Mickey webnaplója

Véleményem a valóságról, annak egy-egy kiragadott darabkájáról. Főleg irodalomszeretetem, vallásom, kedvelt zenéim, saját élettapasztalataim lenyomatai ezek a rövid írások, amelyeket naponként megfogalmazok. Tehát egyfajta napló, füves könyv, önéletírás, (családi) eseménytár, benyomásaim laza szövésű összegzése mindarról, ami körülvesz. Reményeim szerint fotóimmal tarkítva.

Friss topikok

  • exbikfic: Mielőbbi gyógyulást kívánok! (2024.02.14. 22:27) Hamvazószerda
  • exbikfic: Gyors javulást és teljes gyógyulást kívánok! (2022.12.09. 23:35) Covid
  • esperanto: Az ablakon bestírol Azt hiszi a szeme fírol Nem fírol a szeme Bekrepált a spine ez így jobban rímel (2022.08.24. 11:10) Versek így meg úgy
  • Klára Enikő Ágnes Hegyi: Köszönöm, Miki, a megfelelő reakciót! Visszafogott, ember léptékű! Élatfogytiglan kell talán korri... (2022.04.06. 11:07) Ide figyelj...
  • exbikfic: Mick, idézgesd csak azokat az utcákat, neked (és remélem, másoknak is) való téma lesz most a közös... (2022.02.21. 16:33) Járt utat járatlanért el ne hagyj!

Utolsó kommentek

  • exbikfic: Mielőbbi gyógyulást kívánok! (2024.02.14. 22:27) Hamvazószerda
  • exbikfic: Gyors javulást és teljes gyógyulást kívánok! (2022.12.09. 23:35) Covid
  • esperanto: Az ablakon bestírol Azt hiszi a szeme fírol Nem fírol a szeme Bekrepált a spine ez így jobban rímel (2022.08.24. 11:10) Versek így meg úgy
  • Klára Enikő Ágnes Hegyi: Köszönöm, Miki, a megfelelő reakciót! Visszafogott, ember léptékű! Élatfogytiglan kell talán korrigálni az embereket és dolgokat - és magamat is persze. Minden jót! Klári (2022.04.06. 11:07) Ide figyelj...
  • exbikfic: Mick, idézgesd csak azokat az utcákat, neked (és remélem, másoknak is) való téma lesz most a közösben! :) (2022.02.21. 16:33) Járt utat járatlanért el ne hagyj!
  • Utolsó 20

2009.05.28. 10:06 emmausz

Egyetemi infantilizmus

Valamennyire rálátok az egyetemeken folyó dolgokra. Ide csak kétféle észrevételemet írom. Tehetem ezt teljes függetlenséggel, hiszen koromnál fogva nem érdekel, mi kerül(ne) CV-mbe. Nem kerül bele semmi, mert soha, sehova nem fogok ilyet készíteni. Tehát
1. Állítólag a tudásalapú társadalom kialakulásának élharcosai a campusok. Ehhez képest még talán a tébolyhoz hasonlít legjobban az a fajta szervezetlenség, mely az egyes tantárgyak felvételének körülményeit körüllengi.
Hol volt bolognai módszer, amikor én jártam felsőfokú intézménybe? Mégis, vagy talán éppen ezért, tudtuk, mikor, milyen óráink lesznek. Kevés üresjárat volt ezek között, és koradélutántól mindig szabadok voltunk. Most nem lehet elég szemfüles az ember gyereke, a PC-s neptunra való felkapaszkodásra. Vagy ahol másképp van: elindul a szaladgálás a tanárok után, hogy sikerüljön felvenni egy-egy tárgyat a soron következő félévre. Kérdés: A logisztika – bár a háborús történések fejlesztették tudománnyá – itt ki van kapcsolva? Mert ha nem, akkor logisztikából „egyes” az egyetemeknek. Amiket én hallok erről, annak alapján jobbat nem érdemelnek.
2. Az egyetemek egy részében tanít néhány őrült, akinek az a mániája, hogy semmiféle tudás nem elég neki. Ezek a tanárok nagyon különböznek Szent-Györgyi Alberttől, aki azt mondta, az ember feje nem arra való, hogy lényegtelen adatokkal tömje tele. Arra valók a könyvtárak. Az ember agya arra való, hogy képes legyen tájékozódni a könyvtárakban, és hogy kreatív módon legyen képes kezelni a számára szükséges információkat.
Nem egy történet szól ilyesmikről: „a lábjegyzetben kifejtett gondolat olyan jelentős, hogy sajnos annak nem tudása miatt meg kell önt buktatnom, kolléga”.
Nekem a Hegyi nevű piarista jut eszembe ellenpéldaként. Hegyi magyartanár volt a gimnáziumban. Ha valaki érdemben nem tudta a leckét, annak tett egy ajánlatot: „Náá, darálja az életrajzot, és kap egy jó jegyet.” (Magázta a diákokat.) Jó emberismerő volt. A magolósok minden életrajzot benyaltak. Csakugyan darálták. Mire Hegyi: „Náá, ennyi elég. Egyketted. Csücsi.” 
Azt a következtetést vonom le ebből, hogy a tanárok egy része munkahelyén próbál tekintélyre szert tenni. Ez az a hely, ahol ő a kakas a maga szemétdombján, itt ő a főkutya, a diákok az alkutyák. Korlátlan lehetőségei vannak arra, hogy függésben tartsa a diákjait.
A kérdés: mire jó ez?
Arra, hogy a konvergens magatartású magológépek jutnak túl az akadályokon, a lényeglátók nem. Arra, hogy a konform gondolkodásúak érvényesülnek, a nem konformisták nem. Ezekből pedig az következik, hogy az egyetemek infantilis értelmiségieket képeznek, akik képtelenek felnőni, mert a hatalmi viszonyok a folyamatos megalkuvást preferálják (és díjazzák megfelelő jeggyel).
Megfigyelhető a szervilizmus állandósulása a fehérgallérosok között. Az értelmiségi nem tud felnőni. Talán az angolszász team-rendszer tereli (terelné) egészséges mederbe ezt a feudális nemszeretem stílust. 
Márpedig önálló gondolkodású, kreatív felnőtt értelmiség nélkül a közjó nem sokat várhat a diplomásoktól. Sajnos ez meg is látszik jelenkorunk valóságán.         
Hogyan is írja Karinthy F. A bukott férfi c. örökbecsű opusában? Kb. így:
– Bemegyek Frőlichhez, és beszélek vele, mint férfi a férfival.
És amikor a találkozás létrejön, így realizálódik:
– Na, maga az, Neugebauer, akit megbuktattam matematikából.
Mire Neugebauer:
– Igenis, tanár úr, én vagyok.
– No, csak készüljön a pótvizsgára!
– Igenis, tanár úr.     

CODA
Emlékezetem szerint Melocco Miklós emlegette egyszer a tévében, hogy akit már sokadszorra nem vettek fel valamelyik felsőoktatási intézménybe, annak – feltételezése szerint – már nagyobb a tárgyi tudása az őt  vizsgáztatókénál. Mégis mindhiába – teszem hozzá –: „zárt karokkal várják”.
;-)   

Szólj hozzá!


A bejegyzés trackback címe:

https://emmausz.blog.hu/api/trackback/id/tr495168455

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása