1. Rámentem a Szociológia FB-oldalára, amely évek óta lassacskán talál magára. Májusban mintha megtáltosodott volna, annyi féle infót dobott a virtuális térbe. Ezekből idézek:
– Antal Z. S.: Klímaparadoxonok (könyvism.)
– 85 000 történelmi film szabadon hozzáférhető a British Pathe voltából
– Keresztény(ség) és gazdag(ság) ea
– Letölthető szociológiai könyvek
– Összeesküvés-elméletek konferencia
– A radikális iszlámizmus előretörése és az IÁ, előadás
– Magukra maradtak: Tanulmánykötet a vörösiszap-katasztrófa társadalmi hatásairól
– Finn oktatási gyakorlat bemutatása
– Középiskolások olvasáskutatása
– Hogy állunk a számok szintjén az aktív és egészséges öregkorral?
– Fenyegetett identitások
– Megjelent az Esély szociol. lap új száma
– Baloldali feminizmus.
2. Másutt (MK) olvasom Ferenc pápa: A nemi különbségek eltörlése nem megoldás, hanem maga a probléma.
3. Deske említi Nádasdy grófnő sorsát, akinek szokott élete összeomlik a „felszabadulás” után; bujkálás, kitelepítés, félelem, nyomor. „Szerintem a politikát – történelmet se nézzük más szemüveggel. Isten ezt találta a legjobb útnak üdvözüléséhez. A szenvedés léte misztérium.”
És még: Húsvéti idő, reggeli himnusz: „...mondjunk most hálás éneket, hogy üdvünkért így szenvedett...” Vagyis: „balsors akit régen tép” – ez csacsiság.
Lehet, hogy egy az egyben igaza van. Mindenesetre, amíg más szenved, addig könnyebb elmélkedni róla, mint azoknak, akik a balsors közepén találják magukat.
4. „Alatt” vagy rajta (-on –en –ön). Sokszor szemem elé kerül ilyesfajta magfogalmazás: Identitás alatt azt értjük... vagy a másik táboré: Identitáson azt értjük. Alighanem az utóbbi a helyes, noha mindenki érti az előzőt is.
5. Még egy apróság. Volna vagy lenne? Kedvem volna jól beolvasni neki. Vagy: kedvem lenne jól beolvasni neki. A kérdés, hogy a létige jelen vagy jövő időre vonatkozik-e. Mert ha jelen időre, akkor a van-ból lesz a volna. Ha jövő időre, akkor a lesz-ből képezzük a lenne szót. Ha a közeljövőben remélem megvalósulni, azt, amit, akkor jó volna a volna. Ha a távoljövőben, akkor elég a lenne. Pl. Kedvem volna rágyújtani. Nem öt év múlva, hanem ha lehet, azonnal. Kedvem lenne megpróbálni, milyen az ejtőernyőzés. Nem ma, csak majd, ha úgy adódik.
Összefoglaló az 1Mak 10-hez. A hosszú fejezet pozícióharcról és diplomáciáról számol be. II. Antiochusz fia, Alexander Ptolemaioszt elfoglalja, s királykodik benne. Demetriusz támadná nagy hadsereggel. Ebbe akarja A zsidókat is bevonni. Megkörnyékezi Jonatánt levelével. Jonatán megerősíti Jeruzsálem falait. Majd fogadja Alexander levelét is, aki viszont főpapságot ígér neki. Demetriusz válaszul újabb levelet intéz Jonatánhoz, nagy szabadságot, adóeltörlést stb. ígérve a népnek. Hatalmas engedményeket, hatalmas jövedelmet, magát Ptolemaioszt és Jeruzsálemet is ígéri. Jonatán elutasítja Demetriusz ajánlatát. Alexander és Demetriusz végül összecsap, utóbbi meghal a csatában. Alexander az egyiptomi uralkodótól kéri lánya kezét, hogy frigyük erősítse a szövetségüket, Jonatánt pedig helytartójává teszi. Mindez megvalósul. Demetriusz Krétára menekül. Fia, II. Demetriusz Apollóniusz helytartót küldi Jonatán ellen csatába. Síkságon kíván megküzdeni az izraeliekkel, mert a hegyek oltalmában jobbak a zsidók. Jonatán előbb elfoglalja Joppét. Majd a síkságon összecsaptak. Jonatán taktikus hadi manőverekkel győz. 8000 férfit kaszabolnak le, s győztesként megkapja Alexandertől Akkaront. Közöm. Formáját tekintve nagyon hasonlít ez a kétfelől való megkeresés a korrupcióra, a versenytárgyalásokra, a megvesztegetésre. Ám gyökere megint a szövetségre megy vissza. Jonatánnak bölcsességre van szüksége, hogy megértse, mit kíván tőle az égi szövetséges, az Úr, és aszerint cselekszik.
2015.05.23. 10:12 emmausz
Tallózás az interneten (Célzott szörfözésem reggel)
2 komment
2015.05.22. 09:58 emmausz
(Élet)korok - lózungok
Minden életkornak megvannak a maga lózungjai. Pl. kamasz koromban haverommal mondogattuk: „Egy a mi gondolatunk.” Ezt persze csak akkor mondtuk, amikor egy volt a mi gondolatunk. De akármikor mondtuk: Igen hitelesnek tűnhetett, amit időmértékes mivolta csak erősített. Utóbb egészen más valóságelemeket szoktunk emlegetni. Nálam 15 évvel folyton idősebb kollégámtól hallottam – és egyre gyakrabban –: Minden leesik. Igen. Minden leesik. Korábban is leesett sok minden, de nem okozott nehézséget felemelése.
Nemcsak az életkornak, hanem egyes koroknak is megvannak a visszatérő szófordulatai. Engem idősebb kollégáim úgy dicsértek, ahogyan rájuk ragadt az elemi iskolában még gyermekkorukban. Akkoriban a Kogutowitz Manó-féle atlaszokban a Csendes-óceánnak még két érvényben lévő neve volt. Nagy-óceán, illetve Csendes-óceán. A térképen ez állt: Nagy- vagy Csendes-óceán. Nos, ha valamiért dicséretet érdemeltem (volna) ezzel a szöveggel „türtőztették magukat” az engem úgy dicsérni akarók, hogy el ne bízzam magamat. (Fölösleges volt, nem vágytam soha meg nem érdemelt babérokra, talán megérdemeltekre se nagyon.) Tehát azt mondták rólam: Nagy vagy! – Csendes-óceán.
Mindez azért villant be, mert reggel az evangéliumi szöveg szerint Jézus háromszor kérdezi meg Pétert (annak háromszori tagadására utalva): Péter, szeretsz te engem? Kétszer igen a válasz, ám harmadszorra szinte kifakad: Te mindent tudsz, azt is tudod, hogy szeretlek. Nos, az én derék jezsuitáim nem ritkán ezzel a szófordulattal éltek, hozzám fordulva: Miklós, te mindent tudsz...
Itt rendszerint felsóhajtottam, s replikáztam. Nem jól indul ez a beszélgetés. Nem is indult jól: Ilyen alkalmakkor mindig olyasvalamire keresték a választ, amely előttük homályos volt, s remélték, hogy én tudom a megoldást. Tudtam is, vagy éppen nem tudtam.
***
Tegnap kerestem a szemüvegemet. Kellett is, hogy keressem, mert jó nagy a lakásunk s egy bifokális szemüveg (szemműanyag) szolgál általános viseletre, s egy olvasó még általánosabb viseletre, lévén hogy annyit ülök a számítógép előtt, vagy éppen könyvet olvasok. Nos, ezek felváltva kerestetnek, mivel hol itt, hol ott csapom le őket egy-egy vízszintes felületre. Olyan is előfordult, hogy homlokomra feltolt szemüvegemet kerestem. Így hát az volna a legjobb, ha volna a kezemben egy távirányító féle, és „felhívnám” vele, amit éppen keresek. 01 szemüveg, 02 kocsikulcs, 03 ceruza, 04 tv-távirányító, 05 okirattárca, 06 lerúgott zokni, 07 papucsaim, stb. Minden tárgynak más-más „csengőhangja” volna, hogy ne egyszerre szóljon vissza minden elhagyogatott vacakom. Nektek is kellene ilyen adóvevő-elven működő távcsipogó? Mit szoktatok szem elől téveszteni?
Összefoglaló az 1Mak 9-hez. Nevek, városok, csaták. Demetriusz emberei Bakchidesz és Alkimusz támadják 20 000 gyalogossal és 2000 lovassal Júdás seregét. Júdás 3000 emberáből 2200 megszökik, a maradék egész nap harcol. Júdás támadja a jobbszárnyat, de balról a szírek ellentámadásba lendültek. Júdás elesik, hada menekül. Helyette öccsét Jonatánt teszik fejedelmükké. Bakchidesz ellene fordul Jonatán a pusztába menekül. A Jordán mellet megütköznek, Bakcshidesz 1000 embert veszít, Jonatán visszavonul. Bakcshidesz erősségeket emel. Túszul ejti az izraeli vezetők fiait. Alkimuszt viszont megüti a guta. Bakchidesznek is elmegy a kedve a zsidókkal való viaskodástól. Jonatán seregei megverik. Így a neki nyújtott békejobbot elfogadja, zsidó foglyait visszaadja, s távozik saját hazájába. Közöm: Mondhatni kevés. Magam pacifista vagyok. Úgy látszik – különösen a történelem korábbi szakaszaiban a létért való küzdelem mélyen bele volt kódolva az emberiségbe. Nincs meg csata nélkül, nincs meg harci tapasztalatok nélkül. Ez a fajta edződés igen sok vérbe kerül. Én nem értem meg: Ma hogy lehet valakiket rávenni a háborúra, amikor olyannyira kilóg a lóláb. Előttünk rejtett érdekek gazdái fizetik az egymás ellen hadakozókat, provokátorokat, felbujtókat, hogy fogyjon a fegyver, minél több fegyver, minél szélesebb kört érintve.
Írva van: aki kardot ránt, kard által vész el.
Szólj hozzá!
2015.05.21. 22:06 emmausz
Zenék az interneten. Google és társai.
Összefoglaló az 1Mak 8-hoz. Politika a Bibliában. Júdás a feltörekvő Rómáról jó híreket hall. Szövetségeseiket segítik. Okos hadjáratukkal Hispániától Indiáig terjesztették ki fennhatóságukat. |
2 komment
2015.05.21. 09:28 emmausz
A nyelv előtti nyelvről és egyéb bogarakról
Levi unoka annak a határán van, amikor a baba nyelvhasználatot felváltja az anyanyelv. Adva a szitu: Vigyázz! Forró a leves, nehogy megégesd a nyelvedet. Levente mindezt tökéletesen érti. Ugyanez babanyelven: Füfü a nyam-nyam, bibit csinálhat! Még ezt is megérti.
Érdekes ez a többnyire két szótagból álló ikerszótömeg. Szinte minden fontos információ átadható vele, s rövid ideig a kommunikáció fejődését szolgálja. Alighanem egyetlen kétnyelvű szótár sem foglalkozik vele.
Próbálok néhányat összeszedni, mintegy alkalmi szótárt képezve. Baba ábécé:
a-bba nálunk a családban a puszi mellé mondott szöveg volt. (Megabbázott a húgunk: megpuszilt.)
baba ezt nem kell magyaráznom.
bibi mindenféle seb
bibí kb. a hihi-hának felel meg. Hencegésféle.
búúú ...búúú a sírás hangja
cica cicó macska
cici mell
csicsííí aludj el!
dada anyapótló dadus
dádá megverlek
dédi dédmama
didi mell
dodó Dorottya becenév
e-eee, é-éééé A bilizési művelet serkentése
fifi Kutyanév
föfö forró
füfü forró
Gigi szintén becenév
haha nevetés
hihihi nevetés
hohó megálljunk!
hö-hő megállj!
hu-hú álmélkodás szava
iszi ivás
jojó gyerekjáték, Joli beceneve
jujjujj! Vigyázz!
kaka excrementum
lala éneklő szó
lele sürgetés, tegyél le
lili libák hívogatása
Lulu becenév
mama
nana figyelmezetés: Ne tedd!
nini nézd csak, mi van ott!
nono Nem biztos, hogy igaz.
nyanya öreganyó
ohó! Felkiáltás szava: ahá élményféle
papa
pápá búcsúzás
Pepe becenév
pépé franciáknál nagyapa
pipi csirke
pis-pis pisilésre biztatás
popó fenék
süsü butuska
Sziszi becenév
Szisszi becenév
szoszó lehetséges
tata
tátá most nálunk: tessék!
Titi becenév
Totó becenév
tötö nálunk a kalapálást jelentette
tütű autódudálás
Zazi becenév
zizi cukorka
Zozó becenév
Zsazsa becenév
Zsizsi becenév
zsozsó pénz de nem a gyerekek nyelvén
Zsuzsu becenév
Attól, hogy nálunk ezek voltak jobbára használatban, a családok eltérő nyelvhasználata biztosra vehető. Sok becenév szótagismétlő, itt csak néhányat vetettem fel. Megjegyzem, hogy csecsemőkorban is létezik párbeszéd, ez metakommunikáció, testbeszéd, jelbeszéd, grimaszok, stb.
Ami talán meglepő, hogy a babanyelv nem igazán szerepel a szótárakban. De nemcsak ez.
A keresztnevek a szótárakban való átírása is ritka, mint a fehérholló, arról nem is beszélve, hogy az egyes háziállatok hangutánzása már igazán nem szerepel ezekben a gyűjteményekben.
A francia kakas kokorikót mond, az orosz ló azt mondja: igogó, jóllehet minden tisztességes ló tudja, hogy nyihaha.
Weöres Sándor szerint nem a kakas, hanem az ember mondja: Kukurikú.
Persze nem is lenne könnyű a szótárakba bevinni őket: Nálunk a kutya ugat, az orosz orosz szobáka lájet. De hogy mit mondanak a békák, azt végképpen nem lehet leszabályozni. Vartyognak vagy brekegnek, esetleg kuruttyolnak, kvakk-kvakkolnak. Ki győzi mindezeket áttenni idegen nyelvre, mégpedig ha lehet, eredménnyel?
Összefoglaló az 1Mak 7-hez. Demetriusz ragadja magához a hatalmat. Liziászt és Antiochuszt megöleti katonáival. Jönnek sorra a seregek és vezérei. D. két vezért indít m. Júdás ellen: Alkimuszt és Bakchindeszt. A helyiek megbíztak bennük. Még aznap 60 embert kivégeztetett Alkimusz. Júdás bejárta Júdeát és minden ellenséges érzelmű emberen bosszút állt. A király most Nikanort küldte el, hogy irtsa ki a népet. Miután Júdás 500 emberét lekaszabolta, Nikanor a Sionra vonult vissza. Majd Júdás ellen indult, aki vitézsdégre buzdítja övéit, bízva az ég segítségében. Nikanor hamar elesett a harcban, serege futásnak indult, a falvak lakossága pedig mind egy szálig lekaszabolta őket. Nikanor fejét Jeruzsálem mellett közszemlére tették. Közöm. Újra és újra előjön a szövetség kérdése. „Hogyha az Úr nem építi a házat, hasztalan fárad, aki építi” – vallja a zsoltáros (126,1). Isten hűséges, mert egyik attribútuma az, hogy nem téveszt meg. Amit kimond, az úgy van. Lehetséges, de kár kapálódzni ellene.
Szólj hozzá!
2015.05.20. 11:14 emmausz
... kaptam egy vibráló felületet: Botkalimpa
Közel egy hete idéztem meg Weöres Sándor módszerét, amely ihletet adott neki a verseléshez. Lekapott egy könyvet, s minden tizedik szavát egymásután lejegyezte. Így kapott egy „vibráló felületet”, amellyel aztán már tudott dolgozni. Kísérletezem. Katalizátor kell mindenkinek az íráshoz. Egy-egy lap utolsó szavát veszem. Nézzük, mit ad ki?
És, észreveszi, gondolat, axióma, számít, szellem, marad, nem halt meg, jogsérelem, szül. Hát ez szép. Kezdek kétségbeesni. Mit fogok ebből szülni, mi fog ebből kisülni? És legyen benne gondolat, szellem, mert az számít! Bennem a jobbik rész még nem kiholt. A katalizátor egyféle axióma, nem bizonyítható szükségszerűsége, de belátható. Csak azt kell észrevenni, hogy miféle gondolat köt le, az marad bennem, azt érlelgetem-dédelgetem, s izzadom ki gyöngyként. De most abbahagyom a posztírást, mert megjött Levi unoka. A felület csakugyan vibrál, amivel lehet valamit kezdeni.
Levi nagyon fiú. Botkalimpa nélkül nincs meg. Íme, a választott tizedik szó. Jogsérelem nélkül írhatok a botkalimpáról. (Bár foglalt kifejezés, jelen művem nem kerül kereskedelmi forgalomba, így hasznom sem származik belőle.)
A két és félméteres száraz bot, amit egy hete nálunk tárol, s amivel az erkélyről gondol eredményesen horgászni, tegnap levitte, pontosabban ledobtam. Mielőtt sétálni indultak, megígértem neki, hogy amikor az erkély alá érnek, ledobom neki a botkalimpát, amely ezúttal a fűkasza szerepét töltötte be. Ám hamarosan dióverő póznává alakult, mert Levi rájött, hogy meredeken a fa ágai között könnyebb mozgatnia, mint a füvön. Nem tudom, hogy hazáig cipelte-e, vagy sem a hosszú kórót. A botkalimpa szót unokabátyja, nekem unokaöcsém találta ki ifjonti korában. Arra utalhatott vele, hogy mindig keresett egy botot, amivel kalimpálhatott. Ez rövidült botkalimpává.
Apja mondja, hogy Leventének van otthon, a babakocsiban, a falnak támasztva, a lépcsőházban és a közös helyiségben legalább tízegynéhány botkalimpája.
Lehet is. Teljesen megértem őt.
Botkalimpa nélkül nem élet az élet.
Összefoglaló az 1Mak 6-hoz. Kr. e. 160-ban járunk. Itt is, ott is harcok dúlnak. Antiochusznak kincsekre fáj a foga, megtámadja Elámot, hogy kifossza. Hadjárata sikertelen, emiatt elkedvetlenedik. Antiochus meghal. Fülöpöt rendelte az ország élére maga helyett, de Liziász meg Antiochusz hasonnevű fiát tette meg királynak (Eupatornak nevezve). M. Júdás Jeruzsálemet ostromolja, Antiochusz nagy sereget toboroz. A had 100 000 gyalogosból, 20 000 lovasból, 32 harci elefántból áll. Összecsapnak. Egy Eleazár nevű ember a király elefántja alá küzdi magát, és megöli az állatot, mely maga alá temeti a harcost is. Antiochusz hatalmába keríti Bet-Curt, ám belefárad a vége-hossza nincs küzdelembe. Liziász látja, hogy Fülöp át akarja venni a hatalmat. A király meg békét kíván kötni az izraeliekkel. Javasolja: „engedjük meg nekik, hogy szokásaik szerint éljenek, mint azelőtt”. Megegyeznek a felek, ám a király esküjét szegve Sion falait leromboltatja. Majd megtámadja Antiochiában Fülöpöt és legyőzi. Közöm. Egymásnak feszülő erők. Igazából vallásháborúk, melyeket Makkabeus Júdás folytat az Istennel kötött szövetség védelmében. Ennek részletét foglalja magában ez a tekercs. A békétlenség folytatódik – végül is mindmáig. Az Isten szövetsége békét adna, de zavartalanul nem tud kibontakozni.
2 komment
2015.05.19. 22:03 emmausz
A vonaton
Egy utazás során, még ha az ország határain belül marad is, adódnak emlékezetes epizódok. Szombaton is így volt. Ülök a Rail-Jeten. Velem átellenben rézsút négy kínai fiatal. Amikor éppen nem telcsijüket simogatják, trécselnek. Onnan gondolom, hogy kínaiak, hogy igen sűrűn hallom a ty-hangzót tőlük. Ez a ty lágyabb, mint a magyar. Amikor pedig se beszélgetnek, se a mobiljukat nem simogatják, akkor terülj-terülj asztalkává varázsolják a négyes üléshez járó sík lapot. Van rajta mindenféle jó. Croissant, déli gyümölcs, édesség. A köztünk lévő néhány méteres távolság ellenére hallom, hogy finom csámcsogó hangot hallatnak. De ezt is másképpen teszik, mint mi, amikor magunkról megfeledkezve kissé nyitott szájjal étkezünk.
Nem csámcsognak, hanem becs szóra „tyámtyognak”. Leginkább a caplatáshoz hasonló hangokat hallatnak.
Eddig úgy tudtam, hogy a magyar egyetlen szót ismer, amely ty-vel kezdődik: Tyúk.
Mostantól két szó kezdődik ezzel: Tyúk és tyámtyogás. (A rasszisták szerint ugyan van még két szó ezeken kívül: a tyufa és a tyertya, de ez csupán rosszindulatú ráfogás.)
Fotótémáim szakadatlanul bővülnek, amint kiteszem itthonról a lábamat. Így történt ez most is. Mutattam csendéleteket, mutattam növényeket, de nem mutattam állatokat. Mivel utóbbiaknak sincsenek személyiségi jogaik, néhányat ezek közül mutatok a fb-on. Szürke gémet persze nem, mert az ugyan igen fotogén típus, de félénkebb, mint amilyen szép, így az első mozdulatomra tovaszállt Zs.-ék tujájáról. Többé pedig nem mutatkozott.
Összefoglaló az 1Mak 5-höz. Csaták és csaták. A pogányokat felingerelte, hogy a zsidók helyreállították áldozatbemutató-helyeiket. Továbbra is ki akarják irtani az izraeliek írmagját is. Júdás támad. Előbb az idumeaiakat veri tönkre, bástyáikat emberestül felgyújtva, majd az ammonitákat többszöri nekirugaszkodás után. A kémjelentések miatt Júdás három felé osztja embereit. Egyik csoport Galileába indul, a másik Gileádba, a harmadik Júdeában marad. Júdás testvére, Simon 3000 embert kaszabol le. Júdásnak a nabateusok jelentették, kik fenekednek ellenük. Júdás sorra kardélre hányta az ellenkező városokat: Bozorát, Rafont, Karnaimot. Emberek ezreit pusztította el, hajtotta rabságba. Efronnak üzenték: „Csak átvonulunk rajtatok.” Persze a város tiltakozik. Több se kellett Makkabeus Júdásnak: Minden harcost kardélre hány. Saját seregének nem volt vesztesége. Nem úgy Azariás, a másik sereg vezére, aki hírnevének öregbítése miatt indított harcot a pogányok ellen. 2000 férfit veszített a csatában.
Júdás meghódítja Hebront, Asdod oltárait, bálványait tűzbe veti. Kifosztotta a városokat, majd hazatért. Közöm. Az élő Isten szövetségre kívánt lépni teremtményével, az emberrel. A Biblia ezeknek a kísérleteknek a leírása. Ádám, Noé, Ábrahám, Jákob, Salamon stb. Végül Jézus, az Isten Fia köt szövetséget nem egy családdal, nem egy törzzsel, nem egy nemzettel, hanem minden földlakóval, amikor az Eucharisztiát alapítja az utolsó vacsorán. Ez az új és örök szövetség. A szövetség jegyében izmosodik Júdea (olykor súlyos vereségek is érik, amikor eltántorulnak az egy Istentől). A szövetségek jegyében viselik a háborúkat, s élnek olykor nagy jólétben, békében. Zömmel a szövetséghez való viszonyulásukról, magatartásukról szól az Ószövetség valamennyi tekercse. Ez a most olvasott is.
4 komment
2015.05.18. 07:40 emmausz
Fotók és jogok
A tegnap késő este megfogalmazott posztomból kiderül, hogy a hétvégén rokonlátogatásra indultam. Az írás pedig amiatt esett későestére, mert Kaliforniában élő öcsémmel beszélgettünk este egy órát. Többek között arról, hogy egy a Szent András-vonalra épített atomerőműt bezártak a földrengésveszély miatt. Kiváltására napelemeket telepítettek – tán a sivatagba – ez fogja őket árammal ellátni. Sok egyéb között arról is szó esett közöttünk, hogy valaha mekkora pénzt emésztett fel a hírszerzés, a besúgóhálózat fenntartása, ma mindenki önként és dalolva adja ki és fel magát, mert képtelen lakatot tenni mobilozós szájára. A hatóságokkal összetűzésbe keveredők utolérése töredékidő alatt sikerül az internet jóvoltából. Innen már csak egy lépés annak a magyarázata, hogy miért válogattam tárgyi fotókat a hétvégén puskázott anyagból, s miért nem tettem ugyanezt a személyekről készültekkel. A tárgyaknak legfeljebb emléknapja, éve van (pl. fák éve stb.), de személyiségi jogaik egyelőre nincsenek. Megzakkant világunkban persze erre is sor kerülhet. Sőt éppen az ellenkezője látszik. Pedig a kémholdas felvételek készítése, a drónok bevetése előtt a védelem kiterjedt a katonai létesítményekre és környezetükre, kiterjedt a stratégiailag fontos intézményekre, épületekre, műtárgyakra is. A furcsa, hogy egy-egy szép ívű híd mindig is a fotósok kedvenc témái között szerepeltek, noha sebezhetőségük, stratégiai fontosságuk kétségtelen.
Ezt azért írom, mert már többedszer kapom elő kamerámat, hogy egy vasútállomás technikájának rendezettségét, tervezettségét megmutassam. Ám még génjeimben van az egykori tiltás okozta érzés: Nem nézik-e rossz szemmel?
Azt hiszem, nem, sőt nincs, aki törődne azzal, hogy mivel szórakozom. Inkább arra kell vigyáznom, hogy a peronon álldogálók ne kerüljenek a lencse elé. Súlyos tapintatlanságnak számít.
Nincs személyiségi jogaik az állatoknak. Így Zs.-ék kertjében megforduló madarakat, macskát fotóztam. Hajnalban egy szürke gém is megjelent. Gyönyörű nagy madár. Leszállt a tujafa tetejére, majd megrezzenhettem, mert azonnal el is repült. De szép lett volna lekapni őkelmét!
Egyszer arról beszélgettünk menyemmel, hogy az emberekről (rokonok, barátok, ismerősök, munkatársak, eseményeken, találkozások alkalmával) készült képek időt állóbbak a tárgyakról készülteknél. Ez elgondolkoztatott, mert igaz. Lehetővé teszik az emlékezést szeretteinkre. Meglepő módon azt találom, hogy rövidtávon viszont mintha éppen az ellenkezője igazolódna. Egy-egy szép táj, ahol jártunk, egy-egy enyészetnek indult tárgyi emlék, egy-egy erőt mutató viharos jelenet hatásosabb lenyomata a valóságnak, mint egy emberről készült ötszázadik fénykép.
Pedig arányosítani kell. Nincs szebb és nehezebb, mint a portréfotózás. De a tájfényképezés is űzhető művészi fokon. Az egyes tárgyakról készült felvételek pedig szintén mesélni tudnak.
Jut eszembe: a tegnapi képek között egyiknek ez a címe: A kerítés meséje.
Összefoglaló az 1Mak 4-hez. Az emmauszi ütközet. Gorgiász megelőző csapást akart Júdás seregére mérni éjszaka. Fele seregével támadásra indult. Ám M. Júdás ismerte tervét. Ő is felkerekedett, és szétszórta a Gorgiász táborában maradottakat. Majd sorakoztatta övéit, mert biztosra vette, hogy Gorgiász nem hagyja abba üldözését, miután éjjel senkit se talált az izraeli táborban. Imával erősítgette Júdás harcosait. Majd hamar előbukkantak Gorgiász előőrsei. Látták, hogy táboruk feldúlva, felégetve. Ők is menekülőre fogták, ők is elestek. Líziász újabb 60 000 zsoldost és 5000 lovast szerzett. Júdás serege Istenhez fohászkodik erőért. Összecsaptak. Líziász 5000 emberét vesztette a csatában, ezért visszavonult. Júdás társaival megtisztította a templomot, új oltárt emeltek faragatlan kövekből. Harcosai távol tartották az ellenséget. 8 napos ünnepség követte a felszentelést. M. Júdás megerősíti Sion hegyét bástyákkal, s más településeket is. Közöm. Mintha a pozsonyi csata előképe volna ez a többszöri ütközet. Ugye Árpád 120 000 nyugatival állt szembe 40 000 harcosával. Mivel ki akarták irtani a magyarokat, három részre osztotta seregét és rajtaütött amazokon. Úgy megverte a támadókat, hogy évekig nem közelítettek ellenséges szándékkal az országhoz. A tábor kiürítése is ismétlődő taktika. Utoljára egy koreai szappanoperában láttam viszont.
Szólj hozzá!
2015.05.17. 23:22 emmausz
Helyjegy
Oda. Beérkezik a szerelvény. A MÁV-Start kezeli ezt a vonalat. A bemondó máfsztartnek ejti. Nem tudom, miért. Helyjegyem a Rail-Jet 21-es kocsijába szólt. Mondom is annak, aki ott ült ugrásra készen: Ugye, megérti: ez az én ülőhelyem. Megértette.
Nagy varázslat ez az utazás. Veszed a helyjegyet, mert 65-ön felül ingyen utazhatsz az országban, csak gyorspótjegyet kell venned vagy helyjegyet. A helyjegy hétvégén többe kerül, mint hét közben. Ha a vonat minden helyére elkelt a jegy, akkor is kiad a pénztár jegyet, avagy 65 felett felszállhatsz a vonatra. De... pótdíjat kell fizetned a kalauznál, ami valamivel többe van, mint a helyjegy, s ráadásul nem jogosít leülni, csak akkor, ha valaki nem utazik azok közül, akik helyjegyet vettek. Eddig követhető? Na, már most. Megvan a helyjegyed, II. o. vagy ha ráfizetsz, első akár. Én II.-on szoktam utazni. Három helyett a kocsi széltében négy ülés. Ezek kissé keskenyebbek, miként a köztes folyosó is. Így sorsodnak megadva magadat nem igazán kerül elő a fényképezőgéped, ha akadna témád, ha nem. Nekem akadt volna odafelé. Az Észak-Komárom-i Duna-parton két daruforma emelődaru úgy állt gémjével egymás felé, mintha egy tojó és egy gácsér beszélgetett volna. (Érdekes, visszafelé háttal álltak egymásnak.) Láttam még kócsagokat is egy mező közepén. De hát kofferből elő... Forgolódsz a géppel, befénylik a koszos ablaküveg, nem is folytatom. Jó képlehetőséget igazán a sebesség kínál még, ahogyan a távolodó bokrok össze felé mennek. Alighogy leültem, mellém kéredzkedik egy lány, gyanítom Németo.-ba készült, mert belepislantottam bilingvis könyvébe. Mindenesetre Győrnél feláll, s mosolyogva mondja, inkább a felszabadult kettős ülésre ül át, mert az kényelmesebb. Mosollyal viszonoztam döntését, mert mindkettőnknek kényelmesebb így. Azaz inkább csak nekem, mert még Győrben felszállt egy néger, és engedélyt kért a lánytól, hogy mellé ülhessen.
Vissza. Helyjegyem a R-J 24. kocsijába szólt. Megjegyeztem az ülésszámot is, hogy felszállva a vagonba rögtön rátaláljak. Amint megálltam foglalt székem mellett, felpattant egy fickó. Nem is kellett magyaráznom, tudta azt ő is jól, hogy „helybitorló”. Ha lehet, még többen utaztak állva a vonaton. Ezek aztán vándoroltak. Aki hátulról jött, elöl keresett szabad helyet, aki elöl szállt fel, hátrafelé igyekezett a helyfoglalás reményével. Hogy nem jöttek rá, hogy itt sincs semmi, ott sincs semmi. Fotóstémák visszafelé a komáromin kívül: Zöld mezőben elszórt zöld gömbszerű bokrok kontrasztos árnyékkal. A lébényi templom kettős csúcsa. Zoommal jó képet adott volna.
Győrben többek között felszállt egy sárgabőrű pár, tán indonéziaiak. Egy pohos fiatal srác és egy filigrán lányka. Fiatal házasoknak látszottak. Keresték ők is az ülés lehetőségét – eredménytelenül. Majd megadták magukat sorsuknak, és próbáltak a csomagok részére kialakított - valamivel tágasabb - részben megmaradni. Láttam, hogy a fickónak nagyon nehezére esik az állás. Mindenesetre mosolyogtak. Megesett rajtuk a szívem, vagy 20 perccel a megérkezés előtt. Kimentem csomagostul a peronra, és nekitámaszkodtam az ajtónak. Végül is egyfolytában ülni sem kényelmes. Visszanéztem. Nem a pohos ült a helyemre. Határozottan a lányt kérte, hogy foglaljon helyet.
Tanulság. 1. Van még lovagiasság a világon.
2. Lehet jókedvűen is kényelmetlenkedni.
3. Egy kérdés. Minek adnak el az ülőhelyek számát meghaladó mennyiségű jegyet egy vonatra, ha távolsági járatról van szó. Repülőgépen sem szabad állva utazni. Vonaton miért igen?
4. Igazam van-e, ha arra gondolok a múltban még a helyjegy nélküli, olykor zsúfolt vonatokon is megesett, hogy idős embert látva a fiatalok egy része felajánlotta ülőhelyét, akár csak egy-egy szakaszra is. A helyjegyes világ individualista intézményként működik. Megvettem, tehát jogos vagyok elfoglalni a székemet. Ha állnak, még jobban is esik annak a tudata, hogy én ülhetek. S még véletlenül se adom fel előnyös pozíciómat. Ha nem kapott helyjegyet valaki, halasztotta volna későbbre utazását.
Összefoglaló az 1Mak 3-hoz. Makkabeus Júdás óriás növésű, erős, mint az oroszlán, reszket előtte az ellenség. Apollóniuszt megveri, kardját ő forgatja tovább. Júdás kevés emberével győzött sokakon, mert az Úr vele volt. Antiochusz nagy zsoldos sereget toboroz, két vezérét, Nikánort és Gorgiászt küldi Izrael ellen 40 000 katonával, 7000 lovassal. A zsidók imádkoznak, böjtölnek, megszaggatják ruhájukat, s kérik Isten segítségét. Emmausz közelében ütnek tábort, s kora reggeli támadásra készülnek. Közöm. Nemcsak a zsidók, a pogányok is bálványaik közbenjárását kérik az eredményes ütközethez. Azt tervezik, hogy kiirtják valamennyi zsidót. Majd meglátjuk, mire mennek. Az ószövetséget olvasva bizonyítottnak vehetjük azt a tényt, hogy a világtörténelemben nem telt el egy nap se, amikor ne lett volna valamiféle háború a Földön. Nagyon kevés napot jelölnek a kutató történészek, melyek állítólag békében teltek. De hát mit tudnak a helyi csetepatékról, melyek fel nem fedezett földrészeken is folytak.
Szólj hozzá!
2015.05.15. 16:14 emmausz
Életem utolsó SZIGe
A SZIG ugye magyarul személy igazolvány. Hogy életem utolsó SZIGe, az csak valószínűsíthető. Attól az, hogy az igénylőlap szövege szerint az új már állandó. Arcképem mumifikálódhat, de már nem változik lényegesen, ezért velem többet nem vacakolnak. Tartok ameddig tartok, a plasztiklapocska állandó. Belépő a másvilágra, amennyiben érvényessége akkor jár le, amikor én átperdülök a végleges hazába, ahol nem lesz SZIGem, hanem felváltja egy homlokomon viselt jel, aki vagyok. Mindenki más látja, csak én nem. Hiszen én az vagyok.
A régit kilyukasztva visszakaptam, jó lesz ereklyének. Az új 1500 ft. Mondom az ablak mögött ülő hölgynek, 65 éven felül nem ingyenes a SZIG? De igen, ha nincs más igazolvány, ami még érvényes. Nekem meg van érvényes jogsim. Másnak tán érvényes útlevele, nekem az nincs. Kérdem magamtól: ha viszont nincs érvényes jogosítványom, akkor ugyan ingyen kapom a SZIG-et, de ha elkapnak a rendőrök, legalább a negyvenszeresére megbüntetnek. Akkor hogy is van ez? Ingyen csak annak jár, aki elmúlt 65 és nincs jogsija, vagy ha lejárt, nem vezet, amíg újat nem csináltat, különben megnézheti magát. Viszont ingyen kap SZIGet. Lehet, hogy ez egy kicsit bonyolult?
Ami kellemes és egyben kellemetlen, hogy az okmányirodának nincs parkolója, az utcán közel távol nem találsz üres parkolóhelyet, pedig megjelenésed időponthoz van kötve. Az óra ketyeg, te pedig rovod a köröket, egy „autóalatnyi” helyet keresgélve. Még szerencse, hogy nincsenek felszerelve a parkolóórák. Akkor azzal is fecsérelhetnéd az idődet. Megkeresed az órát, megkeresed, mennyi a tarifa, megkeresed aprópénzedet, felváltod, ha nincs, megkeresed autódat, hogy el ne lopják, a szélvédő mögé rejted drága kincsedet, a parkolójegyet, és megpróbálsz időben visszakocogni autódhoz, mert ellenkező esetben lefotózhatnak lejárt papírfecniddel a büntetés bekaszírozása érdekében.
Karinthy Fr. 100 évvel megelőzte korát, amikor leírta: „Egységesen kell a dolgokat intézni. Mondja ki a Tanács, hogy, mondjuk május 21-étől kezdve mindenkinek, mindennap lakhely és illetőség szerint meghatározott órában jelentkeznie kell az elöljáróságnál, ahol egy nagy pofont kap. Aki nem jelenik meg, elveszti a jogát, utólagos felszólamlások nem vehetők figyelembe.”
„Mér mindig csak a rosszat?” – idézem illetékes elvtársat.
Valóban. A jót is meg kell említeni.
A jó hírem pedig az, hogy SZIG ügyben nem kell többet mennem, se parkolnom. Postán küldik személyes átvételre az újat.
A másik jó hír, hogy én ugyan tíz évvel idősebb vagyok az új képen, de ezúttal nyakkendőt kötöttem a fotózáshoz. Egyébként nem cifráztam a z öltözködést, mert a többi részem nem látszik. Ezért járnak a sofőrök ócska nadrágban, mert a férfi- (és a strucc-) logika szerint, ami nem látszik, az nincs.
Összefoglaló az 1Mak 2-höz. Nehéz nekem a Makkabeusok könyvét elemezni, érteni, mert magam pacifista vagyok. Ha a fejezetet nézem, adva Mattatiás öt fiával, akik ellenálltak a bálványimádó idegen királynak s alattvalóiknak, akik elhurcolták, lekaszabolták, elrabolták, kifosztották, megszentségtelenítették, és kényszerítették az életben maradottakat, hogy áldozzanak a bálványok oltárán. Mattatiásnak fűt-fát ígér a király képviselője, ha felhagy a törvény követésével. Szeme láttára egy júdeai áldoz a bálványoknak. Mattatiás mérgében őt is, a tisztviselőt is lekaszabolja. A király emberei elől a pusztába menekülnek az igazak. Ám azok taktikusan szombaton támadnak rájuk, mert akkor védtelenek. Mattatiás úgy gondolkozik, ha nem szállnak szembe szombaton ellenségeikkel, csakhamar eltűnnek a föld színéről. Fiait az ősök példájára hivatkozva buzdítja ellenállásra utolsó csepp vérükig. Javasolja, hogy egyik fia, Makkabeus Júdás legyen a vezérük. Mattatiás 146 éves korában meghal. Közöm. „Bújt az üldözött, s felé kard nyúlt barlangjába.” Már megint Kölcsey. Mert aktuális. Bújt a kommunizmus idején, és bújt a nácik idején. De az ószövetségi szituációhoz a leghasonlatosabb az iszlám állam előli menekülés. A vallásüldözés Allah nevére hivatkozva történik. Minden üldöztetés alkalmával kétféle magatartás érvényesül. Az egyik jelértékű (21 kopt keresztény vállalja a lefejezést és még sokan mások). Nem mindenki bírja idegileg elviselni. A másik hűségre törő magatartás a menekülés, elbújás, taktikázás az életben maradás reményében. Az előbbiek vértanúk, a másikok vér nélküli tanúk. Isten tudja, kit mire választ ki.
3 komment
2015.05.15. 09:41 emmausz
Bloggerek, költők, háziasszonyok
A háziasszony visszatérő problémája: Mit is főzzek?
A költőé és a bloggeré hasonló.
Hogy saját magamat idézzem, minap ezt voltam bátor lejegyezni: „Bejövök blogot írni a szobába. A szokásosan olvasott blogokat végiglapozom, hátha bővültek újabb poszttal, de nem, illetve alig.
Mi ez a renyheség?
Magam se találom azt a madzagot, amin kicsapódhatna a szellemi kandiscukor.
Nem találom azt a katalizátort, amely megindítja agyam kerekeit. Olyannyira nem, hogy a gépem előtt leragad a szemem.”
Igen. Kell a szellemi katalizátor, a madzag, amire kicsapódhat a kandiscukor.
Egy véletlenszerű olvasmányélmény ráeszméltetett arra, hogy a költők is ihletre várnak. Hírlik, hogy Schiller rothadó almát tartott a zongoráján és azt szagolgatta az ihelés reményében.
Esetünkben pedig Weöresről írja Czigány György (ismeretségünk okán igazából Gyuri), hogy nevezett költőt mi inspirálja versének, A szörnyeteg koporsója IV. tételének a megírására.
Idézem.
„Tudod, Gyurkám – mondta álmatag hangon – levettem a polcról találomra egy Rákosi Viktor kötetet, kiírtam minden tízedik szót, kaptam egy vibráló felületet, amivel már lehetett dolgozni...”
Nem rossz. Sőt. Nagyon is ügyes!
Jobb, mint József Attiláé, aki költőtársával csak sorzáró rímes szavakat adott meg, s hozzáfogtak szonettet gyártani az adott szavak felhasználásával.
Weöres szabadabb asszociációkhoz jutott.
Holnap lehet, hogy egy könyv oldalainak első szavait veszem igénybe, hogy témát gerjesszen bennem.
Most viszont az Ószövetség újabb két hosszú tekercséhez érkeztünk, a Makkabeusokéhoz.
Összefoglaló az 1Mak 1-hez. Nagy Sándor idejében vagyunk, aki meghódította Indiától kezdve az akkor létező civilizációkat. A királyok adóztak neki. Ismert, hogy fiatalon meghalt. Vezérei örökölték birodalmát. A fejezet Antiochusz rendeleteit sorolja, melyek törölték a törvényt, s halállal büntettek mindenkit, aki nem hódolt az egységes kultusz bálványainak. Uralkodását azzal indítja, hogy kifosztja a jeruzsálemi templomot, minden aranytárgyat, amit csak talált elrabolt. Nagy vérfürdőt rendezett a zsidók soraiban. Rá két évre a míziaiak vezérét küldi Jeruzsálembe, aki békét hirdet, s békétlenséget hoz. Elfoglalja s megerősíti a vár egy részét, s a martalóchadjáratai során szerzett kincseket gyűjti ide. A zsidó férfiakat lemészárolja Dávid városában, a nőket, gyerekeket fogságba hurcolja, a nyájakat eltereli. Aki teheti, elmenekül a városból s meghúzza magát kietlen helyeken. Sokan meghalnak inkább, semhogy tisztátalanokká legyenek. Közöm. Egyszer fent, egyszer lent. Az előző könyvek Izrael győzelmeit sorolták, most változik a kép, új pogányság akarja maga alá gyűrni az igazakat. Mi ez? Edzés? Az igazak próbatétele, kiválogatása, kiválasztódás. Is. Sub pondere crescit palma. Teher alatt nő a pálma. A szenvedés megedzi az embert. Lákai bíboros jelmondata: A megnyesett fa kizöldül. Korunk hasonlata: Minél jobban földhöz vágják a labdát, annál magasabbra pattan. Egy biztos, hogy egy nagy tisztulási folyamat indul meg ezekben az időkben. (Kr. előtt 300 körül járunk.)
Utolsó kommentek