el nem fogy a muníciójuk, ha meg nem indulnak a szeretet eme furcsa áradását tapasztalván.
Van más megoldás?
Én nem reménykedem a fegyvergyártás és -kereskedelem leállításában.
* * *
Nem mindegy, hogy mit mondok: Beáztatom a teát, vagy, hogy teáztatom a Beát – olvasom Balázs Gézánál. De logikai kapcsolat van köztük. A helyes sorrend: Beáztatom a teát, majd teáztatom a Beát.
Lábjegyzet a Szám 9-hez. Két témát említ, mely a következő három: 1. A húsvétot az első hó tizennegyedik napján kell megünnepelni. 2. Ha valaki tisztátalan, a második hó tizennegyedik napján egyen estefelé kovásztalan kenyeret keserű salátával, s bárányhúst, de egyikből se hagyjon másnap reggelre. Csontot ne törjön benne, áll a felszólításban. (Ez is Kr. előképe. Ő az áldozati bárány, akinek kereszthalálakor nem törték meg a csontjait, mert már meghalt.) 3. A népnek az Úr a parancsolója. Ma azt mondanánk, királya, kizárólagos tulajdonosa, aki olykor szigorúan fogta őket. Az ő földi helyettese Mózes, aki az Úr és a nép között közlekedik. A szent sátor fölött állandósul a felhő, éjjel a tűz jelenléte. Ha a felhő felemelkedik, továbbindul a néptömeg. Ha leszáll a sátorra, letáboroznak. Közöm. Az Úr szorosan fogta a gyeplőt. Számos esetben olvastuk: az ilyet ki kell irtani a népből. Itt is: aki mulasztja a húsvét megünneplését, ki kel irtani a népből. De a vándorlás üteme is kiszámíthatatlan volt a nép számára. Hol egy napig maradtak egy helyben, hol hónapokig. Mihez hasonlít ez a felállás? A hadseregéhez. Adva a király, aki élet-halál ura, adva az ő tábornoka, Mózes, akinek engedelmeskedni tartozik az egész népesség apraja-nagyja. Ő a tolmács, a hadseregtábornok, a legfőbb hadúr – szerepe szerint. Ha az Úr táborbontást rendel el (riadóztat), akkor katonás engedelmességgel tábort bontanak. Békésebb hasonlattal élve az Úr a tulajdonos, és Mózes az ő ügyvezető igazgatója.
Utolsó kommentek