Elöljáró zöngicse
Aki csaknem napi gyakorisággal próbál valamit megfogalmazni, olykor zavarba
jön, miféle téma az, amiről érdemes ma írni. Vajon sikerül-e olyasvalamit
felfedezni, ami igényt tarthat mások érdeklődésére. Azt is megfogalmazhatnám,
nem rabolom-e fölöslegesen az olvasó idejét, nem untatom-e?
Ritkán akadnak
felkérések is, írj erről, írj amarról. Nos, ilyen lesz ez a mai.
Sokan talán
nem tudják, hogy az európai nagyvárosok sorában ötödszörre éppen nálunk –
Budapesten – tart ezen a héten a városmissziós akciósorozat a maga 1500 féle
rendezvényével, előadásaival... A Ferenciek terén kérdezte valaki, mi az
Isten-félelem. Miért kell félni tőle? Csakugyan miért?
Semmiképpen se szeretnék
rögtönzött hittanórát tartani, mégis megpróbálom valahogy összegezni azt, ami
bennem a kérdéssel kapcsolatban él. Ismereteim egy részét Nemeshegyi Péter
cikkeinek köszönhetem. Az Isten-félelem (Úr félelme) az izajási felsorolás
utolsó tagja (a próféta a Lélek hét ajándékáról szól). Eredetileg hat ilyent soroltak fel,
de a különféle nyelvű fordítások a hatodikat annyira eltérőképp adták vissza,
hogy hetedikként önállósult az úrfélelem. (Talán a hetes szent szám, s illett
kikerekíteni az ajándékok számát?) Muszáj még ideírni, hogy bár ezeket az
ajándékokat Izajás a Messiásra vonatkoztatja, érdekes módon a bérmálás
előkészületei során ezeket sorolják, értelmezik, tanulják meg a szentség
felvételére készülők. Mégis úgy vélem, nem vagyok eretnek, ha azt gondolom, hogy a
Lélek „ajándékainak” se szeri se száma. Avagy pl. a pünkösd csodáját hova kell
sorolni?
A bölcsesség kezdete és vége
Megemlítem még, hogy „az Isten-félelem a bölcsesség kezdete” (Példabeszédek
könyve 9,10). – Hozzátehetem: és a szeretet a bölcsesség vége. Az Ószövetség
bűnbeesett, értelme elhomályosulásával küszködő, rosszrahajló természetű embere
fokozatosan ismeri fel Isten jóságát, mindenkire vonatkozó meghívását a
szeretetre. Isten megismerése gyakran kezdődik a végtelen nagy, hatalmas és
erős valakiben való hittel. Érzékszerveinkre csakugyan a hatalmas csapások,
erős ingerek hatnak jobban, s vésődnek be alaposabban. A Teremtő csakugyan
végtelenül meghaladja (minőségileg több, más) a teremtettet. Joggal érezzük
porszemeknek magunkat a Fölséges előtt. De feloldja bennünk a kiszolgáltatottak
félelmét (s megvált tőle) Jézus, aki az Írások tanúsága szerint több százszor
kéri: „Ne féljetek!” Miért? Mert Isten szereti teremtményeit.
Így a porszem-mákszem kiszolgáltatott kisgyerek félelmét a
porszem-mákszem kisgyerek (és felnőtt) bizalma válthatja fel okkal,
Jézus kifejezetten ajánlja: legyetek olyanok, mint a kisdedek, mert övék a
mennyek országa.
Persze nemcsak gyerekekről van itt szó, hanem a rájuk jellemző bizalomteli lelkületről.
Ugyanilyen jó kép erre a jegyesekről szóló hasonlat. A jegyes mindent a
másiktól vár, és nagyon reméli, hogy nem csalódik. Reményünk alapja ez ügyben
Jézus hitelessége, élete és halála.
S vajon nem féltek-e az apostolok? De igen. Pl. Péter, látva
hogy Jézus szavára roskadásig telik meg a háló halakkal. Látva, hogy Jézus a
vízen közeledik, hogy színében elváltozik, hogy kiszolgáltatja magát a
halálnak. Egy kivétellel mindnyájan szétszaladnak nagycsütörtök éjszakáján. Félelmük majd csak a
Feltámadást követően oszlik el. Majd csak pünkösdkor vált át szeretetté látva a
Lélek működését az Atya gondviselését. stb.
Szeressetek!
Ne higgyük, hogy olyan könnyű szabadulni a kishitűségtől, s
az ebből táplálkozó félelemtől. Nemrég változtatta meg az egyház a miseének
szövegét: „boruljunk le, és rettegve imádjuk e Fölséget”. Persze jól tesszük, ha
nem jutottunk tovább – el a szeretetig. De ha teljes bizalmunkat élvezi az Úr, akkor
semmi szükség nincs erre a rettegésre, hiszen mindent tőle remélünk, s Őt
egyetlen biztos vonatkozási pontunknak ismerünk el. Olyan érdekes, hogy nem
ismerték fel ezt az ószövetségben, pedig nekik üzente prófétáján keresztül Jahve: „Mint ahogy nem hagyja
el anyja a csecsemőt, én se hagylak el titeket, de ha ő elhagyná is, én akkor sem
hagylak el (én népem)!”
Summa summárum, én se tudok jobbat: Ne féljetek, szeressetek!
Utolsó kommentek