Mickey webnaplója

Véleményem a valóságról, annak egy-egy kiragadott darabkájáról. Főleg irodalomszeretetem, vallásom, kedvelt zenéim, saját élettapasztalataim lenyomatai ezek a rövid írások, amelyeket naponként megfogalmazok. Tehát egyfajta napló, füves könyv, önéletírás, (családi) eseménytár, benyomásaim laza szövésű összegzése mindarról, ami körülvesz. Reményeim szerint fotóimmal tarkítva.

Friss topikok

  • exbikfic: Mielőbbi gyógyulást kívánok! (2024.02.14. 22:27) Hamvazószerda
  • exbikfic: Gyors javulást és teljes gyógyulást kívánok! (2022.12.09. 23:35) Covid
  • esperanto: Az ablakon bestírol Azt hiszi a szeme fírol Nem fírol a szeme Bekrepált a spine ez így jobban rímel (2022.08.24. 11:10) Versek így meg úgy
  • Klára Enikő Ágnes Hegyi: Köszönöm, Miki, a megfelelő reakciót! Visszafogott, ember léptékű! Élatfogytiglan kell talán korri... (2022.04.06. 11:07) Ide figyelj...
  • exbikfic: Mick, idézgesd csak azokat az utcákat, neked (és remélem, másoknak is) való téma lesz most a közös... (2022.02.21. 16:33) Járt utat járatlanért el ne hagyj!

Utolsó kommentek

  • exbikfic: Mielőbbi gyógyulást kívánok! (2024.02.14. 22:27) Hamvazószerda
  • exbikfic: Gyors javulást és teljes gyógyulást kívánok! (2022.12.09. 23:35) Covid
  • esperanto: Az ablakon bestírol Azt hiszi a szeme fírol Nem fírol a szeme Bekrepált a spine ez így jobban rímel (2022.08.24. 11:10) Versek így meg úgy
  • Klára Enikő Ágnes Hegyi: Köszönöm, Miki, a megfelelő reakciót! Visszafogott, ember léptékű! Élatfogytiglan kell talán korrigálni az embereket és dolgokat - és magamat is persze. Minden jót! Klári (2022.04.06. 11:07) Ide figyelj...
  • exbikfic: Mick, idézgesd csak azokat az utcákat, neked (és remélem, másoknak is) való téma lesz most a közösben! :) (2022.02.21. 16:33) Járt utat járatlanért el ne hagyj!
  • Utolsó 20

2009.09.01. 16:18 emmausz

A szisztéma

Gyerekkoromban meglepett, amit a fizikai szisztémákról-rendszerekről tanultunk. Mi az, hogy ha egy hatalmas vitorlásban állunk, hiába keltünk szelet, pl. fújjuk ezredmagammal a vitorlákat, meg se fog rezzenni a hajó.
Mert
minden test megtartja egyenletes és egyenes vonalú útját mindaddig, amíg egy külső erő rá nem hat. Márpedig mi mind egy rendszert alkotunk a vitorlásban, ezért aztán fújhatjuk ezerrel.
Pedig magamtól is rájöhettem volna, mert azért azt én se képzeltem el, hogy Münchhausen báró képes felhúzni magát a hajánál fogva.
(Ez idáig annyit foglalkoztattak a közlekedési eszközök, hogy bízvást fizethetne nekem a BKV, a Volán vagy éppen a MÁV a róluk szóló postokért.)
Mert most is mi történt?
Ma, hogy éppen elértem újra a buszt, nem jutottam hozzá a Metro-újsághoz (újabban METROPOL a neve, de ez szerintem snassz a tömör metro-hoz képest. A feketekávét is csak feketének hívjuk. Nemde? Zárójel bezárva®), ezért aztán megint azon morfondíroztam, hogy miért figyelem a forgalmat, miért hagyom, hogy hassanak rám a környező forgalmi tényezők. Az én feladatom az utazás, és nem tudok hatni a rendszerre, amennyiben a busz egy rendszer. Márpedig az.
Kivéve … kivéve a sofőrt.
A vezető is benne ül a rendszerben, de a külső erők [gázolaj a robbanómotorban] feletti uralom az övé.
Teljesen az ő kompetenciája.
Sőt még némileg a belső erők feletti is.
Ha fűteni akar, semmit nem tehetek ellene, legfeljebb elhúzódok a fűtött csövektől.
Ha nem akar elindulni, mert még nincs itt az ideje, vagy mert nyitva maradt az ajtó, semmit sem tehetek.

Meg kell bíznom benne, mert az az ő kompetenciája.
Én hiába drukkolok neki, hogy kapja félre a kormányt,
hiába gondolok arra, hogy fékeznie kellene…
Hiába, hiába, hiába. Csak feleslegesen stresszelnék.
Ő felel a vezetésért, én legfeljebb zavarhatom, ha elvonom róla a figyelmet.
Ő fog megállni minden megállótáblánál,
piros lámpánál,
Ő mondja be a megállók nevét,
ő teszi ki szükség szerint az indexet, és
ő fékez vagy éppenséggel gyorsít, ha kell.
Kinyitja az ajtót, hogy újabb utasokat fogadjon, és
megadja a bent lévőknek a leszállás szabadságát,
hogy tegyenek szabad döntésük szerint:
Vele maradnak továbbra is, vagy leszállnak.
Legfeljebb kiszól az ajtón: Önök is el akarnak hagyni?
Mi hát az én feladatom, kompetenciám?
Meghatározhatom, hogy ülök, állok vagy nyomorgok éppen egy tömött járaton.
Mekkora területet birtokolok magamnak,
Mivel töltöm az időmet utazás közben,
Hogy szobatiszta módon utazom-e, ameddig a szerződésünk szerint igénybe veszem ajáratot,
hogy odaérjek, ahova indultam.

Ha pedig fáradt volnék, akár alhatom is útközben rábízva magam az éber vezetőre.

Az én feladatom, hogy tisztességes emberi normák szerint viselkedjem az út során:
Ne foglaljak el egynél több helyet,
ne sistergessem a tuc-tuc zenét mások kárára,
őrizzem meg nyugalmamat, ameddig csak tőlem telik,
legyek figyelemmel társaimra,
ha azok utálják a huzatot, tűrjem magam is, noha én elég jól bírom,
ne tapossam el körmük hegyét,
kínáljam meg őket valami finomsággal, vagy magam se ott táplálkozzam,
ha képes vagyok rá, erőltessek archaikus mosolyt a fejemre, hogy ezzel nyugtatólag hassak rájuk nézve,
ha kérdeznek, adjak felvilágosítást,
ha pedig elég aktív vagyok, magam is kezdeményezhetek valamiféle értelmes társalgást.
Ergo – próbáljak útitársuk lenni a buszon.           
Mert velük vagyok egy rendszerben.
Most a képet ad abszurdum a végtelenbe vetítem.
Adva a világegyetem, mint egy rendszer.
Benne van, egy levegőt szív velü(n)k, aki mindezt vezeti,
mert létbe hívta,
mert el akar vezetni egy jó helyre (magához, és minket egymáshoz).
Egyedül ő van a rendszeren kívül [Ő teremtette], ezért más kompetenciákkal rendelkezik, mint mi.
Ő sötétben is biztos kézzel elvezeti az általa tervezett és mozgatott művet céljába, és
mi is odaérünk, ha ráhagyjuk magunkat vezetésére,
ha felismerjük közléseit,
ha együttműködünk akaratával,
ha rábízzuk magunkat és
elhisszük, hogy a külső erőt [kegyelem] bölcsen adagolja,
ha figyelünk arra, amikről informál,
ha meg is tesszük, amit kér.
tehát legjobban tesszük, ha nem akarjuk átvenni tőle a volánt.
Ki-ki sine fine szabadon továbbgondolhatja ezt az allegóriát kedvére.
Nosza.        

Szólj hozzá!


A bejegyzés trackback címe:

https://emmausz.blog.hu/api/trackback/id/tr245168581

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása