Mickey webnaplója

Véleményem a valóságról, annak egy-egy kiragadott darabkájáról. Főleg irodalomszeretetem, vallásom, kedvelt zenéim, saját élettapasztalataim lenyomatai ezek a rövid írások, amelyeket naponként megfogalmazok. Tehát egyfajta napló, füves könyv, önéletírás, (családi) eseménytár, benyomásaim laza szövésű összegzése mindarról, ami körülvesz. Reményeim szerint fotóimmal tarkítva.

Friss topikok

  • exbikfic: Mielőbbi gyógyulást kívánok! (2024.02.14. 22:27) Hamvazószerda
  • exbikfic: Gyors javulást és teljes gyógyulást kívánok! (2022.12.09. 23:35) Covid
  • esperanto: Az ablakon bestírol Azt hiszi a szeme fírol Nem fírol a szeme Bekrepált a spine ez így jobban rímel (2022.08.24. 11:10) Versek így meg úgy
  • Klára Enikő Ágnes Hegyi: Köszönöm, Miki, a megfelelő reakciót! Visszafogott, ember léptékű! Élatfogytiglan kell talán korri... (2022.04.06. 11:07) Ide figyelj...
  • exbikfic: Mick, idézgesd csak azokat az utcákat, neked (és remélem, másoknak is) való téma lesz most a közös... (2022.02.21. 16:33) Járt utat járatlanért el ne hagyj!

Utolsó kommentek

  • exbikfic: Mielőbbi gyógyulást kívánok! (2024.02.14. 22:27) Hamvazószerda
  • exbikfic: Gyors javulást és teljes gyógyulást kívánok! (2022.12.09. 23:35) Covid
  • esperanto: Az ablakon bestírol Azt hiszi a szeme fírol Nem fírol a szeme Bekrepált a spine ez így jobban rímel (2022.08.24. 11:10) Versek így meg úgy
  • Klára Enikő Ágnes Hegyi: Köszönöm, Miki, a megfelelő reakciót! Visszafogott, ember léptékű! Élatfogytiglan kell talán korrigálni az embereket és dolgokat - és magamat is persze. Minden jót! Klári (2022.04.06. 11:07) Ide figyelj...
  • exbikfic: Mick, idézgesd csak azokat az utcákat, neked (és remélem, másoknak is) való téma lesz most a közösben! :) (2022.02.21. 16:33) Járt utat járatlanért el ne hagyj!
  • Utolsó 20

2013.04.09. 10:14 emmausz

Homokzsáktöltő és -rakodó gépsor

Valamikor a múlt század elején találták ki Amerikában az aratócséplőt, a combine-t. Nagyapám sose volt vele megelégedve, mert véleménye szerint a szemveszteség jóval nagyobb, mint az aratóbrigádok kézi munkája során keletkező. A kérdés persze sokkal bonyolultabb ennél. 
A kombájn robbanómotorral működik, a brigád szalonnás kenyérrel él.
A kombájn sok feladatot lát el: arat, csépel, bálázza a szalmát, a brigád több ütemben egymásután végzi ezeket a műveleteket.
A kombájn fáradhatatlanul rója a köröket, s nagy sebességgel végzi dolgát. Nem hagy időt a nyári viharoknak, hogy tönkretegyék a termést. A brigádok egy határon túl képtelenek gyorsabb tempóra.
Nagyapám igazával nem vitatkoztam, de a fejlődést megállítani nem lehet, még akkor se, ha ellenérzésbe ütközik.
Mindez azért jut eszembe, mert árvíz van. 2600 km-en készülnek a töltések ebben a lapályos országban – kézi erővel. Nálunk, az Aranyhegyi-patak mentén hatalmas halmok várják a billencseket, hogy szükség esetén vigyék a homokzsákokba való tölteléket a gátépítőkhöz, ahol azután szorgos kezek lapátolják a zsákokba a ballasztanyagot, s adogatják ezrével egymásnak. Úgy szorgoskodnak, mint sok ezer kicsi távol-keleti a rizsföldeken. Sietek kijelenteni, hogy minden elismerésem az övék, önzetlen és odaadó munkavégzésük igen hasznos közvetve vagy közvetlenül mindannyiunk számára. Köszönet érte.
De…
Nem hagy békén az a gondolat, hogy hogyan fordulhat elő, hogy amikor a világ minden táján elszaporodtak az áradások a kiszámíthatatlan időjárás folytán, a homokzsákolás nincs gépesítve. Amikor az élelmiszeripar széltében-hosszában használ töltőgépeket, az elv máris rendelkezésre áll. Kellenek zsákok, kell adagológép, mely a gyorsan telített zsákokat raklapokra rakja s az előálló teherautók platójára emeli. Az árvízvédelem egyik kulcsa a gyorsaság. Sok pénzt megérne a fejlesztés, hiszen kármentésről van szó.
Ma hatalmas mérnökgárda áll rendelkezésére ahhoz, hogy az általam felvázoltakat megtervezze, vagy esetleg egy még korszerűbb elvet alkalmazva.   
Lényeges különbség, hogy a zsákokat úgy kellene tervezni, hogy az ár elvonultával a zsákok ürítését is megoldja. Ez némi formatervezést, a célszerű megformálást kívánna.
Véleményem szerint világszerte mutatkozna érdeklődés az ilyenfajta masinák iránt.
Most, hogy felvázoltam a megoldás főbb vonalait, csak az marad hátra, hogy ötletemért bejelentsem szokásos igényemet a gépesítés miatti megtakarítások 1%-ára (az adók levonása után).      

3 komment


A bejegyzés trackback címe:

https://emmausz.blog.hu/api/trackback/id/tr695212999

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

akimoto 2013.04.09. 18:25:00

Elmés ötletek. Egy gondom van: a nehéz gépet hogyan bírná el az átázott partoldal? Mostanában maguktól is omlanak Kulcson, a Balatonnál, mintha Kaposvárról is lett volna hír, de még a mi falunkban is omlás volt, az elmúlt öt évben háromszor. Mindig út alatt-mellett. (?)

emmausz 2013.04.10. 06:31:50

Sehogy se bírná el. A zsákolás nem a parton történne, hanem a biztonságos helyen felhalmozott területen. Nálunk ez az Aranyhegyi-patak mentén van. Innen hordják a billencsek a zsákolókhoz a matériát, ahelyett, hogy egy gépsor a semleges területen, a felhalmozás helyén töltené viharos tempóban a zsákokat, helyezné raklapokra, s a teherautók a kész zsákokkal érkeznének, ahol csak teríteni kell őket. Tölteni a zsákokat nem.
Évek óta látom a macerás gyakorlatot. Márpedig, aki itt időt és energiát nyer, az értéket ment. esetleg életeket is.
Üdv Mik

akimoto 2013.04.10. 09:17:19

Ilyen az, ha egy régi gyakorlat makacsul tartja magát. :(
süti beállítások módosítása