Mickey webnaplója

Véleményem a valóságról, annak egy-egy kiragadott darabkájáról. Főleg irodalomszeretetem, vallásom, kedvelt zenéim, saját élettapasztalataim lenyomatai ezek a rövid írások, amelyeket naponként megfogalmazok. Tehát egyfajta napló, füves könyv, önéletírás, (családi) eseménytár, benyomásaim laza szövésű összegzése mindarról, ami körülvesz. Reményeim szerint fotóimmal tarkítva.

Friss topikok

  • exbikfic: Mielőbbi gyógyulást kívánok! (2024.02.14. 22:27) Hamvazószerda
  • exbikfic: Gyors javulást és teljes gyógyulást kívánok! (2022.12.09. 23:35) Covid
  • esperanto: Az ablakon bestírol Azt hiszi a szeme fírol Nem fírol a szeme Bekrepált a spine ez így jobban rímel (2022.08.24. 11:10) Versek így meg úgy
  • Klára Enikő Ágnes Hegyi: Köszönöm, Miki, a megfelelő reakciót! Visszafogott, ember léptékű! Élatfogytiglan kell talán korri... (2022.04.06. 11:07) Ide figyelj...
  • exbikfic: Mick, idézgesd csak azokat az utcákat, neked (és remélem, másoknak is) való téma lesz most a közös... (2022.02.21. 16:33) Járt utat járatlanért el ne hagyj!

Utolsó kommentek

  • exbikfic: Mielőbbi gyógyulást kívánok! (2024.02.14. 22:27) Hamvazószerda
  • exbikfic: Gyors javulást és teljes gyógyulást kívánok! (2022.12.09. 23:35) Covid
  • esperanto: Az ablakon bestírol Azt hiszi a szeme fírol Nem fírol a szeme Bekrepált a spine ez így jobban rímel (2022.08.24. 11:10) Versek így meg úgy
  • Klára Enikő Ágnes Hegyi: Köszönöm, Miki, a megfelelő reakciót! Visszafogott, ember léptékű! Élatfogytiglan kell talán korrigálni az embereket és dolgokat - és magamat is persze. Minden jót! Klári (2022.04.06. 11:07) Ide figyelj...
  • exbikfic: Mick, idézgesd csak azokat az utcákat, neked (és remélem, másoknak is) való téma lesz most a közösben! :) (2022.02.21. 16:33) Járt utat járatlanért el ne hagyj!
  • Utolsó 20

2007.11.06. 11:57 emmausz

Mire vagyunk szocializálódva?

Egy valamire való művészfilm hetvenhétféle áthatással operál, ilyen és olyan olvasata is van mondandójának, szimbólumrendszere is különféleképpen interpretálható. Ilyen érdekes szembesüléssel találkoztam a Babette lakomája c. dán film különféle értékelései alkalmával. Aki a részletekre kíváncsi, felmegy a netre, a google-ban ráklikkel a filmcímre, és nagyon sok találat mutatja meg neki, hogy igazam van. A lakoma érdekességeire térnek ki a véleményüket mondók, a norvég táj kopár és kifejezetten lecsupaszított voltára, a szereplők puritánságára, és erős kontrasztokra.
Mi a Manrézában néztük meg a filmet, és a látottak hatása alatt maradtam máig. Persze egy lelkigyakorlatos házban megint csak más hangsúlyok mentén elemezzük a látottakat. (És ettől persze még igazunk is lehet.) Akik nem látták a filmet, azok számára egyféle aspektusból leírom a történéseket.
Több szálon futnak az események. Egyfelől adva két nő, akiknek sose sikerült férjhez menniük, mert apjuk, az elismert lelkész „rájuk telepedett”. Elhajtotta a katonatisztet, és el az operaénekest is a lányok közeléből. Másfelől egyszer csak egy nő – Babette – érkezik a házhoz. Annyit lehet tudni róla, hogy az operaénekes küldte a jólelkű vénkisasszonyokhoz, hogy fogadják be, mert a francia kommün megölte hozzátartozóit, s saját élete is veszélyben forgott. Rövid huzavona után elszegődik a két említett hölgyhöz mindenesnek, fizetség nélkül. Csakugyan mindent ügyesen elvégez. Többek között ő főzi egyszerű ételeiket is.
Két esemény vág egybe újra. A vénleányok a helyi bibliakörrel szeretnék megünnepelni az időközben elhunyt lelkész születésének 100. évfordulóját, másrészt az időnként lottózó Babette 12 000 frankot nyer. Ez adja neki az ötletet, hogy felajánlja: a közösségnek és a két lánynak saját költségén vacsorát készít. Ebbe beleegyeznek a nők. Ő pedig hozzálát a szervezésnek.  Párizsból hozat értékes porcelán tálakat, tányérokat. Gyönyörű terítéket varázsol a puritán nagyasztalra, sokféle szép talpas poharat is készíttet oda segítőjével.
És az ételek.
Tábla jeget szállíttat a házba, kosárszámra élő fürjecskéket hozat, teknősbékát, és mindenféle egyebet is, amelyekről elképzelése sem volt a helyieknek. Össze is súgnak: Ez a nő biztos az ördöggel cimborál, hogy ilyen furcsa „alapanyagokból” kotyvaszt dolgokat. Babette pedig a lakoma hajnalán munkához lát. Ég keze alatt a munka, keveri a mázakat, süti a süteményeket, készíti az ízletesebbnél ízletesebb fogásokat, óriási akaraterővel, kitartással, szakmai tudással és szervezőkészséggel – teljes erőbedobással – dolgozik segédjével. Majd elérkezik a lakoma ideje. A meghívottak között szerepel az egykor udvarló katonatiszt öregecske mamájával. A meghívottak beözönlenek a szobába, s szemük-szájuk eláll a csodálkozástól, mert ekkora gazdagságra nem számítottak. Ám mosolyszünetet fogadtak az ördöggel cimboráló nőszemély miatt, s némán fanyalogva töltik magukba sorban a feltálalt ínyencségeket. Egyedül a meghívott tiszt értékeli a fogásokat, kitűnő italokat. Szerinte ilyet csak Párizsban lehetett élvezni, s egyedül egy ottani mesterszakács, (Babette) volt képes összeállítani efféle kulináris varázslatot. Dicsérő szavai azonban lepattannak az eszegetőkről. Csak a vacsora vége felé oldódik hangyányit a feszültség, mert a kóstolgatott jó borok és a pezsgő megteszik a magukét.
A vacsora végeztével távoznak a meghívottak. Talán másnap folyik le egy beszélgetés a két nő és Babette között. A sok pénzt nyert Babette nem kíván elmenni a mindenesi szolgálatból. Kiderül az is, hogy minden pénzét feláldozta az egyszeri lakomára, tehát se pénze, se önálló egzisztenciája nincs. Mindenét odaadta. Továbbra is amazok jóságára kívánja bízni egész sorsát. Végül is marad. 

Azért kerítettem ekkora feneket a cselekmény felvázolásának, mert az Eucharisztia ünneplésének analógiája fedezhető fel a történetben. Az allegória képei és jelentései fedésben vannak egymással. Nézzük a párhuzamokat:
– Babette-et semmibe veszik, nem ismerik, mint ahogy a Mestert se ismerték fel sokáig és sokan.
– A lakomába beleadja magát egészen. Mindenét, sorsát, egész megélhetését és jövőjét is a két öregasszony kezébe helyezi. Jézus is odaadta mindenét, az életét is mindenkiért.
– A közösséget egészen szokatlanul pazar módon megvendégeli. Jézus az Oltáriszentséget hagyta ránk végrendeletileg.
– Bebizonyítja, hogy itt több van egy sima szakácsnőnél. Jézus is kinyilvánította magáról: Itt több van, mint Salamon, több van, mint Jónás, és több van, mint a templom.
– A lehető legpazarabb lakomát a közösség tagjai meglehetősen fapofával fogadják. Mint akik nem ismerik fel a lényeget, nem tudnak örülni a jónak, a szépnek, a tartalmasnak, az értékesnek, a gyönyörűségnek, az ízek harmóniájának. Okáról nem tudunk jobbat, mint ami egy lakonikus megjegyezésbe sűríthető: A puritánságra voltak szocializálódva.
Ám bennem azért ült el ilyen mélyen a lakoma képe, a viselkedés esetlensége, mert kísértetiesen hasonlítanak ránk ezek az emberek gesztusaikkal együtt. Ránk, akik vesszük az Eucharisztiát, és nem vagyunk képesek felfogni, hogy annak a testét vettük, aki mindenkinél nagyobb volt, annak a testét, aki mégis mindenét odaadta nekünk, életét is beleértve. Nem vagyunk képesek átérezni annak a súlyát, hogy a közénk jövő Úr egész egzisztenciáját át kívánja adni nekünk. Mert velünk, közöttünk, bennünk kíván élni. Létének teljes gazdagságát kínálja, és szeretné, ha ráismernénk, értékelnénk, visszatükröznénk, jeleznénk, hogy igen – értjük, szeretjük, egy akarunk lenni vele, miként ő is egy velünk, egy minden szenttel, és egy az Atyával és a Vigasztalóval.
Amikor hát saját korlátainkkal találkozunk, óhatatlanul fogalmazódik meg bennünk a kérdés: És mi mire vagyunk szocializálódva?


Szólj hozzá!


A bejegyzés trackback címe:

https://emmausz.blog.hu/api/trackback/id/tr745167690

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása