A vízkereszt vízszentelési ünnep is, nemcsak a háromkirályok látogatásáé. A szentelt víznek már Krisztus idejében is hatalmas kultusza volt. Ő maga szentelte meg azt a vizet, amivel oly sok embert megkeresztelt. Nem véltetlen, hogy máig tartja magát a mondás: Fél, mint ördög a szenteltvíztől. A liturgia szóhasználatában a lakásszentelés szentelmény.
Éjszaka nagyon sokáig ébren forgolódtam az ágyban. Közben két régi élményem merült fel lappangásából. Az egyiket annak idején megírtam, a másikról ezt nem állítom, bár ki se zárom. Mindkettő egy másik évezredben, az első pl. 1999-ben történt:
Matyika két éves unokánk. Csak nyáron látjuk. Franciaországban, Lyon mellett élnek, de ez nem érződik magyar kiejtésén. Appapa – mondja, s mutatja, amit elérni szeretne: Üljek a szivacspárnára. Mackóját szertartásosan maga mellé helyezi, még egy pillantást vet öccsére, Timothée-re, egyet a gyertyára, hogy rendesen ég-e, néhány kicsi ikont szétoszt az imádkozók között, majd helyet foglal apja mellett az egyik ülőkén.
A Notre Père-t, a miatyánkot együtt énekli a család két szólamban. (Rimszkij Korszakov lamentáló-ortodox műve: Taizéi füzet 92. ének). Éva mama kezdi, François papa kíséri, Matyika végszavaz: ...Père, ...cieux, ... sanctifié, ...volonté, ...ciel, ...quotidien, ...pardonné, ...Amen. Törekszik helyes hangmagasságban énekelni. A végén tapsol és mosolyog: Bravo!!! – mondja.
Sorra kerül egy üdvözlégy, a gloria s végül a latin Salve Regina. Együtt énekel velünk. Még a szentek közbenjárásakor is segít mondani: Priez pour nous! Összemosolygunk feleségemmel, „ammamával”.
Valamikor, évekkel ezelőtt kaptunk egy műanyagflakonban lourdes-i vizet. Már régóta üres. Matyika ezzel nem törődik: letekeri a palack dugóját, kicsi mutatóujját bele-beledugja, s valamennyi együtt imádkozónak rajzol egy kiskeresztet a homlokára.
Már nagy fiú. Az ima végén egyedül fújja el a gyertyát: utolsóra mindig sikerül. Egyedül vet keresztet. Isten felismeri mozdulataiban a jelet és mosolyog.
A második történet egy részben vállalt márianosztrai zarándoklathoz kötődik. Mivel fiunk akkoriban kicsi volt még ahhoz, hogy hosszasan meneteljen, azt választottuk, hogy busszal felmegyünk arra a helyre, amelytől kezdve a társaság lefelé gyalogol a Dunáig, hogy ott átkeljen.
Mica megismerkedett, és pillanatok alatt jóban lett a pap KG-ral. Olyannyira, hogy megegyeztek, az egyik forrás vizéből merít egy palackkal G., megáldja, és M. fiú kedvére iszogathatja az immár megszentelt vizet. Így is lett. A fiú boldogan hozta haza kincsét. Úgy taktikázott, hogy nem issza ki soha egészen, hanem a maradékot mindig kiegészíti csapvízzel. Így folyamatosan rendelkezésére állt a pap által meggazdagított víz. Hosszú hónapokon keresztül folytatta ezt a gyakorlatot.
A dolog ott gömbölyödik vissza, hogy tegnap ugyanez a KG. tartotta nálunk a ki tudja hányadik lakásszentelőt.
Ízelítő a Zakariás 11. f.-ből:
...Bömbölnek az oroszlánkölykök, mert elpusztult a Jordán dicsősége!
A két pásztor
Így szólt hozzám az Úr: Legeltesd ezeket a leölésre szánt juhokat! ... Feldúlják az országot, és nem szabadítom ki őket a kezükből. ... Két botot vittem magammal. Az egyiket elneveztem „Kegyelem”-nek, a másikat meg „Egység”-nek. Elkezdtem tehát legeltetni a juhokat. [majd] azt mondtam: „Nem legeltetlek tovább benneteket! ... a „Kegyelem” nevű botomat széttörtem, hogy felbontsam a szövetséget, amelyet az Úr kötött minden néppel. ... Azután eltörtem a másik botomat is, amelynek „Egység” volt a neve, hogy megszüntessem a testvéri egységet Júda és Izrael között. Az Úr ismét szólt hozzám... Jaj a gonosz pásztornak, aki magára hagyja a nyájat! ... Közöm. Júda és Izrael vezetői semmibe vették Istennel kötött szövetségüket. Ezt példázza a jelképes történet, amelyet érdemes végigolvasni. Nem méltatják szóra a prófétákat, koldus pénzt adnak neki munkájáért, annyit, amennyi a rabszolga bére. Félve kérdem: Ma a világ vezető hatalmai mennyire figyelnek arra, akinek hatalmukat köszönhetik (Jézus odaveti Pilátusnak: semmi hatalmad nem volna rajtam, ha felülről nem kaptad volna). A Szeretet hatalma nem a hatalom szerete.
2017.01.08. 09:29 emmausz
A lakásszentelés apropóján
Szólj hozzá!
2017.01.07. 10:05 emmausz
Hidegen tartó
Reggel –13C-fok. Van bennem némi félsz, vajon indul-e az autó ebben a cudar hidegben? De nincs probléma, a nemrégiben vett Bosch-akku jól vizsgázik. Pöccenésre indul a Colt.
Hiába világít a nap. Mert azt teszi. Ragyogó kék az ég, ámde éppen ezért az éjszaka alaposan lehűlt a levegő.
–13 C, az mínusz tizenhárom. Az üzletközpontban a mirelite-áruk mellett szokásosan kitéve a tábla: Hidegen tartó zacskók kaphatók. –13-foknál ez érdekes. Ha nem tartom zacskóban az árut, garantáltan hideg marad, sőt fagyos. Minek télen hidegen tartó zacskót árusítani? Mondom is feleségnek: A nálam lévő műanyagzacskó még hamarabb fagyossá teszi mindazt, ami belekerül. Én lényegesen olcsóbb, mint a vehető.
Felérve a fagyos utcáról a távfűtött lakásba dobom le magamról a külső hőmérsékletű ruhadarabokat. A lakás levegője jobban melegít, mint a hideg ellen felvett nadrág, pulóver, dzseki, télikabát.
Milyen paradox.
Ízelítő Zakariás 10. f.-ből:
Hűség az Úrhoz
Az Úrtól kérjetek esőt a késői eső idején! Az Úr küldi a villámot, és adja az esőt; kenyeret ad az embernek és füvet a juhoknak. A terafim [jós-eszköz] megtévesztő módon beszél, a jósok hamis látomásokat látnak, hazug álmokat hirdetnek, ostobaságokat jövendölnek..., mert nincsen pásztoruk.
Izrael megszabadul és visszatér
A pásztorok ellen fellángolt haragom, a vezérbakot megbüntetem... Júda házát erőssé teszem, József házát diadalmassá. Megújítom őket, mert megkönyörültem rajtuk..., mert megváltottam őket: ... összegyűjtöm őket... Az Úr lesz az erejük, dicsőséget szereznek nevében – mondja az Úr. Közöm: Az Úr hűséges. A jósok hamisságokat jövendölnek, mert nincs velük az Isten. Hogyha az Úr nem építi a várost, hasztalan fárad, ki építi azt (126. zsoltár). Én vagyok a szőlőtő, ti a szőlőveszők, mondja Krisztus. – „Minden szőlővesszőt, amely nem hoz gyümölcsöt, a szőlőműves [az Atya] lemetsz rólam.” (Vö. Jn 15,1skk) Másutt még: „Nélkülem semmit sem tehettek.” Fontos tehát életünkkel belesimulni az örök tervbe.
Szólj hozzá!
2017.01.06. 11:34 emmausz
Játszódom
Cicero írja, hogy „két rossz közül mindig a kisebbet kell választani”.
Talán nem tudta, hogy kicsi a bors, de nagyon erős. Ha bors, legyen bors:
Borsot tör az orra alá.
Aki nem néz a lába elé, könnyen orra bukik.
Könnyebb a hazugot utolérni, mint a sánta kutyát.
Egyik kutya, másik eb.
Eben gubát.
Guba gubához, suba subához.
Ritka, mint a subagallér.
Ritka, mint a fehérholló.
Mondjuk ki feketén-fehéren.
Hátra van még a feketeleves.
Hátra kötözöm a sarkadat.
Nincs ki a négy sarka.
Ahol nincs, ott ne keress, dixit páter Szekeres.
Semmi nincs még veszve.
Veszett fejsze nyelével.
Több is veszett Mohácsnál.
Bácsi, maga nem mohácsi, néni, maga nem tétényi.
A nénikéd térgye!
A térgyed kalácsa.
Nincs a népnek kenyere, egyenek kalácsot.
A nép szava Isten szava.
Mostantól egy szót se többet.
...egy szót se!!!
Ízelítő a Zakariás 9. f.-ből:
MÁSODIK RÉSZ: Jövendölés. Az új föld
... Szidón nagyon bölcsnek tartja magát... De lám, az Úr seregét a tengerbe űzi, őt magát meg lángba borítja... Gázából eltűnik a király, Askalon lakatlanná válik, és Asdodban fattyú fog lakni...Júda egyik családja volna; úgy jár Ekron, mint a jebuziták. Házam mellé rendelem őrnek az arra járók ellen...
A Messiás
Ujjongj, Sion leánya! ... Nézd, közeleg királyod: igaz és győzedelmes, alázatos, szamáron jő, szamár hátán, szamárnak csikaján. Szétzúzza Efraimban a harci szekereket, Jeruzsálemben a méneket. ... békét hirdet a népeknek, uralkodik tengertől tengerig, a Folyótól egészen a föld határáig.
Izrael újjászületése
Ami téged illet: szövetséged véréért kiengedem foglyaidat a gödörből...Az Úr, az ő Istenük megszabadítja őket azon a napon, nyájként legelteti népét...Ó, milyen jó lesz. Ó, milyen szép lesz! Felderülnek az ifjak a búzától, a lányok az édes bortól! Közöm: A próféta felidézi a korábbi jövendöléseket: A messiás szamárháton érkezik. Vö. Jézus bevonulása Jeruzsálembe, vö még Teremtés k. 49,11; Bírák 5,10) Mindezt Kr. e. 510-ben prófétálja. Érdekes egybeesés: Ma Epifánia ünnepe van, Vízkereszt, amikor is a három királyok látogatása az ajándékokon kívül (arany, tömjén, mirha) mintegy nyilvánosságot hozott a gyermek Jézusnak, aki mindvégig szegény maradt, hogy minket gazdaggá tegyen.
Szólj hozzá!
2017.01.05. 21:23 emmausz
Lehet gyorsan is
Az idők jelei 2016. c. kiadványban sok igazságot olvastam, de kevéssé érintettek meg, mert jószerével ismertem őket, meg aztán hiányzik az előadásokból az élmény. Persze lehet, hogy a füzet csak kivonatos közléseket tartalmaz. Már csaknem végigolvastam, amikor elém bukkant egy olyan mondat, amit szívesen ide másolok. Azt írja: „Az internet a világ legnagyobb »könyvtára«, azonban hiányzik belőle a könyvtáros”. Igen, így van valahogyan. A feltett anyagokat csupán feltöltőjük személye hitelesíti, vagy adott esetben hitelteleníti. Mivel azonban az esetek nagy részében kevéssé tudjuk, hogy kik hitelesek és kik nem, nagyon óvatosan kell kezelni a mezőkben feltűnő információkat. Mondok egy példát. Széltében terjed egy Pio atyának tulajdonított mondás, amely hazánkra nézve igen hízelgő. Mivel annyiszor beleakadtam, próbáltam keresni a forrását, ám sehol sem találtam. Akkor most mondta, vagy nem mondta?
Nem tudom eldönteni.
***
Jobb későn, mint soha. Ez igaz.
De jobb időben, mint későn.
Sőt lehet előbb is, mint időben.
Arra gondolok, hogy egy gratuláció akkor él, ha nyolc napon belül elhangzik az aktuális időponthoz képest. De nekem senki ne mondja, ha az utolsó pillanatban közlöm, akkor kevesebb odafigyelésbe kerül, mintha időben akcióba lendülnék.
A dolog nem új.
Az Onedin-sorozatban hangzott el ez a párbeszéd:
Baines kapitány:
– Uram, lassan indulhatunk.
Onedin kapitány:
– Lehet gyorsan is.
***
Egy francia film egyik epizódja:
Az öreg házaspár ébredezik. A nap betűz alvóhelyük zsalugáterein. Az asszonyka így szól férjéhez:
– Szép időnk van.
Mire a férfi ezt találja mondani:
– Akkor használja ki, mama! – és szétrántja a spalettákat. Azonnal beözönlik a napfelkelte fénye.
Ízelítő a Zakariás 8. f.-ből:
Szabadulás a messiási korban
Ezt mondja a Seregek Ura: Féltékeny szeretettel szeretem Siont, és nagy haragra gerjedtem miatta. Ezt mondja a Seregek Ura: Visszatérek a Sionra, és Jeruzsálemben fogok lakni. Jeruzsálemet a hűség városának fogják nevezni, a Seregek Urának hegyét meg szent hegynek...Visszahozom őket, hogy Jeruzsálemben lakjanak. Az én népem lesznek, és én az Istenük leszek hűségben és igazságban. ...Miattatok átok szállt a nemzetekre, ...ugyanígy, ha megmentlek benneteket, áldás lesztek számukra. ...Csak mondjatok egymásnak igazat, úgy szolgáltassatok igazságot, hogy békét szerezzetek. Szívetekben ne forraljatok gonoszságot ...mert ezek a dolgok, amelyeket gyűlölök – mondja az Úr.
Válasz a böjttel kapcsolatos kérdésre
...a böjt Júda háza számára vidámságot, örömet és kellemes ünnepet fog jelenteni. De szeressétek az igazságot és a békét!
A szabadulás reménye a messiási korban
... Számos nép, hatalmas nemzetek jönnek, hogy keressék a Seregek Urát Jeruzsálemben, és imádkozzanak az Úr színe előtt. Ezt mondja a Seregek Ura: Azokban a napokban egyetlen júdai ruhája szegélyét tíz különböző nyelvű ember fogja majd meg, és kéri: „Hadd menjünk veletek, mert hallottuk, hogy veletek van az Isten!” Közöm. A messiási kor iránti vággyal záródik az Újszövetség. Utolsó előtti mondata: Maranatha = Jöjj el, Uram, Jézus. Arra gondolok, hogy minden kegyelem.
Szólj hozzá!
2017.01.05. 11:03 emmausz
Napok
Gobbi Hilda könyvét (Közben...) befejeztem. Gobbi nagy vállalkozó volt. Szerette a kihívásokat. Ebben a közegben érezte igazán jól magát. Az ivókkal ivott, a szavalókkal szavalt, a szegényekkel szegény volt, a gazdagokkal gazdag volt, a baloldaliakkal baloldali volt. Magas pártfogókra talált, akik alig győzték teljesíteni kéréseit. Számos maradandót alkotott – az alakításain kívül is: Kollégiumot, színészek öregotthonát, színészmúzeumot. Nagyon félt a haláltól.
Már nem fél.
***
A múltkor megjelent közösségfejlesztő írásomat egy hozzáértő köszönte. Örültem a visszajelzésnek. Nem vagyok egyedül felvetésemmel. Tegnap a Regnum belső lapja új vezércikket kért és kapott. Ha ugyan átment az anyag.
Jártam már úgy, hogy nem sikerült a cikk továbbítása, tán elfeledtem csatolni vagy lemezhiba volt. Már nem emlékszem, csak arra, hogy a Zászlónk főszerkesztője emailt küldött ezzel a szöveggel: Anyag nem jött át, küldd újra, ne add fel.
Azonnal vettem a magas labdát. Ha nem adom fel, akkor továbbra sem fogod megkapni a szöveget. Dehogy adom fel, inkább feladom.
Ízelítő a Zakariás 7. f.-ből
...elküldték Szarecert, Regem-Meleket és embereit, hogy kérdezzék meg ...a prófétáktól: „Kell-e nekem az ötödik hónapban gyászolnom és böjtölnöm, amint már számos esztendeje megtettem?”
Visszatekintés a nemzet múltjára
Ekkor a Seregek Ura a következő szózatot intézte hozzám: ... az elmúlt hetven esztendőben ... talán miattam böjtöltetek...
Szolgáltassatok igazságot mindannyian,
gyakoroljátok az irgalmasságot és
tanúsítsatok részvétet testvéreitek iránt.
Ne sanyargassátok az özvegyet és az árvát, az idegent és a szegényt.
Szívetekben ne forraljatok gonoszságot mások ellen.
De megkeményítették a szívüket, , nehogy megértsék a tanítást... Ezért nagy lett a Seregek Urának haragja. Hiába kiáltott, nem hallgatták meg, majd ők is hiába kiáltanak... mondja a Seregek Ura; ... szétszórta őket... Közöm. A Biblia nem azért íródott, hogy elmesélje, mi volt akkor régen. Máig hat a tanítása. A böjtről beszélt már bőven Izajás utóbb Krisztus, amikor azt taglalja, hogy mit kérnek számon az ítéletkor. Zakariás is azonos értelmű tanítást közöl. Korunk kérdése: Ma értjük a tanítást? Ma nem keményszívűek az emberek? A ma kiáltását vajon meghallgatja-e azÚr?
Szólj hozzá!
2017.01.04. 14:56 emmausz
Csak a nyomor és a humor el ne hagyjon...
A paleo-ketogén étrend főszakácsa (Violetta) úgy találja, hogy szalonna mindig kell. Nem is indokolja, hogy miért, csak leírja: mert szalonna mindig kell.
Következetességét dicsérem, miközben nekem egészen más dolog zakatol a fejemben. Laci sógorom apjának, Jákinak a maximája: „Csak a nyomor és a humor el ne hagyjon.” Mert „egy kis poén mindig kell”. Álljon itt ma néhány azokból, amelyeket DT küldött:
- Mondja Kovács bácsi, maga mit szokott tenni, ha este nem tud elaludni?
- Én? Elszámolok háromig, és már alszom is.
- Tényleg? Csak háromig?
- Háromig, de van úgy, hogy fél négyig is.
***
A tehén bonyolult állat.
De én megfejtem.
***
- Akarsz sokat keresni?
- Igen.
- Akkor jól elbújok.
***
Mi van a tömegsír felett?
- Csapatszellem!
***
- Miért van a méheknek királynőjük?
- Mert ha kormányuk volna, nem lenne méz.
***
Mennyi az ember átlagos alvásigénye?
- Csak még öt perc.
***
Ki követi el a legtöbb összeadási hibát?
- Az anyakönyvvezető.
***
Miből tudod, hogy egy politikus hazudik?
- Mozog a szája.
Szép napot!
Ízelítő a Zakariás 6. f.ből:
A nyolcadik látomás: a kocsik
...Négy kocsi jött elő két hegy közül. A ... kocsiba lovak voltak fogva... megkérdeztem: „Mit jelentenek ezek, Uram?” Az angyal így válaszolt: „Ezek itt a négy égtáj felé tartanak..., amelyek észak felé haladnak, azért mennek, hogy Észak földjén lehívják a földre az Úr lelkét..., akik távol vannak, eljönnek, és helyreállítják az Úr szentélyét. ...
A fogadalmi korona
... készíts egy koronát, és tedd Józsuénak, Jehocadak fiának, a főpapnak a fejére, ...Ő fogja helyreállítani az Úr szentélyét. Ő fogja viselni a királyi jelvényeket. Trónon fog ülni, és uralkodik. Pap áll majd a jobbján, és békés egyetértés lesz kettőjük között... Közöm: A szentély helyreállításához a Lélek szükséges. A saját szentélyünk is csak a Lélek kegyelmével tartható fenn (vö. hozzá megyünk, és benne fogunk lakni.). Vö. még: Lk 11,13: „Ha ti, bár gonoszok vagytok, tudtok jót adni gyermekeiteknek, mennyivel inkább adja mennyei Atyátok a Szentlelket, akik kérik tőle.”.
Szólj hozzá!
2017.01.03. 19:53 emmausz
Hi-hi-hi, he-he-he
A humor isteni találmány, így emberi is. A nevetés jót tesz a szívnek...
Bár tízszer annyit nevetnénk, mint szokásosan.
Mindez annak a kapcsán él bennem olyan erősen, merthogy Kunfalvi Ágnes, MSZP-szóvivő a minap FIDESZt pocskondiázni akaró mondatát nem volt képes elmondani nevetés nélkül. Hogy mire gondolt közben, az az ő magánügye. A történtek után azt hiszem: ha valamiről elhíresül, akkor ez a fel-feltörő nevetés lesz az, amely emlékeztetni fog rá, és nem a nyilatkozatai.
A nevetés olykor nem kívánt helyen tör az emberre. Én egyszer jártam úgy, hogy a 33-as villamoson utazva az Árpád-híd Dagálynál lévő megállójánál le kellett szállnom, mert utazás közben olvastam. Karinthy Csodapókját olvastam, és feltört belőlem a röhögés, amit nem tudtam visszatartani. Világ életemben kerültem a feltűnést, nem maradt más hátra, mint az utazás megszakítása, hogy a megállóban alaposan kiröhöghessem magamat.
Hogy a nevetés ragadós, könnyen igazolhatom. Levi unoka szépen tud fütyülni. Kivéve akkor, ha elkezdem röhögtetni grimaszokkal vagy valamilyen tréfás szöveggel.
Olyankor nem tud.
Van egy közhely, amely a közelmúltban megnevettetett. Talán mert Maci Laci basszus hangján szólalt meg bennem:
„Kevés vagy, mint macisajtban a brummogás.”
Most meg a kuplé szól bennem Kibédy hangján: Én nem hiszem, hogy normális vagyok...
hehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehe
Ízelítő a Zakariás 5. f.-ből:
A hatodik látomás: a repülő könyv
... láttam egy repülő könyvtekercset. Az angyal...így szólt: „Ez az az átok, amely rászáll az egész föld színére...elűz innen mindenkit, aki hamisan esküszik a nevemre.... s eméssze meg őket minden
A hetedik látomás: asszony a vékában
... „Egy véka közeledik...: „Ez az egész ország gonoszsága.” Akkor ... láttam, hogy egy asszony ül a vékában. Azt mondta: „Ez a Gonoszság!” Azután visszanyomta a vékába, és az ólomlapot a véka szájára tette. Amint fölemeltem a tekintetem, látomást láttam: Két asszony jött elő. Szárnyukat szél lengette: olyan szárnyuk volt, mint a gólyának. Fölemelték a vékát az ég és a föld közé. Ekkor megkérdeztem az angyalt, aki hozzám beszélt: „Hová viszik a vékát?” Azt felelte: „Templomot építenek neki Sineár földjén. Emelvényt csinálnak neki, és azon helyezik el.” Közöm: A megszemélyesített gonoszságból hamis istenség lesz, s szentélyt kap. Erről szólnak a látomások. A szövegből ennél a gondolatnál tapad meg a figyelmem: ...elűzik azt, aki hamisan esküszik a nevemre... A gonoszság és a nyelv hamissága elég szoros korrelációt mutatnak. Ha tudnánk, hogy mennyi baj forrása a felelőtlenül, meggondolatlanul vagy tudatosan hamisan előadott mondandó, biztosra veszem, hogy változtatnánk gyakorlatunkon. Sokszor észre sem vesszük, hogy nyelvünk harcol vélt vagy valós igazáért – a szeretet helyett. Ölelés helyett öl, építés helyett rombol. Tegyünk ellene.
Szólj hozzá!
2017.01.03. 09:42 emmausz
Új év régi könyvek
Két terjengős könyvet olvasok egymással felváltva őket. Emmerick Katalin látomásait Jézus tanító évei 1. kötetét. Azt jegyzem meg róla, hogy érzékletes. A kánai menyegző egy fejezetnyi, sokkal részletesebb, mint az evangéliumi leírások. Plasztikusabb képe rajzolódik ki általa Krisztusról és környezetéről. Nem ártott volna a kötetnek megjelenés előtt még egy átfésülés.
Vele párhuzamosan Gobbi Hilda Közben... c. munkáját is olvasom. Tőlem meglehetősen távoli világ a színészeké. A könyv bevezet a kulisszatitkokba. Sajnos bevezet az azóta letűnt szocialista évek elemzésébe is, ami részben érdektelen, részben egy kicsit Bástya elvtárshoz húzó, nekem kevéssé szimpatikus. Megpróbálom gyorsolvasással átugrani.
Érdekesnek ígérkezik egy mariológiai munka, immár magyar szerzőtől: Kovács Zoltán: Íme, az Úr szolgálóleánya, és érdeklődésemre tarthat számot az Idők jelei 2016. c. füzet, korunk viszonyait piszkáló előadássorozat írásos anyaga. (Kairosz)
***
Ma a helyes alázatról akartam írni. Azért érdekel a téma, mert a helyes alázat inflexiós pont a gőg és a helytelen alázat között. Két oldalról világítom meg. Az egyik egy régi poén. Így szól: Fél éve még nagyképű voltam, de ma már tökéletes vagyok. No, ez nem alázat. A másikat a M. Kat. Lexikonból veszem. Így definiálja: „alázat, alázatosság (lat. humilitas, a humus, 'föld' szóból): erény, mely képessé tesz arra, hogy az ember igazságának, teremtett voltának megfelelően és törékenységének tudatában éljen. Ellentétes vele a gőg. – Az alázat az igaz önismeretből fakad, mely megóv az elbizakodottságtól. A szerzetességben az alázatosság a tökéletesség fokmérőjének bizonyult... A legutóbbi időkben az 5. sarkalatos erénynek is nevezik. A hívő ember számára az alázat a helyes alapmagatartás az Istennel és az embertársakkal való kapcsolatában.” Nos, itt van az eb elhantolva: Az alázat helyes önismeretből fakad. Ámde elmondhatjuk-e bizton, hogy helyes önismeretünk van, hiszen túl közelről szemléljük önmagunkat. Túl közelről látjuk bibircsókjainkat is. Weöres S. „ismeretlen önmagáid”-ról ír, József A. pedig így: „Csak másban moshatod meg arcodat. Légy egy fűszálon a pici él. S nagyobb leszel a világ tengelyénél.”
Végül pedig a pszichológus viccet idézem: Két pszichológus találkozik. Üdvözlik egymást, majd egyikük ezt mondja: „Látom, te jól vagy, én hogy vagyok?”
Alighanem az alázat az az erény, amelyet egy életen át próbálunk elsajátítani több-kevesebb sikerrel. És nemcsak azért, mert önismeretünk nem tud objektívvá lenni, hanem mert önbecsülésünk ide-oda rezeg az alázat és a gőg között.
Zakariás 4. fejezet:
Az ötödik látomás: a lámpa és az olajfák
Azután visszatért az angyal, aki hozzám beszélt, és fölébresztett úgy, mint amikor álmából keltenek föl valakit. Majd megkérdezte: „Mit látsz?” Azt feleltem: „Egy színarany mécstartót látok. A tetején olajtartó van, meg hét mécses és hét égő a mécsesek számára, amelyek rajta vannak. Mellette két olajfa van, az egyik jobbról, a másik meg balról.” Ekkor megszólaltam, és megkérdeztem az angyaltól, aki hozzám beszélt: „Mit jelentenek ezek a dolgok, Uram?” Az angyal, aki hozzám beszélt, ezt válaszolta: „Nem tudod, hogy mit jelentenek ezek a dolgok?” Azt mondtam: „Nem, Uram.” Erre így felelt: „Ez a hét szem az Úr szeme: bejárják az egész földet.” Ismét megszólaltam és megkérdeztem: „És mit jelentenek az olajfák a mécstartó mellett jobbról és balról?” [Ismét megszólaltam, és megkérdeztem tőle: „Mit jelent az olajfa két ága, amelyből a két aranycsövön át olaj folyik?”] Azt felelte: „Nem tudod, mit jelentenek ezek a dolgok?” Azt mondtam: „Nem, Uram.” Erre ő: „Ez a két Fölkent, akik az Úr előtt állnak az egész földön.”
Megjegyzések Zerubbábelről
Ezt a szózatot intézi az Úr Zerubbábelhez: Nem hatalom által és nem erőszak által, hanem az én lelkem által – mondja a Seregek Ura. Mi vagy te, nagy hegy? Zerubbábel előtt síksággá változol. Ő majd fölteszi a zárókövet, s közben ezt mondják: Szép, milyen szép! Az Úr ezt a szózatot intézte hozzám: Zerubbábel keze vetette meg e ház alapját, az ő keze fogja be is fejezni. [Ti pedig megtudjátok, hogy a Seregek Ura küldött hozzátok.] Vajon van-e valaki, aki megveti e szerény kezdet napját? Örülni fognak majd, ha látják a választott követ Zerubbábel kezében. Közöm: A látomás Józsue idejébe visz bennünket. A két felkent Józsue és Zerubbábel király. Nekem azonban többet jelent ma is: a hét szem az Úr szeme: bejárják az egész földet. Ma is bejárják az egész földet, de érdemes tán pontosítani: Folyamatos jelenléte előtt tekereg a föld, és mindenféle égitest. Folyamatos jelene előtt történnek az események, és tudta nélkül az embernek egy hajszála sem esik le a földre. Így utalhatok arra is, hogy „benne (szerető közegében) élünk, mozgunk és vagyunk”.
Szólj hozzá!
2017.01.02. 06:59 emmausz
2017
Digitális rádiósóránk van. A rádiót talán még sohase kapcsoltuk be, hogy torz hangján híreket hallgassunk, pedig biztosan be lehet állítani ébresztőjét a Kossuth-adóra vagy a Mária rádióra vagy... De nem.
Pusztán azért tartjuk, hogy LED-es kijelzőjéről éjjel-nappal leolvashassuk a pontos időt. Nem pislogó zöldes szeme számokat mutat, és úgy van idomítva, hogy 1–23-ig terjedő intervallum mutassa az órákat (24-et ugye azért nem, mert az éppen 0 óra), a perceket pedig értelemszerűen 1–59-ig (a 60. percet az előzőekkel azonos okok miatt szintén nem).
Nagyon jól ki van ez találva.
Éppen a benne rejlő adottságok folytán mutatja nekem az évek változását. Le tudtam olvasni róla 1956-ot, és le tudtam olvasni róla Újév napján 2017-et este nyolc óra tizenhét perckor. Nem tudtam volna viszont leolvasni róla 1997-et annakidején, merthogy a percek, mint jeleztem, csak az 1–59-es tartományban fordulnak elő. Ám, ami a jövőt illeti, segítségemre lehet 2060-ig, mert a köztes időszakban valamennyi évszám leolvasható róla.
Milyen szerencse! Ugyanis személyi igazolványom akkortájt jár le, azt hiszem, 2064-ben, 118 éves koromban.
Most abbahagyom ezt a posztot, mert a reggeli négy pirulát még nem vettem be.
De mielőtt abbahagyom, kinyilvánítom csodálatomat az automata masinák iránt. Van az autónk, benzint töltök bele és némi manőverezéssel nagy távolságokra repít. Van ez az óránk, és szakadatlanul mutatja az időt. Nem fárad el, nem unja meg, nem álmosodik el. Aztán van a porszívónk is. Szívja a levegőt, meg mindent, ami a szívás keltette örvény útjában találtatik, és nem fárad bele a szívásba. Mekkora tüdeje van hozzám képest!
***
Olvasom Gobbi Hilda önéletírását. Egészen más gyökerekről indul, mint pl. Jászai Mari. Jut eszembe: Gobbi egy helyen hivatkozik Jászai Marira, Jászai M. viszont sehol nem hivatkozik Gobbi Hildára. Most mégsem összehasonlításukkal akarok foglalkozni. Inkább némi hasonlóságukkal. Ugye Jászainál olvastam a zalctézliről (sótartó), Gobbinál találtam rá a bündli szóra (kötelék).
Zakariás könyve 3. f.
A negyedik látomás: Józsue főpapi koronája
Megmutatta nekem Józsue főpapot, amint az Úr angyala előtt állt. Jobbján a sátán állt, és vádolta. Az Úr angyala ezt mondta a sátánnak: „Parancsoljon neked az Úr, sátán, parancsoljon neked az, aki kiválasztotta Jeruzsálemet! Nem üszök ő, amelyet kimentettek a tűzből?” Józsue piszkos ruhába volt öltözve, amint ott állt az Úr angyala előtt. Az angyal megszólalt, és azt mondta az előtte állóknak: „Vegyétek le róla a piszkos ruhát, és öltöztessétek díszes ruhába! A fejére tegyetek tiszta föveget!” Fel is öltöztették díszes ruhába, a fejére pedig tiszta föveget tettek. Az Úr angyala ott állt előtte és azt mondta neki: „Látod, levettem rólad bűnödet.” Majd így szólt az Úr angyala Józsuéhoz: „Ezt mondja a Seregek Ura: Ha az én útjaimon jársz, és megtartod törvényeimet, te fogod kormányozni házamat, te őrzöd udvaraimat, és megengedem, hogy ezek sorába lépj, akik itt állnak. Nézd, a kő, amelyet Józsue elé tettem, ezen az egy kövön hét szem van; nézd, magam vésem bele a feliratot – mondja a Seregek Ura.”
Eljön a Sarj
Halljátok hát, Józsue főpap, és társaid, akik előtted ülnek – mert hisz jelképes személyek vagytok! Nézzétek, elküldöm szolgámat, a Sarjat, és kiirtom a gonoszságot ebből az országból egyetlen nap alatt. Azon a napon – mondja a Seregek Ura – meghívhatjátok majd egymást a szőlő és a fügefa alá. Közöm: Ha az én útjaimon jársz..., te fogod kormányozni házamat. Sok oldalú ez a fejezet is mondandóját illetően. Nekem most a dőlt mondat emelkedik ki a többi közül. Az újszövetség útja Krisztus, az irgalmas szeretet útja. Járjunk rajta összeszedetten az új évben.
2 komment
2017.01.01. 00:07 emmausz
Tabula rasa
Tiszta tábla, tiszta lap. Új, még érintetlen, még nincs összefirkálva, még igaz tartalommal tölthető meg, még életteli sorokat lehet rá róni. Olyan ez, mint nemrég az ezredforduló volt.
Mennyit reméltem attól, hogy előttünk egy vadonatúj, még ropogós és teljesen ártatlan ezredév, amely gyönyörű tartalmakkal telíthető. Mi tagadás elég hamar vált kudarcossá, talán leginkább a WTC ikertornyának eltüntetése törte meg naiv optimizmusomat.
Tévesen úgy képzeltem, hogy a tiszta lap, a még clear évezred megőrzi hamvasságát, és a történelemben új szelek kezdenek el fújni.
Tudnom kellett volna, hogy az emberiség erkölcsi állapota olyan volt, amilyen, mindenesetre nem mozdult el látványosan attól a ténytől, hogy jubileumi éveket tudott maga mögött.
Most újra mély levegőt veszünk.
Lesz, ami lesz.
Megteszem, ami tőlem telik,
megtesszük, ami tőlünk telik, s
hogy a többi hét és félmilliárd megteszi-e, ami tőle telik,
azt majd meglátjuk.
A 2017 prímszám.
Csak eggyel és önmagával osztható. Mint ilyen nem hasonlít semmilyen más számhoz.
Csak ez az egy van belőle.
Mi mást kívánhatnék, minthogy adja Isten: egyedülálló és ártatlan, növekedést hozó legyen, és az egymással jó értelemben osztozkodó társadalmak békéjét hozza.
Ezt kérjük, erre gondolunk, ezért teszünk.
Ízelítő a Zakariás 2. f.-ből:
A második látomás: szarvak és kovácsok
... látomást láttam. Volt ott négy szarv. Megkérdeztem az angyalt...: „Mik ezek a szarvak, Uram?” Azt felelte: „Ezek azok a szarvak, amelyek szétszórták Júdát [Izraelt] és Jeruzsálemet.” Azután az Úr négy kovácsot mutatott nekem. Megkérdeztem: „Mit fognak ezek itt csinálni... ezek most idejöttek, hogy legyőzzék őket, [hogy letörjék azoknak a nemzeteknek a szarvát, amelyek fölemelték a szarvukat Júda országa ellen és szétszórták]”.
A harmadik látomás: a zsinórmérték
Azután fölemeltem tekintetem és látomást láttam. Egy embert, akinek mérőzsinór volt a kezében. Megkérdeztem tőle: „Hová mész?” Azt felelte: „Megmérem Jeruzsálemet, hogy lássam, mennyi a szélessége és mennyi a hosszúsága.” ...Ezt mondja az Úr: Magam leszek a tüzes fal körülötte, és én leszek a dicsősége.”
Felhívás a száműzöttekhez
Jaj, jaj! Meneküljetek Észak földjéről! [– mondja az Úr –], [,... ha valaki hozzátok ér, olyan, mintha a szempillámhoz érne]: Nézzétek, kinyújtom kezem ellenük, és ők saját szolgáik prédájává lesznek. ... Sion leánya, máris jövök, hogy nálad lakjam – mondja az Úr. Sok nép az Úrhoz tér majd azon a napon és az ő népévé válik. [Ő azonban nálad marad... Némuljon el minden test az Úr színe előtt, mert ébred már és elindul szent hajlékából. Közöm: A négy szarv szétszórta Izraelt, a négy kovács megverte a szétszórókat. Jeruzsálem benépesül, s az Úr közöttük vesz lakást. Sok nép gyarapítja majd a várost. Azon a napon letöröl az Úr minden könnyet, és harmónia lesz és kiteljesedés, és béke és pozitív kisugárzás, intenzitás.
Utolsó kommentek