Tegnap ebédkor kaptam egy felkérést, írnék-e a
fejlődésről egy cikket a jezsuita
lapba. Nem tudom, mások (hányan) mit kívánnak leírni. Bennem ezek ötlöttek fel.
Hogy ott meg fog-e jelenni, az a
szerkesztők dolga. Veletek megosztom, ami a kérdésről bennem motoszkál.
Fejlődés? Az mi?
Ernst Haeckel német biológus vetette föl 1866 táján, hogy
„az ontogenezis megismétli a filogenezist”, azaz az egyén
fejlődése megismétli a törzsfejlődést. Ez elég jól hangzik, és a tapasztalat is
alátámasztja, hogy az egyén egy sejtből lesz soksejtűvé, önállótlanból fejlik
önállóvá, önellátóvá. Teste a sejtbarázdálódástól kezdve egyre bonyolultabbá
lesz a beleplántált programnak megfelelően.
Génjeink alig különböznek a főemlősök génállományától, mégis
ez a kevés különbség hatalmas minőségi különbség hordozója. Az ember önmagára
reflektáló lény, aki ezenkívül képes felismerni azt is, aki teremt (Isten).
Talán furcsa ez a megfogalmazás, de igaz. Isten befejezte a teremtést,
amennyiben elfogadom, hogy az időn kívül áll. Ám, ha felőle nézve így van,
akkor felőlünk nézve – akik ki vagyunk téve az idő múlásának – azt kell
gondolnunk, hogy a teremtés az örök jelenben folyik – most is, hiszen a múló
idő az örök jelen egy-egy darabkája, és csak az anyagi testek léte miatt
érzékeljük egyáltalán, hiszen az anyag lényege a mozgás, és a mozgások egymást
időben (és térben) követő elmozdulások. Ezt az egymást követő valamit jobb
híján nevezzük időnek. A kérdés nem olyan egyszerű. Egy elhíresült szólás
szerint: Ha nem kérdezed, mi az idő, tudom, ha kérdezed, nem tudom.
Fejlődés azért lehetséges, mert van egymás után. Ha nem volna, akkor legfeljebb
dimenziókról, intenzitásokról beszélhetnénk, fejlődésről aligha. Azt gondolom, hogy minden fejlődik az
Istenen kívül, aki abszolútum. Fejlődik az egy rendszernek is tekinthető
világegyetem, benne fejlődik a Föld, rajta az élettelenek és élők. A növény- és
állatfajok, és fejlődik maga az ember is. Embrióból csecsemővé, kis és nagy
gyerekké, kamasszá, felnőtté, idősödővé, öreggé, aggastyánná. Fejlődése
haláláig tart. Ott kiesik az időből és az irgalmas Istennel való találkozás intenzitása
teszi alkalmassá az örök boldogságra, amennyiben mellette dönt halálában. (A
20. sz.-i jezsuita Boros László
feltételezésére alapozom ebbeli hitemet.)
Fejlődik egyéniségünk, személyiségünk, fejlődünk altruizmusban, fejlődünk
szeretetre való képességünkben, fejlődünk emberségünkben, fejlődünk
kapcsolatainkban.
Ez az általános trend, de fejlődésünk nem egyenes vonalú,
hanem meg-megtörik. Előfordul benne több-kevesebb eltévelyedés, más- és más
utakra való váltás. Mégis azt gondolom, hogy a halálban belenövekedünk,
belefejlődünk Teremtőnkbe. A kinyilatkoztatásból tudjuk, hogy nem olvadunk
Istenbe, de vele mindinkább egy leszünk. Ha a matematikából vehetek hasonlatot,
azt mondom, Istenhez egyre inkább közelítünk, neki mintegy aszimptotái vagyunk,
de vele teljesen azonosak sose leszünk. (Aszimptotának nevezi a trigonometria
azt a görbét, mely az egyeneshez minden határon túl közeledik, de azt soha el
nem éri. Ezen – témánkkal kapcsolatban – azt értem, hogy Isten szándéka nem az,
hogy az őt szerető ember olvadjon bele, és mintegy tűnjék el benne, hanem az,
hogy a Tőle függő emberre mindig mint Tőle különbözőre ránézhessen, és benne
gyönyörűségét lelje. Mivel viszonyról van szó, ez kölcsönös. Az üdvözült ember
is így fog Teremtőjére tekinteni, és fog közösséget alkotni mindenkivel, aki az
örök boldogságra jutott. Szeretetük fokozódik, egyre intenzívebbé lesz, mert az
ember az örökkévalóságban is fejlődik, ha ezen intenzitásnövekedést értek.
És most leszállok a földre. Az IGEN c. lapban B. Petőfi Ágnes ilyesvalamit
fogalmazott meg egyik szösszenetében a kilencvenes évek elején: Rendszerváltás?
Te mennyit változtál? Azaz, ki-ki jól teszi, ha magába néz saját belső
elmozdulásait, változásait, fejlődését illetően, hiszen a társadalmi fejlődés –
ha van ilyen – tagjai fejlődésének az összege.
Jogosan vetheti ellene az eddigieknek valaki, hogy az ember fejlődése
lelassul és megáll felnőttkorában, majd hanyatlásnak indul az öregedés során, a
„létért való küzdelem”-ben [ez volna a Darwin-féle struggle for life] pedig
egyre inkább alul marad. Az istenhívő tudja, hogy ez csak a látszat. Az
idősödő, egyre több tapasztalatot összegyűjtő ember testében persze előbb-utóbb
„megadja magát”, de egyre inkább képes rendezni, rendszerben látni korábban
összegyűjtött információit. Ezek élete végéhez közeledve figyelmét, növekvő
intenzitással irányítják Istenre. Mintegy belehal Teremtője karjaiba. Ezt
támasztja alá a kórházakban az időseket megkereső lelki segítő, gyóntató
megannyi tapasztalata.
De ugyanerre a megállapításra jut kutakodásai és hite alapján Teilhard de
Chardin is, aki azt éli meg: A világ valóban fejlődik: fejlődése az alfától az
ómegáig tart, aki maga Krisztus.
2009.04.21. 11:28 emmausz
Fejlődés? Az mi?
Szólj hozzá!
A bejegyzés trackback címe:
https://emmausz.blog.hu/api/trackback/id/tr165168403
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Nincsenek hozzászólások.
Utolsó kommentek