Hajdanában-danában olykor magyar házi dolgozatot kellett készítenünk. Ennek
egyik sarkalatos szabálya az volt – legalábbis a mi középiskolánkban –, hogy a
témát úgy kell kifejtenünk, hogy a dolgozat minden mondata a címről szóljon,
melyet persze tanárunk adott meg. Amelyik mondat nem a címre utalt, nem az
abban foglalt valóság kifejtését taglalta, azt egyszerűen „sajtgyártás” címén
kihúzta, mintha nem is lett volna. Születtek így négyoldalas, egyesre megírt
dolgozatok, mert nem fogták a mondatok a címet.
Ezeket ugyan értekezéseknek neveztük, de inkább csak a témák fejtegetései
voltak. Semmiképpen se érték el egy tanulmány színvonalát, talán az enyém
először az írásbeli érettségin ütötte meg azt a színvonalat, bár pl.
lábjegyzetet, és irodalomjegyzéket értelemszerűen nem tartalmazott.
Mindez csak azért ötlik fel bennem, mert ha a folyóiratokat lapozgatom
tanulmányok tanulmányok hátán töltik meg őket. Nem akarok egyetlen lapot se
reklámozni, elégedjetek meg azzal, hogy pl. a legtöbb szaklap ilyen. Aki nem
hiszi, járjon utána.
Ma megkísértett és azóta sem hagy nyugodni egy gondolat.
Amikor iskolába jártunk, talán a módszeres gondolkozás megalapozása, írásban
való bizonyítása miatt kellett időről időre egy-egy témát megfelelő minőségben
és terjedelemben kifejteni.
Ám felálltunk az iskolapadból. Vagy mégse?
Ma is, továbbra is úgy véljük, hogy akkor teljesítünk, ha naponta bizonyítjuk:
képesek vagyunk okadatoltan egy-egy témát kifejteni?
Nem egyfajta infantilizmus ez?
Mi értelme van az elméletgyártásnak?
Nemcsak afféle önigazolás ez, hogy még ma is képesek vagyunk olyanfajta
szellemi teljesítményre, melyet egykor megkövetelt a felsőoktatás?
Élet ez?
Életszagú ez?
Kell ez valakiknek?
Fontos, hogy az olvasók idejét rendre raboljuk bizonyos tételek mellett való
bizonykodásunkkal?
Nagyon régen láttam a Zorba, a görög
c. filmet. Abban van egy jelenet, melyben az életet habzsoló Zorba teljesen
értetlenül, és szinte kétségbeesve figyeli a „főnököt”, aki valamiféle elméleti
okoskodásban leledzik, miközben az élet azonnali döntést és cselekvő lépést
kívánt volna. Ígyvalahogy érzem szellemi totojázásunkat, miközben fontos
tennivalók maradnak talán el.
Nem mondom, hogy egy írás szükségképpen üresjárat, és nem old meg semmit, mert
tettekre serkenthet, segíthet élethelyzetek pozitív irányba állításában. De
érzésem szerint mégiscsak túl sok az ilyen szellemi meddőhányás.
Mondok példát, mely pozitív, mely élni segít. Hogy egyházi legyen a követésre
méltó modellem, hadd említem a ferences barátot, a tehetséges tollú és
beszédkészséggel is megáldott Böjte Csabát. Az ő írásai tapasztalatom szerint lényegre
törők, segítenek élni korunk emberének. Követhető, megvalósítható, értelmes és
szeretni való célokat sorakoztat fel, és nem törődik a környezet visszahúzó
erejével, a rossz szokások hatalmával. Szép célokat lát, közvetít, és buzdítja
az olvasót, hallgatót, hogy serkenjen fel, térjen észhez, térjen magához és
induljon el egy emberi méltóságának és tehetségének igazán megfelelő irányba.
Ha már írás, akkor szolgáljon, indítson meg, célozza a lényeget, az arra
legalkalmasabb eszközökkel.
Minden írással foglalkozó embernek ilyesmit kötnék a lelkére, ha már egyszer erre
adta a fejét.
Hajrá.
2009.03.19. 19:05 emmausz
Kinőttünk-e az iskolapadból?
Szólj hozzá!
A bejegyzés trackback címe:
https://emmausz.blog.hu/api/trackback/id/tr175168359
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Nincsenek hozzászólások.
Utolsó kommentek