Szokás szerint kivittem Tücsit a HÉV-megállóba. Ugyancsak szokás szerint nem vittem magammal fényképezőgépemet. Pedig…
A Szentendrei úton balra nézve a felkelő nap mutatkozott: Arany korong, körülvéve aranyból és mézből összeállt keverék elegyével. (Sivatagi homokszemek a levegőbe diszpergálva?) Maga volt a csoda egyik fele.
Merthogy jobbra nézve a Hármashatár-hegy oldala szemkápráztató módon tükrözte a napot és udvartartását.
Megpróbálom leírni a látványt.
A párás hegyoldal különféle bársonyos zöldjei szemnyugtató képet alkottak.
A napsugarakat visszaverő, élénk színekben felragyogó házfalak és a számtalan ablak sziporkái mesés látványban részesítettek.
Megannyi játékházikó. Talán a törpék laknak benne.
Meglepő hangsúlyt adott a képnek a hegyet kettészelő árnyék: a Távfűtő Művek magaskéményének az árnyéka szelte ketté a hegyet.
Vásárolnom kellett ezt-azt.
Megtettem.
Mire kijöttem az üzletből, teljesen eltűnt a varázs.
A napot már felhők takarták,
a szél feltámadt,
az égen ólomszínű felhők tornyosultak,
a házak visszasüppedtek álmatag szürkeségükbe.
Ez a látvány egyszeri, soha többé meg nem ismétlődik. Nem léphetsz kétszer ugyanabba a folyóba.
Voltam én már szemben is a hegyoldalban. Onnan lenézve az alant elterülő panelházak szürke kockái látszanak unalmas egyformaságukban.
A panelek felől nézve pedig az imént leírt gyönyörűség – ha csak rövid időre is.
Szegény gazdagok, gazdag szegények.
2011.04.14. 07:43 emmausz
Napkelte
Szólj hozzá!
2011.04.13. 09:44 emmausz
23577
E-mailt kaptam QQ-tól, melynek csatolmánya egy kalkulátor, mely megmondja, hogy születésed óta hány nap telt el, a hét milyen napján születtél, idén milyen napra esik a születésnapod, továbbá kimutatja, hogy hány év és hány hét telt el születésed óta, illetve hány hetes vagy.
Mondanom se kell, hogy megnéztem napgyűrűim számát (23577), és azt mutatta, hogy bőven benne vagyok a harmadik harmadban.
Még szerencse, hogy nem kért elszámoltatást napjaim hasznosságát illetően, azaz hogy miféle értelmes, Istennek tetsző cselekedeteket tettem az eltelt több mint húszezer nap során.
Szólj hozzá!
2011.04.12. 15:03 emmausz
Készülmény
2010. október 27.-i posztom témája: projekt magyarul…
Egy komment érkezett: „Hát ide nem gyűltek a kommentek, pedig vártam volna...” – írja grin.
Válaszlevelemben ezt írtam neki: Persze, hogy nem gyűltek, mert nincs ilyen szavunk. Ami a project szóhoz jelentésként tapadt, az egyetlen magyar szóval sem írható le.
De szerintem az angol szó sem azt jelenti alapértelmében, amivé lett.
Szándékcél, csoportcél, áhított cél, elképzelt tárgy, dolog, szolgáltatás stb., aminek a megvalósulása érdekében egy csoport apait, anyait bedob. A jövőben elkészíteni tervezett dolog. Valós délibáb, amire tervezői úgy tekintenek, mintha már megvalósult volna.
Meg is valósult a fejükben.
Magam is törtem rajta a fejemet, és megtaláltam egy lehetséges fogalmat rá: készülmény (a készítmény szó foglalt, és már létező valamire utal a fogalom, az általam alkotott pedig azt vetíti előre, hogy dolgoznak egy később elkészülő valamin. J, egy készülményen.) Ez szerintem egy szóban lefedi az angol projekt szót, legalább is azt, amit értenek rajta. És ha én volnék Széchenyi István, akkor volna is rá esélyem, hogy elterjedjen honi berkekben, mint a „legnagyobb magyar” által kreált Ön, önök szó. Korábban a kegyed, kend, uraságod, maga stb. szavakat használták.
Hátha Gyorgyovich Miklós is tehet valamit a magyar nyelvért.
Tehát KÉSZÜLMÉNY a nyerő szó. De még ha befutna, akkor is el kellene telnie a befogadás hosszú idejének, amikor is furcsálkodás nélkül hangozhat el egy ilyesvalamilyen mondat: Már fél éve dolgozunk a készülményünkön, most arra várunk, hogy eredményt hozzon beadott pályázatunk.
Csak az a baj, hogy tekintélyes név nélkül nincsen
elfogadható anekdota, nincs
elfogadott poén, világszerte
ismert szállóige.
Ha Mark Twain írt volna egy ilyenféle mondatot: Úgy elbújt, mint hajdinakása a mocsárban, ma százan idéznék. De hát ezt én találtam ki. Nem hiszed, hogy így van? Akkor idézek egy O’Henry-mondatot: Úgy megráztam a kölköt, hogy csak úgy zörögtek a szeplői.
Ugye, ez már ismerős?
Nem?
Akkor egy másikat veszek elő:
Vagy: „Kint is vagyok, bent is vagyok, jaj, de nagyon boldog vagyok.” (LGT)
Jut eszembe, hogy ez rám is vonatkozik.
Társszerkesztői státuszom megszűnt.
Fizetésem nincs, blogaláírásomban szerepel még a munkahelyi telefonszámom, de értelme nincs, hiszen soha nem vagyok ott megtalálható.
Van még néhány felhasználatlan névjegykártyám, és a Távlatok honlapján továbbra is társszerkesztő a titulusom, jóllehet nincs mit társszerkeszteni. Ha elkészül egy tanulmány, amely tetszik a főszerkesztőnek, felteszik és kész. Mivel előfizetés nincs, anyagi vonzata sincs annak, hogy elolvassa-e valaki, vagy sem.
2 komment
2011.04.11. 14:36 emmausz
Az Úr imádsága
– A szöveg:
Mi Atyánk, aki a mennyekben vagy,
szenteltessék meg a te neved;
jöjjön el a te országod;
legyen meg a te akaratod,
amint a mennyben, úgy a földön is.
Mindennapi kenyerünket add meg nekünk ma;
és bocsásd meg vétkeinket,
miképpen mi is megbocsátunk
az ellenünk vétkezőknek;
és ne vígy minket kísértésbe,
de szabadíts meg a gonosztól!...
– A jezsuita P. NP toldaléka: … mert te vagy a mi Atyánk!
A jó Péter bácsi azt fejtette ki egyik prédikációja során, hogy teljesebbé tenné a szöveget, mintegy keretbe foglalná egy ilyesfajta zárás: …mert te vagy a mi Atyánk.
– Saját kiegészítésem annyi, hogy a hét kérés hangsúlyosabb értelmezést kapna, ha minden kérés után elhangzana a NP által javasolt záradék. Lássuk csak, mire gondolok:
Mi Atyánk, aki a mennyekben vagy,
szenteltessék meg a te neved;
… mert te vagy a mi Atyánk!
jöjjön el a te országod;
… mert te vagy a mi Atyánk!
legyen meg a te akaratod,
amint a mennyben, úgy a földön is.
… mert te vagy a mi Atyánk!
Mindennapi kenyerünket add meg nekünk ma;
… mert te vagy a mi Atyánk!
és bocsásd meg vétkeinket,
miképpen mi is megbocsátunk
az ellenünk vétkezőknek;
… mert te vagy a mi Atyánk!
és ne vígy minket kísértésbe,
… mert te vagy a mi Atyánk!
de szabadíts meg a gonosztól!
… mert te vagy a mi Atyánk!
Ámen.
Úgy vélem, bizalomnövelő hatású volna, ha tehát a kérésben elmélyedve ki mernénk mondani soronként … mert te vagy a mi Atyánk!
Szólj hozzá!
2011.04.10. 12:14 emmausz
Tövis
A Dunába belelógott egy bokorról szakadt tövises ág. Az ágból kinövő tűhegyes tövisek hossza 4-8 cm lehetett. Ilyesmiből fonhatták egykor Jézus koszorúját.
Mi történt?
Biblia: „A helytartó katonái bevitték Jézust a helytartóságra, s odagyűjtötték köré az egész helyőrséget. Megfosztották ruhájától, bíborszínű köntöst adtak rá. Tövisből koszorút fontak, fejére tették, jobb kezébe pedig nádszálat adtak. Aztán térdet hajtottak előtte, és így gúnyolták: "Üdvöz légy, zsidók királya!" Közben leköpdösték, fogták a nádat s verték a fejét ... így csúfot űztek belőle. (Vö. Mt 27,27–31)
Katonák a helytartóságon. A katona természetes közegéből kiemelt ember. Életének teljében viszik el, amikor úgyszólván agyonverhetetlenül egészséges. Aztán addig dresszírozzák, amíg ki nem vetkőzik emberi méltóságából, és egy szám lesz, egy tartását vesztett senki, egy nímand, akit ölésre idomítottak. Aki, amikor nem harcol, mert éppen béke van, visszatérően felesleges csuklóztatást szenved. Tehetetlenségében mindenféle őrültséget kitalál. Veszedelmes és többnyire durva a katonák csínytevése, poénkodása. Nem hiszem, hogy Jézusra különösebben haragudtak volna. De nem voltak képesek elviselni másságát, hozzájuk képesti méltóságát, emberi tartását. Talán ezért kezdték ki, talán unalmukban. Jézus az ellenséges néphez tartozott, akik miatt voltak kénytelenek elszakadni otthonuktól. Gondolom mindezek hozzájárultak ahhoz, hogy teljesen kivetkőzzenek emberi mivoltukból.
Elérkezett hát az ő napjuk, amikor kényük-kedvük szerint elbánhattak a kezükre adott Mesterrel. Hát nekiestek, mint egy kutyafalka kiszemelt áldozatának.
Elképzelem, azon járt az agyuk: hogyan lehetetlenítsék el teljesen áldozatukat, hogyan készítsék ki. Mivel odakint a tömeg királynak kiáltotta ki, igyekeztek a már megkorbácsolt Mestert királyi maskarává tenni.
A csakugyan emberi tartásukat vesztett katonák azon versenyeztek hát, hogy ki tud eredetibb lenni a gúnyolódásban.
Egyikük letépte róla ruháit, melyek az ostorozás után amúgy is eléggé szétmarcangoltak lehettek.
Másikuknak eszébe jutott, hogy van a helytartóságon egy ócska bíbor színű köntös. Elszaladt érte, hogy ráaggassa a szenvedőre.
A harmadik kitalálta, hogy megkoronázza a királyjelöltet. De mivel? Méretes abroncsot nem talált, viszont felfedezte a falak tövében nőtt tövisbokrot. Nosza levágott egy hosszú ágat, és óvatosan koszorúba fonta. Úgy érezte, hogy övé a legjobb poén. Ha ezt belenyomja a „király” fejébe, az lesz csak a móka. Hogy le ne essen a megkötözött rab fejéről, fogóval szorosra húzta rajta.
Most már csak egy jogar hiányzott a kezéből, a királyi pálca, hogy teljes legyen a torzó, melyet Jézus királyságából összehoztak.
A negyedik tehát elfutott egy nádszálért. Nem kellett messzire mennie. „A katona leleményes” volt már a római korban is. Visszarohant egy nádszállal, fejbe verte vele a koronás királyt, ezzel is fokozva elesettségét, további kínokat okozva neki, és a kezébe nyomta a nádat.
Több ötletük nem lévén leköpködték, és röhögve pukedliztek előtte: „Üdvöz légy, zsidók királya!”
3. A Mester: Jézus, az Emberfia folyamatosan iszonyú kínokat szenvedett el. Jézus, az Isten Fia közben megrendülten sóhajtotta, hacsak magában is: „Atyám, bocsájts meg nekik, mert nem tudják, mit cselekednek”.
4. Compassio. Az Atya és a Lélek együtt szenvednek a Fiúval. Jézus szeretete és engedelmessége nagyságrendekkel nagyobb annál, hogysem kitérjen az őt ért halálos veszedelem elől. Mindhármuk tudja, hogy nem a szenvedésé, nem a halálé az utolsó szó.
Ez a kairosz ideje, amikor a szeretet bizonyítja minden mást meghaladó erejét.
De a kronoszé is. A kronológia, a gyászos események egymásutánja során teljesedik be a Mester és király halála, hogy végül is később a feltámadásba oldódjék.
Szólj hozzá!
2011.04.09. 18:32 emmausz
Gályázók
Ha napi csavargásomhoz kezdek, tapasztalataim ellenére valami azt súgja belül: Minek viszem a fényképezőgépet. Csak nyomja kilós súlyával a vállamat, mozgásomban némileg korlátoz, és ugyan már miféle témák felbukkanásában reménykedem, hiszen már mindent lefényképeztem. Mindent, ami csak elém tolakodott a téma ígéretével, aztán vagy lett belőle valami, vagy nem. Előfordult néhányszor, hogy otthon maradt a gép.
Mindig megbántam, mert minden impresszió egyszeri. Minden látomás egyszeri, egy makrolehetőség megismételhetetlen, ha másért nem, mert mások a fényviszonyok.
Tehát velem a gép, ha terhes is.
Ma pl. XXI. sz.-i gályázókat örökítettem meg. A pünkösdfürdői kompmegállóhoz közeledve ütemes zajra lettem figyelmes. Olyasmire, ami a kocsikból szól, amikor még elég messze vannak tőlünk. A tuc-tuc zene basszusára emlékeztetett a hallott hang. Ahogy közeledtem a gáthoz, egyre nyilvánvalóbbá lett, hogy a Dunáról! szól ez a basszus. Mégpedig egyre erőteljesebben. Mire felértem a partra, elég közel került a kikötőhöz egy sárkányt formáló csónak. Az elején lány állt kezében jókora dobverővel, s egyenletes ritmust diktált vele egy üstdobszerű hangszerre. No ennek az ütemére húztak kétoldalt az evezősök. Gyanítom, hogy még fizettek is azért, hogy lankadatlan harcot vívhassanak a vízzel a Duna sodra ellenében. Hátul állt a kormányos. Lapáttal irányította a ladikot, s tartotta a jószágot a part mellett. Nem találtam köztük viszont a filmekből jól ismert korbácsos smasszert, aki erejét nem kímélve veri végig a – természetesen mindig lustálkodásra hajlamos – rabokat. Talán azért nem alkalmazták, mert keskeny kis gálya volt ez a csónak. Egy pribék legfeljebb vízisízés közben ütögethette volna fizető vendégeit.
Nos, készítettem gyorsan róluk egy képet.
Most megkérdezhetnéd: mit kerestem én Pünkösdfürdőn?
A dolog egyszerű.
Induláskor magammal viszem a szemetet a szelektív gyűjtőhöz, és az első tömegközlekedő járművel elvitetem magamat a szélrózsa valamelyik irányába, hogy onnan aztán hazagyalogoljak. Ma Békásmegyer sarkáról indultam haza.
Hazafelé jöttömben számos szerelmespárt láttam. Kínálkozó és kedves téma egy-egy pár lefotózása.
De hát az emberi jogok.
Aztán szépséges kisgyerekeket is láttam, de hát megint csak az emberi személyiségi jogok. Így maradnak az épületek, a fák, a tárgyak, mert ők nem tiltakoznak. Viszont többnyire szimbólumértékük van. Nem haszontalan hát lencsevégre kapni ezeket. Arról nem is beszélve, hogy a természet is Teremtőjéről mesél, ha nem is olyan töménységben, mint egy-egy emberarc.
Szívem csücske volna a portrékészítés. De alighanem a legmacerásabb is.
Hogy miért?
Mert a portréalanyok elkezdenek viselkedni. Ettől kezdve nem önmaguk lesznek: elveszítik természetes bájukat, hitelességüket pózolás közben.
Mindenesetre nem mondok le a portrékészítésről. Az ember arca az Isten képmásának a lenyomata. A legnagyobb misztérium, és egyben a legmélyebbek egyike is.
Hatalmas méltóság hordozója.
Mi más volna annyira méltó a megörökítésre, mint egy-egy sorsot visszatükröző emberi arc?
2 komment
2011.04.08. 13:50 emmausz
Globalizáció
Franciaországban ezt mondializációnak mondják, de lényegét tekintve ugyanazt jelenti.
Miről van szó?
valami igen franciát akartunk magunkkal hozni, ami ott honos, speciálisan francia.
Persze, hogy sajtféléket választottunk, mert vannak csodás különlegességek.
Aztán ma lementünk az Auchanba. Kissé elképedtünk azon, hogy ugyanezek a fajták tőlünk 1 km-re is kaphatók.
Miket hoztunk?
Le Bon Grivois
Van itt is, nem is túl drága.
Bresse bleu.
Van itt is, ez se különösen pénztárcakiüresítő fajta.
Brique affinée.
Itt is van, egy adag, kb. amennyit onnan hoztunk, itt 400 Ft.
Saint Agur.
Ugyenez a minőség itt is szerepel az áruk listáján.
Nem hoztunk magunkkal fondüsajtot.
Jól tettük.
Itt hivalkodik a tejtermékek polcán.
Lábosunk van itthon is, amiben megmelegítsük, és ha úgy tetszik, veszünk hozzá itthon készült baguette-et is, és éppen úgy döfködhetjük a kenyérdarabkákat az olvasztott sajtba, mint odakint.
Most nem vettünk rákocskákat se, jóllehet kapni lehet itt is.
Csak vietnami fagyasztott halat, épp olyat, mint amilyent kint vettünk a Carrefour-ban.
Viszont vettünk egy Vileda teleszkópos felmosót, mert Franciaországban megtetszett praktikussága.
Megjegyzem, hogy hoztunk még egy – a faluban készülő – speciális sajtot. Na nem egy malomkeréknyit, mert akkorák ott, hanem egy körcikket. Ezt a sajtot az Auchanban nem láttuk, de elárulom, épp olyan az íze, mint az ementálinak, csak nem lyukacsos.
Legfeljebb betömjük legközelebb az ementáli sajt lyukait, és akkor épp olyan lesz, mint a L’Hôpital du Grosboisban termelt nagy, kerek, Comté sajt.
Szólj hozzá!
2011.04.07. 13:36 emmausz
Levélmintakönyvek, imamintakönyvek
A világ számos helyén mindmáig léteznek piacokon ügyködő fogalmazók, akik írni-olvasni tudnak, és akik analfabéta megrendelőik ügyeinek intézését, levelezését lehetővé teszik. Megismerve helyzetüket, nevükben megfogalmazzák a hivatalos személyes leveleket. Ki tudná felsorolni, miféle szituációk, sorsok vonulnak fel előttük. Úgy gondolom, hogy érdekes novellák, regények kerekednének ki a megrendelők élete egyes epizódjainak ábrázolásából.
A következő fokozat azokat segíti, akik képesek írni-olvasni, de fogalmazókészségük a nullához közelít. Ezek számára készülnek szakirányú és a magánélet fontosabb eseményeit megragadó levélmintakönyvek. Akad ebben kérvény, szerződéstervezet, folyamodvány, randevúra való felkérés, szerelmes levél, stb., stb. „Te szólj helyettem, kisvirág!”
Vannak aztán az egyes felekezetek részéről kiadott imagyűjtemények.
Tegnap erről beszélgettünk itthon röviden. Arról tudniillik, hogy ha az ima lényegét tekintem, az egyfajta kapcsolatfelvétel az Istennel, s az égiekkel, üdvözültekkel, jó lelkekkel, szentekkel. Még tudni véljük azt is, hogy néhány csoportba oszthatók ezek: dicsőítő ima, kérő ima, hálaadó ima, (közbenjárást) kérő és engesztelő ima. Nekem ez mindig is furcsa volt. Ha az ima lényege a kapcsolatfelvétel, akkor párbeszéd az égiekkel. Gondoljuk el ennek analógiájára, hogy ha kontaktust keresek a feleségemmel, csakugyan csak négyféle módon tehetem ezt? „Imádhatom” (a szót nem véletlenül és hangsúlyosan idézőjelbe téve), kérhetem valamire, kérhetem akár a közbenjárását is, ha olyan pozíciót tölt be, hálálkodhatok neki, mert jó volt hozzám, mert megajándékozott valakivel, valamivel, és kérhetem bocsánatát, mert megbántottam.
Könnyű belátni, hogy ha az asszonyhoz szóló szavaimat ezekre redukálnám, kommunikációs életünk rettenetesen merevvé és ügyefogyottá válna. Hol maradna a napunkról való beszámolás és annak meghallgatása, hol a véleménykérés egyes viselt dolgainkkal kapcsolatban, hol a közös tervezgetés, a közös élmények felidézése, a mesélés, saját személyiségünk újra és újra megkísérelt – bár teljesen soha meg nem valósuló – kimondása.
Hát ez az. Ezeknek az analógiáknak kellene kibomlani az imáinkban is. Ekkor mondhatnánk el jó szívvel: „Benne élünk, mozgunk és vagyunk.” Ám hol tartunk ettől? „Hiszen azt se tudjuk, hogyan kell imádkoznunk. (Róm 8,26)
Mindezért aztán szükségünk is van „imamintakönyvekre”.
Készülnek is rendesen ilyenek. Magyar szenteké, családoké, a tanulóifjúságé(Sík-Schütz), de ismeretes, hogy van egyetemisták imakönyve, van himnuszok könyve, stb, stb.
A piacról azonban továbbra is hiányzik egy kigyűjtés: az Ó- és Újszövetség imagyűjteménye. Ebben nyilván benne kellene lennie Mózes imájának, több próféta és -asszony imáinak, Dávid imájának, a három tűzbe dobott ifjú dicsőítésének, hálaimájának, Zakariás benedictusának, a zsoltároknak stb. Az Újszövetség anyagából első helyen a Miatyánknak kellene szerepelnie, de Mária Magnificatja és az agg Simeon imája sem volna kihagyható és még sok-sok egyébnek is szerepelnie kellene: Pl. Jézus főpapi imájának, Pál szeretethimnuszának és Krisztusról szóló himnikus megszólalásainak.
Szerkesztésében alkalmakhoz kötve kellene az imákat felsorakoztatni, hogy aki olvassa, abban hasonló gerjedelmek keletkezzenek azokhoz, mint amelyek az adott szituációkban az imát kipattantották egykor a Mesterből, a tanítványokból, a szentekből, az angyalokból, a vámosokból, akármilyen teremtményekből.
Az a véleményem, hogy rendes kötet összejönne ezekből.
Szólj hozzá!
2011.04.06. 16:22 emmausz
A mikro és a makro
Akár mese címe is lehetne, pedig eléggé prózai a jelentése:
A kicsi és a nagy.
Bartók kicsiknek írt zongoradarabjai címéül a Mikrokozmosz nevet választotta, jelezve, hogy a gyermekvilágnak szánta zenéjét.
A közgazdaságtan két alapvető vizsgálódási területe a mikrogazdaság és a makrogazdaság.
Más és más jellegzetességeket, összefüggéseket talál és elemez e tudomány két alapvető ága.
A Makrovilág utazási iroda nem a szomszéd kerületbe szervez turistautakat.
A mikrobiológia sejtekkel, elemekkel, szövetekkel, molekulákkal, baktériumokkal és vírusokkal foglalkozik.
A tudós mikroszkopikus képei a mikrovilágot mutatják be.
A makrokozmosz mint vizsgálódási terület, nagyjából a világegyetem.
Látszólag harmónia van abban a tekintetben, hogy amikor az ember igen apró dolgokat vesz górcső alá, mikrovilágról, amikor hatalmas valamiket vizsgál távcsővel, akkor a makrovilágot kutatja.
Nem így a fotográfus, mely szakterület – úgy látszik – más káposzta.
Amikor a mikrovilágot próbálja nagyítva bemutatni, akkor makrofelvételt készít róluk.
Ha ugyanezt tenné mikroszkópra szerelt fényképezőgéppel, akkor mikroszkopikus felvételnek mondaná a készült képet.
Az erős nagyításban készült mikrovilágról készült kép mégis makro-felvétel.
Mikro agyammal ezt a mikro-makro konfliktust képtelen vagyok feloldani.
Tudom: az a gyanús, ami nem gyanús.
Szólj hozzá!
2011.04.06. 07:51 emmausz
Idegen
Örömmel ismertem rá a genfi reptér toilette-jében arra, hogy minden szerelvényük GEBERIT névre hallgat. Ha ezt a márkát tartják strapabírónak, nekünk se kell tartanunk attól, hogy a felújításkor cserélt tartályunk ugyanerre a névre hallgat. Van rá esélyünk, hogy sokáig kibírja a mi nyaggatásunkat.
Nem akartam ilyen prózáról írni, de valamiért meglepett és örültem neki. Mairól szívesen írok még, az inkább néhány nevezetes étel, mely itthon is utolérhető vagy házilag elkészíthető, bár Franciaországban a nagy élelmiszer-áruházakból szerezte be őket Éva.
Az egyik ilyen a
Quenelle. Ha kiejtem, már felismerhetőbb benne a nálunk meghonosodott név. Könel, azaz Knödel, azazaz knédli. Ámbár. A Quenelle többféle ízesítésben készül. MI alighanem halasat ettünk valamiféle sajttal dúsított paradicsommártással.
A crevette (krövet) apró rákféle, melyet mustáros olivás és ki tudja még milyen fűszerezésű mártásba tunkoltunk, s körettel ettük. Az apró rák testét megfosztják páncéljától, mindössze a farokrészen marad némi vékony körömszerű anyag, amiből, mint egy tubusból ki kell cuppantani a rákocskát. Finom különlegesség.
Korábban írtam a fondüről, itt most nem térek ki rá.
Viszont nem említettem még a raclette-t. Ezt a füstöltsajtfélét teflonnal bevont lapátkákra helyezik, hogy az erre a célra készült elektromos sütőbe dugva átsüssék. Általában héjában főtt burgonyával fogyasztják, m is ezt tettük, de semmiféle előírás nincs, hogy mivel kell köríteni. Ki-ki úgy fogyasztja, ahogyan akarja.
Idén nem ettünk Saint Jacques-coquillagest, szentjakab kagylót, se articsókát, viszont megkóstoltuk újra az endíviát.
Egyszer szeretném megkóstolni a csigát (escargot) és az osztrigát is.
Úgy látszik, újra ki kell látogatnunk a Jurába.
Utolsó kommentek