Forrásom Prokop Kavicsdobáló c. vaskos kötete.
- Nem minden haj tetves, de a tetű a hajban tenyészik. Bizonyos állások alig szabadok a romlottságtól, mely azokban sarjadzik. Ezt a Szörényi-lemez így fogalmazza meg: Ha te állnál ott, ahol én álltam, nem lennél már ártatlan. Karinthy pedig óv tőlük: Tetvestől ne kérj kucsmát (in: Így írtok ti, Balkáni közmondások)
- Eljutunk-e egyszer a felekezetek utáni kereszténységhez? A kérdés jogos. Már eddig is volt rá precedens. Amikor bármely keresztény felekezethez tartozót lenyakaznak, a vártanúság egybetereli őket. Mind Krisztusért áldozza életét.
- Különleges vallásos sznob, aki a kereszténység első helyeit kitüntetésekkel, rangokkal véli elfoglalhatni. Többször kifakad a csömböllékekre vadászó klerikusok miatt, Utalva a puritán istenfiára, utalva assisi szentjére.
Íme, egy másik kritikus megjegyzése: Lócitromból aligha építenének Kölni dómot. Rendjelek, selymek, bíboranyagok, aranyláncok, a pompa csillogása, ékköves gyűrűk… ha a „boldogok a lelki szegények” kerítéseit elfogadjuk, önellentmondó kisiklások. Hányszor eszembe jutott, hogy Ferenc pápa ruházatának egyszerűsítése hogyan érinthette azt a szabódinasztiát, amely a pápákat időtlen idők óta ellátta a legkülönfélébb öltözékekkel. Bizony hatalmas erőfeszítés kell a puritánság visszaállításához.
- Apám-anyám kifürkészhetetlen szerelméből és is csak véletlen volnék? Pontnál is semmibb, aki mégis mindezt le tudom írni. Ezt válaszolja meg valaki! Megválaszolni nem lehet, talán nem is kell. Egyszerű: A Gondviselés akarata teljesült minden egyes ember létrejöttével. Ma az idézet vége így hangzana: Erre varrjon valaki gombot!
- Írásaink csalások. Húsz eset közül azt jegyzem ide, ami nekem tűnt föl, a többit elhallgatom. Esetleg igazságtalanul – pontosan, ahogy az irányított sajtó. Ez a kijelentése minden írással foglalkozót elgondolkoztathat. Érzékeny lelkiismeret kell a pontos megfogalmazáshoz és igaz íráshoz.
- Befirkált papírszalvétát morzsák közé söpöri a pincér. Holnap meg elönt a méreg, hogy a modern múzeumban ugyanilyen macskakaparást mutogatnak. Ki kezeli a váltót, s milyen alapon dönt, hogy ugyanaz itt szemét, amott meg remekmű? Itt alighanem erős a nepotizmus. Megjegyzem, volt már abból botrány, hogy a kiállított halmazt a takarítónő szemétnek vélte, és kisöpörte a többi szeméttel együtt.
- Egy igaz ima is megfordíthatja az életet. A nem kizökkentő, sablonos sóhajok szalmakazlában nem sok öröme van Istennek s haszna a figyelmetlen seppegőnek. Merész kijelentés. Nem mindenkinek adatik meg a misztikus élmény, sem a nagyon személyes kontaktus az imában. De hogy Isten miképpen vélekedik az ilyen-olyan szándékkal létrejövő kapcsolódásokhoz, azt szerintem ember fia reálisan meg nem tudja ítélni. Gyanítom, hogy téved a szerző. Viszont a „seppegő” szó nagyon tetszik nekem.
- Az igaziság nevében még az igazságot is föladhatom. Nekem van igazam? De egy mosollyal rábólintok a másikéra. Az megérdemelné, hogy undokságaival eltiporjuk, de a gusztustalan hernyót is a jó Isten teremtette, s szép lepke lesz belőle. Az ítélkezés joga a Teremtőé. Mi egyként vagyunk egymásnak testvérei. Nem a mi dolgunk az ítélkezés. Írva van: Ne ítélj, hogy ne ítéltessél!
- Ars poetica: Magam meghatározása: festői eszközökkel kimondott gondolat a célom, mely a természettől kölcsönzött, de az utolsó lényegig leegyszerűsített formákba öltözködik. A kijelentés elmondja valóban azt a kulcsmondatot, amely a pap-író-festő eljárásmódjára jellemző. Kicsit Egri József gyakorlatára hajaz. A Balaton festője is addig-addig egyszerűsítette képeit, ameddig az egyáltalán lehetséges volt anélkül, hogy a kompozíció veszítsen értékéből.
***
ISTEN ÉLTESSE A BALÁZSOKAT!
Utolsó kommentek