Száztíz évig fogok élni vagy ... vagy nem tudom...
Ma itthon maradok, ígértem magamnak, de János barátunk kapacitál, hogy keressem fel este a közösséget. Maradok?... vagy nem tudom...
Kalapál a ketyegőm. A hidegfronttól van... vagy nem tudom.
Délben megeszem a tegnapi spenót maradékát, vagy... nem tudom.
Holnap kocsival megyünk Kelenföldre... vagy nem tudom.
Ki akarja dobni szürke lajbimat a feleség. Kérdi, nincs-e ellenemre. Nincs – válaszoltam, vagy nem tudom.
Kacatokat vegyünk-e unokáinknak, vagy kis helyen elférő pénzt adjunk vagy...? Nem tudom.
Azt hiszem, elég lesz egy tabletta vízhajtó... vagy ... nem tudom.
Folytassam-e a hús-zsír diétát, felezzem a vegyes kosztot... vagy nem tudom.
Sok folyadékot igyak-e, csak akkor, ha szomjazom... vagy nem tudom...
És így tovább, és így tovább... vagy nem tudom.
Ízelítő a Márk 13. f.-ből. 1. rész.
A templom kövei
Jézus: ...„Nem marad itt kő kövön, mindent lerombolnak.” Péter: „Mondd, ...mi lesz előtte a jel?”
Jeruzsálem pusztulásának előjelei
Jézus: „a háborúk... még nem jelentik a véget... ország ország ellen támad,... földrengés és éhínség támad... Bíróság elé állítanak, és megostoroznak benneteket... Előbb azonban hirdetni kell az evangéliumot minden népnek... a bíróságnak... azt mondjátok, ami akkor megadatik nektek /Szentlélek/. A nevemért mindenki gyűlölni fog benneteket. De aki végig kitart, az üdvözül. Jeruzsálem pusztulása
... aki Júdeában lesz, fusson a hegyekbe. Aki a tetőn, ne jöjjön le... Aki a mezőn lesz, ne forduljon vissza. Jaj a várandós és szoptatós anyáknak... olyan szorongatott napok jönnek, amilyenek még nem voltak ezen az Isten alkotta világon a kezdet óta, és nem is lesznek. Imádkozzatok... Isten ...a választottak kedvéért megrövidíti ezeket a napokat. Közöm. Jézus három éven át próbálja szelíden és határozottan rávezetni tanítványait, hogy mi vár rájuk a jövőben. Nem igazán fogják fel a felfoghatatlant, csak pünkösdtől kezdve. Akkor megvilágosulnak e korábban hallott tanítások, hiszen Márk és társai utóbb le is írják saját evangéliumukban. Negyven év elteltével Jeruzsálemet szétdúlják a rómaiak, és csakugyan nem marad kő kövön. A használt képben összetorlódik a város pusztulásának és a világ végének apokaliptikus víziója (ország ország ellen támad, minden nép megismeri a kinyilatkoztatást, a Krisztus követőit mindenki gyűlölni fogja).
2017.03.10. 11:37 emmausz
Szemléletmódunk relativitása
Szólj hozzá!
2017.03.09. 12:16 emmausz
Lelki szegények
Időről időre előkerül a teológusok körében Jézus első boldogságmondása: Boldogok a (lelki)szegények, mert övék a mennyek országa. A vita arról szól, hogy mit értünk lelki szegénységen. A tegnap már említett Emmerick K.-könyvben szó esik róla. Jézus szerint: „a tudós ne tudja, hogy tudós, a gazdag ne tudja, hogy gazdag. Ők a lelki szegények, az alázatosak. Istentől származik minden bölcsesség, és rajta kívül minden bölcsesség szörnyűség”. Tapasztaljuk, hogy amikor az ember áll elő őrült ideákkal, mi lesz belőle. Minden korban előfordultak hamisságok. Ókori példa a teknősbéka, amelyet Achilleusz nem képes megelőzni. A kerge okoskodás máig előfordul és híveket szerez magának. Ma a gender-elméletet nyomatják. Követői kételkednek benne, hogy az ember kétnemű és a két nem kölcsönösen feltételezi, kiegészíti egymást. De bátran kijelenthető, hogy a mindenféle „izmusok” is mennyire sarkítanak-torzítanak, hangoztatván, hogy csak így, és sehogy másképp nem jó a világ. Arról nem is beszélve, hogy a tudományos kutatás és a fegyverek fejlesztése mennyire korrelálnak.
A lelki szegény tudomásul veszi, hogy teremtmény, aki részismeretekkel rendelkezik, amennyiben egyáltalán felismeri azokat a világba rejtett törvényeket, amelyek mentén működik az univerzum. Ehhez kell mértéktartás és alázat, jó érzés és tisztelet az iránt, akitől mindez ered.
Az alázatosság hiányát mutatja a gőgös, a rátarti, a hiú, aki el van ájulva saját tudásától uram bocsá’ vagyonától, akiről környezete megállapítja: „Ez az ember azt hiszi, hogy ő fújja a passzátszelet”.
Ízelítő a Márk 12. f.-ből. 2. rész.
A főparancs
írástudó: „Melyik az első a parancsok közül?” Jézus: „Istenünk az egyetlen Úr. Szeresd Uradat, Istenedet teljes szívedből, teljes lelkedből, teljes elmédből és minden erődből! A második: Szeresd felebarátodat, mint saját magadat!” írástudó: jól mondtad, Mester, Őt teljes szívünkből, teljes elménkből és teljes erőnkből kell szeretni, felebarátunkat pedig úgy, mint saját magunkat... Jézus: „Nem jársz messze az Isten országától” Több kérdést már nem mertek neki föltenni.
A Messiás Dávid fia
Jézus: „Hogy mondhatják az írástudók azt, hogy a Krisztus Dávid fia? Maga Dávid a Szentlélek erejéből ezt mondja: Azt mondta az Úr az én Uramnak: Ülj a jobbomra, s ellenségeidet lábad alá teszem zsámolyul. Ha maga Dávid Urának mondja, hogy lehet akkor a fia?” A nagy népsokaság szívesen hallgatta.
Beszéd a farizeusok és írástudók ellen
Jézus: „az írástudók hosszú köntösben járnak, ...elfoglalják a zsinagógában és a lakomákon a főhelyeket, felélik az özvegyek házát ...szigorú ítélet vár rájuk.”
A szegény asszony két fillérje
a perselybe egy szegény özvegy csak két fillért dobott be... Jézus: „ez a szegény özvegy többet adott mindenkinél, aki csak dobott a perselybe. Mert ők a feleslegükből adakoztak, ez pedig mindent odaadott, ami csak szegénységétől telt, egész megélhetését.” Közöm. 1. A főparancsot firtató csapdát akar állítani, de nem sikerül. Marad az kényszeredett udvariaskodás. 2. Krisztus Dávid fia és Dávid Ura. Paradoxon. 3. Sok minden relatív. Az adakozókészség is az. A gesztus erősségéből adódik a különbség.
Szólj hozzá!
2017.03.08. 20:45 emmausz
Emmerick Katalin: Jézus tanító évei 2.
Meglehetősen gyorsan kiadták (SZIT) a 200 éve élt stigmatizált látnok diktálása alapján keletkezett hatalmas terjedelmű opus második kötetét. Miként az első, ez is számos részkérdést világít meg, amelyekről az evengelisták csak szűkszavúan írnak. Ilyenekre bukkantam eddig:
- A rosszéletű, de megtért, utóbb Szent Magdolnát két ízben tisztítja meg démonoktól.
- Ugyancsak kétszer támasztja fel Jairus lányát, akinek a családja csak utóbb mutatott komoly szándékot a Jézusnak tetsző életvitelre.
- Asszonyok akarják rábírni Jézust, hogy bontsa fel házasságukat. Ő hoztat velük fél pohár vizet és fél pohár tejet. Egybeönti őket. Majd felszólítja a nőket, hogy válasszák újra ketté, akkor majd elmondja, hogy mi hogyan van.
- Várkonyi Szíriat oszlopai c. könyvére emlékeztet engem a nagyon régi időkről szóló leírás. Melkizedekről és még korábban élt emberekről szól, akik megtisztítottak és elplaníroztak egy-egy köves térséget, és értékes haszonnövényekkel ültették tele ezeket, kijelölve a beszivárgó embereknek egy-egy település körvonalát. Mert szívesen telepedtek le olyan helyekre, ahol az életkörülmények kedvezőbbek voltak azt átlagosnál. Maga a gesztus olyan, mint Keresztelő Szent Jánosé, aki egyengeti Jézus előtt az utat.
- Keresztelő Jánost a hóhér egy gépezettel nyakazza le. Egy vaspántot tesz a nyakára, majd mechanikai nyomásra kések kaszabolják le a fejét egy pillanat alatt.
- Siloé tornyát Pilátus rendelte, de rászorult Heródes mestereire. A torony az aquaeductus vízátemelő szerkezete lett volna. Heródes emberei azonban anarchista módszerrel irányították az építkezést, s az ácsolatot elbontatták, mielőtt megszilárdult volna az építmény. Következmény: Ők maguk (18 fő) is odavesztek, mert az általuk biztonságosnak vélt párkány is leszakadt, de csaknem száz munkás életét oltotta ki az omlás, további százak megsebesültek. Pilátus emiatt veszett össze Heródessel, s csak Jézus kivégzésekor békültek ki egymással.
PS.: Nem ártott volna egy átfésülés a kötetnek.
Ízelítő a Márk 12. f.-ből. 1. rész.
A gyilkos szőlőművesek
példabeszéd: „Egy ember szőlőt ültetett, s bérbe adta szőlőműveseknek, elküldte a szőlőművesekhez szolgáját, hogy szedje be a neki járó részt. Ezek összeverték, és elzavarták. Egy másiknak betörték a fejét, a harmadikat megölték... csak egyetlen fia maradt, őt küldte el hozzájuk... a szőlőmunkások így biztatták egymást: Gyerünk, öljük meg, és mienk lesz öröksége! ...megölték... Mit tesz majd a szőlő ura? ... megöli a szőlőműveseket, és másoknak adja ki a szőlőt... „A kő, melyet az építők elvetettek, szegletkővé lett. Az Úr tette azzá, s csodálatos a szemünkben” a farizeusok megértették, hogy róluk mondta a példabeszédet.
Az adópénz
A farizeusok ...megkérdezték: „Mester, szabad adót fizetni a császárnak?” Jézus: „Kinek a képe van a pénzen, és kinek a felirata?” „A császáré” – felelték. Jézus: „Adjátok hát meg a császárnak, ami a császáré, és Istennek, ami az Istené!” Azok igen elcsodálkoztak rajta.
A feltámadás
szadduceusok: „Mester! Mózes megírta nekünk, hogy ha valakinek a testvére meghal, és asszonyt hagy hátra, gyermeket azonban nem, akkor a testvér vegye el az özvegyet, és támasszon utódot testvérének. Volt hét fiútestvér. Az első megnősült, aztán meghalt utód nélkül. Feleségét elvette...mind a hét, de egy sem hagyott hátra gyermeket. A feltámadáskor melyiküké lesz az asszony? Jézus: „...amikor feltámadnak, nem nősülnek és férjhez sem mennek Mózesnek mit mondott Isten a halottak feltámadásáról? Én, Ábrahám Istene, Izsák Istene és Jákob Istene vagyok! Tehát nem a halottak Istene, hanem az élőké. Így nagy tévedésben vagytok. Közöm.
ad 1. A tulajdonos Isten. A munkások a farizeusok. A szolgák a próféták. A fiú Jézus. Tökéletes allegória. Értik is a célzást, akiknek készült. ad 2. Briliáns válasz az adózást firtatók csapdájára. ad 3. Szerintem a szadduceusok bolondját akarják járatni Jézussal. Ő helyre rakja bandzsa elképzeléseiket. A teremtőt nem képesek meghaladni a teremtmények. Azért mindig megpróbálták és megpróbálják.
Szólj hozzá!
2017.03.08. 09:25 emmausz
Öngyújtóim
E. barátom tini-korában gyűjtötte a gyufacímkét (hol van már a falemezdobozkáról leáztatható reklámpapír), és a bélyeget (hol van már a levelezés általános szokása, a leáztatható bélyegek ideje is múlóban). Felnőttkorában sem hagyott alább gyűjtőszenvedélye, a fényképezőgépekből tett szert egy arzenálravalóra, no meg öngyújtókból.
Utóbbiak számos válfajával én is megismerkedtem dohányzásom jó két évtizedig tartó időszakában. Számos fajtájukhoz volt szerencsém, itt csak vázlatosan térek ki rájuk azzal, hogy sajnálatomra nem gyarapíthatom velük E. barátom gyűjteményét, mert ugyan hol vannak már öngyújtóim...
A klasszikus öngyújtó benzines. A benzinesek is két nagy csoportot alkotnak. Házi készítésűek, és ipari dizájnosak. A házi készítésűeket jobbára sárgaréz töltényhüvelyből forrasztgatták össze jó kezű iparosok. Vettek hozzá dörzskereket, dugtak bele kanócot és feltöltötték benzinnel, tűzkővel. Általában azonban nem ezt használtuk, hanem az osztrák IMCO-öngyújtókat. Ezek fél kézzel működtethetők voltak. A marokra fogott masina kupakos teteje hüvelykujjal hátra és lefelé nyomva elemelkedett a benzines kanócról, egyben tüzet csiholt rá a dörzskerék. Rágyújtás után egy mozdulattal visszacsappantható volt. Az amerikai Ronson más formaterv alapján működött. Először oldalra kellett hajtani a tetejét, majd a szabaddá vált dörzskerékkel tüzet csiholni. Azonnal heves lánggal égett, mert a szél kizárására alkalmazott kis fémkosárféle benzingőzt lobbantott lángra. Ezt is szerettük. Újabb időkben terjedtek el a tölthető gázöngyújtók. Ezeknek kellemetlen butángáz szaga volt, de hosszasan működtek egy-egy töltésre. Egyszer valaki megajándékozott egy hatalmas gázgyújtóval. A dohányzóasztal közepén várta a bagósokat. Nem tudott többet, mint társai, de akkora volt mint egy kisebb bútordarab. Csaknem mindet kiszorította a cricket típusú francia gázgyújtó, ma leginkább ezt használják. Igénytelen, eldobható, könnyű. A piezzo-elektromos gyújtású hosszasan működik, nem kell hozzá tűzkő. A szikrát a piezzo-kristály összenyomása adja.
Az általam ismertek közül a legfurcsább mégis egy kis műanyag-stift öngyújtó volt, amelyet kettényitva (gondolom az oxigén hatására) a benne lévő vegyszer kapott lángra. A 70-es évek elején használtam ilyet rövid ideig.
Hogy hová lettek az öngyújtóim? Bizony nem tudom már.
Elmúltak, miként cigarettázás iránti olthatatlan vágyam.
Ízelítő a Márk 11. f.-ből.
IV. JÉZUS JERUZSÁLEMBEN
Jézus bevonul Jeruzsálembe
... Jézus szamárcsikóra ülve vonult be Jeruzsálembe, a templomba. Sokan a ruhájukat terítették az útra, mások meg lombos ágakat szórtak eléje, ... s ... ezt zengték: „Hozsanna! Áldott, aki az Úr nevében jön! Áldott atyánknak, Dávidnak közelgő országa! Hozsanna a magasságban!” ...délután... kiment Betániába.
A fügefa megátkozása
...megéhezett. Messziről látott egy zöldellő fügefát. ... semmit sem talált rajta, csak levelet, mert még nem volt itt a fügeérés ideje. Azt mondta neki: „Soha senki ne egyen rólad gyümölcsöt
A kereskedők kiűzése a templomból
Jeruzsálemben kiűzte azokat, akik adtak-vettek a templomban, a pénzváltók asztalait és a galambárusok állványait pedig felforgatta... Az imádság házát rablók barlangjává tettétek. ...a főpapok és írástudók tanakodtak, hogy miképp okozzák vesztét
A hit hatalma
másnap korán Péter: „Mester, a fügefa, amelyet megátkoztál, elszáradt.” Jézus így felelt: „Ha ... imádkoztok és könyörögtök valamiért, higgyétek, hogy megkapjátok, és akkor valóban teljesül kérésetek. Ám előtte bocsássatok meg másoknak, hogy mennyei Atyátok is megbocsásson nektek.”
Jézus hatalma
Jeruzsálemben a főpapok, írástudók és vének megkérdezték: „Milyen hatalom birtokában teszed ezeket? Ki adta neked a hatalmat, hogy ilyeneket tegyél?” Jézus: „Kérdezek tőletek valamit, s feleljetek rá nekem, aztán majd én is megmondom, milyen hatalom birtokában teszem, amit teszek. János keresztsége az égből való volt, vagy pedig emberektől származott? így válaszoltak Jézusnak: „Nem tudjuk.” Jézus: „Akkor én sem mondom meg nektek, milyen hatalom birtokában teszem ezeket.” Közöm. 1. Virágvasárnapi jelenet. Jézus tudja, hogy miféle halállal fog meghalni. Nem örült a hozsannázó népnek, mert tudta, hogy ellenérzésbe fog átcsapni a talmi lelkesedés. 2. A templomot megtisztítja a nem oda való sallangoktól. Ma is igaz módon kell az áldozatbemutató helyeket használni. Merthogy a templomok ilyen liturgikus helyek. 3. Jézus zseniális válasza a rosszban sántikálóknak nemcsak szellemi fölényét mutatja szerintem, hanem egyedülálló humorát is.
Szólj hozzá!
2017.03.07. 10:53 emmausz
Elhallások
Tudatos elhallás: FB-on cím: mindennap németül. Válaszom: Täglich
Spontán elhallások: Francia unoka kirándul a magyarokkal. Nem akar elcsendesedni az erdőben. A többiek rászólnak: Kuss! Mire ő: végre érti a szót és lefekszik.
Máskor meg nem értik, amit beszél, ezért kérik: Mondd még egyszer. Mire ő: Még egyszer.
Néha nem elhallunk valamit, hanem elértjük a másik gondolatát. Idegen országban szeretne rántott gombát enni a turista. Hogy biztosan értse a pincér, lerajzolja neki, hogy mit kér.
A pincér kicsit csodálkozik, de azért kihoz a vendégnek egy nyitott esernyőt.
Ha a pincér nem ismer nyelveket, a vendég hiába artikulálja néhány nyelven, mit is kér a kávéjához. SzF-vel történt. Mondta a görög felszolgálónak, hogy Milch... Malakó... Le lait... Milk... mleko... Az csak nézett rá, de addig nem értette meg, ameddig a fejés mozdulatát nem utánozta hangos múúúúú-kiáltással.
Olykor a magyar-magyar párbeszéd is akadozik. A gyerekcsétől okkal kérdezte az anyja: Hányigered van? Mire a picike: Öt vagy hat, mama.
Az öt vagy hatról jut eszembe a családi történet. K. gyerek még, de már képes segíteni ezt-azt. Anyja kiküldi a konyhakertbe, légy szíves hozz be öt vagy hat hagymát. Kimegy a gyerek, hosszasan el van, majd visszaérve: csak ötvenkettőt találtam (öt vagy hat az ő fejében átalakult: 56).
Hát így van ez valahogy.
Ízelítő a Márk 10. f.-ből: 2. rész.
A gazdagság veszedelme
Jézus: ... Könnyebb a tevének átmenni a tű fokán, mint a gazdagnak bejutni az Isten országába.” „Hát akkor ki üdvözülhet?” – kérdezték. Jézus: „Embernek ez lehetetlen, de az Istennek nem. Mert az Istennek minden lehetséges.”
A lemondás jutalma
Péter: „mi mindent elhagytunk, és követtünk téged.” Jézus: „aki értem és az evangéliumért elhagyja otthonát, testvéreit, anyját, apját, gyermekeit vagy földjét, százannyit kap.., az eljövendő világban pedig örök életet. Sokan lesznek elsőkből utolsók és utolsókból elsők.”
Jézus harmadszor jövendöli meg szenvedését
Jézus ... Jeruzsálemben az Emberfiát átadják a főpapoknak és írástudóknak. Halálra ítélik, és átadják a pogányoknak. Kicsúfolják, leköpdösik, megostorozzák és megölik, de harmadnapra feltámad.”
Zebedeus fiainak kérése
Jakab és János: „Mester, add meg nekünk, hogy egyikünk jobb, másikunk bal oldaladon üljön dicsőségedben.”Jézus: ...A kehelyből, amelyből én iszom, ti is isztok, s a keresztséggel, amellyel engem megkeresztelnek, ti is megkeresztelkedtek. De hogy jobb és bal oldalamon ki üljön, afelől nem én döntök. ... „a világ urai zsarnokoskodnak a népeken, s éreztetik hatalmukat. Közöttetek azonban ne így legyen. Ha valaki közületek nagy akar lenni, legyen a szolgátok, ... az Emberfia sem azért jött, hogy szolgáljanak neki, hanem hogy ő szolgáljon, és életét adja váltságul sokakért.”
A jerikói vak
...a vak koldus, Bartimeus: „Jézus, Dávid fia, könyörülj rajtam!” Jézus: „... „Mit tegyek veled?” „Mester – kérte a vak –, hogy lássak.” Jézus: „Menj, a hited meggyógyított.” Nyomban visszakapta látását, és követte az úton. Közöm. 1. A gazdagnak nagyon nehéz, a szegénynek nem annyira, de magától senki sem megy be oda, csak Isten irgalmából. 2. Az apostolok jutalma nem marad el. 3. Jézussal betyárabb módon bánnak el, mint egy rablógyilkossal. 3. Zebedeus fiai annyira nem értenek semmit, hogy évezredek távlatából nézve észjárásuk igen primitív, vagy empátiájuk nulla. 4. Krisztus hatalmas tömeg embernek hozott gyógyulást, lelki felszabadítást. Sugárzása meg máig töretlen, sőt.
Szólj hozzá!
2017.03.06. 10:47 emmausz
Hát én hogy vagyok?
Két pszichológus beszélget. – Látom, te jól vagy. Hát én hogy vagyok? – kérdi egyikük a kollégáját.
***
Reggel óta egy Sinatra-sláger, a Strangers in the night visszhangzik bennem. Nem akarom, és mégis. Sinatra nekem modoros. Ebben a számban is az. Már bőven nincs éjszaka, de a dallam vissza-visszatér, noha tőlem idegen, mint azok, akik bóklásznak az éjszakában. Azon gondolkozom, hogy ki kellene ütni valamilyen hatásosabb dallammal. Pl. a Beatles I Saw Her Standing There c.-vel. Nem reménytelen.
***
Még néhány általam szedett gyógyszer rám vonatkozó mellékhatását ideírom. A sztatinos Atorvával most nem foglalkozom, de itt van a Tanyz eras: orrnyálkahártya-irritációt, viszketést okoz nekem: A Cardura pedig az eddig fel nem soroltak közül mellkasi fájdalmat és aluszékonyságot vonz.
Most ez egyszer összességében felsorolom azokat a mellékhatásokat, amelyek közérzetemet deformálják, és jobban, mint apám szerint a szemüvegkeret, amely mint írtam, szerinte degenerálja a fizimiskánkat.
Nos, tehát: lüktetés fülben, fülcsengés, időszakos fejfájás, izomgörcsök, izomgyengeség, szájszárazság, erőtlenség, bokaduzzanat, hajhullás, gyakori vizelés, mellnagyobbodás, súlygyarapodás, remegés, fényérzékenység, hátfájás, izommerevség, rossz közérzet, ínyduzzanat. hallászavar, kötőhártya-gyulladásszerű tünetek, alvászavar, légszomj, orrnyálkahártya-irritáció, viszketés, mellkasi fájdalom és aluszékonyság.
Nem, folytatom blogomban tovább a panaszkodást. Pusztán azt szeretném ez egyszer kifejezni, hogy amikor valaki hogylétem iránt érdeklődik, és némi vacillálás után azt hallja tőlem, hogy jól, amolyan 71 évesnek érzem magamat, akkor ez annak szól, hogy a tapasztalt mellékhatások okozta kényelmetlenségeket és deformáló hatásokat nem kívánom részletezni, de együtt élek velük. Cserébe azt kapom, hogy keringési rendellenességeimet és korom egyéb nyavalyáit nagyjából szinten tartják. Elfogadtam, hogy így élek, velük élek, éldögélek.
***
PS. Ha fiú vagy, ne kérj a Youtube-on Beatles-zenét, mert érdeklődésedből azonnal kiderül a korod, és megjelenik a bosszantó prosztata-reklám. Nem lehetne esetleg elmellőzni ezt a szemtelen tolakodást? Tudom, a mi érdekünk. Tényleg érdekünk, hogy állandóan szajkózzák?
Ízelítő a Márk 10. f.-ből: 1. rész.
A házasság felbonthatatlansága
farizeusok: „El szabad a férjnek bocsátania a feleségét... Mózes megengedte, hogy váló levelet írva elküldjük az asszonyt” – felelték. Jézus: „Szívetek keménysége miatt írta ezt a parancsot. De Isten a teremtés kezdetén férfit és nőt alkotott. Az ember ezért elhagyja apját, anyját, a feleségéhez ragaszkodik, és ketten egy test lesznek. Ettől kezdve többé már nem két test, hanem csak egy. Amit tehát Isten összekötött, azt ember ne válassza szét.” ...
A gyermekek megáldása
...Jézus: „hadd jöjjenek hozzám a kicsinyek, hisz ilyeneké az Isten országa. aki nem úgy fogadja az Isten országát, mint egy gyermek, nem jut be oda.” Azután megölelte, és megáldotta őket.
A gazdag ifjú
Ifjú: „Jó Mester! Mit tegyek, hogy elnyerjem az örök életet?” ...Jézus: Senki sem jó, csak egy: az Isten. Ifjú: a parancsokat mind megtartottam kora ifjúságomtól fogva.” Jézus: akkor menj, add el, amid van, oszd szét a szegények közt, és ...így kövess engem!” ...Az ifjú leverten távozott, mert nagy vagyona volt.
Közöm. Jézus: Olyan a házasság, mint a fél pohár víz és fél pohár tej. Összeöntés után szét nem választható. A gyerekek csodavilága emlékeztet az örök boldogságra. A gazdagság hamar elbűvöli azt, akinek osztályrésze. Márpedig a bálványok nem tesznek jót az egyisten-hitnek. Arányos elosztásra jó törekedni, amely a szegények istápolását és a gazdagok progresszív adóztatását feltételezi.
Szólj hozzá!
2017.03.05. 10:36 emmausz
Egyszer a Zászlónk cikket kért tavasszal, olyasmit, ami fiataloknak érdekes lehet, mély és láttató. Ebben szerepelt egy mondat, amiben elmondom, hogy nekem akkor érkezik a tavasz, amikor újraolajozom a bicikliláncot (érzitek a szagát?), a földút még nedves, amelyen surrog a bicikliabroncs (halljátok a nedves por surrogását?), és érzem a kellemesen fanyar gumiszagot a tiszta levegőben (érzitek a kénes gumiszagot?).
Ma meg itt a lakókörnyezetemben a tavasz egyik jele, hogy a közmunkások összegereblyézik a fás-füves részekről a letört ágakat, az avart, és teherautóra pakolják. Persze a megenyhült léghőmérséklet és a hajnali rigófütty ugyancsak a tavaszérzést nyomatékosítják.
***
Tegnap cikket olvastam arról, hogy egy megszokott irányváltoztatási helyen a forgalom terelését máshogy rendezték, és ezt csak egy félig láthatatlan tábla mutatja, és egy szinte teljesen láthatatlan kamera rögzíti mindazokat, akik rutinból mégis befordulnak a korábban lehetséges irányba. A közterületisek pedig szorgalmasan írják az 50 000 ft-os bírságról szóló csekkeket. Ezt unta meg egyik kárvallott, és kiállt a sarokra, hogy figyelmeztesse az autósokat. A közterületisek kihívták rá a rendőrséget (stagnált a bolt). A rendőrök felvették az illető adatait, de nem tartották etikátlannak amit csinál. Mégis kérték, hogy menjen szépen haza. Egy nagy piros pont a rendőröknek. A meglehetősen durva történetnek itt a vége, fuss el véle!
Aki nem hiszi, járjon utána!
***
Concor. Beszéltem a mellékhatásairól? Még nem? Nahátakkor! Nekem ilyeneket okoz: hallászavar, kötőhártya-gyulladásszerű tünetek, alvászavar, légszomj. Kösz. Nem tudtam, hogy mitől ragad reggelenként a szemem. Most már tudom. Azt is, hogy ez nem a fertőző fajta, de érzésre éppoly kellemetlen.
Ízelítő a Márk 9. f.-ből 2. rész.
Jézus másodszor jövendöli meg szenvedését
...Megmondta nekik, hogy az Emberfiát az emberek kezére adják, megölik, de azután hogy megölik, harmadnapra feltámad. Nemigen értették ugyan a szavait, de nem merték kérdezgetni.
A tanítványok oktatása
A tanítványok rivalizáltak. Jézus: „Ha valaki első akar lenni, legyen a legutolsó, mindenkinek a szolgája... Aki befogad egy gyermeket az én nevemben, engem fogad be. Aki pedig engem befogad, azt fogadja be, aki küldött engem.” ... Aki a nevemben csodát tesz, nem fog egykönnyen szidalmazni. Aki nincs ellenünk, az velünk van. Ha csak egy pohár vizet ad is valaki azért, mert Krisztuséi vagytok, megkapja érte a jutalmát. Ha viszont valaki megbotránkoztat egyet is e kicsik közül, jobb volna neki, ha malomkövet kötnének a nyakára és a tengerbe vetnék. Ha kezed megbotránkoztat, vágd le. Ha lábad megbotránkoztat, vágd le. Ha szemed megbotránkoztat, vájd ki. Jobb félszemmel bemenned az Isten országába, mint két szemmel a kárhozatra jutni. A só jó. De ha ízét veszti, mivel ízesítik meg? Legyen bennetek só, és éljetek békében egymással.” Közöm. Jézus megfogalmazza övéinek, hogy miféle érdemszerző cselekedetek vannak (szolgálat, gyereke befogadása, társak szerzése, szomjazónak ital adása, értékes életvitel /só=/, belső béke), s óva inti őket a botrányokozástól (szemmel, végtagokkal stb.). Bármilyen szörnyű és vad az általa felvázolt kép, végül is igaz.
Szólj hozzá!
2017.03.04. 15:57 emmausz
Megindultak a népek
Megindult a főváros, mert idén az első olyan hétvégi nap volt, amely kifejezetten kirándulásra alkalmas.
Mi ettől függetlenül már korábban elterveztük, hogy a hét végén a Vadasparkba visszük a két uncsikát. Fél tízkor már ott is teremtünk, voltak még néhányan, akik bebocsátásra vártak. Megnéztük az őzeket, a farkasokat, a szarvasokat, a muflonokat, a vaddisznókat, és még ki tudja, hányféle tücsköt, bogarat. Megnéztük a Főv. Állatkert ajándékát, egy virágórát. Mivel semmi sem virágzik mostanság, csak a mechanika mutatta a körülbelüli időt.
Ami ingyenes, az az állatsimogatás,
ami pénzbe kerül az az etethető kaja (250/zacskó).
Ami ingyenes, a játszótér,
ami pénzes, maga a belépő.
Ami ingyenes, a babakocsi-használat a park területén,
ami pénzes, maga a parkolás.
Ami ingyenes, ma a jó levegő és napfény,
ami pénzes, az a büfé.
Hogy a toilette-használat ingyenes-e, arról nem tudok felvilágosítást adni, nem volt hozzá szerencsém.
Szóval láttunk öreg hiúzt és újszülött patkányokat, sasokat és hollókat, szarkát szajkót, varjút és nyestet.
Nem írnék róla, hiszen nem akkora esemény egy ilyen kirándulás, de a kifelé haladásunk slusszpoént tartogatott. Láttunk egy hatalmas sorban álló tömeget a pénztár előtt. Legalább ezren vártak arra, hogy megtekinthessék az állatseregletet.
Ezen nagyon meglepődtem.
Ízelítő a Márk 9. f.-ből 1. rész.
Jézus: „Bizony mondom nektek, hogy a jelenlevők közül lesznek, akik nem halnak meg, míg meg nem látják Isten hatalomban eljövő országát.”
Jézus színeváltozása
Jézus Péter, Jakab, János fölment egy magas hegyre. Jézus átváltozott előttük. Ruhája olyan vakító fehér lett... Illés meg Mózes beszélgettek Jézussal. Péter: „Mester! Olyan jó itt lenni! Hadd verjünk három sátrat: egyet neked, egyet Mózesnek és egyet Illésnek.” Nem is tudta, mit mond, annyira meg voltak ijedve. Ekkor felhő ereszkedett alá, szózat hallatszott: „Ez az én szeretett Fiam, őt hallgassátok!” Mire körülnéztek, senkit sem láttak a közelükben, csak Jézust. A hegyről lejövet megparancsolta nekik, hogy ne mondják el senkinek, amit láttak, amíg az Emberfia fel nem támad...
Egy megszállott gyermek meggyógyítása
... Valaki ... a tömegből: „Mester, elhoztam hozzád a fiamat, akit néma lélek szállt meg. Amikor hatalmába keríti, a földhöz vágja, habzik a szája, csikorgatja a fogait és megmerevedik... a fiút odavitték, a földre zuhant s habzó szájjal fetrengett... Apa: Ha valamit tehetsz, segíts rajtunk, ... Jézus: „Ha valamit tehetsz?… Minden lehetséges annak, aki hisz.” A fiú apja erre felkiáltott: „Hiszek! Segíts hitetlenségemen!” ...: „Néma és süket lélek, parancsolom neked, menj ki belőle, és ne térj többé vissza belé. Az... kiment belőle. A fiú olyan lett, mintha halott volna. ... tanítványai kérdezték: „Mi miért nem tudtuk kiűzni?” „Ez a fajta csak imádság és böjt hatására megy ki” – felelte. Közöm: 1. Isten országa ott van, ahol Jézus. Az egyház indulását sokan megélték közülük. 2. A Tábor hegyén a természetest felváltja a transzcendens rövid időre. Ég és föld, Isten és ember találkozik (Teofánia). 3. Jézus korában sok mindenben a démont látták. Itt valószínűleg epilepsziást gyógyít. A módja azonban itt is különös. Jézus nem úgy gyógyít, mint az orvosok, hanem hatalommal és azonnal.
3 komment
2017.03.03. 13:01 emmausz
...régit és újat húz elő
1. Górcső alatt gyógyszereim és mellékhatásai. Ma a Normodipine (alias Amlodipin) vérnyomáscsökkentő rám gyakorolt mellékhatásait szedem csokorba. Nem említem azokat a hatásokat, amelyeket már egyszer más gyógyszerek kapcsán érintettem. Hát akkor rajta: erőtlenség, bokaduzzanat, hajhullás, gyakoribb vizelés, mellnagyobbodás, súlygyarapodás, remegés (már azt hittem, hogy kezdődő Parkinson-kór, pláne azok utána, hogy ezt a kórházban egy nővér tapasztalni vélte), fényérzékenység, hátfájás, izommerevség, rossz közérzet, ínyduzzanat. Még szerencse, hogy hipochondriát nem okoz.
Ami érdekes, a háziorvos leteszi a nagyesküt rá, hogy ez a legjobb vérnyomáscsökkentő. Milyen lehet a többi? – kérdezem csendben.
Vannak azután természetesebb csökkentők. Pl. a hibiszkusztea. Csakugyan lejjebb viszi a tenziót, csak az a kérdés, hogy milyen, ki nem mutatott mellékhatásai vannak?
2. Valamikor papírból gyártottam egy kör alakú italalátétet, hogy elhelyezhessem rajta az alábbi szövegemet:
„..nem tudni
előre,
hogy
fog-e ízleni
e lőre ”
Nemrégiben találtam rá V. D. egy lehetséges szlogenjére, aki évtizedek óta ilyen-olyan műteremnek kereszteli olajfestményeit. VD „Amerre jár, ott mű terem.”
Vagy 30 éve találtam egy apróhirdetés lehetséges szövegére. Feladója tán költő:
„Balladámat
jobb Ladára
cserélném.
Ráfizetés lehetséges.”
Ízelítő a Márk 8. f.-ből. 2. rész:
Péter vallomása
Jézus: „Kinek tartanak engem az emberek?” Azok így válaszoltak: „Némelyek Keresztelő Jánosnak, mások Illésnek vagy valamelyik prófétának.” Erre megkérdezte tőlük: „Hát ti mit mondotok, ki vagyok?” Péter válaszolt: „A Messiás vagy.” A lelkükre kötötte, hogy ne szóljanak róla senkinek.
Az első jövendölés a szenvedésről
...arról beszélt, hogy az Emberfiának sokat kell szenvednie, a vének, a főpapok és az írástudók elvetik, megölik, de harmadnapra feltámad. Péter szemrehányást tett neki. De ő korholta Pétert: „Távozz tőlem sátán, mert nem az Isten dolgaival törődsz, hanem az emberekével.”
Az önmegtagadás
Jézus: Ha valaki követni akar, tagadja meg magát, vegye fel keresztjét és kövessen... aki meg akarja menteni életét, elveszíti. Aki elveszíti értem és az evangéliumért, az megmenti életét. Mit ér az embernek, hogy megszerzi az egész világot, ha a lelke kárát vallja? Mit adhat cserébe az ember a lelkéért? Aki ... szégyell engem és tanításomat, azt az Emberfia is szégyellni fogja, amikor majd eljön. Közöm. 1. A szinoptikusoknál Péter válaszát Jézus úgy aposztrofálja, hogy a Lélek adta nyelvére a megfelelő szavakat. Az apostolok ugyanis lassan ocsúdnak. Jézust végképp nem értik: Ő szenvedését vetíti előre, azok az első helyet kérik maga mellett Isten országában. 2. Itt Péter kijelenti, hogy szó se lehet szenvedésről. Emberi ésszel gondolkozik, s nem fér a fejébe, amit Jézus mond. Meg is kapja a helyreutasítást. 3. Paradoxonok. aki elveszti életét (értem), megmenti azt és fordítva. Egész világ kontra saját lelkem. Megtagadás (szégyellés) kölcsönös, ha szabad akaratból történik. Elgondolkoztató kijelentések: Hozzátehetem: Ki nekem Jézus, és fordítva, ki vagyok én neki, kik vagyunk mi neki?
Szólj hozzá!
2017.03.02. 10:09 emmausz
Szembesülés egészségbeli kérdésekkel
Tegnap rádöbbentem, hogy az Eliquis hogyan hat mellék reám (hogyan mellékhat rám). Ma leírom, hogy a Furosemid jótékony mellett miféle rossztékony hatásai vannak rám nézve. A mellékhatások mindenkinél máshogy jönnek elő: Esetemben ezek: lüktetés fülben, fülcsengés (azt hittem, hidegfront az oka), fejfájás, izomgörcsök, izomgyengeség, szájszárazság (utóbbi miatt már komolyan megijedtem). Nagy kérdés, hogy jótékony hatásai kompenzálják-e rossztékony hatásait? Jó hatások: csakugyan hajtja a vizeletet, amennyiben meggátolja a visszaáramlást a vesékbe, valamelyest vérnyomáscsökkentő is.
A kérdés most már, ha az ember a szedett gyógyszerek tájékoztatójából kiolvassa, hogy miféle mellékhatásokkal számolhat, és azok valamelyike csakugyan bekövetkezik, vajon tényleg mellékhatás-e, vagy egy az előzőek tudatában nem kezelt betegségtünet. Nagyon nem mindegy.
Apánk, amikor szemüveges lett, megállapította, hogy a keret degenerálja az ember arcát, azaz valamennyire eltorzítja. Nos, mit mondott volna, ha fogprotézise is lett volna és hallókészüléke is.
Ezt azért említem, mert ha a külsőt degenerálja, deformálja a szemüvegkeret, mennyivel inkább degenerálják a szedett drogok mellékhatásai a belsőt?
***
Nagybörzsönyben egy esős időszak után gombamód teltek meg a hegyoldalak őzlábgombával. Az erdőben kirándulván a gyerekek teleszedték a magukkal hozott műanyagzacskókat hatalmas őzlábgombákkal. Ám a gombaszakértő túravezetőnek mindenki köteles volt bemutatni a gyűjtött példányt, nehogy bolondgomba kerüljön a zacsikba. Egy idő után elege lett a vezetőnek a gombaszedésből (nem tudták tárolni), ezért rádörrent a gyerekekre: Ha még valaki leszed egy őzlábgombát, s*be rúgom!
Van néhány téma, ami hasonló módon irritál, mint a túravezetőt a sok gomba. Soroljam? Migránskérdés, jó-e vagy gyenge az Oscar-díjas Mindenki c. rövidfilm? Mit akar Trump, mit Merkel, mit Schultz, mit a kormány, mit az ellenzék, miért jó/rossz az olimpiarendezés, kik korruptak (utóbbiakról nem beszélni kell, hanem bíróság elé állítani a vétkeseket és dönteni felőlük).
Gyerekek, ha még ezeket a témákat valaki felhozza, én úgy s...
Ízelítő a Márk 8. f.-ből. 1. rész:
A második kenyérszaporítás
Jézus: ...„Sajnálom a tömeget, akik harmadnapja kitartanak mellettem, és nincs mit enniük... Megkérdezte tanítványait: „Hány kenyeretek van?” „Hét” ...Erre ...hálát adott, megtörte és odaadta tanítványainak, hogy osszák szét. ... kevés halukat is megáldotta, s meghagyta, hogy osszák ki. Ettek és jóllaktak ... a maradék: hét kosárnyi lett. Lehettek vagy négyezren...
A farizeusok jelet kérnek
Farizeusok égi jelet kértek tőle. Jézus felsóhajtott: „Miért akar jelet ez a nemzedék? ...Ez a nemzedék nem kap semmiféle jelet.” Otthagyta őket, ismét hajóba szállt és átkelt a túlsó partra.
A farizeusok kovásza
Elfelejtettek kenyeret vinni magukkal, és ezen tanakodtak... Jézus: ... Nem emlékeztek rá, hogy amikor öt kenyeret megtörtem ötezer embernek, hány tele kosár maradékot szedtetek össze?” „Tizenkettőt” – felelték. „S mikor a hetet a négyezernek, hány kosár lett tele a maradékkal, amit összeszedtetek?” „Hét” – mondták. Erre újra kérdezte: „Még mindig nem értitek?”
A betszaidai vak meggyógyítása
...Egy vakot hoztak eléje és kérték, hogy érintse meg. Ő kivezette a faluból. Itt nyállal megkente a szemét, rátette a kezét, s megkérdezte tőle: „Látsz valamit?” Az felnézett, s így szólt: „Embereket látok, olyan, mintha a fák járkálnának.” Ezután ismét a szemére tette a kezét, erre tisztán kezdett látni, és ... élesen látott mindent... Közöm. 1. A kenyérszaporítás csoda. De még sokkal több annál. Az eucharisztia terjedésének az előképe. 2. Jézus tudja, ha jelet kapnak az okosok, az sem hat rájuk. Így hát nem ad jelet. 3. Tanítványai is meglehetősen tompák a pünkösdi Lélek-áradásig. 4. Gondolom, azért kétlépcsős a vak gyógyítása, hogy legyen alkalma megszokni: milyen az látni. Vagy ez volt az oka, vagy más, de akkor nem tudom, hogy mi. A mai jeleknek vajon mennyire hisz az emberiség?
Utolsó kommentek