Mickey webnaplója

Véleményem a valóságról, annak egy-egy kiragadott darabkájáról. Főleg irodalomszeretetem, vallásom, kedvelt zenéim, saját élettapasztalataim lenyomatai ezek a rövid írások, amelyeket naponként megfogalmazok. Tehát egyfajta napló, füves könyv, önéletírás, (családi) eseménytár, benyomásaim laza szövésű összegzése mindarról, ami körülvesz. Reményeim szerint fotóimmal tarkítva.

Friss topikok

  • exbikfic: Mielőbbi gyógyulást kívánok! (2024.02.14. 22:27) Hamvazószerda
  • exbikfic: Gyors javulást és teljes gyógyulást kívánok! (2022.12.09. 23:35) Covid
  • esperanto: Az ablakon bestírol Azt hiszi a szeme fírol Nem fírol a szeme Bekrepált a spine ez így jobban rímel (2022.08.24. 11:10) Versek így meg úgy
  • Klára Enikő Ágnes Hegyi: Köszönöm, Miki, a megfelelő reakciót! Visszafogott, ember léptékű! Élatfogytiglan kell talán korri... (2022.04.06. 11:07) Ide figyelj...
  • exbikfic: Mick, idézgesd csak azokat az utcákat, neked (és remélem, másoknak is) való téma lesz most a közös... (2022.02.21. 16:33) Járt utat járatlanért el ne hagyj!

Utolsó kommentek

  • exbikfic: Mielőbbi gyógyulást kívánok! (2024.02.14. 22:27) Hamvazószerda
  • exbikfic: Gyors javulást és teljes gyógyulást kívánok! (2022.12.09. 23:35) Covid
  • esperanto: Az ablakon bestírol Azt hiszi a szeme fírol Nem fírol a szeme Bekrepált a spine ez így jobban rímel (2022.08.24. 11:10) Versek így meg úgy
  • Klára Enikő Ágnes Hegyi: Köszönöm, Miki, a megfelelő reakciót! Visszafogott, ember léptékű! Élatfogytiglan kell talán korrigálni az embereket és dolgokat - és magamat is persze. Minden jót! Klári (2022.04.06. 11:07) Ide figyelj...
  • exbikfic: Mick, idézgesd csak azokat az utcákat, neked (és remélem, másoknak is) való téma lesz most a közösben! :) (2022.02.21. 16:33) Járt utat járatlanért el ne hagyj!
  • Utolsó 20

2015.05.14. 11:55 emmausz

Dél sincs még, és kész a poszt

A mai nap igen furcsa. Biztos a kettős front az oka. Reggel megtettem a száraz kiflit, (T. akarta), s neki hagytam két vágott zsemlét.
Bevettem a reggeli gyógyszereket.
Kivittem T.-t a Kelenföldi állomásra. Nem idegesítettem magam azzal, hogy az órát nézzem. Vagy odaaraszolunk időre a reggeli csúcsban, vagy nem. Őt kitettem, de parkoló nem volt. Illetve csak egy fél kilométerrel beljebb. Azért visszasiettem, hátha. De T. sehol. Se a pénztáraknál, se a vágányoknál indulás előtt szűk tíz perccel.
Nem kellett volna bevenni a vízhajtót. (Vécés néninek 150 ft.)
Valamiért nem kap ingyenes válaszborítékot T. csak fizeti az SZJA-t nyugdíjasként (úgy kell annak, aki dolgozik). Sorban állás a postán: ajánlottan 475 ft.
Hazajövet levágom magamról átizzadt ingemet. Szokás szerint megnézem a zsebét, hogy nem maradt-e benne pzs (papírzsebkendő). Az nem, de egy gombakku igen. Ilyet az órásboltban kellett volna vennem. Elfelejtettem. Biztos a posta miatt esett így.
Fülledtség fogad. Muszáj egy Drehert benyakalnom: 189 ft.
Ülök a számítógép előtt. Melegem van. A kínai oszlopventilátort álló helyzetben találom. Tudom, így szabályos. Így kell állnia a nagykönyv szerint. De kavitációja egytizedére csökken, ha vízszintbe rakom. Hát vízszintbe rakom s bekapcsolom.
A „felhozatalt” nézem az interneten. (Szörfözöm.) Lám, egy furcsa képhez több adagban véleményt fűzök. A képen egy kopasz férfi, karján egy fehér menyasszony. A férfi egy csinos nő után fordul. Kb. ennyi a kép. Azt írom rá, hogy nem értek vele egyet, de így hangzik a közhely: Nem kötöttem vaksági, csak hűségi fogadalmat. Rájöttem, hogy ezt a poént a számtalan előttem kommentelő rég lelőtte. Utánaírom: „Ez a hűség-vakság téma alighanem egyidős az emberiséggel. Karinthy írt is hasonlóról. Kik csókolóznak többet, a férfiak vagy a nők? Az összes indulatos kommentből kiderül, hogy nem vagyunk egyfélék. Vérmérsékletünk is különbözik, erkölcsi tartásunk is stb. Mi új van ebben? (smile hangulatjel) Nem kellene úgy felszívnunk magunkat... persze szabad.
Nosza, megkapom a magamét: „Mondja ezt egy férfi! Nem is vártam férfitől más megjegyzést! Szánalmas!”
Tényleg szánalmas vagyok. Egy ilyen ócska témához nem kellett volna hozzászólnom. Ezentúl majd óvatosabb leszek. Azért halkan megjegyzem: Ki nem szánalmas? Aki nem szorul irgalomra. Azt is megkérdezem: Ki nem szorul közülünk irgalomra? Azt én is tudom, hogy aki választott valakit a sok valakik közül, az a többit nem választotta. Vagy nem én – a szánalmas – idézem sokat az Archimédesz, a csavargó c. filmből?:  – Megveszed ezt a kutyát? – Nem? – Akkor tedd le! Jut eszembe még az előzőekben befejezett ószövetségi könyv. Judit csábítgatja Holoferneszt, majd lenyiszálja a fejét. Az nem szánalmas.  
Már megint teleírtam a posztnak szánt lapot. Maradjunk hát ma ennyiben.
Összefoglaló az Eszt 9-hez. A zsidók a király levelével megerősítve hozzáláttak ellenségeik megsemmisítésének. Adar hónap (az év 12. hónapja) 13-ána Mardokeus tekintélyétől megijedt népekből a zsidók 75 000 embert öltek meg. Eszter tanácsára a király engedélyezte, hogy másnap is folytathassák az egyéb népekhez tartozók legyilkolását. Vérengzésük befejeztével az izraeliek örömünnepet tartottak vidéken és a városokban. Hagyományteremtő jelleget adott nekik Mardokeus javaslata, amelyet Eszter levelében megerősített. Azóta is tartja a zsidóság a purim (pur= sors) ünnepét megszabadulásuk emlékére.  Közöm. Tipikus ókori, ószövetségi eseménysorozat. Amit nekünk főztetek, most ti eszitek meg. (Vö. Fogat fogért stb.) Egyszer megérné megvizsgálni, hogy az állattenyésztő népek körében gyakoribb-e a lefejezés, lévén hogy az állatok rendszeres megölése egyfajta rutinná válik/válhat. Nem vagyok se etnográfus, se történész, még kevésbé szociológus, hogy felelősséggel állítsak ilyesmit, mégis előfordulhat, hogy van korreláció a kettő között. Vizsgálják meg azok, akiknek ez a hivatásuk.         

Szólj hozzá!


2015.05.13. 16:58 emmausz

Óráról órára, percről percre

3.30 gyógytea éhgyomorra. De ki tudja vajon: éhgyomor-e az, amit este még megtöltöttem ezzel-azzal?
5.10 Pillantás a digitális rádióórára. Túl korai volna még felkelni.
7.00 A kukás autó zörgése ébreszt. Nem szoktam ennyit aludni. Épp ideje felkelni.
Reggeli gyógyszerek, tejeskávé, egy zsemle körözöttel.
7.20 PC be: a szokott internet-helyek böngészése, emailek, fb, bloggerek. Sehol semmi. A Google-kereső figyelmeztet,hogy ezen a napon született 1888-ban Inge Lehmann, aki szeizmológaként bizonyította, hogy magja van a Földnek.
7.55 Indulás misére.
8.00 Pontban beesünk kezdésre.
8.30 Van itthon minden, nem kell boltba mennünk.
Még egy tejeskávé, kálium-tablettával, mert a Furosemid (vízhajtó) „felzabálja” a káliumot.
9.40 PC be: a szokott internet-helyek böngészése, emailek, fb, bloggerek. Sehol semmi.
Hagyom bekapcsolva számítógépet, rákötöm a zsebrádió akkuját, hadd töltse.
9.45 Miről is írjak ma? Most semmiről, mert megérkezik Levente unoka. Kicsit játszunk, kicsit megnézi-meghallgatja Bud Spencer örökbecsű Lalalalalala c. opusát. Mostanra kb. 77-edszer. Majd lekívánkozik a Duna-partra.    
10.00 Le autóval a partra. Habok és hullámok, nagy döglött hal (kicsipkedték a sirályok a szemét is), uszadék fa mérhetetlen tömegben, folyóba dobható kavicsok, folyóba nem dobható nagy rönkök, nap, árnyék, nap nap, árnyék, nap. Nekem puska. Golyónak tekintem, bedobom a folyóba. Levinek pecabot: méretes „botkalimpa” a kezében, Tücsi „letelefonálja” (mobilfotó). Nem vittem nagy gépemet. Jól tettem, semmi különös, hacsaknem a Vöcsök II. szárnyashajó, amint vízuszályt röptet maga után, miközben eleje kikönyököl a vízből. Jött egy néhány sétahajó, BKK-hajó is. Nem értem, miért nem utazik rajta nagy tömeg ember. Olcsóbb lehetne a jegy, és ugyanott tartanának a cégek, mint így, hogy alig utazik velük-rajtuk valaki.
12.00 Ebédre készülünk.
PC be: a szokott internet-helyek böngészése, emailek, fb, bloggerek. Sehol semmi, ill. mégis. Deske írt egy posztot.
13.00 Befejezzük az ebédet Elvirával, Levivel, Domival, Tücsivel.
13.10 Józsi bejelentkezik.
13.30 Megérkezik. Kávézunk, beszélgetünk.
15.10 Ők egyszerre el, mi itt maradunk. A zsebrádió akkuja feltöltött, lekötöm a PC-ről. A szokott internet-helyek böngészése, emailek, fb, bloggerek. Sehol semmi. Olyannyira nem, hogy tegnap írt kommentemet nem találom a facebookon. Talán törölte a gazdája, vagy én kezeltem rosszul a technikát? A kommentet mindenesetre megismétlem. Lesem, hogy megél-e, vagy újra törlik.
16.00 Holnap nem megyek Zs-hoz, csak T, mert pénteki időpontot kaptam a SZIG-cserére. Akkor meg hogy mehetnék?
16.20 Elkészült napom eddigi vázlatos kivonata. Most jönne el annak az ideje, hogy posztot írjak. De hiszen készen is van ... és hol van még az este!
Összefoglaló az Eszt 8-hoz. Ámánt és háza népét felakasztják, házát Eszter, gyűrűjét Mardokeus kapja. A király rendeletei nem vonhatók vissza, ám újabb levelet fogalmaznak immár a zsidók védelmére. Ebben említik, hogy Ámán és még sokan saját jótevőik ellen kezdenek áskálódni. Ámán méltatlan lett hivatalára s gyors halál végzett vele. Kérik a perzsákat, hogy ne irtsák ki a zsidókat, inkább támogassák őket. A levél elment a birodalom 127 tartományába, s sok perzsa zsidóvá lett hatására. Közöm. Ez aztán a 180 fokos fordulat az eseményeket illetően. Ámán a maga módján jót akart (saját magának). Eszter is, egész népének. Nekem kilóg a fejezetből egy mondat. „Sokan saját jótevőik ellen kezdenek áskálódni.” Nemde ma is? Hányan vernek jótevőik kezére? Kicsik és nagyok. Kicsik, akik most próbálgatják oroszlánkörmeiket, mondván: „ezt még meg merem”. És nagyok, akiknek nincs az a rezsim, amely kielégíthetné mindent keveslő kívánságlistáikat. A hálátlanság mérhetetlenül igazságtalan, egyben életünk megrontója. Jobb hálásnak lenni reggel a reggelért, a reggeliért, a kisütő napért, a májusi esőért, s még ezer és egy dologért. A hála éltet.

Szólj hozzá!


2015.05.12. 11:16 emmausz

Könnyed szellőben, kellemes napsugárzásban

Gyönyörű a reggel. Hármas erősségű keleti szellő fúj, tiszta az égbolt, melegít a nap. Az erkély egyik karosszékén ülök, a másikon a lábamat nyugtatom. És mindkettőn elalszom. Ez így nem mehet. Bejövök blogot írni a szobába. A szokásosan olvasott blogokat végiglapozom, hátha bővültek újabb poszttal, de nem, illetve alig.
Mi ez a renyheség?
Magam se találom azt a madzagot, amin kicsapódhatna a szellemi kandiscukor.
Nem találom azt a katalizátort, amely megindítja agyam kerekeit. Olyannyira nem, hogy a gépem előtt is leragad a szemem. Pedig végigaludtam az éjszakát. Lehet, hogy ez a baj.
Sebtében lenyomok még egy kávét. A másodikat reggel.
Rendbe rakott CD-im közül kettőt kiemelek, mert most ilyenem van.
Úgy látszik, úgy vagyok a zenehallgatással, mint a nők az öltözködéssel, akik a megfelelő hangulatukhoz megfelelő ruhákat keresnek. Nos, én most a következőket éreztem közel magamhoz hangulatilag. Egy spanyol lemezt: csupa L-betűs számot hallgatok: La bamba, La cucaracha, Linda, La Adelita. La raspa... La arancha, La Islas Marias. Utána következik egy bolgár népi ihletésű dalokat éneklő asszonykórus. Gyönyörűen intonálják az egymással kevéssé harmonikus szekundokat párhuzamosan. Csakúgy lebeg az egész. Az aszimmetrikus 5/4-es bolgár ritmus 2 és 3 aprózásnyi ütemegységekből épül, amelyek igen temperamentumossá, dinamikussá teszik a kórust. De most még nem tartok itt. Közlöm, hogy egyelőre ébren tart a zene, a kávé. Reggel csak annyira futotta figyelmemből, hogy 10 képet kiválasszak a Veszprémben fotózottakból. Ma és holnap tervezem felét-felét megosztani a fb-on. Reggel misét kértünk húgom elhunyt anyósáért. Csütörtök reggel 8-kor lesz helyben, messze a közvetlen rokonságtól. Így hát alighanem csak lélekben leszünk együtt. Nagyon kedveltük Editkét. Mosolygósnak ismertük, barátságosnak, jó humorúnak, aki ízes palóc tájnyelvet használt.
R. I. P. Isten nyugosztalja.
Tegnap nyitott a Szent István Könyvhét a Belvárosban a szokásos helyen. Korábban ki-kilátogattam a térre (akkor még a Ferenciek terén tartották a hangulatos, Makovecz Imre által tervezett házikók alatt árusítva). Meg kell vallanom, sose lett az enyém igazán. Nemcsak ez, az állami könyvhét és a könyvfesztivál se. Elvesztem az ismeretlen művek gazdagságában, forgatagában. Fogalmam se volt, hogy melyik könyvhöz érdemes közelíteni. Nem segített ezen az sem, hogy akadt kiadó, amelyik a kezembe nyomott néhány általuk favorizált kötetet, hogy írnék róluk recenziót. Egy részüket el se olvastam. Hogy is mondjam: a svéd gyerekversben megírtakkal analóg volt élményem. Tudjátok, arról a gyerekről, aki bélyegeket gyűjtött egészen addig, ameddig apja egy kiló bélyeggel meg nem lepte. Akkor abbahagyta a gyűjtést. Így valahogy vagyok én a könyvek hatalmas felhozatalával. Hogyan találnám meg ebben a szénakazalban azt a három szellemi gombostűt, amely kitűnő, és engem érdeklő témájú stílusú volna?
Azért akinek van érkezése, és kedve is hozzá, csak látogasson el erre a könyvünnepre. Sokan dedikálnak.
Összefoglaló az Eszt 7-hez. Achasvéros Eszter lakomáján megkérdezte: Mit kívánsz tőlem? Eszter válasza: „Ajándékozz meg életemmel és népem életével, mert ki akarnak irtani minket.” „Ki gondolta ki ezt a gaztettet?” – így Achasvéros (alias Xerxész). „Ez az elvetemült Ámán” – mutatott rá Eszter. Ámán Eszter kereveténél könyörög az életéért. Ez felbőszíti Xerxészt: „A királynén akar erőszakot elkövetni az én jelenlétemben és az én házamban!!!” Azonnal zsákot húznak Ámán fejére. Az eunuch megjegyezte, hogy Ámán bitófát állíttatott saját házánál. Nyomban fel is akasztották rá. Ettől a király mérge elpárolgott.  Közöm. Judit merénylettel szabadítja meg népét az Úr eszközeként, Eszter egészen másképpen. Csupán szót emel saját érdekében és népe érdekében, a könyörtelen jogtiprás megfékezésére. Az eredmény ugyanaz. „Meghal a cselszövő”, és életben marad a királyné, életben Mardokeus és a zsidó nép. Isten tervei, útjai, döntései változatosak, kiszámíthatatlanok és teljes bizonyossággal bekövetkeznek. Nincs értelme kapálódzni ellenük. Inkább az ok-okozati összefüggésekre érdemes odafigyelni, rajtuk elgondolkozni.  

2 komment


2015.05.11. 11:06 emmausz

Imák, könyvek, rejtvények

Vannak „fentebb nem”-ben megírt imák (pl. Himnusz), barokkos körmondatokban megfogalmazott imák, szent közhelyeket előszedő imák, és vannak azután puritán imák is. Utóbbiakból idézek kettőt: Az egyik alighanem Sillye J. szövege:
„Békesség legyen velünk,
itt van köztünk Krisztus.
Békesség, békesség
legyen velünk.”
A másik hasonló, és egy taizéi nóta szövege:
„Ne félj, ne aggódj, ne sírj, ne bánkódj,
ha tiéd Isten, tiéd már minden.
Ne sírj, ne aggódj, ne félj, ne bánkódj:
elég ő néked.”
A harmadikat bennem a jezsuiták ihlették. Arról szól, hogy rengeteg a közúti és egyéb úti baleset. Amikor a jezsuiták útra kelnek, egy üdvözlégyet mondanak el s hozzácsapnak egy az Úti Boldogasszonyt megszólító rövid fohászt. Pontos szövegére nem emlékszem. A kérdés engem is foglalkoztat, és mert naponta vezetek, és sokan mások is vezetnek, kérem az égi segítséget. Először arról szólt az imám, hogy utunk eredményesen érjen véget. Ám kétértelmű a dolog a hívő részére. Ha az úton éri a halál, akkor is célba ér(het), örök céljához, ha nem is oda igyekezett. Ezért fordítottam a szövegen, és másképp fogalmaztam. Azt kérem az Úti Boldogasszonytól (Madonna della strada), hogy járjon közben annak érdekében, hogy se én ne okozzak balesetet másoknak, se mások ne okozzanak balesetet nekem, s a velem utazóknak se. És egyáltalán, minden autóvezető épségben jusson oda, ahová igyekezett.
* * *
Furcsának található, hogy olyannyira válogatós lettem: Mit olvassak el, és mit ne. Számos könyv vár befejezésre, amelyeket elkezdtem, de amelyeket egy jobb/fontosabb/ jobban megírt/érdekesebb opus félrerakatott velem.
Nem így vagyok a korrektúrázással. Ha jól megírt a könyv, akkor unatkozom, hisz nem az a feladatom, hogy mindennel egyetértsek, ami a kéziratban szerepel. Izgalmassá az eredményes hibavadászat teszi az olvasmányt, amennyiben munkámnak tökéletesítő haszna van.
Kicsit olyan ez, mint a keresztrejtvény. Ha ismert kérdésekre kell sablonos válaszokat adni, szellemi renyheséget okoz és ellenszenves. Akkor érdekes a rejtvény, ha új megfogalmazásokat tartalmaz, és ezek logikusak, megoldhatók, szellemi csemegék. Ilyen is van, ha nem is túl gyakori.
Összefoglaló az Eszt 6-hoz. Nem lehet az véletlen, hogy megtalálták az események könyvét, s az álmatlan Xerxésznek felolvasták belőle Mardokeus ügyét, aki leleplezte a királygyilkosságra készülő eunuchokat. Xerxész kérdésére elmondták, akik vele voltak, hogy M. semmi jutalmat nem kapott tettéért. Ámán épp a királyi udvarban tartózkodott ebben az időben. Megkérdezte tőle X.: Hogy kell megtisztelnie egy embert a királynak. Ő – magára vonatkoztatta – és azért ezt mondta: „Tegyenek a fejére koronát, adjanak rá palástot, ültessék lóra, és vezessék végig a városon az ünnepeltet.” Ekkor Xerxész megparancsolta Ámánnak, hogy szerezze be a kellékeket, és vezesse bennük végig a városon Mardokeust. Ámán igen elszomorodott, érezte vesztét és nem is alaptalanul. Közöm. El lehetne intézni az egész történetet azzal, hogy „aki másnak vermet ás, maga esik bele”. Előfordul, de nem feltétlenül, és nem ilyen ripsz-ropsz módon. Eszter könyvének minden fejezete eddig is arról szólt, hogy az Úrral kapcsolatot lehet és kell létesíteni, aki megáldja az igazak életét, és megbünteti a bűnözőket. Ki se mondja a fejezet Isten nevét, de érzékelteti, hogy látszólagos véletlenek már-már romantikus összejátszása fordítja meg a száműzöttek tömegének a sorsát, és Ámánét is.
1. X. (Achasvéros) álmatlan.
2. Épp abból a könyvből olvasnak fel.
3. Éppen azt az eseményt, amely Mardokeus tettét beszéli el.
4. Ámán valamiért épp a királyi udvarban sertepertél.
5. Abszolúte félreérti a király kérdését.
6. Maga ellen hívja ki a sorsot, anélkül hogy mindennek a tudatában volna.
7. egy 24 órán belül üldözötté lesz az üldöző, áldozattá kezd válni a gyilkosságra törő.

Szólj hozzá!


2015.05.10. 15:02 emmausz

Epizódok egy esküvőről

Tegnap a napi megszokotthoz képest halmozottan nagyszámú információ ért. Vala ugyanis egy rokoni esküvő, mely Veszprémben tartatott. Többen fotóztunk. Magam kb. száz képet csináltam, 17-et eldobtam, a többi is amatőr kép, de hát az esemény rajtuk van. Készült ezeken kívül vagy 50 kép magáról a környezetről is, mert szépek voltak a házak, a paloták, a várdomb, a virágok, a házak térképzése stb. Késő estig azzal szórakoztam, hogy a nyers képeket valahogyan elfogadhatóvá tegyem. Mivel számos kép keletkezett, mappát nyitottam nekik. El is küldtem a jelen lévő tesóknak és a jelen nem lévőnek is. Az első élményem, hogy visszabeszél a masina: Delivery... trallala, trallala. Mérgemben csökkentett számban újra megkíséreltem a lehetetlent. Két helyről érkezett válasz. Egyikük hét, másikuk 4 képet kapott. Ld. előző mondat. Megnéztem az albumot, mely választási lehetőséget nem kínálva kiírta: Csak ön nézheti meg. Ezek után Google Mail-lel azonnal és pillanatok alatt sikerült továbbítani két helyre is minden képből. Ezzel meg az a gubanc, hogy nem lehet lapozni. Így hát kezelésük lassú.
Nem tökéletes az általam alkalmazott módszer, nem tökéletes az állítólag felhasználóbarát softver se, mert nem tökéletes ez a világ.
Az esküvőn, ahogyan az már szokott lenni, háromféle társaság vett körbe bennünket. Akikkel elég nagy rendszerességgel találkozunk, akikkel esküvőkön – egyéb torokon – ritkásan találkozunk, s akikkel még soha az életben nem találkoztunk. Mivel ilyenkor elég sokan szoktunk lenni, elbeszélgetünk azokkal, akikkel máskor is szoktunk, beszélgetünk azokkal is, akikkel ritkán látjuk egymást, s szinte alig azokkal, akikkel korábban sose találkoztunk.
Számos epizód közül csak kettőt említek itt. Az egyik: Még mindig tanulom kezelni a fényképezőgépemet. Még mindig előfordul, hogy egy társaságot „virág”-programmal akarnék lefotózni, egy tájat „portré”-programmal stb. Elég bosszantó. Főleg az, hogy a hiba nem az én gépemben van, hanem hozzám sokkal közelebb.
A másik egy ártatlan és jól végződő incidens. Levágtam egy székre vászontáskámat, amibe a nap során szükségessé válható dolgokat raktam. Majd később a korábbi mozdulatról elfeledkezve levágtam magamat is ugyanabba a székbe. Amilyen gyorsan leültem, olyan gyorsan fel is pattantam, mert mintha összetörött volna valami a zsákomban.
Nem kellett kibontani a csomagot, mert azonnal rájöttem, hogy egy érintetlen nagyobb zacskó negró cukorka lapult mások mellett a cuccaim között. Ez adott olyan recsegő hangot, mint amikor valami egyszer s mindenkorra apróra törik.
Összefoglaló az Eszt 5-höz. 3 nap elteltével Eszter teljes pompába öltözik, és az Úrhoz fohászkodik segítségért. Majd hívatlanul belép a királyhoz. Összeesik (sajnáltatja magát? Mindegy is). Xerxész felemeli és biztosítja felőle, hogy nem hal meg, amiért kéretlenül jött a trónterembe. Eszternek fűt-fát ígér, hogy kedveskedjen neki. Megcsókolja, Eszter pedig csodálatosnak nevezi és dicséri arca kedvességét. A királytól azt kéri, hogy jöjjön el Ámánnal együtt egy általa szervezett lakomára. Másnap a lakomán megígérteti a királlyal, hogy első emberével részt vesznek egy megismételt lakomán is. Ámán örül, majd Mardokeus tiszteletlenségétől felháborodik. Irritálja, hogy a köteles tiszteletet nem kapja meg tőle. Felesége azt tanácsolja, hogy állíttasson egy 50 könyök magasságú bitófát, s a királyt kérje meg, hadd akasztathassa fel Mardokeust. Ettől a tervtől Ámán némileg megnyugszik. Közöm. A nők nem fegyvertelenek, csak más módszerekkel dolgoznak, mint a férfiak. Sose felejtem el, hogy karcsú kolleginám egy ízben megbeszélést kért közös felettesünktől. Az telefonon jelezte, hogy azonnal fogadja. Nem érdekelt igazán a történet, mégis máig emlékszem a részletekre. A nő megigazította sminkjét, és még egy gombot kigombolt a blúzán. Így indult tárgyalni. A tárgyalás sikere felől nincsenek kétségeim. Itt a tét egy munkahelyi tárgyaláshoz képest végtelenül nagyobb. Arról szól, hogy a száműzetésben lévő nép életben marad-e, vagy sem.  Folyt. köv.     

Szólj hozzá!


2015.05.09. 22:39 emmausz

Még egyszer a Kertész-interjúkötetről

– Mintha a bloggereknek üzenné Hafner Zoltán: Hacsak nem akarsz titkos író lenni, nincs más választásod, mint kiadni a kezedből, kiszolgáltatni azt embereknek.
Kertész: Egyfelől tudnod kell, hogy maradéktalanul kiszolgáltatod magad, másfelől hogy éppen erre törekszel. Ironikus helyzetbe kerülsz tehát. Az óvatosságra pedig azért van szükséged, mert sohasem közelíthetsz másvalaki szemével a művedhez...
Ez mindenfajta nyilvánosságra igaz. Még az írássivatagba (internet fb stb.) dobott homokszemedre (blogod) vonatkozóan is. Vagy olvasnak, vagy nem. Vagy véleményeznek, vagy nem. Vagy jót írnak munkádról, vagy nem. Ezen vagy megsértődsz, vagy nem.
– Kertész saját bevallása szerint a Sorstalanságot a 60-as években írta és 75-ben jelent meg. Közben próbálkozott kiadóknál. Eredménytelenül. Így kritizál: Teljesen nyilvánvaló, hogy a kiadó levele marhaságokat tartalmaz, s hogy az egész förmedvény csak a visszautasítás ürügyéül szolgál. A Kéziratot betettem az iratszekrény egyik fiókjába.
HZ: Beletörődtél, hogy a könyved nem fog megjelenni?
Válasz: Úgy emlékszem, hogy idáig nem is jutottam el.

HZ: Olvastam, hogy Joyce több mint száz visszautasító levéllel dicsekedhetett... Proust Swannját egy André Gide nevű szerkesztő utasította vissza a Gallimard Kiadónál...
Kertész: Engem... egy kiadónak álcázott cenzurális hivatal, amelyet a katonai titkosszolgálat egyik volt tisztje vezetett...
Egy krisztusi kép villan be: A Beteszda-fürdőnél toporognak a betegek arra várva, hogy valaki levigye őket a vízhez, amikor az felkavarodik. „Volt ott egy ember, aki 38 éve szenvedett ... [Krisztus kérdésére így válaszolt]: Uram, nincs emberem, aki bevinne a tóba.” (Jn 5,5-7)

A kiadók joggal válogatnak a kéziratok között, mert az a dolguk, hogy a könyvkiadást fenntartható módon menedzseljék. Az író viszont választhat. Vagy megalkuszik, és a kiadó szájízének megfelelő művel rukkol elő, vagy vállalja saját magát, és számol vele, hogy esetleg az életben nem jelenik meg tőle semmi, mert önmagát kívánja adni kendőzetlen őszinteséggel, és nem kíván kompromisszumokba belemenni. A kapcsolati tőke oldhatja a merevséget és patthelyzetet – ha van. A szabadság meg sokba kerül, de lehet, hogy így is megéri. 
Összefoglaló az Eszt 4-hez. Mardokeus Eszter tudomására hozza, hogy ki akarják irtani népüket. Maga is böjtöl és vezekel, Esztert is erre kéri, s még arra is, hogy kérjen ügyükben kihallgatást a királytól. Mindketten imába merülnek egymástól függetlenül: egyik a palotán kívül, másik a háremben. Eszter elhatározza, hogy bemegy a királyhoz, aki a hívatlan vendéget agyonütheti, vagy fogadja. Imája teljesen korához, az ószövetséghez hű, fogat fogért, szemet szemért: „Isten, amikor a király színe elé járulok, szívében kelts gyűlöletet ellenségeink ellen, hogy [Ámán] elpusztuljon azokkal, akik egyetértenek vele... Szabadíts ki a gonoszok kezéből!” Közöm. Az ellenségszeretet későbbi. A Mester: „Ne álljatok ellen a gonosznak... Aki elveszi köntösödet, annak add oda ruhádat is.” Nehéz jót akarnunk azoknak, akik szemben állnak velünk. Még sincs más út. Vagy 30 éves rádióhír. Az angol betörő akciója során üveget tör. A rendőr utána veti magát, de úgy elvágja magát az üvegcseréppel, hogy ömlik belőle a vér. A betörő látja, hogy a rendőr halálos sebet kapott. Visszaszalad, és elköti a vérzést. Ott marad a mentők érkezéséig. Letartóztatják, majd felmentik. Ilyesvalami lehet a megvalósult ellenségszeretet.            



  

Szólj hozzá!


2015.05.08. 21:28 emmausz

Kertész Imre interjúkötetét elolvasva

Próbálom érteni a Kertész Imrével készült interjú alanyát. Amiket mond, olykor meghökkentő, olykor távoli, olykor letargikus, és ... olykor nagyon is egy húron pendülünk.
– Egyik kedves kijelentése. Az írás felfokozott élet. Igen.
– Egykori tornatanárom egy idős ember, neve Csorba. Ugyanőt említi? Ilyen kicsi volna a világ?
A művészet mindig ünnepnek tekinti az életet. Tetszik.
– A párbeszéd során a kérdező Hafner Zoltán mondja: „A gyűlölet, ha jól szervezett, valóságot hoz létre, mint ahogy valóságot teremthetne akár a szeretet is.” Rokon gondolatom: Különbőzők vagyunk. S amekkora ellenséges indulat lakik bennünk, meg kölcsönös félelem, azzal az erővel akár szerethetnénk is egymást.
– Kertész mondja, kérdi: „...amióta az Isten halott, nincs objektív tekintet, a »panta rhei« állapotában élünk, nincs kapaszkodó, és mégis úgy írunk, mintha volna, vagyis, mintha mindenek ellenére léteznék a sub species aeternitatis szemszög, az isteni álláspont, vagy az »örök emberi«; hol rejtőzik ennek a paradoxonnak a feloldása?”
Ma ugyanezeken gondolkoztam: Van Isten – Nincs Isten. talán nem kell bemutatkoznom 4000 poszt után. De megpróbáltam a nem hívők bőréből is ránézni világunkra.
Ha van Isten, akkor teremtményeivel rendelkezik. Nagy szerencsénkre a Teremtő maga a Szeretet. Sugalmazva van (1Jn). Szeretetből adott kapaszkodókat: szeretetparancsot, tízparancsolatot, boldogságmondásokat, hegyi beszédet, kinyilatkoztatást, az evangéliumokat.
Ha nincs Isten, nincsenek felsőbb tekintéllyel bíró kapaszkodók. Nincs felettünk (szerető) hatalmasság, semmi és senki. Ettől kezdve az erőszak, a véletlen, a szükségszerűség, az ideológiák harcolnak egymással; a szkeptikusok, a mindenféle izmusok kitalálói, az emberi véges képességű agyak próbálnak rendet teremteni a világban. Látjuk, hol tartunk. elég kaotikus a helyzet.
Ha van Isten, akkor ő a főnök: Ő a szőlősgazda Krisztus parabolájában, amelyben maga Krisztus a szőlőtő, mi meg a szőlővesszők. Nem akarok belemenni a kép elemzésébe, csak megjegyzem, hogy kétszikűekre emlékeztető a gyökerünk. Van a Teremtő, aki közénk ültette a szőlőtőt. A szőlőtő ereszt főgyökeret, s belőle ágaznak le a mellékgyökerek, hajszálgyökerek. A főgyökér viszi fel a táplálékot a szőlővesszőknek, hogy beérjen a szőlő.
Ha nincs Isten, akkor gyökereink olyanok, mint az egyszikűeké. Mint a hagymáé. Nincs főgyökér. Egyforma vastagságú (vékonyságú) és számtalan szálból álló gyökérzet van. Mind-mind szívja a magáét. Mind-mind továbbítja a magáét. Miként az emberek, akik felett nincs semmiféle tekintély. Összeszedegetik az értelmi képességük, szívmelegségük, humanitásuk nívója szerinti elveket, megfigyelt gyakorlatokat, utánzásra érdemes módszereket, stb. és szuverénként megpróbálnak ezekből a töredékességekből építkezve életszemléletet kovácsolni, életvezetési irányelveket követni.
Mivel meglehetősen hajlamos vagyok az empátiára, alighanem sikerült elképzelnem ezt a helyzetet. Ha nincs Isten, azt csinálok, amit akarok, de kétségeim támadhatnak afelől, hogy bárminek van-e egyáltalán értelme. Élek bele a világba, ahogy lesz, úgy lesz. Vagy éppen agresszív módon szeretném keresztülverni a saját eszméimet, amelyek eleve esetlegesek. Nincs végső remény: Élek és meghalok.  
Nekem hit nélkül nehezebb volna. Óhatatlanul Vörösmarty A vén cigány c. verssorai rémlenek fel: „A vak csillag, ez a nyomoru föld / Hadd forogjon keserű levében...”
Hiszem, hogy ennél jobb a helyzet. Célja van életünknek, és ez a cél túlmutat „a nyomoru föld”-ön.
Összefoglaló az Eszt 3-hoz. Xerxész fő embere, jobb keze Ámán. Térdhajtás jár neki. Mardokeus zsidó lévén nem tiszteli meg vele Ámánt, akinek amikor a fülébe jut M. ellenkezése, mérgében el akarja pusztítani mind őt, mind egész népét. Xerxésztől engedélyt kér és kap egy levél megfogalmazására, amelynek értelmében a zsidókat kardélre kell hányni egy szálig az év előre kitűzött napján, mert úgymond „ez a nép minden emberrel szemben ellenséges magatartást tanúsít, ... veszélyezteti a birodalom nyugalmát.” Szuza várában lakomát tart Xerxész (Achasvéros) és Ámán... a városban pedig eluralkodik a döbbenet.” Közöm. A különbözőség megítélése sokféle. Az első és természetes az volna, hogy a változatosság gyönyörködtet. De csak akkor, ha minden nép hisz benne, és eszerint él. A szomszédság, a keveredés félelmek okozója, mert nem ismerjük a másikat, nem ismerjük szándékait, nem ismerjük fel, hogy mit miért csinál. A különbözőségek előítéleteket szülnek. Ezek mind a tehetségekre, mind a minket irritáló tulajdonságokra vonatkoznak. Előítéletes pl. a nyugati típusú társadalmak fehér lakosságának szempontjait figyelembe vevő IQ-teszt. Esélye sincs egy eszkimónak a zseni kategóriát elérnie. De ha a lappok életvitelére alapozott IQ-tesztekkel mérnénk az európai népek szintjét, ugyanilyen siralmas lenne a helyzet. A félelmet egy valami oldja, a megismerés, mégpedig a szeretetteljes megismerés. Hiába az ész, ha ellenséges indulatok fűtik.

4 komment


2015.05.08. 06:51 emmausz

Lemegyek a szintjére?

Próbálom az ígért Pilinszky-sorokat idehozni. A tegnap a fák lombját alulról fotóztam. Pilinszky egykor olvasott írása ihlette a képeket. Íme:
Pilinszky János: A gyerekkor fái
Ezerszer látott kép. Uzsonnázó család a fűben, s kissé odébb, szinte elfeledve az árnyas liget előterében, magányos gyerekkocsi. Látszatra semmi se történik a tökéletes idillben. Pedig mennyire hogy történik! Méghozzá olyasmi, ami egyedül a világ születéséhez fogható. A gyerekkocsi sátra alól egy néma csecsemő figyel egy néma fát.
Olyan ez a fa, mint egy óriás dajka, első tanító. Minden levele egyforma: csecsemőkorunkban ő oktat minket a világ, a létezés beszédére. És csak egy csecsemő figyelme lehet oly erős, hogy ezt a beszédet meg is értse. Később figyelmünk lankad, s a fák szavait elfelejtjük. De mégse egészen.
Mert mit is „mond” egy fa egy csecsemőnek? Pontosan azt, ami kimondhatatlan. De ez a kimondhatatlan és néma nyelv mégis létezik, sőt minden lehetséges beszéd közül a legerősebb. Arról szól, hogy a világ van. Ez az egyetlen hatalmas szó alkotja egész szótárát. Később a világ arról beszél majd, hogy ami van, miként és milyen formákban létezik. Ez a beszéd már kimondható, tengernyi szóból és végtelen mondatból áll. Ez a világ második nyelve, a felnőttkor beszéde, mely lassan-lassan feledésbe meríti az első, néma beszédet. De amint mondottuk már, mégse egészen. A felnőttkor kimondható, gyakorlati nyelve olykor el-elnémul bennünk, hogy – ha csak pillanatokra is – visszatérjünk az első és paradicsomi eszmélésünk egyetlen néma és hatalmas szavához. Hogy úgy lássuk a világot, ahogy az a teremtő Isten tenyerén fekszik. „Én vagyok, aki vagyok” – mondotta Isten önmagáról. A teremtés legfőbb szava viszont az a mondat, amivel a világ teljes súlyával teremtőjére támaszkodik, valami ehhez, a föntebbi mondathoz hasonló lehetne: „A világ az, ami van”.
A gyerekkor fái, akár a paradicsoméi, ettől a mondattól beszédesek s némák.

                                                                                                                   (Új Ember, 1974. augusztus 11.)
A másik témám a szerda esti beszélgetés megidézése vázlatosan: Az antropológus Lázár Imre témáit feszegetem. Az intrauterin életben az emberi sors sok vonatkozása alakul. A szülés – fájdalom – az orvos érdeme. Ő vezeti le mesterséges környezetben. A gátmetszés megelőzi magát a szülést, ha ugyan nem császárral jön világra a gyerek. (Elgondolkoztam már azon, hogy nincs érdemben születésnap, ha azt veszem: számítás szerint egy adott napon kellene a csecsemőnek a világra jönnie, ám az orvos előrehozza a dátumot, mert szabadságra megy. Az anyát befektetik, az orvos ügyel, ezért nem vállalkozhat császárra csak másnap, amikor technikai akadály merül fel. Nincs steril műtő, tehát még egy nappal csúszik a beavatkozás. Így nem is születésnap, hanem a kórháznak alkalmas nap, az orvos ráérésének a napja, amikor a gyerek a világra jön.)
Kötődés. Ha elszakítják a csecsemőt szülőanyjától, nehezen feldolgozható frusztráltságba keveredik. Szerencséjük van a megtérőknek, mert az istenhit oldja a személyhez kötődés korábbi ellehetetlenülését vagy sérülését – mondja az antropológus. „Nagy arc” – ahogy mostanság értékelik. Alighanem érdemes volna könyveit megemészteni. Lázárnak igaza van. „A Krisztus a koldusig lehajol” – hangzik a spirituálé szövege. A legfontosabb dolgunk nekünk is a lehajolás. Jézus tanítványai lábmosásakor elég mélyre hajolt. Mindig oda jutok magam is: Csak akkor tudok valakit emelni, ha „lemegyek a szintjére. Onnan tudom húzni, emelni.” Mennyire igaz ez a kicsi gyerekekkel kapcsolatban.
Összefoglaló az Eszt 2-höz. Vasti helyett új asszonyra vágyik Xerxész. A szép szüzeket begyűjtik az országban, de mind közül a Mardokeus gyámsága alatt élő unokahúg, a zsidó Eszter nyeri meg tetszését. A nőket két házban tartják. Az első a várományosoké, akik még nem találkoztak a királlyal. A másik az ágyasoké, (mellékfeleségeké), akik egy éjszakát már a királlyal töltötték. A király koronát tesz Eszter fejére, s lakomát rendez tiszteletére. E. titkolja zsidó mivoltát. Mardokeus lebuktatja a király ellen összeesküvést szervezni kívánó eunuchokat, akiket felakasztanak. Közöm. Gondolná-e az ember, hogy évezredekre megy vissza az a mai szemtelen kitétel, hogy megveszlek kilóra. Persze Achavéros (Xerxész) hatalmánál fogva tett teljesen önkényes lépéseket. A despotizmus se mai tehát. A két hárem léte szintén a hatalom következménye. Kell az állandó kéj, de kell a fiú utód is, különösen harcgőzös időkben.                  

Szólj hozzá!


2015.05.07. 07:29 emmausz

Kapcsolatok, kötődések, egyebek

Ha az interneten azt kérdeznéd, hogy a jelenben mit csinálok, kénytelen volnék minden alkalommal azt írni, hogy írok. Mert ez az igazság. Más kérdés, hogy miről témázok. A jövőről csak álmodhatok, tehát marad a múlt. Tegnap két témám volt, az egyiket azon nyomban elfelejtettem. Késő este megint felmerült bennem. Nem nagy ügy. Levente unokával játszódtam. Azt javasoltam neki, hogy játsszunk távolugrást. Kérdezte, mi az? Mutatom neki: Ide állsz a szőnyeg vonalára, lendületet veszel és elugrasz, amilyen messze csak tudsz. És elugrottam. Földre érkezésemkor úgy éreztem, hogy kiszakad mindkét lábam térdben. Aztán pedig azt, hogy megremeg a födém medvesúlyom alatt. Remélem, nem szakadt le az alattunk élők csillárja. Tanulság. Jobban teszem, ha a jövőben csak elmagyarázom, miket lehet még csinálni: bukfencezni, fejen állni, stb.
Más. Este a Pax tévére kattintottam, hátha a szokott fotelben Vidákovich Misi barátomat látom, aki műsorvezető lett a Paxnál. Tegnapi beszélgetőpartnere dr. Lázár Imre kultúrantropológus volt, aki sok mindennel foglalkozik még (pl. vallásantropológiával). Amiket ő előadott, nekem spontán lelkigyakorlattal ért fel. Megerősített néhány általam is vallott gesztusban, a gyermekekhez való közeledést illetően (a kötődés óriási jelentőségéről, kialakításának a módjáról). Külön érdekessége volt megkülönböztetett Mária-tiszteletének kifejezésre juttatása. Egy magát reformátusnak valló embertől ez még tiszteletre méltóbb.
Más-más. Magyarország népessége dagadt. Az emberek 65%-a túlsúlyos. A szalaghír szerint 2050-re egész Európa elhízik, és a legnagyobb problémát éppen ez fogja jelenteni. Addig még 35 év. Ezek szerint nekem máris trendi vonalaim vannak. 35 év múlva 103 éves leszek. Kíváncsian várom, igaz-e, hogy elhízik a kontinens. (Netán le is süllyed?)
Más-más-más. Pilinszky több alkalommal ír arról, hogy a babakocsijában pihenő gyerekcse a fák lombjának mozgását, az ágak által rajzolt képeket akár órákig képes nézni, tanulni. A legfrappánsabb megfogalmazását még nem találtam meg, de keresni fogom. Két napja az Óbudai-szigeten elég jó képeket készítettem a felettünk elterülő lombsátorról. Ahhoz szeretném megidézni.
Összefoglaló az Eszter (Eszt) 1-hez. Történik Achasvéros (alias Xerxész) idejében. Az egyik száműzött, Mardokeus apokaliptikus álmot lát. Nagy a zűrzavar, a rettegés, amikor egy kis ér nagy folyóvá dagad. A megalázottak fölemelkednek és eltiporják a hatalmasokat. Ugyanez a Mardokeus leleplezi Xerxész két eunuchának a király ellen tervezett merényletét. Az eunuchokat kivégzik, Mardokeus a király bizalmasa lesz, de Ámán az eunuchok halála miatt ellenségként tekint rá.
Más. Xerxész Szuza városában főembereinek féléves dáridót csap fényes külsőségek között, hogy megmutassa nekik hatalmát. Majd egy hetes lakomán látja vendégül a város embereit. Egyszer hívatja felségét, Vastit, hogy koronásan, drága öltözékében mutassa meg szépségét a polgároknak. Vasti elutasítja a nyilvánosság előtti megmutatkozást. Erre Xerxész tanácsot kér és kap tudósaitól. Vasti engedetlensége nem maradhat szó nélkül, mert a birodalom asszonyai követnék engedetlen magatartását. Javasolják, hogy többé ne jelenhessen meg a király előtt, s adjon ki rendeletet Xerxész, amelyben birodalma egésze tudomására hozza: „a maga házában a férfi az úr”. Közöm. A fejezet bevezetése szebb jövő képét vázolja fel. A jelen pedig azt igazolja, ami végigvonul az egész Ószövetségen. A férfi az úr. Ez persze nem áll meg az újszövetség idején sem. Ma is embernek (man) hívja több nyelv a férfit, és Frau, Dame, Madame  stb., a nőt. Apám is találkozott a megfogalmazással: „Nincs itthon az ember” – fogadta őt az ajtóban egy ember, aki az embernek a felesége volt. A Biblia tanítása nem ez. Teremtsünk embert a mi képünkre és hasonlatosságunkra. És Isten megteremtette az embert. Férfinak és nőnek teremtette. Ilyen egyszerű ez.                   

Szólj hozzá!


2015.05.06. 16:34 emmausz

Kártyázom

Eddig kétszer említettem, hogy amikor valaki megjegyezte: milyen jó nekem, akinek ennyi kártyája van, visszaszóltam neki, hogy legszívesebben visszamásznék a fára. Mindezt azért emlegetem, mert... 
– Tegnap feleség a Lidlbe árut vitt vissza, nem lévén jó a mérete. A p.tár visszaadja a pénzt, ha a boltban egy perc munkával névre szóló kártyát készíttet. Megtörtént.
– Tegnap megérkezett az Óbuda-kártyánk. Soha nem készíttettem volna, ha nem vezetik be kerületünkben is a semmiért valamit kaszáló (és engem felháborító) parkolóórákat. A kártya a helyi üzletek némelyikében megtakarítást is ígér. (A fáradságot se veszem, hogy utánajárjak, melyik bolt ad engedményt rá.) Tegnap tehát két újabb kártyával gyarapodott állományunk.
Nézzük most egyéb kártyáimat.
– SZIG. két hónapon belül lejár. Semmire nem jó, mert útlevelem, gkv. eng.-em azonosításomat ugyanúgy lehetővé teszi, mint a SZIG. Rendelet erősíti, hogy utóbbiak elégségesek. Ám a bankok  – tudomásommal – nem fogadják el, csak a SZIG-et. (Állam az államban?)
– Bankkártya. Ha a BANKOMAT-ot veszem igénybe, díjat kér pénzfelvételért. Így saját bankom automatájához kell elvándorolnom. Ez alkalmanként szűk egyórás elfoglaltság.  
– Auchan kártya. A neve az övé, de az ONEY Kft. tulajdona. Nagy ökör voltam, hogy kiváltottam. Csak rajtam múlik, hogy befejezzem a játékot, amely nekem filléreket, a banknak pedig pénzforgalmat jelent. (Ára van a kártyának, ára a gépi feldolgozásnak). Megszüntetendő.
– TAJ-kártya. Sose kérik, mert benne vagyok az országos eü. rendszerben. Akkor meg minek? A számot fejből tudom.    
– Supershop-kártya. Egyre kevesebbet ér. Egy vásárlásunk alkalmával még odaadtam. Több száz forintos vásárlási értékből 1 Ft-ot vont le engedményként. (Ugye ma a legkisebb címlet 5 ft.) Tennivalóm van. Levásárolom a rajta összegyűlt pontokat és eldobom.
– PRESS Újságírókártya. Névre szól. Évekig fizettem a tagsági díjat. Kétszer éltem az általa nyújtott kedvezménnyel. Egyszer ingyen felmentem a szigligeti várba, másodszor pedig beléptem vele az Aquincumi múzeumba. Valamikor boldoggá tett. Ma már nem érdekel, hogy újságíró volnék-e.
– Lakcímkártya. Időnként kérik, hogy minek, fogalmam sincs.
– Praxis-platform. Egyik gyógyszertárban érvényes. Amennyivel többet kérnek a másik patikához képest egy-egy termékért, kb. annyit levonnak néhány készítmény árából. Teljes szemfényvesztés. El kéne dobni és a másik patikába menni.
– Vezetői engedély. Ld fent. SZIG helyett jó lenne, ha jó lenne. Jövőre csere.
– SZIT-tagsági igazolvány. A kiadó termékeire engedményt kínál. Sose éltem vele.
– ADÓ-igazolvány. Rajta adószámom. Mivel nyugdíjas vagyok, nincs adózó jövedelmem. Nem is lesz várhatóan. Fogalmam sincs, minek kell őrizgetnem.
– NOE. ig. Nagycsaládosok egyesülete. Alakulásától kezdve minden évben megfizettem a tagdíjat. Teszem ezt ma is, amikor ketten lakunk az asszonnyal, él négy gyermekünk, szerte az országban, világban. Ez is kedvezményekre jogosít. Fogalmam sincs, melyik boltokban mennyi engedményre. Nem éltem még vele.
– Jármű-törzskönyv. Arról szól, hogy az autóm a saját autóm, nem lopott. Ő barna Colt, már nagykorú, van alvázszáma és motorszáma, hengerűrtartalma, tömege, teljesítménye, gyártási éve, és ő az enyém, akinek van nevem, megszülettem, anyámnak is volt neve.   
Ha jól számolom, ez 15 kártya. Mert már négyet: egy bankkártyát, egy nk.-i eü-kártyát, egy másik patika-kártyát és egy benzin-kút kártyát megszüntettem, illetve eldobtam. Ezek együtt, ha jól számolom, 19. Arra pedig újabb lapot húzni már igazi öngyilkosság.
Mondjátok, nem volt igazam, hogy visszakívánkoztam a fára?
Összefoglaló a Jud 15-höz. Judit dicsőítő imát mond: „Énekeljetek az Úrnak, aki eltiporja a hadakat. Az asszírok fenyegették népemet földjei fölégetésével, csecsemőik földhöz vágásával, gyermekei, lányai elrablásával. De Lefegyvereztem őket arcom szépségével. Vezérüket lefejeztem, a perzsák megremegtek, a médek megzavarodtak. Isten csataterén halálukat lelték. Mert szóltál és lettek, elküldted Lelkedet és létrejöttek, szavadnak nem állhat ellen senki. Az istenfélőkhöz irgalmas vagy.” Judit imáját követően áldozatot mutattak be az Úrnak Jeruzsálemben, és két hétig ünnepeltek. Judit Holofernesz kincseit a templomnak adta. Sokan kérték J.-t feleségül, de ő nem állt kötélnek. 105 éves korában halt meg. Halála után sokáig nem zaklatták idegenek az ő népét. Közöm. Egykori oktatónk mondta: „Te, ha nem maradsz nyugton, asszír módra falhoz váglak.” Ezzel kiadta mérgét.  Mindenesetre kiskamaszként is elborzasztott a módszer irgalmatlansága. Ami Judit imája vége felé elhangzik, arról másutt is szól a Biblia. „Az istenfélelem a bölcsesség kezdete.” (Péld 1,7) 105 évet megérni ma is szép teljesítmény.

Szólj hozzá!


süti beállítások módosítása
Mobil