Egyszer csak leszereltem. Minél közelebb került az esküvőnk időpontja, annál sürgetőbbé vált, hogy valahol kellene laknunk. Apósom elintézte, hogy anyjánál meghúzhassuk magunkat, aki pedig Kispesten lakott, az Ady Endre utcában. A ház alighanem ma is áll, szemben a Hattyú kocsmával, ami viszont már nem áll, és majdnem szemben a Hattyú stranddal, amely szintén a múlté. (Emlékét őrzi a film [Égig érő fű] egyik epizódja. E strand medencéjéből vitte lovaskocsi a bérház udvarára a gyeptéglákat.)
Szerettünk ott lakni. Talán azért, mert a ház kertjében biztonságban tudtuk gyerekeinket. Talán azért is, mert sokféle berendezési tárgyunk a saját kezünk munkája nyomán keletkezett. Hamarosan magunkra maradtunk a kéglibe, ami két egyforma alapterületű hajópadlós szobából állt. Az egyiket meghagytuk, a másikat átszerkesztettük közlekedővé, amelyből konyha és előszoba nyílt. Ma rácsodálkozom, hogy mennyi erő lakott bennünk (pl. egy meredek lépcsőn felvonszoltam egy hatalmas szekrényt a padlásra).
Az átalakításhoz bontásból kinyert fürdőszobai szanitereket kaptunk, felbonthattunk egy szobányi parkettát, kiemelhettünk ajtókat. Ám ez csak a kezdet. Az átalakításhoz rabicdrót, tégla, homok, mész, cement kellett, valamint összefogás a haverokkal … és sok-sok türelem. A hajópadló helyett a szobába parketta került, a többi helyiségbe műkőlap, a szennyvízelvezetéshez át kellett törni a pinceboltozatot, óvatosan áttörni a ház szennyvíz-elvezető csatornáját, hogy ráköthessük a magunkét. A lakás fűtését a régi vaskályha helyett gázkonvektorokkal oldottuk meg. Ahhoz a gázvezetékeket kellett kialakíttatni. S mindezt a mostani szerszámállománynál jóval szerényebb eszközökkel.
Időközben három lányunk született.
Sok minden élmény fűződik ehhez a lakáshoz, és ehhez az utcához. Könyveink számára létraállványokat szereltem a falra, fenyődeszkákat vettem. Szép svédpolc rendszer jött létre. a fal megtartotta volna a polcrendszert, de a 42-es villamos dübörgése meglazította a tartó elemeket, és leszakadt a polcsor. Megerősítettem, de utóbb másodszor is leszakadt. Akkor megszüntettem az egészet.
Ide született három lányunk. Az ő fuvarozásukhoz egy hazai gyártmányú babakocsi (Pille kocsi) állt rendelkezésünkre. Csakugyan könnyű és mozgékony jószág volt. Egy gyerek ülhetett benne. A másodiknak készítettem alulemezből egy áthidalót, hogy mindkettő elférjen valahogyan. Ám a legnagyobb is igényt tartott arra, hogy a babakocsi vendége legyen. Megtehette, mert a lábtartón álldogált potyautasként.
A lányok növekedésével óvodába, bölcsödébe kezdtek járni, illetve oda kellett vinnünk a már nagyocska lányokat. Általában kerékpárral oldottam meg a kérdést. A vázra szerelt ülésben az egyik, a hátsó csomagtartón a másik utazott. A harmadikért vissza kellet fordulnom. Mindennapi elfoglaltságommá lett a gyerekek ilyeténképpen történő fuvarozása. Utána indultam dolgozni Kispestről a Belvárosba a 42-es villamossal.
Nem segített a közlekedésben, hogy ebben az időben készült a hármas metró. Végigéltem az egész cirkuszt. Még a meteorológusok se tudták volna kiszámolni, hogy mennyi idő kell ahhoz, hogy biztonságban beérkezzek a munkahelyemre. Munkaadóim nem tolerálták a késést, én meg nem tehettem semmit, ha a síneken elkezdtek egy keresztben álló tíztonnás teherautót megrakodni.
Kb. 7-8 évet éltünk itt boldogan.
A nehézségek ellenére boldogan.
Hiszen bírtuk erővel a gyűrődést.
***
Gyerekkoromban halottam a szellemességet: a ken'guru többes száma: kendtek gurú'nak.
Ma más a valóság. HÁBORÚ van. Jobban szeretném, ha HÁ’ DERŰ volna.
2022.03.01. 03:46 emmausz
Utcák 5.
Szólj hozzá!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Kommentezéshez lépj be, vagy regisztrálj! ‐ Belépés Facebookkal
Utolsó kommentek