Kikapcsolódásképpen bekapcsolódom a különféle rádióadások
hallgatásába. Váltogatom az adókat. Egyszer csak nagyon ismerős hangra
bukkanok. Tardy László intonálja: Credo in unum Deum… és nagyon ismerős
ritmusok követik az ő hangját. Hát persze, a Mária Rádió sugározza Szilas Imre
Abonyi miséjéből a Krédó tételt. Férfi szólammal indul, majd a női kar, s szól,
kavarog egy fuga, majd orgona búg, és női szóló hirdeti Jézus születését.
Megint férfikar következik: Letargikus, ahogy az ereszkedő dallamív tudatja:
kínzaték Poncius Pilátus alatt. Már-már kibírhatatlan a fájdalom. De ismerem a
darabot, tudom, hogy a feltámadás minden öröme következik néhány taktus múlva.
A zene valóban folytatódik: A Mária Rádió szignáljával. Ismerős népének ez,
melynek szövege: „Szép Szűz Mária, könyörögj értünk!” A stílustalanság*
folytatódik, mintha mi sem történt volna: „Kedves hallgatóink, most Simon
András tesz bizonyságot hitéről.”
Tehát nincs irgalom, nincs feltámadás, nincs öröm: Bennem
egy világ omlik össze; hogy a zeneszerzőben mi omolna össze, meg sem kísérelem
elképzelni.
Az enyéim tudják, tőlem szólhat a telefon, a kapucsengő,
kérdezhetnek tőlem bármit, ha zongorázom, előbb a darabot befejezem, aztán
jöhet bármi más. Ennek oka pedig az, hogy kezdetemtől fogva hittem: a zene
olyasvalaminek a kifejezése, ami szavakkal nem mondható el. Részekből áll, s
illetlenség felkaszabolni. Udvariatlan, mintha belebeszélnél mondandómba, s
leállítanál. Sőt még rosszabb, mert többet „mond” a zene, mint a beszéd. Hogyan
lehet hát feldarabolni? Hogyan lehet leállítani felibe-harmadába, miközben
alkotója nincs jelen, hogy tiltakozzék? Ha a programot készítő nem ért egyet
sugárzásával, ne indítsa el a nem kívánt zeneszámot, tegyen fel olyan zenét,
mely kedvére van. Még furcsább ez annál a rádiónál, melynek műsorai nincsenek
is olyan szigorúan időhöz kötve. Ezt megtapasztaltam már számtalanszor. Még ha
lehalkítva úsztatnák el a zenét, valahogy tapintatosan lekeverve, hogy
érzékeltessék: Bocsánatot kérünk, de nincs több időnk. Hát nem ez történik.
Mintha elvágták volna, minden bevezetés nélkül rákanyarodnak egy teljesen más
típusú melódiára.
Sajnos van még más is. A félbevágott vagy egészben hagyott
zenéről nem tudsz meg semmit. Nem tudod meg: Melyik szerző mely zeneszámát és
ki adja elő. Ez szerintem – és remélem hogy még sokak szerint – durva!
*Nekem erről a stílustalanságról egy rossz farmervicc ugrik
be. A farmer bemegy a söntésbe, szó nélkül átsétál a szemközti oldalra, ott a
falon felmegy, a plafonon is végig, majd lelépked a parkettre. A csehóban ivók
elcsendesednek, és ámulva figyelik a falra mászó ember teljesítményét. A csapos
látva a pillanatnyi zavart, így szól: Uraim, miért csodálkoznak rajta, sohase
szokott köszönni.
2007.04.28. 15:11 emmausz
Érted haragszom
Szólj hozzá!
A bejegyzés trackback címe:
https://emmausz.blog.hu/api/trackback/id/tr295167493
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Nincsenek hozzászólások.
Utolsó kommentek