A Vigilia novemberi száma utolsó oldalán találom: Karácsonyi körkérdése a bizalom mibenlétéről szól. Mivel nem mondhatom el senkinek, elmondom hát mindenkinek egy postban, hogy magam mit gondolok a bizalomról. A blog műfajt direkt nekem találták ki. Nos az idei „O ?” azaz
Ö R
K K
S É
É D R
A bizalom
Mottók:
„TEBENNED BÍZTUNK ELEITŐL FOGVA.”
(90. zsoltár)
A bizalom remény minden látszólagos reménytelenség ellenére.
(Mickey)]
Nem
véletlenül citálom a zsoltárszöveget.
Éppen a 90. zsoltárét, és csak azt.
Ez az alap.
Az ősbizalom.
Van valaki, akiben eleitől fogva bízunk.
Azért benne, mert egyedül Ő az, Aki Van. Mi csak lettünk.
Azért benne, mert Ő a szegletkő. Mi csak az épület egyéb morzsái vagyunk.
Azért, mert Ő az egyetlen fix vonatkoztatási pontunk.
Azért, mert Péter felhívja mindenki figyelmét arra, hogy nem adatott más név az
ég alatt,
Akiben
üdvösségünk volna, mint Krisztus neve.
Azért, mert Ő az egyetlen hiteles Valaki, aki nem téved, és aki senkit nem is téveszt
meg.
Az Ige nem véletlenül bízza ránk ezt a kijelentését: Ha valaki nem lesz olyan, mint a gyermek, nem megy be az Isten országába. Nem a gyermek vásottságára
gondol, hanem arra a kötődésre, mely totális ráhagyatkozást jelent, feltétlen
bizalmat az iránt, aki őt szereti.
Azt a kérdését sem véletlenül hagyta ránk, melyet Péternek fogalmaz meg: Miért
kételkedtél, te kicsinyhitű? Péter megteszi a lehetetlent, a vízen kezd járni.
Bizalommal tekintve arra, aki vele szemben közeledik. Ám meginog benne ez a
ráhagyatkozás, és azon nyomban összetörik a varázslat. Gyorsan süllyedni kezd.
Jézusban hinni nem vakhitűség, mert egyedül ő hiteles. Egyedül ő a szent.
Életének feláldozásával pecsételte meg igazát.
Ő tanította övéit – és minket a miatyánkra. Erről az imáról mondom, hogy csak
egyféleképpen mondható el helyesen. Mielőtt nekifog valaki, jól teszi, ha
elképzeli, itt van a teremtő Isten, és ő, az imádkozó az Ő gyermeke, aki
szívesen az Isten ölébe kuporodik, és teljes bizalommal kéri a szövegben
felsoroltak teljesülését.
A bizalom azért foszlik szerte minden időben, mert az ember kétféle módon vét
ellene.
Az egyik fajta a nem ragadozó típus. Ő az, aki kishitűséggel vét a bizalom
ellen. Meginog és menekül. Azért szörnyű a kishitűség, mert a kishitű nem bízik
benne, hogy uralma alá képes hajtani a földet. Teljesen bekómál minden rossz
hírre. Hagyja, hogy rossz tapasztalatai befolyásától vezettessen. Ő az, akinek
kinyitotta a kalitkáját a Mester, és ő mégis bent üldögél a rácsok mögött.
A ragadozó típus legelvetemültebb gyakorlata a bizalom ellen ennek az
ellenkezője. Kb. így fejezhető ki egyszerűen. Csak magamban bízom eleiről
fogva. Hát olyan is az eredmény. Olyan egyfolytában mióta individualista lett
az ember. Majd én megváltom magamat. És nem sikerül, és egyre inkább nem
sikerül.
Mindkét magatartás hibája az, hogy „súlypontja” saját emberségén belül
helyezkedik el. Ez pedig ellentmond a szeretetnek.
A bizalom kilendül ebből a zárt körből. Igazi szeretetkapcsolat kiépítésére
tör, súlypontját a másikba helyezi. „Mindent eltűr, mindent elhisz, mindent
remél, mindent elvisel.” – sorolja ezeket Szent Pál a szeretethimnuszában.
Olyan a bízó ember, mint a szerelmes pár. Az igazi jegyes, aki tágra nyílt
pupillával tekint a másikra, és beleszédül annak a valóságába, hogy ő lehet az,
aki tűri a másikat, akitől mindent remél, akinek mindent elhisz, és akitől és
akiért (ha kell) mindent elvisel.
Saját lénye mintegy oldódik a másikra való figyelmességben.
Mondhatod persze, hogy ez idealizmus. Azt felelem rá: Persze, hogy az. Isten
ideális partner, sőt a legideálisabb.
Nosza, ki-ki győződjön meg róla! Abszolút bizalmat érdemel. Abszolút bizalmat
vár abszolút türelemmel.
Belőlem régen papírra vetett néhány sorom szól legszemélyesebben.
félsz
mióta bennem
élsz
Te a
Lélek az
Életadó
Utolsó kommentek