- Egykori főnököm útitervet készített. Egyik helyszínhez és időponthoz ezt írta. Előadás. Miről? Jogos a kérdés.
- Czakó Gábor állítja, hogy az (újság)írás mindennapos tevékenység. Naponta kell írni (és jó irodalmat olvasni is). Ha mindennap megírok egy oldalt, az egy évben éppen egy kötetnyi. Már csak ki kell adni.
- Ma. a templomból kijőve már több ízben feltette a kérdést: Mit főzzek ma? Egy alkalommal Mő. megmondta a tutit. Mire Ma.: „Mő., már nem éltél hiába! Köszönöm. Tényleg ez lesz ma az ebéd.”
Egyszer én is rávágtam: Csinálj lecsót! Ma.: Nem csinálok, annak nem most van a szezonja.
Azóta aztán leszoktam a tanácsadásról (de én se éltem hiába).
Tapasztalom, hogy mindenki másképp csinálja.
- VD. pl. évtizedek óta egy témát fest. Mindennap. Mindennap ugyanazt, bár két egyforma képe nincs. Ezzel megoldotta a téma kérdését egyszer s mindenkorra.
- A napokban elhunyt Kocsis Zoltán említi egy videóban, hogy Beethoven a maga nemében varázsló volt, amennyiben nem ismételte magát zenekompozícióiban. Mindig képes volt újat felmutatni. Még ez áll a legközelebb hozzám. Nem is olyan könnyű biztosítani, hogy elkerüljem az ismétlődéseket. Azért törekszem rá.
Tehát ahány ház, annyi szokás, ahány mester, annyiféle elképzelés. Nem marad más hátra, mint hogy a jövőben is követem saját gyakorlatomat, s arról írok, ami éppen foglalkoztat.
Ma pl. ez a kérdés foglalkoztatott.
Ízelítő az Ozeás 2. f.-ből:
A jövő távlatai
Izrael fiainak száma oly nagy lesz, mint a tenger partján a fövényé... az élő Isten fiainak nevezik majd őket. ... testvéretek neve: „Én népem!” és nővéreteké: „Irgalomra leltél!”
Isten és hűtlen jegyese
...Megtorlom rajta a Baálok napjait, amikor illatáldozatot mutatott be nekik; ... Rólam pedig megfeledkezett! – mondja az Úr. ... magamhoz édesgetem, kiviszem a pusztába, s a szívére beszélek. Visszaadom neki szőlőskertjeit... Azon a napon – mondja az Úr – így szólít majd engem: „Férjem!” És nem mondja nekem: „Baálom!” ...zavartalan nyugalmat biztosítok nekik. Eljegyezlek magamnak örökre, eljegyezlek igazsággal, törvénnyel, jósággal és szeretettel. Eljegyezlek hűséggel, hogy megismerd az Urat... „Nincs irgalom”-nak meg irgalmazok, „Nem népem”-nek meg így szólok: „Népem vagy!” Ő meg azt mondja majd: „Én Istenem!” Közöm. Az Isten mindenkit örökre jósággal, szeretettel, igazsággal vesz körbe, mert ő hűséges, hosszan tűrő és irgalmas szívű.
2016.11.08. 10:56 emmausz
Mami, ma miről?
Szólj hozzá!
2016.11.07. 14:41 emmausz
Tartam és/vagy tartalom
Kocsis Zoltán meghalt, de nem egészen. Hatalmas látható, olvasható és főleg hallható anyagot hagyott ránk, és utódaira.
József Attilával elmondhatja:
Én egész népemet fogom
nem középiskolás fokon
taní-tani!
Testamentuma lehet az a kijelentése, amelyben felhívja az illetékesek figyelmét a Kodály-módszerrel történő zenére nevelés kötelezővé tételének fontosságára.
Kocsis Zoltán korán meghalt. Így van. Ma az átlagéletkor hosszabb az általa megélt éveknél. De egy zseni, aki élete gyertyáját mindkét végén égeti, messze nem átlagembernek számít átlagéletkorral. Mozart harmincas éveinek a közepén hagyja itt a földi létet, Mendelssohn negyven sincs tán, amikor meghal, Schubert harminc. Karinthy Fr. azt írja Bicsérdynek: „A tartalmat nem lehet tartammal pótolni... Nekem vagy egy boldog percet ajánljon ön, vagy pedig a halhatatlanságot..., de huszonhárom méter szegélyben és tíz kiló semmiben és száz esztendő életben nem egyezem ki.” Karinthy 53 évet élt. Életműve önmagáért beszél. Kocsis Zoltánra is áll ugyanez.
Halálával szegényebb lett az ország. Ez önmagában teljesen igaz. Amit nem kérdeztünk meg tőle, egyhamar nem tudjuk meg. De az ország, szélesebb körbenézve a világ nemcsak szegényedik, hanem gazdagodik is, amennyiben jönnek az új generáció lángeszei, váteszei, művészei. Nem kell bizonyítanom, hogy a tudományok, a művészetek művelői, de a tisztes polgárság is minden időben megteremtette a maga új zsenijeit. Örök kérdés persze, hogy ha Beethoven nem születik meg, akkor az ő hangja helyett mi fémjelezte volna a zenetörténet rá vonatkoztatható szeletkéjét. Ugyanazt semmi, de más, hasonló zenék éppenséggel teremhettek volna.
Mindez csak fantáziálás. Miközben a napokban sok Kocsis interpretációt végighallgattam, ilyen gondolatok keletkeztek bennem.
A világhírű (zongorista, komponista, dirigens és) tanárnak pedig adjon az Úr alkalmas helyet az ő országában.
Ozeás könyve 1. f.
Címzés. Az Úr szózatot intézett Ozeáshoz, Beeri fiához, Uzija, Jotam, Acház és Hiszkija júdeai királyok idejében, s Jerobeámnak, Joás fiának, Izrael királyának idejében.
I. OZEÁS HÁZASSÁGA; A HÁZASSÁG JELKÉPES ÉRTELME
Ozeás házassága és gyermekei
Amikor az Úr szólni kezdett, ezt mondta az Úr Ozeásnak: „Menj, végy feleségül egy parázna asszonyt, és legyenek paráznától fogant gyermekeid; mert parázna módon elhagyta az ország az Urat.” El is ment, feleségül vette Gomert, Diblaim lányát. Az asszony fogant, és fiuk született. Ekkor azt mondta az Úr: „Nevezd el Jiszreelnek, mert rövidesen megtorlom Jiszreel vérét Jehu házán, és megszüntetem Izrael házának királyságát. Jiszreel völgyében azon a napon összetöröm Izrael íját.” Amikor az asszony ismét fogant és leányt szült, így szólt az Úr: „Hívd »Nincs irgalom«-nak, mert ezentúl nem irgalmazok Izrael házának, nem bocsátok meg neki többé. [Júda házában azonban irgalmas leszek: megmentem őket az Úr, az ő Istenük által; nem íjjal, karddal és harccal, nem lovakkal vagy lovasokkal mentem meg őket].” Amikor „Nincs irgalmat” elválasztotta, fogant és fiút szült. Erre így szólt az Úr: „Nevezd el »Nem népem«-nek, mert nem vagytok többé az én népem, és én sem vagyok többé a ti Istenetek.” Közöm. Ahogyan az ontogenezis leképezi a filogenezist, hasonlóképpen a házasok szövetsége tükrözi ebben az esetben az Úrral kötött szövetség állapotát. Nem túlságosan hízelgő a korabeliekhez. A „nem népem” éles ellentétben áll a szokott, „ők az én népem én meg az ő Istenük leszek”-formulával.
2 komment
2016.11.07. 10:25 emmausz
Ember tervez...
Ember tervez,
a BKV-gez.
Átmenetileg nincs kocsink. De van 34-es busz. A Szentendrei úttól elvisz csaknem a templomig. Annak az épületnek egy traktusába gyűjtenek élelmiszereket Kárpátalja lakói között való szétosztásra. Mivel csak ma viszik el, értelmesnek látszott, hogy a helyi közértből vegyünk és vigyünk nekik szánt matériát. De nem így lett. Ennek a dugók az okai. Van menetrend, s annak megfelelően álltunk ki a megállóba. Van busz is, de az őszi szünet után induló tanítás miatt sokkal többen szállnak autóba. Azok pedig a kerület érintett szakaszán rendesen összetorlódtak. Így mégis késéssel indultunk. Aztán már hiába volt nyitva a bolt, hiába volt nálunk pénz, nem éretünk rá vásárolni. Mivel pedig a kp-t nem szívesen fogadták tőlünk tavaly, általam ismeretlen okokból, idén már nem is kísérletezünk vele. Majd jövőre duplán adakozunk, ha lesz módunk rá, ha lesz jövő, ha az érintett területen lakók ínsége továbbra is indokolja.
Én meg folytatom a szigligeti képek felpakolását a fb-ra.
***
Tegnap meghalt Kocsis Zoltán (64). Nagy művész volt, szép és tartalmas előadásokat is tartott.
Nyugodjék békében!
Ízelítő a Dániel 14. f.-ből
2. BÉL ÉS A KÍGYÓ TÖRTÉNETE
Dániel vitája a királlyal Bél tiszteletéről
...A bábelieknek volt egy Bél nevű bálványuk. ... Dániel azonban a maga Istenét imádta. A király egyszer szóvá tette: „Miért nem imádod Bélt?” Azt felelte neki: „Nem imádok kéz alkotta bálványt, csak az élő Istent ...Úgy gondolod, hogy Bél nem élő isten? ..., király! Ez belül agyag, kívül meg réz borítja, se nem ehetett, se nem ihatott sohasem.” A királyt erre elöntötte a harag. Hívatta Bél papjait és azt mondta nekik: „Ha nem mondjátok meg nekem, ki fogyasztja el azt, amit ráfordítunk, meghaltok. ...Dániel erre azt felelte: „Legyen úgy, ahogy mondtad!”
Bél papjainak csalása. Bél papjai hetvenen voltak, az asszonyokat és a gyermekeket nem számítva
... Bél papjai azt ajánlották: „Nézd, mi kimegyünk, te pedig, király, tedd oda az ételeket, majd töltsd ki a bort, és azt is tedd oda, aztán zárd be az ajtót és pecsételd le a gyűrűddel. S ha reggel eljössz és nem találod úgy, hogy Bél mindent megevett, haljunk meg mi, ...Nem féltek, mert az asztal alatt titkos bejáratot csináltak. ... Dániel pedig megparancsolta szolgáinak, hogy hozzanak hamut, ...elhintették az egész templomot. ...
A csalás leleplezése
Már kora reggel odament a király Dániellel együtt. ... Dániel ... így szólt hozzá: „Nézd meg a padlót és vizsgáld meg, kinek a nyomai ezek!” A király azt válaszolta: „Férfiak, asszonyok és gyermekek lábnyomait látom.” ... A király megölette őket, Bélt pedig Dániel kezére adta, ...
A nagy kígyó elpusztítása
Volt egy nagy kígyó is, amelyet szintén tiszteletben részesítettek a bábeliek. ... én megölöm a kígyót kard és bot nélkül!” ... Dániel szurkot, hájat és szőrt vett, összefőzte őket...A kígyó megette és szétpukkadt. Erre azt mondta: „Nézzétek, mit imádtatok!”
Dánielt az oroszlánok barlangjába vetik
... A királyt hevesen támadták...ezért Dánielt. Erre az oroszlánok barlangjába vetették hat ...
Isten megmenti Dániel életét
Habakuk próféta etette. ...Dánielt.,. A hetedik napon a király elment, hogy meggyászolja Dánielt. ...benézett, s lám, Dániel ott üldögélt... Uram, Dániel Istene, rajtad kívül nincsen más... azokat dobatta a barlangba, akik el akarták pusztítani, és ott a szeme láttára felfalták őket az oroszlánok. Közöm. Mint azokban az időkben, ma is tele vagyunk bálványokkal, hazugokkal, tévtanítókkal, hamisságokkal. De nincs az a hazugság, hamisság, amelyre fény ne derülne egyszer. Isten igazságot szolgáltat az ártatlanul szenvedőknek, s megfizet kinek-kinek tettei szerint.
Szólj hozzá!
2016.11.06. 19:18 emmausz
Egy s más nyelvhasználatunkról
A Mikszáth-kötetből csupán két szókincsbeli érdekességet emelek ki: A latinos műveltség általánosságát igazolja pl. a privát diligencia kifejezés alkalmazása, ami a maga korában közérthetőnek számított. (Ma magánszorgalomnak mondjuk.) A másik egy slamposság, redundancia. Azt írja Mikszáth: nálunknál. Máig előforduló nyelvi furaság. A nálunk szó tökéletesen lefedi a tartalmat. Ugyanígy mondhatnánk: tőlünktől. De nem mondjuk. Igaz, más szamárságokat meg igen. Pl. igazán(diból), hogy minek a szószátyárság két szótagja a végén? Nem lehet tudni. Mint ahogyan a játszásiból sem igazán logikus.
De ki mondta, hogy a nyelv logikus?
***
B.K. írja, hogy Karinthy szókincsével foglalkozni is megérne egy misét. Azonnal beugrott egy Mikszáthnál is olvasott szó: papperlapapp. Utánajártam. Német szó, lárifári értelmű.
Karinthynál olvastam pl. a mustkolbász szót. A google jóvoltából megtudtam, hogy létezett ez a népi étel. Mustból és lisztből kevert palacsinta sűrűségű masszába lógattak bele ismételten madzagra kötözött dióbél füzért. Az így nyert csemege sokáig eltartható volt.
***
Egyszer már leírom: Van egy kétjegyű mássalhangzónk, a dz. Ejtése sose rövid. Pl. edz – hangzásban eddznek hallom. A pedz szót is. A magyar kiegészíti a túl rövid szavakat, hogy nyomatékosabbak legyenek hangzásukban. Ilyen az egy is. Próbáljuk meg röviden ejteni. Nem szabályos. Éppoly hosszan ejtjük, mint a meggy szót. Már az m-hanggal kiegészült megy ige ejtése rövidebb, és jól is van így, mert a zöngés m-mel és gy-vel együtt már elég hosszú.
Megjegyzem még, hogy viszont a túlságosan hosszú hangzásokat nyelvünk olykor lerövidíti: Szűnik, mondjuk és ejtjük hosszú ű-vel. De a szüntet már rövid, hogy oldja a mássalhangzó-torlódást. Ugyanígy a bűn hosszú, a büntet rövid, a bízik hosszú, a biztat rövid. Ír hosszú, irkál rövid...
Ízelítő a Dániel 13. f.-ből:
1. ZSUZSANNA TÖRTÉNETE
Zsuzsanna családi körülményei
Jojakim ...felesége Zsuzsanna, igen szép, istenfélő asszony...
A két gonosz bíró megkívánja Zsuzsannát
Abban az esztendőben a ... vénektől, a bíráktól indult ki Bábelben az igazságtalanság, noha úgy látszott, hogy ők kormányozzák a népet... Zsuzsanna bement sétálni férje gyümölcsöskertjébe. A két vénben ... fölgerjedt ... a vágy..., hogy szeretnének együtt hálni vele. ... Egy nap Zsuzsanna bement a gyümölcsösbe, ... fürdeni a gyümölcsöskertben, mert nagy hőség volt..., a két vén odafutott hozzá. ...légy a miénk! Különben tanúbizonyságot teszünk ellened, hogy itt volt veled egy ifjú...Ekkor Zsuzsanna elkezdett hangosan sikoltozni, de a vének is kiabáltak ellene.
A bírák hamis vádjára halálra ítélik Zsuzsannát
Másnap...a két vén: ... Tetten értük, de az ifjút nem tudtuk elfogni, ... Zsuzsannát halálra ítélték. ...
Dániel közbelép
... Dániel előlépett: „Én ártatlan vagyok ennek az asszonynak a vére dolgában!” ... mert ezek hamisan tanúskodtak ellene!”
Dániel bebizonyítja a vád hamisságát
... Dániel: „Különítsétek el a véneket egymástól jó messzire, hogy kihallgathassam őket!”... „Te megátalkodott, vén gonosztevő! ... mondd meg: milyen fa alatt láttad őket együtt?” Azt felelte: „Mézgafa alatt... Majd előhívatta a másikat. ... Milyen fa alatt kaptad rajta őket, hogy együtt voltak?” a „Tölgyfa alatt.” Dániel: „Te is helyesen hazudtál a saját fejedre. Az Isten angyala kardjával készen áll rá, hogy középen kettészeljen és így kiirtson benneteket.”
A két bíró bűnhődése
Ekkor az egész gyülekezet hangos ujjongásban tört ki, és áldották az Istent, aki megmenti a benne bízókat. Ezután a két vénre rontottak... Az ártatlan vér pedig megszabadult azon a napon. .... Dániel ettől a naptól fogva nagy embernek számított a nép előtt. Közöm. Hosszú, romantikus, tanulságos és szép elbeszélés ez. Érdemes végigolvasni. Példa arra, hogy minden bűn magában hordja büntetését. Példa arra, hogy a hatalmasságoknak könnyen fejükbe száll a dicsőség. Példa arra, hogy minden időben voltak erkölcsi kihágások, visszaélések és erőszakosságok, mai nevén abúzusok, amelyeknek jó része titokban maradt, vagy amelyeket hamis ítélet követett. Zsuzsanna története üdítő kivétel.
Szólj hozzá!
2016.11.06. 11:25 emmausz
Korok és szókincsek
Szeretem az elbeszéléseket. Mikszáthot pl., aki nagy mesélő. Elbeszélései akkor is anekdotává fejlenek, ha nem annak szánná. Zavarba hoz, hogy az újabb válogatásokban a már olvasottak is szerepelnek, olykor csak akkor jövök rá, hogy ezt már olvastam, amikor egy-egy sajtos részhez érek: pl. az én pohárom – mondja a gyermekcse. Máskor a cselekmény szálai kezdenek előttem ismerősökké lenni. Mikszáth érdekesen és érzékletesen ír. Nem tehet arról, hogy az egykor széles körben élő latinos műveltség kiveszőfélben van korunkban. Így fordul elő, hogy a fiataloknak szánt válogatás novelláihoz a kötet végén található szójegyzék fellapozása csaknem elengedhetetlen. Így is maradnak olyan szófordulatok, amelyek a mai olvasónak ismeretlenek, mert vagy korhoz kötöttek, vagy csak a Felvidéken voltak használatosak, s amelyeket a szerkesztő vagy ismert, s azt hihette, hogy általánosan ismert a jelentése, vagy figyelmét elkerülte. A pánkó még csak érthető, de a pampuska jelentése (mindkettő fánk) nem olyan közismert.
Persze ahány olvasó, annyi szókincs.
Én pl. örömmel fedeztem fel gyerekkorom egyik – akkor még közismert – szólását: „Ülj le, koma, itt a kő!”
Kevéssé ismert ma pl.: egyenközű háromszög (egyenlő oldalúnak mondatik).
Megjegyzem, hogy az utcanevek alapján is következtetni lehet arra, amire MK. fel is hívja a figyelmet, hogy az adott novella (A rossz matéria) helyszíne Szeged. Ám meglepő, hogy Mikszáth nem mer vállalkozni arra, amire Móra és Tömörkény igen, nevezetesen, hogy a párbeszédekbe belevigyen egy kis szögedi stílust. Kár, mert ha átteszi a cselekményt palócföldre, akkor a népi ízt bizonyára nem kellene nélkülöznünk. A novellának meg olyan mindegy, hogy a városrészt Palánknak hívják, vagy egyébnek.
Dániel 12. fejezet
A végső idők leírása
Abban az időben fölkel Mihály, a nagy fejedelem, néped fiainak oltalmazója; mert olyan szorongattatás ideje következik, amilyen még nem volt soha, amióta nemzetek vannak. Abban az időben megszabadul néped, mind, aki be van írva a könyvbe. Akik a föld porában alszanak, azok közül sokan feltámadnak, némelyek örök életre, mások gyalázatra, örök kárhozatra. Akkor az érteni tudók ragyogni fognak, mint a fénylő égbolt, s akik igazságra tanítottak sokakat, tündökölnek örökkön-örökké, miként a csillagok.
Gábriel kinyilatkoztatásának befejezése
Te meg, Dániel, zárd el ezeket a szavakat, pecsételd le a könyvet a végső időkig. Sokan eltévelyednek, és a gonoszság növekedni fog.” Ekkor én, Dániel, azt láttam, hogy két más valaki is áll ott: az egyik a folyó innenső partján, a másik pedig a folyó túlsó partján. Akkor megszólítottam azt a gyolcsruhába öltözött férfiút, aki a folyóvíz fölött állt: „Mikor lesz vége ennek a sok csodálatos dolognak?”Erre a gyolcsruhába öltözött férfi, aki a folyóvíz fölött állt, jobbját és balját az égre emelte. S hallottam, amint megesküdött az Örökkévalóra: „Egy idő, két idő és egy fél idő múlva ez mind beteljesedik, akkor, amikor az az erő, amely a szent népet szétszórta, nem lesz többé.” Hallottam ugyan a szót, de nem értettem, azért újra megkérdeztem: „Uram, hogy állunk ezekkel a végső dolgokkal?”Így válaszolt: „Eredj, Dániel, mert el vannak zárva, és le vannak pecsételve ezek a szavak a végső időkig. Sokat kiválasztanak, megtisztítanak és próbára tesznek, ám a gonoszok tovább folytatják gonoszságukat. A gonoszok közül senki se jut el a belátásra, de az értő szívűek meg fogják érteni. Attól az időtől kezdve, amint megszűnik a mindennapi áldozat, és felállítják a vészt hozó undokságot, ezerkétszázkilencven nap lesz. Boldog, aki bízni tud, és megéri az ezerháromszázharmincötödik napot. Te meg menj és légy nyugodt! Amikor véget érnek a napok, te is fölkelsz a végső napon kijelölt sorsodra.” Közöm. Sokat kiválasztanak, megtisztítanak és próbára tesznek, ám a gonoszok tovább folytatják gonoszságukat. Mintha ma is így volna. Bezzeg az én időmben még..., ma meg már... Mindenesetre a pénz, a hatalom, a fogyasztás egyeseknek az agyára megy, és nem lát, nem hall meg semmit, ami érdekei ellen volnának. Pl. valaki piramisjátékban vett részt, mert 50 000 ft befizetése árán és mások beszervezése árán vw-golfot akart nyerni. Mondom neki, hogy a tízedik kört már a marslakóknak kellene állniuk, mert elfogynak a fizető emberek. Mire ő: „Engem nem érdekel, nekem lesz autóm, én nem vagyok béna.” Én meg béna vagyok, és nem tudom, lett-e neki autója. Ez a szolidaritáshiány eléggé általánossá lett kékbolygónkon. Kár, hogy így van.
3 komment
2016.11.05. 10:20 emmausz
Vízválasztókról és Bach Máté-passiójáról
Az inflexiós pont (vagy hajlási pont) azt a pontot jelenti, ahol a függvénygörbe görbületet vált. A görbe alakja az inflexiós pontban változik konkávból konvexbe, vagy fordítva. Ha tehát megrajzolom ezt az irányváltó görbét, alig hihető, de egy pontban sem egyenes, pontosabban egyetlen pontban megy át az irányváltozás. Roppant izgalmas viszont, hogy mi történik ebben a pontban. A váltónál dől el, hogy merre halad tovább a vonat.
Ilyen inflexiós pontokkal tele van az élet. Mindjárt a kezdetén is találkozunk vele. Létrejön a megtermékenyítés. Ahol egy pontig nem volt élet, ott a folyamat egyik pontján új élet indul. Mi történik ott, ahol és amikor a nemlétből lét keletkezik?
Új ismereteket tanulunk. Nem ismertem egy idegen szót. Mikortól kezdve ismerem? És mi történik a fejemben a megismerés pillanatában?
Nem mindig voltam szerelmes. Voltak lányok, voltak fiúk, voltam én. Egyszerre csak fellobbant bennem egy korábban nem tapasztalt irányultság (mindegy, hogyan nevezem, egy szerelmes érzelem, egy megborzongató odafordulás a másikhoz...), és – előbb? utóbb? – a másik félben is. De mi történt a hatalmas változás pillanatában?
Ugyanilyen inflexiós pont a földi halál. Az ember él (mozog, mutatja az életjelenségeket, alkot, gondolatai vannak, éhes, kapcsolatai vannak stb.) aztán kihuny belőle mindaz, amit az előbb felsoroltam. Miféle beletörődés, miféle kényszer az, amelynek a következtében mindez végbemegy. Valójában az a kérdés, hogy mi történik ott, akkor, amikor a megfordíthatatlan és minőségi változás bekövetkezik?
***
Tegnap este félkilenctől negyed tizenkettőig a Mezzo-n láttam, hallottam Bach Máté-passióját. Felszerelkeztem a Hangversenykalauzzal (hogy megértsem a mű szerkezetét, és figyeljek néhány érdekes szempontra), egy német kiadású újszövetséget (hogy mindig tudjam, hol tart a cselekmény), és egy magyar újszövetséget is (hogy minden részletet pontosan értsek). Rácsodálkoztam, hogy a szinoptikusok között egy ilyen eltérés is van, miszerint Lukáccsal szemben nem kéri a jobb lator, hogy vigye őt az országába Jézus, hanem a vele együtt megfeszített gonosztevők gyalázták Jézust. János csak annyit említ, hogy többekkel (Márknál két latorral) együtt feszítik keresztre.
Az előadás is alátámasztotta, hogy a korabelieknek volt idejük megmártózni a zenében, a beszédekben. Engem a látvány is magával ragadott. Az érdekelt, hogy a szereplők mennyire élik meg azt, aminek a részesei. Leginkább az evangélista mimikája, kifejező szeme, mimikája fogott meg, aztán az idős karmester tevékenysége is. 2h45’-en keresztül diktálni a tempót, megadni a szükséges jelzéseket a kivitelezés módjára, tudni, hogy ki, mikor, milyen intenzitással lépjen be, és hogyan alakítsa hangerejét, nehéz lehetett. Különösen is, ha tekintetbe veszem, hogy mindezeket a gesztusokat alá kell rendelnie annak, amiről-akiről az oratórium szól. Szépen valósította meg a dirigens.
Vannak aztán kellemetlen hatások is, amikor az operatőr az énektechnika alkalmazásától eltorzított arcba mászik bele. Talán nem kellene. Visszatetsző. Nem arra vagyok kíváncsi, hogy „milyen bibircsókok nőnek” a szereplőkön.
Ízelítő a Dániel 11. f.-ből:
...egyetlen pártfogóm, aki erős kézzel segít és támogat engem. Most az igazságot hirdetem neked:
A görög–perzsa háború
Nézd, még három király kerül uralomra Perzsiában; a negyedik nagyobb gazdagságra tesz szert, mint az összes többi. ... Ám birodalma összeomlik,... királyi család kihal, másokra száll a birodalom.
Első háborúk a Ptolemaiosz és Szeleukida uralkodók közt
Először dél királya erősödik meg. De az egykori vezérek közül egy másik még nála is erősebb lesz, s hatalmasabb birodalmat szerez, mint a többi ország. Évek múlva szövetségre lépnek: dél királyának lánya a béke érdekében feleségül megy észak királyához. De ... ivadéka se marad. ... isteneiket is Egyiptomba hurcolja.
Nagy Antiochusz hadjáratai Egyiptom ellen
... dél királya kivonul haragjában, és harcba száll észak királyával. Ez nagy sereget állít csatasorba, a sereg mégis annak kezére kerül. A sereg megsemmisül, s emiatt szíve felfuvalkodik. Bár tízezreket lever, mégsem marad hatalmon. Észak királya ugyanis visszatér még nagyobb sereggel... egy hadvezér véget vet gyalázatos tetteinek ...
Antiochusz Epifanész hadjáratai
Megvetésre méltó ember kerül a helyére.... Tetterő és hódításvágy izzik benne, amikor nagy sereggel dél királya ellen indul. Dél királya azonban még nagyobb és még erősebb sereggel száll csatába. Mégsem tud helytállni, mert cselt szőnek ellene, és asztaltársai az életére törnek. Serege szétzüllik, és sokan halálra sebzetten elesnek. Mind a két király rosszat forral a másik ellen, s még egy asztalnál ülve is félre akarják egymást vezetni. ...
Antiochusz Epifanész vallásüldözése
Megalázva és elcsüggedve tér vissza, s haragját a szent szövetségen tölti ki. ... a király a maga kénye-kedve szerint jár el. Felfuvalkodik és arcátlanul viselkedik az összes istennel szemben, a legfölségesebb Isten ellen pedig fennhéjázó módon beszél. ... olyanokat fogad meg, akik idegen isten népéhez tartoznak. Aki elismeri, azt elhalmozza tisztségekkel, rájuk bízza sokak kormányzását és bizonyos ellenszolgáltatásért szétosztja nekik az országot.
Antiochusz Epifanész bukása
De az idők végén hadba száll ellene dél királya. ... utoléri a vég, menthetetlenül. Közöm: Hatalmas csaták, összeesküvések, szószegések, emberek ezreinek lemészárolása, kegyetlenkedések, istentelenségek. Dániel próféciája a jövőben bekövetkező történésekről szól. Nem könnyű követni. Jószerével megvalósul valamennyi.
Szólj hozzá!
2016.11.04. 10:32 emmausz
Már olyan régóta nem ismerjük egymást!
Ha a magyarban léteznek „tapétaszavak” (ta-pé-ta, zó-ná-zó stb), az olaszban is léteznek: Navona.
Na-vo-na azaz „átlapolással”: navonavonavonavo ... vonavonavonavo...
***
Ha be kellene mutatkoznunk, válaszoló ívet kellene állítani elénk kérdésekkel (vagy kérdőívet válaszadás céljából):
A megszólítás így hangzana:
Már olyan régóta nem ismerjük egymást!
(Hány laza közösség létezik, amelynek a tagjai álszemérmességből, vagy, mert nem kívánják kiadni magukat a többiek előtt, csak felszínen mozgó közhelyekben érintkeznek egymással. Másutt laza ismeretségben él együtt sok ember, épp csak egymás nevét tudják, vagy azt se, de látásból ismerik egymást. Ez csak arra elég, hogy bazsalyogjunk egymásra). Előfordul aztán olyasmi is, hogy valaki ezerszer elmesélte már az életét, de történetei annyira érdektelenek voltak, hogy ezeregyedszerre sem ismerjük, ki is ő voltaképpen.)
A válaszoló íven ilyesfajta kérdések szerepelhetnének: Neved; az a neved, amelyen szeretnéd, ha megszólítanának; hanyas vagy; tegezzünk vagy magázzunk; mivel foglalkozol; miféle az érdeklődési köröd - hobbid; miben lehet egy közösség, egy ember a segítségedre; mit szeretnél kapni a többiektől; mihez értesz; van-e valamiféle mondandód, amit szeretnél a többieknek elmondani...
Az elidegenedés nem ma kezdődött. Szeretném felhívni a figyelmet Karinthy Tegezés c. krokijára. Már az ő idejében is...
Ízelítő a Dániel 10. f.-ből:
4. DÁNIEL NAGY LÁTOMÁSA
Dániel vezeklése
... Dánielnek... kinyilatkoztatásban volt része. A kinyilatkoztatás igaz, és nagy háborút jelent. ... én, Dániel, három hétig gyászoltam. Jó ételt nem ettem, húst és bort még számba se vettem, ...
Gábriel angyal megjelenik Dánielnek
... a Tigris partján voltam. Amikor körülnéztem, egyszerre egy gyolcsruhába öltözött férfit láttam. ... azt mondta nekem: „Dániel, te kedvelt férfiú! ... könyörgésed meghallgatásra talált. ... tudtodra adom: mi fog történni népeddel a végső napokban, mert a látomás azokról a napokról szól.”
Az angyal megerősíti a prófétát
... „Uram, amikor megláttalak, ... nem maradt bennem semmi erő. Hogyan is bírnám ki, hogy beszéljek. ...Ekkor megkérdezte: „Tudod már, miért jöttem el hozzád? Nézd, most tudtodra adom, mi van megírva az igazság könyvében. Utána visszatérek, hogy megküzdjek a perzsák fejedelmével. Amikor elmegyek, jön Javán fejedelme. És nem lesz velük szemben senki más segítségemre, csak Mihály, a ti fejedelmetek, Közöm. Ami itt elkezdődik, az fejezeteken át tart. A közelebbi és a végső idők zűrzavarai. Lám az összetett mondat második fele pl. a következő fejezetben folytatódik. Javán fejedelme a görög vezér. Dániel valóban kedvelt férfi, mert a próféták karizmájában részesül. Várjuk a folytatást.
2 komment
2016.11.03. 11:12 emmausz
Háttérzenéim
Háttérzenéim szinte folyamatosan szólnak. Náluk folyamatosabban csak a fülem zúg, különösen is hidegfront idején. Mostanság reggeli posztom írása közben egy arpeggio Dont hegedűetűd szólt bennem, de nem az én meglehetősnek ítélt hegedűtechnikámmal, hanem a lófarkas lány előadásában. Ő napi másfél órát gyakorolt, de nem azért, hogy letudja kötelező adagját, hanem hogy tökéletesítse hegedűjátékát. Én csak bámultam, ahogyan mozgott játék közben, egész testével megerősítve azt a darabot, amibe éppen beleélte magát: két lábon álló hegedűvé vált. Úgy hajlongott, mint utóbb Illényi Katica. Úgy is játszott később, ha utóbb abba nem hagyta. Tehát Dont-etűd.
Ám megreggeliztem (ham and eggs), utána, ha kissé későn is felporszívóztam a lakást. Ámde ekkor már egészen más zene szólt bennem. A Turn, turn, turn c. sláger The Seekers előadásában. Csakugyan ideje van a porszívózásnak és ideje a porszívózás abbahagyásának. Ideje van a reggelizésnek és ideje a reggelizés abbahagyásának. Ideje van a temetőlátogatásoknak és ideje a rokonok felkeresésének. Ámde, minden csak szélkergetés és csupa hiábavalóság – tudjuk ugyancsak a prédikátortól.
***
Freund Tamás egyik előadásának nyomtatott változatát olvasom, benne elég baljóslatú jövőképét. A civilizációs körülmények a mikrobák mutációs rátája megnövekedhet, s emiatt rengeteg a torzszülött. Az agyunkra nehezedő adaptációs nyomás rontja kulturális örökségünk továbbadásának a hatásfokát, s kialakul a terrorizmus, a szekták, az elmagányosodás és az önzés. Az önzés terjedésének segít az urbanizáció, a közösségek hiánya (elidegenedés). Az ember nem hajlandó gk.-használatának minimalizálására, nemzetéért sem hajlandó áldozatvállalásra, (vö. pl. a 2004. dec. 5. népszavazás), alig tesz valamit lakóhelyéért, ... A tendencia hosszú távon a családok, rövidebb távon a nemzeti közösségek széteséséhez vezet.
Szép jövő elé nézünk, nemde? Mit mondjak? Éljen a szép új világ, The Brave New World, amelyet 1932-ben, tehát nyolcvan egynéhány éve prófétált elénk A. Huxley.
Ízelítő a Dániel 9. f.-ből:
3. LÁTOMÁS A HETVEN ÉVHÉTRŐL
Dániel bűnbánó imádsága...
én, Dániel, megértettem a szent könyvekből, hogy... Jeruzsálem pusztulása hetven évig tart. Istenhez, az Úrhoz fordultam... Uram, pirul az arcunk, a királyainké, fejedelmeinké és atyáinké, mert vétkeztünk ellened. De te, Urunk és Istenünk, irgalmas vagy és megbocsátasz, bár lázadoztunk ellened... Igazságos az Úr, a mi Istenünk, minden tettében, amelyet véghezvitt, mert nem hallgattunk a szavára.
Dániel irgalmat kér népének
...most feldúlt szentélyed fölött ragyogjon fel arcod, ó Urunk, tenmagadért. ...
Gábriel angyal jövendölése a hetven évhétről
... Még mondtam az imádságot, amikor Gábriel, az a férfiú, akit már láttam az előbbi látomásomban, hirtelenül ...megszólított és azt mondta: „... Hetven hete van népednek és szent városodnak. Akkor véget ér a gonoszság, lepecsételik a bűnt és levezeklik a vétket. Elérkezik az örök igazság, megpecsételik a látomást és a jövendölést, és fölkenik a Szentek Szentjét. ... Attól, hogy elhangzik a parancs: Jeruzsálem épüljön fel újra, hét hét telik el a fölkent Fejedelemig. Hatvankét hét alatt újra felépül az utca és a fal,... Hatvankét hét elteltével megölnek egy Fölkentet, (bírói ítélet) nem lesz neki. ...a pusztulás mindvégig tart..., míg a kiszabott büntetés rá nem zúdul a pusztítóra.” Közöm. Ez a fejezet is homályos prófécia. Egyesek a makkabeusi korra, mások a Messiás eljövetelének a korára vetítik ki a jövendöléseket. Bárhogy van is, a kérő ima mindig meghallgatásra talál, és úgy hat, hogy az legjobban szolgálja üdvösségünket. A többi nem a mi gondunk.
Szólj hozzá!
2016.11.03. 07:14 emmausz
Jó volt magiknál!
Egyedül maradtam, mint Mikes Kelemen. Feleség unokázni indult, én pedig várom, hogy megérkezzék a biztosítótól kialkudott kárösszeg, amelyet egyszer már feladtak címemre, de amelynek érkezéséről nem értesített a posta. Vajon miért? Tényleg feladták? Most tényleg feladják, ahogyan ígérik emailben?
Ez a Mikes Kelemen több apropóból ugrik be. – Egyedül hallom tenger mormolását – szavaltuk az iskolában alsó tagozatos korunkban. Másfelől munkahelyi levelezésnek volt a visszatérő szólása: Annyit levelezek, mint a Mikes Kelemen. De ha már egykori munkahely. Ha valamiért várakoznunk kellett, akkor mondogattuk: ültetvényes vagy?
Hát most ültetvényes vagyok, amíg meg nem érkezik a „hatalmas summa”.
Két napja még a Balatonnál voltunk, ahol jól éreztük magunkat. Így vélekedett az a nagylány, Évánk egykori gyámoltja, aki néhánynapos itt tartózkodása végén megjegyezte: Jó volt magiknál! Így érezzük mi is a balatoni vendégeskedésre vonatkoztatva.
Reggel kinéztem az ablakon, hogy lássam, milyenek az útviszonyok. Aztán leesett a „fatantusz”, autónkat valahol Szombathelyen kalapálják, mert jó féléve belénk jött egy türelmetlen sofőr. Az ember megszokja, hogy kocsival indul dolgára, és nehezen hiszi, hogy nem parkol sehol az utcában az autó, mert száz kilométerekre van innen.
A megszokás.
Balatonnál feltűnően sokat fotóztam. Nem annyira embereket (személyiségi jogok), mint inkább az ősz színeit, a Balaton-Felvidék kies formáit. Hátterében az áll, hogy ha naponta néhány felvételt kívánok a fb-ra tenni, de nem járok naponta sétálni, akkor némi munícióra szert kell tennem. És annyi szemrevaló téma kínálkozott. Mostanában ezekből fogok szemezgetni.
Ízelítő a Dániel 8. f.-ből:
2. A KOS ÉS A KECSKEBAK HARCA
Látomás a kos és a kecskebak harcáról
... látomásban Szuza várában vagyok. ... íme, egy kos áll a víz mellett. ... a kos nyugat, észak és dél felé döfött. ... nyugat felől egy kecskebak rontott neki ... Legyőzte a kost, ... A kecskebak ...helyébe négy vadállat lépett, ... felnőtt az égig... a csillagokat ... összetiporta ...
A látomás magyarázata
... „Gábriel, ... megszólított: „Értsd meg, emberfia, hogy a végső időkre vonatkozik a látomás. ...a kos, ... a médek királya, a kecskebak pedig Javán királya. ... négy ország keletkezik népéből, ...Uralmuk végén egy cselszövő király támad. ...még a fejedelmek Fejedelmének is nekitámad. Akkor utoléri a vég, ... Én, Dániel, napokon keresztül betegen feküdtem, de a látomásról hallgattam, mert nem volt, aki felvilágosítást tudott volna adni. Közöm. Vannak itt médek, Nagy Sándorék és mások. A fejezet próféciája kiterjed aztán a világ végére is. Még angyal is magyarázza a jelentését, ám nem tisztul ki teljesen a kép. Megmarad amolyan balladai homállyal takart képsornak. Mindenesetre Dániel olyan szörnyűségeknek lett tanúja, amelyek napokra megbetegítették. Krisztus jut eszembe, aki a Getszemáni-kertben vérrel verejtékezik. Vajon mit élhetett meg ott, akkor?
Szólj hozzá!
2016.11.02. 10:21 emmausz
Elstartoltunk
Tegnap hazafelé a vonaton vesztegelünk Székesfehérváron. a szomszédos vonatablakban olvasható szöveg: ZÓNÁZÓ. Jaj, de jó. SZÓ, MI SZÓ, ez olyan, mint a TA-PÉ-TA. A tapéta közülük a legolyanabb szó. Tapétázni lehet vele. Ta-pé-ta-pé-ta-pé-ta-pé, csak át kell lapolni hozzá egy-egy szótagot. A zónázó is jó: Zó-ná-zó-ná-zó-ná etc. ad lib.
Lám, a szó-mi-szó is működik. Szó-mi-szó-mi-szó-mi-...
Nem gondolkoztam rajta, de igen sok ilyen lehet. Eladdig, hogy NA- TO-ka-to-na. Indítható úgy is, hogy to-ka-to-na-to-ka-to-na-...
***
Útközben jutott eszembe, hogy le kellene fotózni egy mezőn áthaladó utat, és megmutatni a fb-on ezzel a képaláírással: Nagymező utca. Meg is fogom csinálni.
***
Ugyancsak útközben tegnap láttam egy sast, amint lecsapott, hogy meguzsonnázzon. Egy öttagú őzcsaládot, amint messze a földön legelésztek. Láttam egy nyuszit is, jó nagy nyúl volt; egy fácánt is, a jobb oldalon (különben balfácán lett volna). Jobbra szállt egy jó nagy léggömb, jó messzire tőlünk, alighanem emberek álltak a kasban. Tőle tíz-húsz méterre egy lebegő valami, szerintem paplanernyő, alatta csüngő emberrel, Tücsi szerint egy drón, és senki se drónolt rajta.
Azért a legérdekesebb mégis a több, nyugati irányban repülő madárcsapat volt, alighanem ludak, amelyek a Velencei-tó mellől indultak útnak. Az tette különössé a csapatokat, hogy egy velük ellentétes irányban elstartoló kisebb csapat megváltoztatva szándékát hozzájuk csatlakozott.
Ízelítő a Dániel 7. f.-ből:
1. A NÉGY VADÁLLAT
Látomás a négy vadállatról
... Dániel álmot látott ...A tengerből négy hatalmas vadállat bukkant fel... oroszlán, ... medve; ...párduc ...a negyedik ...vadállatnak tíz szarva volt...
Látomás az Ősöregről és az Emberfiáról
...trónokat állítottak fel, és az Ősöreg leült. Ruhája fehér volt, mint a hó, fején a haj tiszta, mint a gyapjú. Trónja lobogó lángból volt, kerekei meg izzó parázsból... Ítéletet tartottak, és felnyitották a könyveket. ... megölték a vadállatot, testét tűzre vetették. A többi vadállat is elvesztette hatalmát...amikor az Emberfia az Ősöreghez ért, színe elé vezették. Hatalmat, méltóságot és királyságot adott neki. .... Hatalma örök hatalom volt, amely nem enyészik el soha, és királysága nem megy veszendőbe.
A látomás magyarázata
...a szarv hadat viselt a szentek ellen, s legyőzte őket, míg el nem jött az Ősöreg, és ... a szentek el nem foglalták a királyságot. ...egy király beszédeket mond a Fölséges ellen, és eltiporja a Fölséges szentjeit. Azt tervezi, hogy megváltoztatja az időket és a törvényeket. Mindnyájan a kezébe kerülnek egy időre, két időre és egy fél időre. Akkor... széttiporják, úgyhogy megsemmisül. Azután a Fölséges ... országa örökkévaló ország lesz.” ... gondolataim megrémítettek. Közöm. A Dániel által látott jelenés konkrétan azonosítható a korabeli birodalmakkal. Ami sajnálatos, hogy azóta sem tanultak belőle a birodalmi vezérek. Mind elképzeli, hogy hatalma örök, ami persze nagy tévedés, és amely tévedésnek rengetegen esnek áldozatul minden korban. A mi korunk se kivétel alóla. A rettenet nőttön-nő, az egyre rafináltabb terror miatt. Mégse féljünk: Jézusra fókuszálunk, aki azt mondta: „Ne féljetek, én legyőztem a világot.”
Utolsó kommentek