Amikor apánk azt mondta, hogy az ének ötös nem ötös, ezzel arra utalt, hogy a családtagoknak nem kerül erőfeszítésbe egy dallamot tisztán elénekelni, megtanulni. És minden családnak megvannak (meglehetnek) ezek a kitételei. Karinthy id hiába bizonykodott otthon, hogy milyen jó bizonyítványt hozott. Apja hamar odavágta, milyen lehet ott a többi, ahol te jó vagy?
És akkor hadd jönnön az interiorizáció egyféle megfogalmazása: Piaget koncepciójában az intellektuális fejlődés lényegi folyamata, amelynek során a külső cselekvésekből létrejönnek a szenzomotoros sémák, amelyek belső szemléleti képekké, majd képzetekké sűrűsödnek, azután konkrét műveletekké, végül formális logikai műveletekké válnak. A művelet így nem más, mint interiorizált cselekvés. Hát így is lehet mondani. Ám igazán valamiféle kapcsolódásról lehet szó, hiszen hogyan tapadna meg a kívülről jövő hatás, ha nem volna semmi belül, amihez kötődhet. csak az lesz az én cselekvésem, melyet belülről akarok, mely nem hagy nyugodni, míg ki nem teljesül, míg végbe nem megy stb. A többi csak kínlódás, viselkedés, magam megfékezése, illem, tolerancia, magam moderálása. A nevelés egyik legfontosabb célja, hogy az interiorizáció által a társ.-i elvárások és szabályok belsővé váljanak – teszi hozzá még a szócikk szerzője. Nesze neked szép új világ. Addig szajkózzuk a szlogent, mígnem már belülről szól: „Szóma, ha mondom, segít a gondon, már egy-két köbcenti helyre biccenti.” (A kockázatokról és melléklhatásokról olvassa el a betegtájékoztatót, vagy kérdezze meg kezelőorvosát, gyógyszerészét.) A zárójelbe tett részt természetesen gyorsan kell olvasni. Lassan elmondva még sose hallottam.
Utolsó kommentek