Jellegzetes különbséget találtam a római és a bp-i úttestkiképzések között.
Rómában nagyon sok széles útpálya van, a kanyarodáshoz a sarkok legömbölyítve. Néhol ugyan látszanak felfestések, de ezt senki nem veszi tudomásul. A valamikori forgalomtól elzárt területre utaló csíkozott területen vidáman sorolnak a kocsik, és nagyjából a sertések étkezési etikájának felel meg az autós közlekedésben a besorolási sorrend. Tülekedés folyik, és az erőszakosabbé temperamentumosabbé, élelmesebbé az elsőbbség. Aki bátrabban hajt, azé. Tényleg hasonlít a sertésfalka vályú előtt való tolongására hasonlít. Az utak – ha figyeltél arra, amit írtam – annyi sávosak, ahány autó tolong egymás mellett. A legtöbbön ezért sávfestés sincsen.
Budapesten meglehetősen sok pénzt költenek arra, hogy – megvezessék – tereljék a sofőröket. Pl. valaha a 29-es járat a Zöldmáli lejtő végén körülnézett, s igyekezett gyorsan nagyívben rákanyarodni a meglehetősen forgalmas Zöldlomb utcára. Valakit zavart, hogy nem derékszögben kezdi meg a fordulást, ezért útpadkát gyártott leszűkítve a busz manőverezési helyét, s arra kényszerítve, hogy sokkal nagyobb fordulatot tegyen. Mert először jobbra kanyarodik, hogy aztán derékszögben balra kanyarodjon. Ma tovább fokozták a vezetési izgalmakat. A járda kibővítésével a kis ívben kanyarodókat is arra kényszerítik, hogy nagyobbra vegyék az ívet. Ezt csak akkor tehetik meg, ha szemből semmi sem jön. A Zöldlomb utcán lefelé egyenesen haladó valamennyi autót pedig egy enyhe balra kormányzásra kényszeríti ez a járdabővülés. Szerintem baleseti forrás. Nagyot perecelhet itt pl. az a kerékpáros, aki későn veszi észre a tankcsapdát. De az autó-futóműnek se használ, ha tempósan ráhajt a járdaszélre.
Ugyanez a kényszeresség vonul végig a gazdaságban a 27 000 élő jogszabállyal, s a politikán, amikor mindenkinek szeretnék megmondani, hogy mi felé terelheti a gondolatait. (Vö. tévécsatornák tudatformálási törekvései)
Utolsó kommentek